پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۱۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان اجرای طرح نوبت‌بندی در توزیع آب کشاورزی را راهکاری برای جبران 170 میلیون مترمکعب آب دانست و گفت: بیشترین مراجعات برای بتونه کردن انهار، انهار درجه سه و چهار هستند و مسئول این نوع انهار جهاد کشاورزی است.

شعار سالکاظم لطفی در واکنش به کمبود تنش‌زای آب در گیلان و خشک شدن برخی از مزارع شالی‌کاری استان اظهار کرد: حدود 830 میلیون مترمکعب در حال حاضر آب در پشت سد سفیدرود ذخیره‌شده که نسبت به سال گذشته حدود 170 میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آب منطقه‌ای گیلان تمام تلاش خود را برای مدیریت منابع آب و توزیع آن به کار گرفته افزود: هم‌زمان با رهاسازی آب از سد سفیدرود، تمامی ایستگاه‌های پمپاژ، چاه‌های آب‌های زیرزمینی و بهره‌گیری از منابع آب آب‌بندان ها در استان به کار گرفته‌شده تا کشاورزان با کمترین مشکل روبرو شود.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه علاوه بر داخل شبکه آب‌رسانی سد سفیدرود در اراضی خارج از شبکه سد سفیدرود نیز مدیریت خوبی اعمال‌شده بیان کرد: همه شهرستان‌های استان دارای منابع آب کافی برای کشاورزی هستند اما دو شهرستان لنگرود در داخل شبکه آب‌رسانی سد سفیدرود و شهرستان تالش در خارج از شبکه سد سفیدرود در استان کمبود آب مواجه هستند.

لطفی با اذعان به اینکه شهرستان‌های لنگرود و تالش دستخوش خسران و لطمه در کمبود آب کشاورزی هستند گفت: همه ایستگاه‌های پمپاژ در لنگرود تعمیر شده و در شهرستان تالش نیز حدود 14 حلقه چاه در حال حفاری است تا منابع آب کشاورزی تأمین شود و نهایتاً تا دو هفته آینده همه چاه‌ها تجهیز خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه امسال کاهش 40 درصدی بارش‌های باران در حوزه سد سفیدرود بودیم بیان کرد: با مدیریت صورت گرفته در فصل زراعی امسال، شرایط کنترل‌شده و مطلوبی را داریم و تا به امروز نیز همه ارکان مدیریتی استان نیز در حال کمک هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه گیلان در مدیریت آب با توجه به کمبود آب در کشور شرایط بسیار خوبی دارد تصریح کرد: امیدواریم با همکاری همه‌جانبه مدیران استان تا پایان فصل زراعی که پنجم مردادماه است بتوانیم مدیریت صحیح آب را داشته باشیم.

لطفی از آغاز طرح نوبت‌بندی در توزیع آب طی امسال در اراضی شالی‌کاری خبر داد و گفت: نوبت‌بندی آب در اراضی جلگه‌ای استان از امسال آغازشده و 171 هزار هکتار از اراضی 238 هزار هکتار شالیزاری تحت شبکه آب‌رسانی سد سفیدرود شامل این طرح آبیاری است.

وی با اشاره به روند اجرایی طرح نوبت‌بندی در توزیع آب افزود: در این شبکه بنا بر طرح نوبت‌بندی، چهار روز آب را رها و چهار روز آب قطع می‌شود و سعی داریم با این روند موضوع کمبود آب را تا پایان سال زراعی ادامه دهیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان در پاسخ به اینکه طرح نوبت‌بندی آب کشاورزی موجب شده تا تنش‌هایی را در سطح مزارع به وجود آید اظهار کرد: آب منطقه‌ای آن مقدار از حجم آبی را که باید روانه کانال‌های آب بر کند را در دستور کار خود قرار داده اما گاها در مزارع شالی‌کاری به دلیل اختلاف‌زمانی در کشت محصول توسط برنج‌کاران اختلالاتی در توزیع آب به جود می‌آید.

لطفی به میزان کشت اراضی کشاورزی در گیلان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 90 درصد اراضی کشاورزی داخل شبکه و 85 درصد اراضی کشاورزی خارج از شبکه زیر کشت رفته‌اند که تا چند روز آینده عملیات کشت در تمامی 238 هزار هکتار اراضی شالی‌کاری گیلان کامل می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه خدماتی نظیر لاینینگ (بتونه کردن انهار) و لایه روبی انهار از سوی آب منطقه‌ای گیلان بسیار کم‌رنگ است و منابع آب استان بخشی با تبخیر و بخشی دیگر با نفوذ در سفره‌های زیرزمینی از بین می‌روند گفت: بیشتر درخواست‌های کشاورزان برای لاینینگ، انهار در شهرستان‌هایی بوده که دارای انهار درجه سه و چهار هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه مدیریت و ساماندهی انهار درجه سه و چهار با جهاد کشاورزی است تصریح کرد: انهار درجه سه و چهار جز انهار جهاد کشاورزی است و آب منطقه‌ای نمی‌تواند برای ساماندهی انهار درجه سه و چهار ورود کند.

لطفی در پاسخ به اینکه مردم پول آب‌بها کشاورزی را به آبیاری پرداخت می‌کنند و از انتظار دارند تا منابع آب به‌راحتی در دسترس آن‌ها قرار گرفته و عدالت در توزیع آب رعایت شود بیان کرد: به لحاظ قانونی ما نمی‌توانیم از انهار منشعب از کانال‌های آب بر درجه سه و چهار ورود کنیم چون جهاد کشاورزی در این راستا اعتباراتی دارد که باید در جای خود و به‌موقع هزینه شود گرچه جهاد کشاورزی در شهرستان‌های اقدامات قابل‌توجهی انجام داده‌اند و خدماتی از این قبیل ارائه‌شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ،تاریخ انتشار 6 خرداد 97، کدمطلب:۱۳۹۷۰۳۰۶۰۰۰۶۵۱ ، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
0
0
واقعا این بی ابی اگر راهکاری داره و مسئولین هیچ کاری نمیکنن خیانت بزرگیه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
از یک زمانی به بعد همه همه همه مسئولین فقط شروع کردن به نظریه دادن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین