پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۸۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
کاروان ایران در ۱۴ دوره بازی‌های آسیایی حضور داشته و اکنون با ۳۶۹ ورزشکار راهی هجدهمین دوره بازی‌ها است.

شعارسال: تاکنون هفده دوره بازی‌های آسیایی برگزار شده است و کاروان ایران در ۱۴ دوره این رقابت‌ها حضور داشته و بهترین نتیجه را زمانی کسب کرد که میزبان این مسابقات بود و اکنون با ۳۶۹ ورزشکار راهی هجدهمین دوره بازی‌ها است.

نخستین حضور کاروان ایران

*اولین دوره بازی‌های آسیایی سال ۱۹۵۱ به میزبانی دهلی نو برگزار شد و کاروان ایران با ۶۴ ورزشکار در پنج رشته بسکتبال، شیرجه، وزنه برداری، دو و میدانی، فوتبال در این بازی‌ها حضور یافت و در نهایت موفق به کسب ۱۶ مدال شامل ۸ طلا، ۶ نقره و دو برنز شد.

ناکامی بانوان در نخستین حضورشان

*کاروان ایران پس از غیبت در دومین دوره بای ها، با ۱۱۲ ورزشکار راهی کشور ژاپن شد و در رشته‌های وزنه برداری، کشتی آزاد، والیبال، فوتبال، دو و میدانی، تنیس روی میز مردان، شیرجه و دوچرخه سواری با حریفان خود به رقابت پرداخت و در نهایت با کسب ۳۲ مدال شامل ۷ طلا، ۱۴ نقره و ۱۱ برنز در مکان چهارم قرار گرفت.

در این دوره ۴ بانوی کشورمان در رشته‌های دو و میدانی و تنیس روی میز حضور داشتند که در پایان موفق به کسب مدال نشدند.

اولین رهاورد بانوان/نشان برنز بر گردن والیبالیست‌ها

*در سال ۱۹۶۶ کاروان ورزشی کشورمان با ۱۱۸ ورزشکار راهی تایلند شد و در رشته‌های وزنه برداری، کشتی آزاد، والیبال مردان و زنان، فوتبال، دو ومیدانی، دوچرخه سواری، تنیس روی میز، تنیس، مشت زنی موفق به کسب مدال شد که نشان برنز تیم والیبال بانوان برای نخستین نشان بانوان کاروان ایران در بازی‌های آسیایی بود. اما در رشته بسکتبال در رده هفتم قرار گرفتیم و منوچهر فصیحی و تقی عسگری در شیرجه به ترتیب ششم و هفتم شدند و حیدر شنجانی نیز در شنا نتوانست از مرحله مقدماتی صعود کند و حذف شد.

کاروان ایران در پنجمین دوره بازی‌ها با کسب ۳۰ مدال شامل ۶ طلا، ۸ نقره، و ۱۶ برنز در مکان ششم قرار گرفت.

*ششمین دوره بازی‌های آسیایی سال ۱۹۷۰ به میزبانی کشور تایلند برگزار شد وکاروان ایران با ۱۶۹ ورزشکار راهی این دوره از بازی‌ها شد.

ملی پوشان کشورمان در رشته‌های وزنه برداری، کشتی آزاد، دو و میدانی، دوچرخه سواری، مشت زنی موفق به کسب مدال شدند.

تیم ملی والیبال بانوان و مردان به ترتیب چهارم و پنجم شدند و تیم‌های تیراندازی، فوتبال و شنا و شیرجه از کسب مدال بازماندند. تیم‌های واترپلو و بسکتبال هم به ترتیب چهارم و هفتم شدند.

در پایان این دوره کاروان ایران با کسب ۲۳ مدال شامل ۹ طلا، ۷ نقره و ۷ برنز در مکان چهارم قرار گرفت.

میزبانی ایران در بازی‌های آسیایی/صعود به رتبه دوم جدول

*در سال ۱۹۷۴ کشور ایران برای نخستین بار میزبانی بازی‌های آسیایی را بر عهده گرفت و کاروان ایران در هفتمین دوره بازی‌ها با ۴۰۰ ورزشکار شرکت کرد و توانست ۸۱ مدال شامل ۳۶ طلا، ۲۸ نقره و ۱۷ برنز بعد ازکشور ژاپن در رده دوم قرارگیرد.

این تنها دوره‌ای بود که ایران با این تعداد ورزشکار در بازی‌ها حاضر شد و توانست جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد.

کاروان ایران در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، دو ومیدانی، مشت زنی، وزنه برداری، تنیس، دوچرخه سواری، شمشیربازی و فوتبال موفق به کسب مدال شد و در رشته‌های شنا، ژیمناستیک، تیزاندازی، تنیس روی میز از رسیدن به مدال بازماند.

تیم ملی بسکتبال مردان و بانوان به ترتیب ششم و چهارم و تیم ملی والیبال نیز به ترتیب چهارم و پنجم شدند.

*کاروان ورزشی کشورمان بعد از یک دوره غیبت در نهمین دوره این بازی ها با 43 ورزشکار شرکت کرد.این دوره از رقابت ها در سال 1982 به میزبانی کشور هند برگزار شد و ورزشکاران ایران با کسب 12 مدال شامل 4 طلا، 4 نقره و 4 برنز در مکان هفتم ایستاد.

ملی پوشان کشورمان در رشته های کشتی آزاد، وزنه برداری و دوچرخه سواری موفق به کسب نشان بازی های آسیایی شدند و تیم ملی فوتبال کشورمان نیز در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد.

صعود کاروان ورزشی ایران به رتبه چهارم جدول/نخستین حضور تکواندوکاران با کسب مدال

*در سال 1986 کره جنوبی میزبان دهمین دوره بازی ها بود و ایران با 94 ورزشکار موفق به کسب 22 مدال شامل 6 طلا، 6 نقره و 10 برنز شد و توانست با سه پله صعود در مکان چهارم قرار گیرد.

در این دوره ملی پوشان تیم های کشتی آزاد و فرنگی، وزنه برداری، جودو، دوچرخه سواری و تکواندو موفق به کسب مدال شدند.

تیم های ملی واترپلو و هندبال کشورمان به ترتیب در مکان های چهارم و پنجم این بازی ها قرارگرفتند و تیم ملی فوتبال نیز در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد.

نشان طلا بر گردن فوتبالیست های ایران /دوره بی مدال برای وزنه برداران

*یازدهمین دوره بازی های آسیایی سال 1990 به میزبانی پکن برگزار شد و کاروان ورزشی کشورمان با 126 ورزشکار دراین دوره از رقابت ها حضور یافت و با 18 مدال شامل 4 طلا، 6 نقره و 8 برنز در مکان پنجم قرار گیرد.

رشته های کشتی آزاد و فرنگی، دو ومیدانی، مشت زنی موفق به کسب مدال شد و تیم ملی فوتبال کشورمان با قرار گیری روی سکوی نخست به نشان طلا این دوره از بازی ها دست یافت.

تیم های تیراندازی بانوان، شیرجه، واترپلو، تنیس روی میز مردان، جودو،دوچرخ سواری و بسکتبال از کسب مدال باز ماندند و بر خلاف تمم دوره های قبلی که وزنه برداران ایران از مدال آوران کاروان کشورمان بودند در این دوره از دریافت مدال بازماندند.

سقوط دو پله ای کاروان ایران به رده هفتم/ کسب اولین مدال برای رشته کاراته

*کشور ژاپن در سال 1994 میزبان دوازدهمین دوره بازی های آسیایی بود و کاروان ورزشی کشورمان با 162 ورزشکار راهی این مسابقات شد و با کسب 26 مدال شامل 9 طلا، 9 نقره و 8 برنز با دو پله سقوط نسبت به دوره قبل در مکان هفتم آسیا قرار گرفت.

کاروان ورزشی ایران در رشته کشتی آزاد و فرنگی، جودو، سوارکاری، کاراته، تکواندو و مشت زنی موفق به کسب مدال شد و در رشته های تیراندازی بانوان، تنیس، وزنه برداری، فوتبال، شنا و شیرجه، دوچرخه سواری، دو و میدانی از کسب مدال بازماند.

تیم ملی بسکتبال در رتبه هشتم قرار گرفت و تیم های ملی واترپلو و والیبال مردان به ترتیب در مکان های چهارم و پنجم ایستادند.

تیم ملی والیبال ساحلی کشورمان نیز در نخستین حضور خود در جایگاه پنجم آسیا قرار گرفت.

طلسم شکنی وزنه برداران در کسب مدال

*کاروان ورزشی کشورمان در سال 1998 با 199 ورزشکار برای حضور در سیزدهمین دوره بازی های آسیایی راهی کشور تایلند شد و با کسب 34 مدال شامل 10 طلا، 11 نقره، 13 برنز عنوان هفتمی دوره قیل خود را تکرار کرد.

نکته قبل توجه در این دوره از بازی ها مدال آوری رشته وزنه برداری کشورمان بود که بعد از دو دوره که ملی پوشان وزنه برداری از کسب مدال بازماندند در سیزدهمین دوره 5 مدال کاروان ایران را به خود اختصاص دادند و طلسم کسب نکردن مدال را شکستند.

کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، فوتبال، دوچرخه سواری، شمشیربازی، مشت زنی، دو و میدانی، کاراته، جودو و ووشو دیگر رشته های مدال آور ایران در این دوره از بازی ها بودند.

تیم های ملی شنا و شیرجف، تنیس تیمی و انفرادی، ژیمناستیک، قایقرانی مردان و بانوان و تیراندازی بانوان از کسب مدال در این دوره رقابت ها بازماندند.

تیم ملی هندبال و واترپلو به ترتیب مقام چهارمی و پنجمی بازی ها را بدست آوردند و تیم ملی بسکتبال دررده هفتم قرار گرفت و در بخش سوارکاری تیمی نمایندگان کشورمان به مقام هفتم رسیدند.

نخستین مدال بازی های آسیایی در بخش تیراندازی بانوان

*کشور کره جنوبی در سال 2002 میزبان چهاردهمین دوره بازی های آسیایی بود و کاروان ایران با 150 ورزشکار راهی این دوره از مسابقات شد و با کسب 36 مدال شامل 8 طلا، 14 نقره و 14 برنز با سه پله سقوط نسبت به دوره قبل در رده دهم آسیا قرار گرفت.

کشتی آزاد و فرنگی، جودو، کاراته، تکواندو، ووشو، وزنه بردای، دوچرخه سواری، دو و میدانی موفق به کسب مدال شدند و در رشته های تیمی نیز تیم ملی فوتبال کشورمان موفق به کسب مدال طلا شد و بلندقامتان والیبال هم با کسب عنوان نایب قهرمانی موفق به کسب مدال نقره بازی ها شدند.

بانوان تیراندازی کشورمان که در ادوار گذشته از کسب مدال بازماندند در این دوره از رقابت ها توانستند در بخش تیراندازی از فاصله 10 متر تیمی یک مدال نقره بدست آورند.

صعود به رتبه ششم بازی های آسیایی

*کاروان ورزشی ایران در سال 2006 با 239 ورزشکار راهی کشور قطر شد و در پانزدهمین دوره بازی های آسیایی با کسب 48 مدال شامل 11 طلا، 15 نقره و 22 برنز توانست با صعود 4 پله ای در رتبه ششم قرار گیرد.

ملی پوشان کشورمان در رشته های دو و میدنی، بوکس، کانو و کایاک، شطرنج، دوچرخه سواری، شمشیربازی،جودو، کاراته، تکواندو، وزنه برداری، کشتی آزاد و فرنگی، ووشو موفق به کسب مدال شدند.

در رشته های تیمی نیز تیم ملی هندبال و بسکتبال موفق شدند با قرار گرفتن روی سکوی سوم بازی های آسیایی نشن برنز رقابت ها را بدست آورند و اولین مدال این بازی ها را دریافت کنند.

تیم ملی فوتبال کشورمان نیز موفق به کسب مدال برنز شد و نتوانست عنوان قهرمانی دوره قبل خود را تکرار کند.


کسب بیشترین مدال در شانزدهمین دوره/نخستین حضور تیم ملی کبدی

*کاروان ورزشی ایران با 362 ورزشکار در سال 2010 راهی کشور چین شد و در نهایت با کسب 59 مدال شامل 20 طلا، 14 نقره و 25 برنز در جایگاه چهارم قرار گرفت.

در این دوره در رشته های دو و میدانی، بسکتبال، بوکس، کانو و کایاک، دوچرخه سواری، هندبال، جودو، کبدی،کاراته، روئینگ، تیراندازی، تکواندو، والیبال، وزنه برداری، کشتی و ووشو موفق به کسب مدال شدیم و کاروان کشورمان در این دوره بیشترین مدال را در مقایسه با ادوار گذشته بدست آورد.


کسب مدال در 8 رشته توسط بانوان

*در هفدهمین دوره بازی های آسیایی که به میزبانی کره جنوبی در سال 2014 برگزار شد کاروان ورزشی ایران با 276 ورزشکار شرکت کرد و در پایان با 57 مدال شامل 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز در جایگاه پنجم قرار گرفت.

در این دوره در رشته های تیروکمان، تیراندازی، دو و میدانی، بسکتبال، بوکس، قایقزانی، دوچرخه سواری، شمشیربازی، کبدی، کاراته، تکواندو، والیبال، وزنه برداری، کشتی آزاد و فرنگی و ووشو توانستیم مدال کسب کنیم.

در این دوره بانوان ورزشگار کشورمان در 8 رشته ورزشی راهی فینال شدند و توانستند مدال یازی های آسیایی را کنند.


اندونری میزبان هجدهمین دوره

*اکنون کاروان ورزشی کشورمان با 369 ورزشکار آماده حضور در هجدهمین دوره بازی های آسیایی می شود تا با کسب مدال های بیشتری بتواند رکورد تازه ای را در بازی ها رقم بزند.این دوره از رقابت ها به میزبانی جاکارتا اندونزی از تاریخ 27 مرداد 97 برگزار می شود.

هرچند که تغییراتی در نحوه برگزاری مسابقات رخ داذه است ملی پوشان کشورمان کار سختی برای کسب مدال در پیش دارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار28اربیهشت 97، کد خبر: 6527207، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
ورزشمون همیشه باعث شادی مردم تو لحظات سخت میشه ن۰ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین