پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۳۳۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
اگر در اوقات عصرگاهی و همزمان با غروب خورشید، گذرتان به خیابان آیت‌الله ‌طالقانی شهرک ولی‌عصر(عج) درمحدوده منطقه 18 بیفتد، متوجه انبوهی از وانتی‌های میوه‌فروش می‌شوید که در گوشه و کنار معابر توقف کرده‌اند تا اجناس و کالاهای خود را به مردم بفروشند و در کنارش با توقف طولانی‌مدت و مسدود کردن معبر، باعث ترافیک و راهبندان می‌شوند. این وضعیت ترافیکی در پایان ساعت‌کاری و تعطیلی اداره‌ها به اوج می‌رسد.

شعار سال: اگر در اوقات عصرگاهی و همزمان با غروب خورشید، گذرتان به خیابان آیت‌الله ‌طالقانی شهرک ولی‌عصر(عج) درمحدوده منطقه 18 بیفتد، متوجه انبوهی از وانتی‌های میوه‌فروش می‌شوید که در گوشه و کنار معابر توقف کرده‌اند تا اجناس و کالاهای خود را به مردم بفروشند و در کنارش با توقف طولانی‌مدت و مسدود کردن معبر، باعث ترافیک و راهبندان می‌شوند. این وضعیت ترافیکی در پایان ساعت‌کاری و تعطیلی اداره‌ها به اوج می‌رسد. معمولاً در این زمان فعالیت گشت‌های انضباط شهری شهرداری خاتمه پیدا می‌کند و وانتی‌ها می‌توانند دور از چشم مأموران و با خیال راحت فعالیت کنند.

در واقع شهروندان مدت‌هاست هنگام عبوراز خیابان طالقانی و در تقاطع‌های مهم آن، از جمله خیابان‌ سپیده شمالی، شهید رجایی، شریعتی و جلالی شمالی، علاوه بر ترافیک با انواع آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی نیز مواجه هستند. در بین معابری که حضور وانتی‌ها در آن ها پررنگ شده، رسیدگی به وضعیت تقاطع خیابان‌های آیت‌الله ‌طالقانی و سپیده شمالی که تا ساختمان اورژانس و بیمارستان خیریه غیاثی امتداد پیدا می‌کند، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به 2 دلیل: از یک‌سو منجر به تسهیل عبورومرور خودرو‌های امداد و اورژانس می‌شود که برای نجات جان مصدومان و بیماران اهمیت دارد و از سوی دیگر این محدوده مسیری کوتاه و مناسب برای ورود از خیابان شهید بنایی به خیابان آیت‌الله ‌طالقانی محسوب می‌شود. به گفته اهالی شهرک ولی‌عصر(عج)، از زمانی که اینجا پاتوق دائمی وانتی‌های میوه‌فروش شده، 40 سال می‌گذرد.

چند روزی است که کارگران معاونت‌های حمل‌ونقل ‌و ترافیک و فنی و عمران شهرداری منطقه 18، در تقاطع خیابان‌های آیت‌الله ‌طالقانی و سپیده شمالی مستقر و مشغول به کار شده‌اند. در این محل با یک پروژه جدید اصلاح هندسی و ترافیکی روبه‌رو هستیم که با اجرای آن، به‌زودی این کلاف سردرگم ترافیکی برطرف و آسایش و رفاه شهروندان تأمین می‌شود.

خیابان آیت‌الله ‌طالقانی یکی از معابر اصلی شهرک ولی‌عصر(عج) به شمار می‌رود که اهالی برای رفتن به مراکز مهم منطقه 18، بازارهای خرید و بازار مبلمان و سیسمونی نوزاد در خیابان زاهدی، دادسرای شهید مطهری، اداره برق سینا، اداره آبفا، و بلوار یاران و... از این مسیر استفاده می‌کنند، بنابراین حتی توقف لحظه‌ای خودرو‌ها، ترافیک و شلوغی مسیر را به دنبال خواهد داشت. «احمد بهرامی» از ساکنان خیابان طالقانی درباره مهم‌ترین علل ترافیک در این محل می‌گوید: «متأسفانه در سال‌های اخیر تعداد وانتی‌های میوه‌فروش در شهرک ولی‌عصر(عج) افزایش پیدا کرده که شاید یکی از علت‌های آن جمعیت انبوه محله و وجود بازارهای آن باشد. تعدادی از وانتی‌ها از سال‌های خیلی دور به این کار مشغول شده‌اند و اکنون برای خود جای ثابت دارند.

قبل از اینکه کارگران شهرداری با بیل مکانیکی، کلنگ و کامیون اینجا بیایند و با کندن آسفالت وسط این تقاطع، مسیر ویژه‌ای برای رفت‌وآمد خودرو‌ها و عابران پیاده باز کنند، این گوشه، محل توقف و کسب و کار وانتی‌های میوه‌فروش بود.» این شهروند اضافه می‌کند: «هرچند اغلب وانتی‌ها میوه‌های ارزان دست مشتری‌ها می‌دهند و به همین دلیل مشتری ثابت و همیشگی دارند، اما کارشان به این شکل غیرقانونی است و یکی ازعلل اصلی ترافیک و شلوغی خیابان‌ها حضور آنهاست.» اکنون اهالی شهرک ولی‌عصر(عج) به اجرای چنین طرحی در محله‌شان خوش بین هستند و امیدوارند مسئولان برای بهبود وضعیت ترافیکی معابر دیگرمنطقه 18 و ساماندهی سایر وانتی‌ها اقدام کنند.

تلاش برای تأمین رضایت شهروندان

«مدیریت شهری برای تأمین آسایش و رفاه شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نیست.» «سید جلال حسینی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 18 با بیان این مطلب، درباره طرحی که در تقاطع خیابان‌های آیت‌الله ‌طالقانی و سپیده شمالی در حال اجراست توضیح می‌دهد: «پروژه ترافیکی و اصلاح هندسی این معبر با هدف رفع مزاحمت وانتی‌ها، تسهیل در رفت‌وآمد خودروهای عبوری و امدادی، جلوگیری از شلوغی مسیر و اتلاف وقت و زمان شهروندان، گشودن گره ترافیکی و کاهش آلودگی‌های صوتی و محیط‌زیست و همچنین تأمین خواسته کاسبان و اهل محل به مرحله اجرا رسیده و با ایجاد نوار میانی، مسیر ویژه عبورخودرو‌ها و عابران پیاده، نصب تابلو توقف ممنوع و حمل با جرثقیل در این محدوده، دیگرهیچ راننده خودرویی از جمله وانتی‌ها، به هیچ عنوان حق توقف و پارک در این محل را ندارند

وی درباره چگونگی برخورد با کار غیرقانونی وانتی‌ها می‌گوید: «مأموران گشت شهرداری در صورت مشاهده وانتی‌ها به آنها تذکر و اخطار می‌دهند تا در معابر ترافیک و شلوغی ایجاد نکنند، اما در صورت تکرار کارشان و مزاحمت برای اهالی به‌صورت جدی و قانونی با وانتی‌ها برخورد خواهد شد.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 18 در پایان صحبت‌هایش ضمن قدردانی از مأموران اداره راهنمایی و رانندگی برای ایجاد نظم و انضباط ترافیکی از آن ها می‌خواهد که گشت‌های خود را در اوقات عصرگاهی در خیابان‌های معلم، آیت‌الله ‌طالقانی و یاران (شهید برادران بهرامی) افزایش دهند چراکه در این معابر تخلف پارک دوبل خودروها و توقف وانتی‌ها فراوان دیده می‌شود و تنها با اعمال قانون و برخورد جدی با رانندگان متخلف می‌توان این مشکلات را رفع کرد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 21 خرداد 97، کد مطلب: 19355، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین