پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۳۵۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۸
این روزها بار دیگر بحث ورود خودروی قاچاق داغ شده و اظهارات ضدونقیض در مورد مجاری ورود خودروهای قاچاق به کشور صورت می‌گیرد. در همین حال، گمرک جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای، قاچاق خودرو را کاری ناممکن خواند.

شعارسال: هرچند قاچاق خودرو به کشور، پدیده‌ای نادر و عجیب به ‌نظر می‌رسد، به ‌دنبال اظهارات شنبه گذشته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره ورود غیرقانونی ۶هزار دستگاه خودرو قاچاق به کشور، این پرسش مطرح شد که این خودروها چگونه و از چه راهی وارد کشور شده‌اند؟

آیا قاچاق خودرو امری امکان پذیر است؟

این پرسش در حالی مطرح می‌شود که سال گذشته نیز خبر قاچاق سیزده خودرو لوکس به کشور از مبادی رسمی خبرساز شد.

هرچند ورود این تعداد خودرو به کشور به‌ دلیل تخلفات صورت گرفته در برخی نهادها ـ که در نهایت نیز این تخلفات کشف شدند ـ اخبار کنونی درباره خودروهای وارداتی قاچاق، حکایت از واردات شمار زیادی خودرو به ‌صورت غیرقانونی دارد.

در این مورد، امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته است: ۵ هزار و ۳۶۲ خودروی لوکس شامل پورشه، ولوو، بی‌ام و، بنز، تویوتا، نیسان و هیوندا به‌ صورت قاچاق از مناطق آزاد و گمرکات رسمی طی سال ۹۵ تا مهرماه ۹۶وارد کشور شده است.

این نماینده مجلس در این باره اظهار داشت: بارها به گمرک اختیار داده و مدارک نشان داده ایم که خود را اصلاح کنند؛ اما چون تیم قوی دارند و مافیای قاچاق گمرکات کشور را مدیریت می کند و این مافیا آنقدر با برنامه و تشکیلاتی رفتار می کنند که هرکسی به این کار ورود کنند، دچار مشکل می شود.

این نماینده مجلس گفت: اینها حتی به نمایندگان مجلس هم رحم نمی کنند؛ یا وی را تخریب می کنند یا می خرند و یا به نوعی طرف را با تبلیغات و هزینه هایی که می کنند آچمز می کنند.

ما بارها در خصوص موارد مختلف با آنها صحبت و موارد و مشکلات را اعلام کردیم؛ اما آنها با سر و صدا و تخریب و تکذیب و فضاسازی از زیر کار شانه خالی کردند. در آن زمان، کمیسیون اعلام کرد که 5300 دستگاه خودرو غیر قانونی وارد شده و اینها نگذاشتند کار به نتیجه برسد.

این نماینده در مورد چگونگی ورود خودروها به درون کشور گفت: این خودروها عمدتا غیر قانونی و از طریق ثبت سفارش های جعلی وارد شده اند؛ اما اینها آن را تکذیب کردند. این در حالی است که گمرک بندرعباس اعلام کرد، 4424 خودرو غیر قانونی وارد کشور شده است.

این نماینده گفت: به تازگی مدارکی به دست من رسیده که نشان می دهد 6481 خودرو لوکس سواری به روش های غیر قانونی ثبت سفارش و از گمرکات کشور ترخیص شده اند، و هر نهاد امنیتی و قضایی و بازرسی بخواهد، می تواند، مدارک و مستندات آن را از من بگیرد هر کس هم که ادعا دارد، وجود ندارد من حاضرم آن را در سایت منتشر کنم.

این نماینده همچنین ادامه داد: قبلا نوزده هزار ثبت سفارش در یک شب صورت گرفته، به گونه ای که ساعت 2 بامداد سایت را باز کرده اند و 4 صبح سایت بسته شده است؛ معنی این کار چه چیزی جز فساد می تواند باشد. مسئولان گمرک چکار می کنند و کجا هستند؟ چرا کسی چیزی نمی گوید؟

این نماینده در ادامه یادآور شد: من به آقایان گفتم که از کجاها و از چه مبادی به صورت رسمی قاچاق وارد کشور می شود؛ اما آقایان گفتند که حتی یک کانتینر هم وارد نشده است. بله من هم تأیید می کنم که نه تنها یک کانتیر، بلکه هزاران کانتینر کالا وارد کشور شده است.

هم اکنون از مبادی رسمی کشور از سوزن گرفته تا قطعات هواپیما، قاچاقی وارد کشور می کنند و هیچ کس نیست به اینها یک ایست بدهد. اینها دارند با این کار تولید داخلی را نابود می کنند و کسی هم نمی تواند جلوی آنان را بگیرد، چون هم قدرت سیاسی دارند و هم قدرت مالی؛ یا همه را می خرند و یا تخریب می کنند.

وی گفت: وضعیت بسیار اسفبار است؛ مبلغی که برای واردات این 19 هزار خودرو پرداخت شده، بسیار رقم سنگینی است. این کارها کمر کشور را شکسته است. همه تولیدی های ما، یا در حال ورشکستگی است و یا با یک سوم ظرفیت خود در حال ادامه کار است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار: 29فروردین1397 ، کدخبر: 791124: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
نبود دستگاه های نظارتی در کشور همچین مشکلاتی را به وجود می آورد متاسفانه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین