پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۲۶۷۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۴
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: وضعیت کنکور مطلوب نیست و اینکه دانشجویان را به صورت تستی و اضطراب فراوان به دانشگاه می‌فرستیم درست نیست و باید اصلاح شود.
شعارسال: مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در همایش آموزش عالی با بیان اینکه شعار ما کنترل کمی، ارتقاء کیفی، اقتدار و هماهنگی است، گفت: این شعار کلیدواژه‌هایی از چالش‌های آموزش عالی است و دستیابی به راه‌های مقابله با این چالش‌ها ۳ محور دارد که مشارکت عمومی، خرد جمعی و عزم راسخ مدیران است و در این راستا کانون‌های فکر را در بخش‌های مختلف شکل دادیم.

وی ادامه داد: در سال ۶۱ دانشگاه آزاد رسماً شکل گرفت و در سال ۶۴ شاهد تفکیک علوم پزشکی از علوم غیرپزشکی بودیم، سال ۶۷ دانشگاه پیام نور رسماً راه‌اندازی شد و در دهه ۷۰ دانشگاه علمی و کاربری شکل گرفت، در دهه ۸۰ شورای تحول علوم انسانی ایجاد شد و در دهه ۹۰ بحث دانشگاه فنی و حرفه‌ای را داشتیم، امروز دانشگاه آزاد ۳۵ درصد دانشجویان، دانشگاه‌های مهارتی ۱۸ درصد، دانشگاه پیام نور ۱۶ درصد و دانشگاه‌های دولتی ۱۵ درصد جمعیت دانشجویی را به خود اختصاص می‌دهند یعنی ۱۵ درصد از جمعیت دانشجویی ما در دانشگاه‌های دولتی هستند و تحصیل رایگان می‌کنند، ولی ۸۵ درصد دانشجویان با پرداخت هزینه درس می‌خوانند.

شریعتی نیاسر عنوان کرد: اینکه آیا دانشگاه‌های دولتی باید پذیرش پولی داشته باشند یا خیر بحثی قابل نقد است، ولی ما باید به چالش‌های آموزش عالی بپردازیم.

وی با اشاره به چالش‌های موجود آموزش عالی گفت: رشد بی‌رویه و غیر هدفمند ضعف نظام‌بندی آموزش عالی و عدم ارتباط دانش‌آموختگان با نیاز جامعه جزء چالش‌های مهم آموزش عالی است که باید برای این منظور چاره‌اندیشی شود.

معاون آموزش وزیر علوم گفت: برای مقابله با چالش‌های آموزش عالی چند برنامه در نظر گرفتیم که یکی از آن‌ها تمرکززدایی و هم‌افزایی نیاز‌های جامعه با سیاست‌های توسعه‌ای آموزش عالی و محور دوم بحث ساماندهی است، پراکندگی بی‌رویه مراکز آموزش عالی بسیار چالش‌برانگیز است.

وی گفت: چرا دانشگاه‌های ما نباید در عرصه رقابت‌های بین‌المللی موفق باشند؟ چرا علوم پزشکی را از غیرپزشکی جدا کردیم؟ چرا بیشتر دانشگاه‌ها می‌خواهند در تمام حوزه‌ها ورود کنند؟ دانشگاه‌ها مأموریت تعریف‌شده‌ای دارند که باید در همان زمینه فعالیت کنند.

معاون آموزش وزیر علوم اظهار داشت: وضعیت کنکور مطلوب نیست و باید شکل بهتری داشته باشد، اینگونه که افراد را به صورت تستی و با اضطراب فراوان خانواده‌ها به دانشگاه می‌فرستیم درست نیست، برای این منظور نظام یکپارچه سنجش در بحث آمایش مطرح است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار مؤسسه داریم که به بحث کنکور می‌پردازند و نیمی از این‌ها غیرمجاز هستند بنابر این نظام کنکور باید اصلاح شود

وی گفت:‌اصلاح نظام تخصیص اعتبار نیز برای مراکز آموزش عالی باید انجام شود، روزی شاهد بودیم که تخصیص اعتبار برای مراکز آموزش عالی متکی به دانشجوی بیشتر بود، ولی امروز تخصیص اعتبار صرفاً به صورت سرانه نیست و بر اساس مؤلفه‌های کیفی است.

وی ادامه داد: وضعیت سرانه اعتباری و دانشجویی ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا در نظام‌های رتبه‌بندی را بررسی کردیم که سرانه دستگاه‌های ثروتمند ۵۰۰ هزار دلار و در رده‌های پایین‌تر برتر ۲۰۰ هزار دلار بوده است یعنی سرانه دانشجویی در دانشگاه‌های برتر سطح پایین‌تر ۱۰۰ میلیون تومان است، ولی در دانشگاه‌های سطح یک کشور ما این سرانه ۱۷ میلیون تومان است. بنابر این ما هنوز با پایین‌تر سطح در دنیا فاصله داریم.

وی ادامه داد: البته تدابیری اندیشیده شده که شرایط در سال‌های آینده بهتر می‌شود.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه برنامه‌محور نبودن آموزش عالی یکی از مشکلات نظام آموزش عالی است، گفت:‌برنامه ششم توسعه با دقت تدوین شده و در این برنامه شاخص‌هایی پیش‌بینی شده که باید در قالب این شاخص‌ها پیش برویم، در برنامه ششم، مراکز آموزش عالی به ۴ طبقه بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی تقسیم می‌شوند و دانشگاه‌های محلی ما لزوماً نباید به دنبال پذیرش دانشجوی خارجی باشند.

وی با اشاره به اولویت‌های وزارت علوم در حوزه آموزش عالی عنوان کرد: ساماندهی آموزش عالی یکی از اولویت‌های ماست که با مراکز دولتی آغاز می‌شود، زیرا این مراکز بیشتر سربار دولت هستند.

شریعتی نیاسر ادامه داد: بر این اساس دانشگاه‌های دولتی را به دو دسته توسعه‌یافته و در حال توسعه تعریف کردیم، بحث ادغام و تجمیع نیز به طور مشخص در طرح آمایش آمده است. باید نیرو‌ها را کنار هم بچینیم و هم‌افزایی ایجاد کنیم.

معاون آموزش وزیر علوم گفت:‌افزایش نقش بخش خصوصی نیز بسیار مهم است، بخش خصوصی اگر میدان باز کند به خوبی به آموزش عالی کمک می‌کند.

شریعتی‌نیاسر گفت:‌ایجاد دوره‌های جدید دکتری را منع کردیم و برای ارشد نیز راهکار‌هایی داریم. همچنین اصلاح پذیرش دانشجو که همان حذف کنکور است، ساماندهی غیردولتی‌ها و همکاری با سازمان برنامه و بودجه را در دستور کار داریم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار: 18 ارديبهشت 1397 ، کدخبر: 427239 ، www.parsine.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
سیستم آموزشی ما چه در مدارس چه در دانشگاه ها رو به پولی شدن رفته است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین