پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۳۳۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
با گذشت چند روز از انتشار خبر تجاوز در مدرسه‌اي در غرب تهران، این مسئله ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است. علاوه‌بر واکنش گسترده مردم و رسانه‌ها، رهبر معظم انقلاب هم به این مسئله واکنش نشان دادند.

شعار سال: با گذشت چند روز از انتشار خبر تجاوز در مدرسه‌اي در غرب تهران، این مسئله ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است. علاوه‌بر واکنش گسترده مردم و رسانه‌ها، رهبر معظم انقلاب هم به این مسئله واکنش نشان دادند. در سال‌های اخیر با مواردی از تجاوز مسئولان مدرسه به دانش‌آموزان مواجه بوده‌ایم. آزارواذیت پسربچه‌ها ازسوی مدیر در زیرزمین مدرسه غیرانتفاعی، تجاوز ناظم به شش پسربچه در دبستان پسرانه، تعرض معلم ورزش به ۱۴ دانش‌آموز، داستان تجاوز به ندای ۹ ساله ازسوی معلم نمونه‌هایی است که در سال‌های اخیر بیشتر رسانه‌ای شده‌اند. مسئله‌ای که این روزها آموزش‌وپرورش با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند موضوع چالش نیروی انسانی است، اما نگاه کمّی به این موضوع باعث شده تا از توجه به کیفیت نیروهای مورد نیاز و توانمندی‌های آنها غفلت شود.

حاجی‌بابایی، وزیر سابق آموزش‌وپرورش، در برنامه تلویزیونی پرسش‌گر که با موضوع «چالش‌های نیروی انسانی» به روی آنتن شبکه آموزش‌ رفت، اتفاقات ناخوشایندی را که در مدارس رخ می‌دهد، به علت نداشتن مدیر و معاون اعلام کرد و معتقد است: «نقش مدیر و معاون کار آموزشی است، نه اداری؛ اینکه تعداد نیروی پشتیبان کم شده و از یک نفر به‌ازای هر ۳۰ دانش‌آموز به یک نفر به‌ازای هر ۷۰ دانش‌آموز رسیده است، یعنی مدیران و معاونان را کاهش دادیم؛ یعنی ضریب امنیت مدارس و کیفیت مدارس را کاهش دادیم».

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه به اجبار تعدادی فوق‌لیسانس را با ۳۰ سال سابقه بازنشسته کردند و اجازه استمرار خدمت را به آنها ندادند، گفت: وضعیت آموزش‌وپرورش وخیم‌تر از اینهاست. براساس سند تحول در مهر ۱۳۹۱، نظام آموزش‌وپرورش به‌صورت شش-سه-سه شده است. در آن سال، همه مدارس معلم کافی داشتند و حدود ۷۰‌هزار مربی و ۲۲۰‌هزار پشتیبان حضور داشت. او افزود: راهکار ساماندهی نیروی انسانی رتبه‌بندی و مهندسی نیروی انسانی است که دو روی یک سکه‌اند. نظام رتبه‌بندی می‌گوید باید گام‌هایی برداریم تا در ۱۰ سال آینده همه معلمان در دوره ابتدایی لیسانس دوره ابتدایی داشته باشند و در دوره متوسطه معلم غیرمتخصص وجود نداشته نباشد و توازن نیروی انسانی برقرار شود.

ما در سال ۹۱ کمبود معلم نداشتیم و در دوره دبیرستان مقداری مازاد معلم داشتیم چون پایه هفتم حذف شده بود.

طرح این موضوع از سوی حاجی‌بابایی با انتقادهای بسیار زیادی از سوی معلم‌ها و فرهنگیانی که سال‌ها در زمان وزارت ایشان خدمت کرده‌اند، مواجه شد؛ معلم‌هایی که خود را زخمی برنامه‌های شتاب‌زده زمان وزارت ایشان می‌دانستند و از دردسرهای تغییر ناگهانی خدمت خود از دوره دبیرستان به ابتدایی شکوه می‌کردند. شتاب‌زدگی طرح شش-سه‌-سه در شرایطی که نه کتابی برای تدریس بود و نه معلمی آموزش لازم را دیده بود، باعث شد بسیاری از معلم‌های دوره راهنمایی و دبیرستان را به مقطع ابتدایی ببرند تا تدریس کنند.

هرچند حاجی‌بابایی در همان زمان اعلام کرد: «اگر راهی وجود داشت که می‌توانستیم از معلمان ابتدایی دیگری برای تدریس در ابتدایی استفاده کنیم، قطعا چنین اصراری برای آمدن آنها به این مقطع وجود نداشت»، اما هیچ‌گاه مشخص نشد اصرار او برای اجرای برنامه‌های ناگهانی برای چیست؛ از جمله تغییر ناگهانی نظام آموزشی در شرایطی که زیرساخت‌های لازم فراهم نشده بود و انتقال معلم‌ها به مقطع ابتدایی و خالی‌ماندن مقاطع بالاتر از وجود معلم‌های متخصص.

دورانی که به گفته حکیم‌زاده، معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش، بسیار تلخ بود. او نیز در مصاحبه‌ای گفته بود: «این لطمه‌ها نه یک‌سال که ۳۰ سال جبران نخواهد شد.

تصور کنید بچه شما در منطقه ۱۸ به مدرسه می‌رفت. همین فرزند شما به‌دلیل آنکه کلاس نبود و آبدارخانه را به کلاس تبدیل کرده بودند، تحت‌تأثیر این تغییر قرار گرفت، چرا؟ چون ایشان یک‌دفعه تصمیم گرفت پایه تحصیلی ایجاد کند. بعد کادر خدماتی را بفرستند به فرزند شما خواندن و نوشتن یاد بدهد.

به نظر شما این بچه در مقایسه با بچه دیگری که امکان بهتری داشته یا معلم بهتری داشته است، می‌تواند نتیجه خوبی به‌دست آورد؟

نمایشی شتاب‌زده بود که هیچ دستاوردی نداشت، وگرنه الان چیزی بود که به آن تکیه می‌کردیم. به نظر من دوران بسیار تلخی برای آموزش‌وپرورش بود».

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق ، تاریخ انتشار 13خرداد 97، کدمطلب: 188826 ، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین