پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۳۱۲۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
شهرداری تهران به مناسبت عید فطر، پنج پروژه عمرانی را به بهره‌برداری می‌رساند و به شهروندان تحویل می‌دهد.

شعار سال: پروژه‌های لاین جنوبی پل کریمخان، دسترسی بزرگراه امام علی(ع) به سمت غرب و دسترسی از بلوار ارتش به جنوب در امام علی، کانال کمکی سرخه‌حصار حدفاصل میدان بسیج تا پل دولت‌آباد، بهسازی جاده دسترسی به مجتمع پسماند آبعلی حدود 2.5کیلومتر و مسجد و مجتمع فرهنگی و مذهبی حضرت ولیعصر(عج) ازجمله پروژه‌هایی هستند که در عید فطر آماده افتتاح خواهند بود. روز گذشته شهردار تهران در بازدید از پروژه تونل آرش - اسفندیار از افتتاح چند پروژه شهری به مناسبت عید فطر خبر داد.

سید محمدعلی افشانی روز گذشته به سراغ پروژه‌های شهری رفت و از پارکینگ در حال ساخت نیایش و سپس از طبقه زیرین تونل

آرش‌- اسفندیار بازدید کرد. او از بالا بودن میزان بدهی شهرداری تهران و همراهی دولت با شهرداری گفت. افشانی در این پروژه عمرانی از ضرورت توجه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی سخن گفت و برنامه‌هایش را یادآوری کرد.

شهردار تهران در جمع خبرنگاران گفت: «میزان بدهی شهرداری بالاست، اما با توجه به اینکه پروژه‌های عمرانی نیمه تمام با بخشی از منابعی که مردم تأمین کرده‌اند اجرا شده، تلاش داریم آنها را به اتمام برسانیم. برای پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام‌هزینه شده و منابع در خاک مانده و تلاشمان این است پروژه‌هایی را که پیشرفت فیزیکی بالا دارند تمام کنیم. پروژه‌هایی نظیر پارکینگ طبقاتی نیایش و تونل آرش- اسفندیار از این دست هستند. قرار داد اولیه پروژه پارکینگ طبقاتی نیایش 150میلیارد تومان بوده اما پیش‌بینی می‌کنیم، این میزان افزایش یابد.»

او زمان بهره‌برداری از این پروژه را دقیقا اعلام نکرد اما گفت: «مجریان پروژه قول داده‌اند در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروژه به بهره‌برداری برسد.»

افشانی درباره زمان اتمام پروژه تونل آرش - اسفندیار هم گفت: «امروز جلسه‌ای با حضور مجریان و مشاوران پروژه برگزار کردیم که قول دادند در کوتاه‌ترین زمان ممکن این تونل را افتتاح کنند و حتی عنوان کردند که در هفته دولت این مهم محقق می‌شود، اما از آنجایی که من زمانی را اعلام نمی‌کنم؛ کلی‌تر می‌گویم که این تونل تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. تاکنون برآورد هزینه ساخت این پروژه 205میلیارد تومان عنوان شده که حدود 80میلیارد تومان آن از سوی شهرداری تهران پرداخت شده و مابقی هم قرار است پرداخت شود؛ هر چند که با توجه به محدودیت‌های منابع قرار است با مبلغ کمتری این پروژه به بهره‌برداری برسد.»

تمرکز بر تمام بخش‌های شهر

شهردار تهران تمام بخش‌های شهر را نیازمند تمرکز برای رفع مشکلات و خدمات‌رسانی بهتر دانست.

او گفت: «تمرکز ما بر همه بخش‌های مختلف شهری مانند پروژه‌های عمرانی، موضوعات فرهنگی و افزایش سرعت خدمات است که به‌زودی در همه این بخش‌ها پیشرفت‌های خوبی خواهیم داشت. شهرداری یک منظومه است و نمی‌توان فقط بر یک بخش تمرکز کرد. پروژه‌های عمرانی هم یکی از آن بخش‌هاست که روی آن تمرکز داریم، چراکه اولویت ما اتمام پروژه‌هایی هستند که به اعتبار کمتری نیاز دارند.»

به اعتقاد افشانی مسائل فرهنگی و اجتماعی همان قدر با اهمیت است که مسائل محیط‌زیست، حمل‌ونقل و پروژه‌های عمرانی اهمیت دارد؛ «من در اعلام برنامه‌هایم به این موضوع اشاره کرده‌ام. این در حالی است که استفاده از پیاده‌راه‌ها و دوچرخه جزو اصلی‌ترین برنامه‌های شهرداری برای انسان محور کردن شهر است.»

بخش دیگر سخنان شهردار تهران به دیدار با رئیس‌جمهور اختصاص یافت. سیدمحمدعلی افشانی در این‌باره گفت: «در این نشست، مسائل مهمی درباره نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح شد و رئیس‌جمهور محترم هم بیان کرد که یکی از برنامه‌های دولت تمرکز بر این موضوع است. موضوع بعدی نوسازی بافت ناکارآمد شهری بود. روز یکشنبه هم رئیس‌جمهور محترم، در نشست هیأت دولت تأکید کرد که دولت در کنار شهرداری است. شهرداری هم در کنار دولت فعالیت خواهد کرد. با این حال باید محدودیت منابع را هم برای دولت و هم برای شهرداری درنظر گرفت اما دولت مساعدت خوبی نسبت به شهرداری خواهد داشت.» به گفته شهردار تهران موضوع دیگری که حسن روحانی بر آن تأکید داشت، حفظ باغات و افزایش خدمات‌رسانی در شهر بود.

همکاری شهرداری تهران با قرارگاه خاتم الانبیاء

بخش قابل توجه صحبت های امروز شهردار تهران در جمع خبرنگاران مربوط به همکاری مجدد شهرداری تهران با قرارگاه خاتم الانبیاء بود. قرارگاه خاتم الانبیاء یکی از بزرگترین طلبکاران شهرداری تهران محسوب می شود و این موضوع باعث شد تا کارگاه های عمرانی بسیاری از پروژه های نیمه تمام عمرانی شهر تهران تعطیل شود. شهردار هفدهم شهر تهران که مدتی نیز به عنوان رئیس سازمان شهرداری های کشور در وزارت کشور مشغول به فعالیت بوده است، به خوبی می داند که تنها راه تکمیل پروژه های نیمه تمام شهری در تهران تداوم همکاری شهرداری با قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاران و پیمانکاران حال حاضر است که پروژه های دولتی و شهری زیادی را نه تنها در تهران بلکه در کل کشور مدیریت می کند. افشانی در این رابطه یادآور شد: اعتبار پروژه اسفندیار ۲۰۵ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۸۰ میلیارد هزینه شده است. از آنجا که با محدودیت منابع روبه رو هستیم و قرارگاه خاتم‌الانبیاء توافق کرده که پروژه‌هایی که با آنها قرارداد داریم را به اتمام برساند، ما نیز در موعد مقرر تامین اعتبار می‌کنیم.

افتتاح از پنج پروژه در عید سعید فطر

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در این بازدید در کنار شهردار تهران بود. پیروز حناچی از افتتاح پنج پروژه در عید فطر سخن گفت. سخنی که سیدمحمدعلی افشانی در پاسخ به همشهری اعلام کرده بود: «به‌مناسبت عید فطر، چند پروژه عمرانی به بهره‌برداری خواهد رسید.»

حناچی با اشاره به سخنان شهردار به همشهری گفت: «برای عید فطر امسال قصد بهره‌برداری از چند پروژه خواهیم داشت. لاین جنوبی پل کریمخان را به شهروندان تحویل خواهیم داد. پل کریمخان به‌عنوان یک پل موقت ساخته شده ‌بود، اما با این اتفاق این پل به‌صورت یک پل دائمی در منطقه مرکزی تهران زیربار ترافیک خواهد بود. دسترسی بزرگراه امام علی به سمت غرب و همچنین دسترسی از بلوار ارتش به جنوب امام علی در عید فطر افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. علاوه بر آن کانال کمکی سرخه‌حصار حدفاصل میدان بسیج تا پل دولت‌آباد افتتاح می‌شود. بهسازی جاده دسترسی به مجتمع پسماند آبعلی که حدود 2.5کیلومتر طول دارد نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و در نهایت مسجد و مجتمع فرهنگی و مذهبی حضرت ولیعصر(ع) به‌مناسبت عید فطر در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.»

حناچی با اشاره به پروژه لاین جنوبی پل کریمخان و فعالیت عمرانی در حوالی آن که به تعبیر او موجب «مزاحمت برای شهروندان» می‌شود، از مردم تهران عذر خواهی کرد. او گفت: «برای مقاوم‌سازی‌ این پل و تبدیل آن از یک پل موقت به پل دائمی ما چاره‌ای نداشتیم تا مجموعه کار عمرانی انجام دهیم. حدود 50درصد از کار در تعطیلات نوروز به اجرا درآمد و این روزها هم آخرین فرایند کار در دست است. این پل هم‌اکنون آماده است و امکان بهره‌برداری آن تا عید فطر وجود دارد. ما برای پل کریمخان طرح مقاوم‌سازی‌ تهیه کردیم و تمام ویژگی پل را به سمت یک پل دائمی پیش بردیم. نحوه محاسبه پل کامل تغییر کرده‌است.»

حناچی در مورد پروژه تونل آرش- اسفندیار هم گفت: «تونل آرش - اسفندیار یکی از پروژه‌هایی است که به دسترسی شرقی و غربی تهران در محدوده بزرگراه مدرس اضافه خواهد کرد. بخش عمده‌ای از این تونل از آرش شرقی به سمت نیایش خواهد بود و در طبقه دوم از شرق به غرب دو طرف مدرس را به هم متصل خواهد کرد. طول تونل یک کیلومتر و پیشرفت فیزیکی آن 95درصد است. کار سیویل آن تمام شده و تنها نصب تجهیزات شامل جت فن و تجهیزات برقی و ایمنی آن باقی مانده‌است که تلاش می‌کنیم در نیمه ابتدایی سال به بهره‌برداری برسانیم.»

ترویج فرهنگ قرآنی در شهر تهران از راه محله‌ها

شهردار تهران یکشنبه شب و اندکی پس از افطار، از بیست‌وششمین نمایشگاه قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) بازدید کرد. سیدمحمدعلی افشانی در حاشیه این بازدید، در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری از اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه و همچنین جلب مشارکت مردم برای انجام فعالیت‌های دینی- قرآنی صحبت کرد. او گفت: «از ابتدای استقرارم در شهرداری شعار و رویکردم را حول محور ارتقای کیفیت زندگی و رضایت شهروندان در شاخص‌های مختلف قرار دادم. در این میان، با توجه به اهمیت فرهنگ باید بگویم قرآن به‌عنوان اصلی‌ترین و شاخص‌ترین مبحث در حوزه فرهنگ به‌حساب می‌آید. اگر کسی اهل قرآن باشد، هم اهل تدبیر است و هم تعقل و تفکر. از طرفی هم قرآن به انسان می‌آموزد که حق‌طلب و حق‌گو باشد و از حق آدمی دفاع کند.» شهردار تهران گفت که از منظر قرآن مهم‌ترین روش اداره امور جامعه روش توأم با عدالت است و اگر اینها مبنای رفتار قرار گیرد، حتما جامعه سالم‌تری خواهیم داشت. به‌نظر افشانی فردی که با قرآن مانوس است امکان تخلف بسیار بسیار کمی دارد. او اعلام کرد که مجموعه شهرداری تهران برنامه‌های ویژه‌ای را برای ترویج قرآن در بین جوانان شهر دارد. او اضافه کرد: «در یکی از غرفه‌های نمایشگاه به من گفتند که یک آیه را که بیشتر در ذهن دارید بگویید که بنده پاسخ دادم من شهردارم. قرآن می‌گوید: «و هذه البلد الامین» یعنی خداوند به شهر امن (مکه) قسم می‌خورد. به‌عبارت دیگر این از اهمیت یک‌شهر امن به‌حساب می‌آید.» شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که چقدر از مشارکت مردم در راه ترویج امور قرآنی استفاده خواهید کرد، نیز گفت: «ما باید در راستای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاهی مثل نمایشگاه قرآن کوشا باشیم. من در برنامه‌هایم اعلام کردم که برای توسعه مطلوب و ارتقای کیفیت زندگی مردم، پایه کارها در سطح شهر براساس محله‌ها انجام می‌شود. برای این منظور نیز باید از ظرفیت‌های موجود در محله‌ها استفاده کنیم. مطمئنا اهل محل بهتر می‌توانند کمک کنند تا امورات فرهنگی که نتیجه‌اش جلوگیری از آسیب‌هاست، اجرا شود.» افشانی همچنین در مصاحبه زنده با رادیو با بیان اینکه مهم‌ترین کار فرهنگی ترویج قرآن است، اظهار کرد: «با توجه به اهمیت قرآن در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی به‌ویژه در اداره امور جامعه، عمل به آن یک وظیفه دینی و ملی است. قرآن انسان را به تدبیر و تعقل فرا می‌خواند و اهل قرآن حتما انسان‌های معقول و باتدبیری هستند. قرآن به ما می‌آموزد که هیچ‌گاه پیمان شکن نباشیم؛ بنابراین همه افراد باید پای عهد و پیمانی که چه با مردم و چه با خدای خود بسته‌اند، بمانند.» شهردار تهران با بیان اینکه با توجه به اهمیت قرآن در زمینه‌های مختلف، ترویج فرهنگ قرآنی را یک وظیفه برای خود و همکارانم می‌دانم، عنوان کرد: «به همه افرادی که در حوزه قرآن کار می‌کنند، مشروط به آنکه درس‌های آن را به‌کار ببندند و نفع آنها به جامعه و مردم برسد نه یک گروه خاص، کمک می‌کنم.» او در ادامه با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به بودجه فرهنگی پایتخت برای ترویج معارف قرآنی بیان کرد: «با وجود اینکه در شرایط فعلی تحقق بودجه شهرداری با دشواری روبه‌روست، امیدواریم با تحقق بخش عظیمی از بودجه امسال، موضوعات فرهنگی به‌ویژه ترویج فرهنگ قرآنی پیگیری شود.» افشانی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد تعیین تکلیف مصلای تهران گفت: «مصلی یک مجتمع عظیم است و اعتبار آن از منابع مختلف تأمین می‌شود و شهرداری هم بخشی را که از ابتدا بر عهده‌اش گذاشته‌اند، با قدرت انجام می‌دهد.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 8 خرداد 97، کد مطلب: 18088، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
باید محلات و مساجد جایگاه دوباره قران رو در نسل حدید به وجود بیاره و یک محل شاد و مفرح در کنار دین به وجود بیاره برای جوانان
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین