پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۴۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۷
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به مدیرکل دفتر ترویج معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش، مصوبه شورا را درباره تشکیل کمیته اعتلای معماری ابلاغ و در این نامه بر ضرورت تشکیل دبیرخانه کمیته و همچنین تشکیل اولین جلسه کمیته با حضور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد.

شعارسال: متن مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع تشکیل کمیته اعتلای معماری به امضای محمدسعید ایزدی دبیر شورا خطاب به فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل ترویج معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش به شرح زیر است:

به اطلاع می‌رساند، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه موره 97.2.31 خود ضمن استماع گزارش ضرروت تشکیل کمیته اعتلای معماری ایران، اهداف، وظایف و ساختار پیشنهادی کمیته را به شرح زیر تصویب نمود.

1 .هدف

در راستای ایجاد زمینه‌های اعتلای معماری ایران و بهره‌مندی نسل حاضر و آیندگان از حق برخورداری از محیط زندگی مناسب، با بهره‌گیری از اندیشه و مفاهیم مستتر در تاریخ و فرهنگ ایران و با توجه به مجموعه شرایط و مقتضیات سرزمین در دوره معاصر، همچنین با عنایت به مفاد ماده یک قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری (برای هماهنگ کردن برنامه‌های شهرسازی به منظور ایجاد محیط‌زیست بهتر برای مردم، همچنین به منظور اعتلا هنر معماری ایران و رعایت سبک‌های مختلف معماری سنتی و ملی و ارائه ضوابط و جنبه‌های اصیل آن با در نظر گرفتن روش‌های نوین علمی و فنی و در نتیجه یافتن شیوه‌های اصولی و مناسب ساختمانی در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط اقلیمی و طرز زندگی و مقتضیات محلی، شورایعالی شهرسازی و معماری تاسیس می‌شود.)، (در باب موضوعات معماری)، کمیته اعتلای معماری ایران تشکیل می‌گردد.

2. وظایف (موضوع فعالیت‌ها)

2-1. تقویت پایگاه‌های نظری و تولید و بسط اندیشه ایران‌شهری در زمینه معماری ایران

2-2. ارائه پیشنهادات سیاستگذاری و وضع ضوابط در راستای اعتلاء معماری ایران (در وجوه محتوایی و رویه‌ای) به شورایعالی شهرسازی و معماری

2-3. حمایت از جریان‌های موثر در اعتلای معماری (نهادسازی و ظرفیت‌سازی)

. حمایت از سازمانها و نهادهای موجود و تلاش برای ایجاد ظرفیت در پذیرش نقش و ماموریت در راستای اعتلاء معماری ایران

. حمایت از تشکیل نهادها و سازمانهای غیردولتی در ایجاد تشکلها و ساختارهای ناظر و دیده‌بان

2-4. ارائه پیشنهادات سیاستگذاری، تدوین برنامه و تعیین ضوابط و مقررات عمومی احداث بنا به منظور ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز بناهای شاخص (با اولویت بناهای دولتی و عمومی)

2-5. ارائه پیشنهادات سیاستگذاری، تدوین برنامه و تعیین ضوابط و مقررات عمومی احداث بنا به منظور ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز بناهای مسکونی (هماهنگی با ویژگی‌های اقلیمی بستر طبیعی و فرهنگی و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی)

2-6. تهیه پیش نویس اظهارنظر در مورد طرح‌ها و لوایح و مصوبات مربوط یا موثر بر معماری

2-7. بررسی طرح‌های معماری ارجاعی (ساختمان‌های دولتی، عمومی، مسکونی و...)

2-8. بررسی برنامه‌ها و طرح‌های مطالعاتی-پژوهشی در عرصه ارتقاء معماری معاصر ایران

2-9. ایجاد زمینه همکاری‌های بین‌المللی و مبادلات علمی و فرهنگی (با مجامع جهانی معماری، کشورهای دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی به ویژه کشورهای حوزه فرهنگی ایران)

2-10. برنامه‌ریزی در راستای ارتقاء سطح آگاهی و ایجاد تقاضای عمومی نسبت به تحقق معماری

(جلب توجه سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط- برگزاری همایش، نشست و جشنواره‌ها- اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی به منظور ارتقاء آگاهی مردم نسبت به معماری- برنامه‌ریزی به منظور ایجاد حساسیت نسبت به کیفیت محیط زندگی در دوره آموزش عمومی و...)

2-11. همکاری با سایر شوراهای فرابخشی در ارتقاء دانش و ترویج فرهنگ معماری ایرانی-اسلامی

(شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی، شورای اجتماعی، شورای تحول و ...)

*توضیح 1: وظایف و فعالیت‌های کمیته مذکور معطوف به حمایت، ترویج و ارائه پیشنهادات سیاستگذاری و تصمیم‌سازی به مراجع تصویبی (شورایعالی شهرسازی و معماری) بوده و وارد حوزه اجرا نخواهد شد.

3. اعضاء کمیته

3-1. معماران منتخب

3-2. نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان

3-3. نماینده حرفه (با تخصص معماری)

3-4. نماینده صنف (با تخصص معماری)

3-5. نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد (با تخصص معماری)

3-6. نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت کشور با تخصص معماری

*توضیح 2: تلاش خواهد شد اعضاء از مناطق مختلف کشور- حوزه‌های فرهنگی و اقلیمی مختلف- انتخاب شوند.

*توضیح 3: حکم اعضاء از جانب وزیر راه و شهرسازی صادر می‌شود.

4. گروه‌های تخصصی

به منظور انجام وظایف و در راستای نیل به اهداف، کمیته مجاز خواهد بود نسبت به تشکیل گروه‌های تخصصی از بین متخصصان مربوطه اقدام نماید.

5. دبیرخانه کمیته

5-1. دبیرخانه کمیته در دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش مستقر و دبیر کمیته، مدیرکل آن دفتر است.

5-2. آیین‌نامه داخلی کمیته در اولین جلسه کمیته بررسی و به تصویب اعضاء خواهد رسید.

ضروری است ضمن برنامه‌ریزی برای تشکیل دبیرخانه کمیته، ترتیبی اتخاذ نمایید که با توجه به تاکید مقام عالی وزارت، اولین جلسه کمیته در هفته پیش رو و در حضور ایشان تشکیل گردد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عصر ساختمان، تاریخ انتشار:22خرداد1397 ، کدخبر: 54463: www.asresakhteman.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
امیدواریم فضاهای بصری شهر های ما از این ببعد شاهد تغییرات بیشتری باشد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین