پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۳۴۲۴۳
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
آخر هفته‌ای که پیش روست جام جهانی فوتبال آغاز می‌شود و با کلید خوردن این رویداد همه‌گیر، یکی از مهم‌ترین معضلات شهری تهران کمرنگ خواهد شد.

شعار سال: تهران طی سال‌های اخیر در دو مقطع صبح و عصر همواره با معابر و بزرگراه‌های مملو از ترافیک روبه‌رو بوده و وجود خودروهای غیراستاندارد در آلودگی هوای شهری نیز موثر بوده است. در عین حال بازی‌های جام جهانی امسال، نظیر جام جهانی آلمان قرار است عصر و شب برگزار شود و این موجب کاهش ترافیک شهری خواهد شد.

اطلاعات کارشناسی از جام‌های جهانی برگزار شده دوره‌های اخیر در دست نیست چراکه جام جهانی در بعضی برهه‌ها در ساعات نیمه‌شب برگزار شده و این موجب شده تنها اندکی از ترافیک صبحگاهی به ساعات نزدیک ظهر منتقل شود. تنها شواهد مربوط به کاهش ترافیک بر اثر برگزاری جام جهانی در دوره‌های اخیر مربوط به جام جهانی 2006 آلمان است که به علت فاصله زمانی نزدیک به تهران، بازی‌ها در ساعات عصر و شب برگزار شد. در خرداد و تیر سال 89 این بازی‌ها از صدا و سیما پخش می‌شد.

شواهدی از جام 2006

همایون فتاحی، مدیر وقت مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران در این باره می‌گوید: «در مدت زمان برگزاری هر یک از مسابقات فوتبال جام‌جهانی، ترافیک تهران به نحو محسوسی کاهش می‌‌یافت. براساس آمار مقایسه‌ای مرکز، ‌ترافیک تهران در 25روز برگزاری مسابقات جام جهانی به میزان معناداری کاهش پیدا می‌کرد. » او توضیح می دهد: «در سال 89، جام جهانی ساعات پیک ترافیک تهران را دستخوش تغییر و تحولاتی کرد. از جمله ساعت پرترافیک عصرگاهی از 17/30 به 16/30 منتقل شد زیرا علاقه‌مندانی که قصد داشتند مسابقات ساعت 18/30 را تماشا کنند به نحوی برنامه‌ریزی می‌کردند که در ترافیک عصرگاهی گرفتار نشوند. همچنین مقایسه ای میان روز سوم خرداد (پیش از جام جهانی) و بیست و دوم خردادماه (هنگام برگزاری بازی‌ها) صورت گرفته که نشان داد در سوم خرداد ماه ترافیک از ساعت هفت صبح آغاز و تا ساعت 22 ادامه داشت؛ در حالی که در بیست و دوم خرداد ترافیک از ساعت هشت صبح آغاز و تا ساعت 21/30 ادامه یافت. ضمن اینکه در ساعت 18 سوم خرداد 230 نقطه شهر درگیر ترافیک سنگین بود؛ در صورتی که در همین ساعت در 22خرداد به تنها 80 نقطه کاهش یافت. »

فتاحی همچنین از تأثیر روزهای برگزاری بازی‌ها و روزهایی که تیم‌ها استراحت می‌کردند بر ترافیک تهران خبر داده و می‌گوید: «تأثیر برگزاری این رقابت‌ها بر ترافیک تهران به صورت روزانه متغیر و قابل مشاهده است.» امسال پنجمین دوره حضور تیم ملی ایران در جام جهانی است و این می‌تواند انگیزه نشستن پای تلویزیون را چندبرابر کند. همین بهانه برای کاهش ترافیک کافی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 22 خرداد 97، شماره: 19451


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین