پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۵۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
مسافربری شدن فرودگاه پیام از مطالبات به حق مردم البرز، این روزها با جدیت در حال پیگیری است تا این خواسته هر چه سریعتر به سرانجام برسد، اما موانعی نظیر انباشت زباله در نزدیک مسیر آن، کار را با مشکلاتی مواجه کرده است.
شعارسال:مسافربری شدن فرودگاه پیام از مطالبات به حق مردم البرز، این روزها با جدیت در حال پیگیری است تا این خواسته هر چه سریعتر به سرانجام برسد، اما موانعی نظیر انباشت زباله در نزدیک مسیر آن، کار را با مشکلاتی مواجه کرده است.

مسافربری شدن فرودگاه بین المللی پیام در استان البرز، علاوه بر منافع اقتصادی که برای استان و سراسر کشور به همراه دارد، موجب رونق و توسعه هر چه بیشتر البرز می شود، انجام شدن پروازهای حمل بار (کارگو) از منطقه ویژه اقتصادی پیام نشان داد که این منطقه دارای ظرفیت های بیشتری است، به همین منظور موضوع مسافربری شدن فرودگاه پیام به عنوان یک پروژه بزرگ ملی و استانی مطرح و هم اکنون اجرای این پروژه بزرگ پیشرفت خوبی داشته است.

در این میان اجرای پروژه ملی مسافربری شدن فرودگاه پیام با مشکلاتی دست به گریبان است که حل این معضلات اراده ای خارج از منطقه پیام را می طلبد و نیاز است که مسئولان استانی هر چه سریعتر وارد کار شده و برای حل آن چاره اندیشی کنند.

انباشت زباله در منطقه حلقه دره در مجاورت فرودگاه بین المللی پیام که امروز نه تنها مشکلات محیط زیستی برای استان و منطقه ایجاد کرده، سبب شده تا در اجرای پروژه مسافربری شدن فرودگاه پیام نیز مشکلاتی ایجاد شود.

دفن زباله به روش سنتی در منطقه حلقه دره، علاوه بر بوی بسیار نامطبوع، شیرابه ها و چهره زشتی که به منطقه داده، در روند این پروژه مشکلاتی ایجاد کرده، این در حالی است که اگر به دنبال توسعه البرز و اجرای مطالبات مردم هستیم، نمی توان انتظار داشت که بار تنها بر دوش یک مجموعه باشد، بلکه همه باید پای کار بیایند تا بتوان با پس زدن این مشکلات، پیشرفت این استان را رقم زد.

روزانه حدود 1 هزار و 300 تن زباله در منطقه 153 هکتاری حلقه دره به صورت سنتی دفن می شود. حلقه دره در نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی پیام که قرار است در آینده ای نزدیک به فرودگاه بین المللی مسافربری آن راه اندازی شود، قرار دارد.

این وضعیت به هیچ عنوان در شان استان البرز نیست و در روند پیشرفت فرودگاه پیام به سمت مسافربری شدن، مشکلاتی ایجاد کرده است.

بوی نامطبوع، تجمع پرندگان و متراکم شدن زباله ها از جمله مشکلاتی است که در منطقه حلقه دره می تواند در مسافربری شدن فرودگاه پیام مشکل ایجاد کند.

وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات در سفر سال گذشته خود به استان البرز در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت که سازمان هواپیمایی برای مسافربری کردن این فرودگاه 2 ایراد عمده دارد که یکی از آنها انباشت زباله در منطقه ویژه پیام است، به طوری که براثر وزش باد، پلاستیک مانع پرواز می شود.

محمد جواد آذری جهرمی افزود: اجتماع پرندگان مانع استاندارد سازی فرودگاه می شود و باید برای حل این موضوع چاره اندیشی و همه دستگاه ها پای کار بیایند.

مدیر عامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز در جریان تهیه گزارش میدانی ایرنا مرکز البرز از این منطقه ویژه اقتصادی، در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا، گفت: مسافربری شدن پیام جزء مطالبات استانی و کشوری است، چندین گروه مطالعاتی بر روی این زمینه کار کرده اند، کارها به روال و به صورت فشرده در حال انجام است و امید داریم این پروژه را به زودی به سرانجام برسانیم.

سعید زرندی افزود: مسافربری شدن فرودگاه پیام پروژه ملی و بزرگی است که نیاز به حمایت همه جانبه مسئولان ملی و استانی دارد. در توافقی که در زمان شکل گیری این طرح صورت گرفت قرار بر این شد که مسئولان استان پای کار بیاید، استاندار وقت البرز نیز در نامه ای به وزیر وقت ارتباطات اعلام کرد که چند کار را استان پیگیری می کند که مهم ترین موضوع، راه های دسترسی پیام، زباله های حلقه دره و حوزه اراضی خواهد بود.

وی گفت: تمامی اموری که برای مسافربری شدن پیام در خود منطقه باید انجام شود طبق یک برنامه در حال پیشرفت است، اما مسایلی از جمله راه های دسترسی در خارج از حیطه پیام است، برای مسافر بری شدن پیام نیاز است که تمام استان پای کار بیاید و هر دستگاهی به تعهدات خود عمل کند.

زرندی گفت: یکی دیگر از مشکلات جدی برای مسافربری شدن فرودگاه پیام، موضوع حلقه دره است، که برای حل این مشکل هنوز شاهد اقدام جدی نیستیم، این در حالی است که زباله های آن می تواند برای اجرای این پروژه دردسر ساز شود.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات، زباله های شهرستان کرج بوده و در سفرهای خود به استان از مسئولان درخواست کرده است تا این موضوع را در اولویت قرار دهند.

زرندی افزود: حل معضل انباشت زباله در حلقه دره، موضوعی است که باید به صورت جدی در البرز پیگیری و پس از 20 سال به سرانجام برسد، برطرف ساختن این مشکل کاری بزرگ و نیازمند هزینه است، اما ادامه این روند علاوه بر اختلال در روند توسعه این استان، سبب از بین رفتن محیط زیست نیز می شود.

مدیر عامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام اظهار داشت: البرز دارای ظرفیت های ملی است که نیاز است تا تمامی دستگاه های استان برنامه ریزی تا این ظرفیت را به فعلیت در بیاورند.

مدیر کل محیط زیست البرز نیز در گفت وگو با ایرنا در این خصوص گفت: 100 هکتار زمین جدید برای انتقال منطقه حلقه دره در نظر گرفته شده، مطالعات ارزیابی نیز انجام شده و هم اکنون در مرحله بررسی نهایی برای مشخص شدن زمان دقیق جابه جایی است.

فردین حکیمی افزود: یکی از روش های غلط در منطقه حلقه دره استفاده سنتی برای دفن است، این در حالی است که با استفاده از روش های نوین می توان از این زباله ها برای تولید کمپوست و کود آلی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: 1 هزار و 700 تن پسماند استان است که در این منطقه دفن می شود و به هیچ وجه مورد تائید محیط زیست البرز نمی باشد، این در حالی است که اخیرا در قانون هوای پاک مطرح شده که باید از روش های نوین برای دفن زباله ها استفاده کرد.

حکیمی گفت: در کارگروه پسماند که در روزهای آتی برگزار می شود، باید علاوه بر مشخص شدن زمان نهایی، اعلام شود که تا زمان انتقال، برنامه کوتاه مدت در این مدت در جهت رفع این معضل چیست.

وی ادامه داد: سالیان سال است که پیگیر هستیم که ، معضل حلقه دره را تعیین تکلیف کنیم، همچنان نیز پیگیر هستیم تا این مشکل محیط زیستی هرچه سریعتر برای آن چاره اندیشی شود.

معاون امورعمرانی استانداری البرز نیز با اشاره به مشکلات زیست محیطی محل دفن زباله های حلقه دره کرج، از دستگاه های ذیربط خواست این مشکل تا مهرماه امسال برطرف کنند.

خسرو ارتقایی در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پیام با بیان اینکه برای حل این مساله منتظر تعیین تکلیف انتخاب شهردار کرج هستیم، اظهار داشت: دفن غیر بهداشتی زباله های حلقه دره ، مشکلات متعددی دارد که شهرداری و سایر دستگاه های مرتبط باید در اسرع وقت این معضل را برطرف کنند.

وی گفت: با توجه به نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام به محل دفن زباله های حلقه دره ، مشکلات زیست محیطی این مکان برای آینده منطقه نامطلوب خواهد بود.

قرار است فرودگاه بین المللی پیام درکنار حمل و نقل بار هوایی به فرودگاه مسافری تبدیل شود.

معاون استاندار البرز خاطر نشان کرد: مسافری شدن فرودگاه پیام یک طرح توسعه ای در استان تلقی

می شود که پس از سال ها پرونده آن روی میز تصمیم گیری مسئولان آمده است .

ارتقایی گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی البرز و حجم پروازی که بر دوش فرودگاه مهرآباد و حضرت امام خمینی (ره) وجود دارد، فرودگاه پیام می تواند نقش مکمل را داشته باشد.

شرکت خدمات هوایی پیام در سال 1369 تحت عنوان مرکز خدمات هوایی جهت ارائه خدمات هوایی و حمل ونقل و توزیع بار کالاهای پستی و ارائه خدمات هلیکوپتری به نقاط صعب العبور در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تائید و تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیت خودرا آغاز کرد.

با توجه به موقعیت و جایگاه این شرکت و همجواری آن با استان تهران بنا به مصوب تیرماه 1382 هیات دولت، 3 هزار و 600 هکتار از اراضی فرودگاه پیام به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین شد.

نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران، قرار داشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امکان بهره گیری از کلیه تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات آن، قرارگرفتن در مجاورت مرکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور، قرارگرفتن در مجاورت راه آهن سراسری، متروی تهران - کرج و شاهراه های ارتباطی کشور و دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب از جمله مزیت های این منطقه است.

همچنین برخورداری از امکانات زیربنایی، گمرک، گذرنامه اختصاصی و بانک، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسیر تلاقی 5 استان اقتصادی کشور، نزدیک بودن به مراکز تحقیقاتی و نیروهای تحصیلکرده و متخصص منطقه، نزدیکی به مراکز تولید میوه، سبزی و گل و گیاه از مزیت های منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام البرز است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار27اربیهشت 97، کد خبر: 82917251 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
چرا نباید فکری برای این زباله ها کرد واقعا؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین