اما متأسفانه اظهارات این مرجع عالیقدر بهصورت ناقص و ناصحیح توسط برخی پایگاههای خبری در فضای مجازی و برخی کانالهای خبری و غیرخبری منتشر شد بهگونهای که گویی آیتالله مکارم شیرازی در این دیدار با اصل طب اسلامی مخالفت کردهاند!
در بخشی از مطلب ناصحیح منتشره به نقل از آیت الله مکارم شیرازی آمده است: "جمعی از مدعیان طب اسلامی بهدیدار ما آمدند اما به آنها گفتم چیزی به نام طب اسلامی نداریم و باید از طب سنتی حرف بزنید چون اسلام، طب نیاورده است؛ در روایات و احادیث اهل بیت(ع) چیزی بهنام طب اسلامی وجود ندارد و برخی با یک مشت خرافات، به اسلام و طب سنتی آسیب میزنند".
اما رجوع به اصل اظهارات این مرجع در دیدار اخیر با وزیر بهداشت که توسط پایگاه اطلاعرسانی آیتالله مکارم شیرازی منتشر شده، حقیقت دیگری را نشان میدهد؛ معظمله در این دیدار درباره مسئله طب اسلامی اظهار داشتهاند: "در قرآن و روایات دستوراتی وجود دارد اما طب اسلامی گفته نمیشود، طبی که امروز وجود دارد طب سنتی نام دارد، دستوراتی وجود دارد که اگر منابع معتبر باشد میتوان عمل کرد".
از سوی دیگر بررسی سیره و گفتار آیتالله مکارم شیرازی میتواند نادرستی ادعای مخالفت این مرجع عالیقدر با مقوله "طب اسلامی" را بهخوبی آشکار کند؛ بهصورت نمونه، آیتالله مکارم شیرازی خرداد سال گذشته در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با وی، با اشاره به تأسیس دانشکده طب و دین در قم اظهار داشته بودند: «اگر نام این دانشکده "طب اسلامی" باشد جذابیت بیشتری دارد؛ در اسلام اطبای بزرگی بودند، زمانی که طبابت اسلام باشکوه بود در غرب خبر چندانی وجود نداشت، کتاب قانون و طب بوعلی 300 سال در دانشگاههای اروپا کتاب درسی بوده است.»
ایشان همچنین تأکید کردند: «طب اسلامی باید احیا شود؛ این کار تازه باید به نام قم و ایران تمام شود؛ از آن جایی که مسائل موجود در این دانشگاه اسلامی است باید از حوزههای علمیه استفاده کرد، سابقاً یکی از مادههای درسی در درون حوزههای علمیه، طب بوده است و بسیاری از فقهای ماهر از طب نیز اطلاعات زیادی داشتند.»
همچنین آیتالله مکارم شیرازی در شهریور ماه 96 نیز با تأکید بر این نکته که "وجود مباحث طب در آیات و روایات غیرقابل انکار است" اظهار داشتند: «اخیراً گفته میشود، طبی بهنام طب اسلامی نداریم؛ باید دید منظور این افراد از طب اسلامی چیست؟ اگر منظور این است که اسلام مکتبی بهنام طب آورده است، این حرف درست نیست و ما نمیگوییم که اسلام مکتب جدید طب مانند عقائد و اخلاق ایجاد کرده است؛ در آیات و روایات اشارههایی به مسائل طب شده است که ما نمیتوانیم آنها را انکار کنیم، روایات که از معصومین(ع)در مورد طب آمده، باید بررسی شده و صحت آنها مورد تأیید قرار گیرند.»
ایشان با بیان اینکه ما طبی بهنام "طب مسلمین" داریم، متذکر شدند: «علمای اسلام از جمله علمایی بودند که علم طب را دنبال کردهاند که نمونه آن کتاب قانون بوعلی سینا است که مشهور است 300 سال در دانشگاههای اروپا تدریس میشده است؛ علمای اسلام یکی از بزرگترین دانشمندان در علوم مختلف بوده و در میان آنان، علمای شیعه دارای یک نشاط و تلاش فراوان بودهاند و کسانی که به این کتابها بتوانند احاطه پیدا کنند میتوانند از طب علمای اسلام بهرهمند شوند.»
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 18 فروردین 97، کد طلب: 1694009: www.tn.ai
دفتر عارف اعظم ایران
با سلام
ابو حامد احمد بن علىّ بن الحسين ثعالبىّ از ابو احمد عبد اللّٰه بن- عبد الرّحمن معروف بصفوانىّ نقل كرد كه گفت: قافلهاى از خراسان بسوى كرمان مي رفت كه در راه راهزنان بر آن تاختند و مردى را كه مظنون به كثرت مال بود اسير گرفتند، و مدّتى در چنگال آنان گرفتار بود و او را شكنجه مي كردند تا اينكه مالى بعنوان فديه و رهاسازى خود بديشان ببخشد و او را رها كنند، او را روى يخ نگاه مي داشتند و دهان او را پر از يخ مي كردند، و دست و پاى او را مىبستند تا اينكه زنى از آن قوم دلش بحال وى بسوخت و او را بىآنكه كسى خبر يابد از بند رها كرد، و مرد فرار كرده لكن داخل دهان و زبانش به قسمى مجروح و دچار عفونت شده بود كه قدرت گفتن كلامى را نداشت، و از راه مقصد بازگشت و بسوى خراسان رفت و شنيد كه علىّ بن موسى عليهما السّلام به نيشابور آمده، شبى در خواب ديد كه شخصى به او مي گويد: فرزند رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله بخراسان وارد شده، تو درمان درد خود را از وى بخواه، اميد است تو را بداروئى كه دواى درد توست راهنمائى كند، گويد: در خواب چنان مي ديدم كه من قصد او كردم و آنچه را كه بر سرم آمده بود نزد آن حضرت گزارش دادم، و درد خود را گفتم، پس آن جناب به من فرمود: زيره و آويشن(پودينه)و قدرى نمك را بكوب و در دهان خود دو يا سه بار بگردان، شفا خواهى يافت، مرد از خواب بيدار شد، ولى خواب خود را اهمّيت نداد و فكرى هم در اين باره نكرد، و رفت تا به دروازۀ نيشابور رسيد، به او گفتند: علىّ بن موسى عليهما السّلام از نيشابور بيرون شده و اكنون در رباط سعد است، مرد بخيال افتاد كه نزد آن حضرت رود و گرفتارى و ناراحتى خود را بآن جناب بگويد تا دستور داروئى كه نافع حال او باشد را بدهد، لذا آهنگ آن مكان كرده و بسوى رباط سعد رهسپار گشت و بر حضرتش وارد شد، و به اشاره و آن طور كه ممكن بود گفت: يا ابن رسول اللّٰه مسألۀ من چنين و چنان است، و دهانم متلاشى شده و زبانم از كار افتاده بقسمى كه قادر نيستم حرف بزنم مگر با سختى، اگر مرحمت بفرماييد دوائى برايم معرّفى كنيد ممنونم، امام عليه السّلام فرمود آيا در(خواب)بتو ياد نداديم؟(كه چه كن تا ناراحتى دهانت و كندى زبانت برطرف شود) برو و همان كه در خواب تعليمت كرديم انجام ده بهبودى مىيابى. مرد گفت: يا ابن رسول اللّٰه اگر مصلحت ميدانى بار ديگر دارو را بيان فرما، حضرت فرمود: زيره و آويشن را با نمك بكوب و دو يا سه بار در دهان بگردان علاج خواهى يافت. مرد گويد: من اين دستور را مطابق فرمايش حضرت بكار بسته و صحّت يافتم، ابو حامد احمد بن علىّ بن الحسين ثعالبىّ گويد: من از ابو احمد عبد اللّٰه بن عبد الرّحمن مشهور بصفوانىّ شنيدم كه مي گفت:من آن مرد را ديدم و از خود او اين حكايت را شنيدم.
(عيون الأخبار ج۲ ص۲۱۱)
وب سایت رسمی پاب مد دولت ایالات متحده: فعالیت ضد میکروبی و سیتوتوکسیک زیره سبز به عنوان یک داروی داخل کانالی در مقایسه با ژل کلرهگزیدین
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4731533/
وب سایت رسمی پاب مد دولت ایالات متحده: خواص ضد التهابی و ضد میکروبی روغن آویشن و ترکیبات اصلی آن
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10138399/
وب سایت رسمی پاب مد دولت ایالات متحده: استفاده گسترده از تیمول و اسانس آویشن در صنایع غذایی و بهداشتی کاملا مطلوب است.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9147557/