پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۳۴۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵
برگزاری اعتکاف دانشجویی، فرصت خوبی بود برای تهیه یک گزارش؛ گزارشی درباره اعتکاف و این بار ما به همین مناسبت، به سراغ مسئولین و تنی چند از معتکفین در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی رفتیم و با معتکفین هم کلام شدیم.

 شعارسال: در دنیاى پر از غوغاى مادّى، که جاذبه ها به سوى مادیّت است، بر قلب و روح انسان زنگار مى نشیند. زنگارى از غفلت و دورى از خدا که اگر با نیایش و عبادت برطرف نشود، ممکن است روحانیّت و معنویّت را از وجود انسان برچیند و اینکه در روایات اسلامى نماز تشبیه به نهر آب پاکیزه اى شده که انسان در هر شبانه روز پنج بار خود را در آن شستشو مى دهد، اشاره به همین نکته است. در میان عبادات «اعتکاف» ویژگى خاصّى دارد و از جهاتى شبیه به مراسم حج و احرام است که انسان را به جهانى مملوّ از روحانیّت و معنویّت سوق مى دهد.

هر ساله وقتی زنگ اعتکاف در جای جای ایران اسلامی به صدا در می آید، بندگان مخلص خدا رو به سوی عبادت و بندگی می گذارند؛ بندگانی که در این سه روز، فارغ از هیاهوی هر روزه و دلفریبی عروس هزار داماد دنیا، به حجله عشق در می آیند.

در این میان اما خلوت و عبادت جوانان، به ویژه دانشجویان و برگزاری اعتکاف از سوی آنان، شور و شوقی خاصی دارد.

امسال هم حدود ۱۳۰۰ دانشجو مشهدی در مراسم معنوی اعتکاف ایام ماه پایانی مبارک رمضان، در حرم مطهر رضوی گرد هم جمع شدند و با خدای خود خلوت کردند.

برگزاری این اعتکاف، فرصت خوبی بود برای تهیه یک گزارش؛ گزارشی درباره اعتکاف و این بار ما به همین مناسبت، به سراغ مسئولین و تنی چند از معتکفین در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی رفتیم و با معتکفین هم کلام شدیم.

اکثر معتکفین برای اولین بار در اعتکاف شرکت کردند/ هنوز فضای معنوی در دانشگاه ها حرف اول را می زند

نوید حبیبی، مسئول هیات ودیعةالحسین(ع) و مسئول اعتکاف دانشجویی مشهد مقدس درباره این اعتکاف  گفت: هفدهمین اعتکاف استادان، نخبگان و دانشجویان مشهد مقدس مانند سال‌های گذشته از ۲۷  تا ۲۹ ماه مبارک رمضان (۲۲ تا ۲۴ خرداد ۹۷) به‌ مدت سه روز در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

حبیبی از شرکت بیش از ۱۳۰۰ نفر معتکف در این مراسم خبر داد و افزود: برگزاری حلقه‌های معرفت، سخنرانی‌های مذهبی و... از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

مسئول اعتکاف دانشجویی مشهد مقدس گفت: اولین اعتکاف دانشجویان در ماه مبارک رمضان در سال ۱۳۷۹ شروع شد و امسال به حمدالله هفدهمین اعتکاف دانشجویی در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

وی در مورد جو حاکم بر اعتکاف امسال گفت: امسال اکثرا دانشجویان اعتکاف اولی هستند و این خودش نشان می دهد که فضای معنویت هنوز در دانشگاه ها حرف اول را می زند.

حبیبی ادامه داد: در افتتاحیه اعتکاف دانشجویی میزبان جانباز ۹۰درصد دفاع مقدس بودیم و همچنین قرار است در شب دوم این اعتکاف میزبان دو شهید گمنام باشیم.

مسئول اعتکاف دانشجویی مشهد مقدس از استقبال دانشجویان برای شرکت در این اعتکاف خبر داد و گفت: حدود ۴۳۰۰ دانشجو برای شرکت در این اعتکاف ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۳۰۰دانشجو معتکف شدند.

وی در پایان گفت: از مساعدت آستان قدس رضوی تشکر ویژه دارم و همچنین از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، رئیس نهاد رهبری استان، نهاد رهبری دانشگاه فردوسی و آزاد مشهد و همچنین معاونت فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد به خاطر کمک در برپایی این اعتکاف تشکر ویژه دارم.

یک روز بعد از اعتکاف مقدمات ازدواجم فراهم شد!

محسن اصغری، دانشجوی مهندسی مواد دانشگاه فردوسی مشهد که یکی از معتکفین است ، گفت: برای سومین بار در اعتکاف دانشجویی شرکت می کنم و از فضای صمیمی و جو خوب حاکم بر این فضا استفاده می کنم.

اصغری افزود: در این سه روز که انسان از فضای پر مشغله زندگی خارج می شود، فرصت خوبی دارد که در جمع دیگر دانشجویان بنشیند و بتواند با خود و خدا خلوتی صمیمی داشته باشد.

دانشجوی مهندسی مواد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به آثار و برکات شرکت در اعتکاف های دانشجویی گفت: در اعتکاف دانشجویی گذشته که شرکت کردم قصد ازدواج داشتم؛ اما فرد مورد نظر را برای ازدواج پیدا نکرده بودم که دقیقا روز بعد از اعتکاف یک نفر موردی را برای ازدواج به خانواده معرفی کرد و اتفاقا ازدواج من هم در همان تابستان شکل گرفت.

وی ادامه داد: دقیقا به یاد دارم در یکی از شب های مناجات در اعتکاف دانشجویی از خدا خواستم که مورد مناسبی را برای ازدواج جلوی پایم قرار دهد که خداوند کمک کرد و به سرعت مقدمات ازدواجم شکل گرفت.

سفر کربلا را از همین اعتکاف گرفتم/ اعتکاف تاثیر منفی بر آماده سازی دانشجویان برای امتحانات ندارد

محسن رضایی، استاد دانشگاه پیام نور، سجاد و اقبال لاهوری مشهد، گفت: از سال ۸۷ که خودم دانشجو بودم و تا امروز که استاد دانشگاه هستم، اکثر سال ها در اعتکاف شرکت کردم و خداروشکر این فضا فرصت بسیار خوبی است که با خود و خدای خود خلوتی داشته باشیم و از فضای موجود بتوانیم نهایت استفاده را ببریم.

رضایی با اشاره به تاثیرات شیرین اعتکاف بر زندگی فردی خود، گفت: انقدر تاثیرات اعتکاف بر زندگی من ملموس و شیرین بوده است که باعث شده هر ساله در زمان ثبت نام برای اعتکاف، فورا اقدام به ثبت نام و پیگیر قرعه کشی باشم.

این استاد دانشگاه های مشهد گفت: خیلی دوست داشتم که به سفر کربلا بروم و در همین اعتکاف از خداوند خواستم که توفیق داشته باشم به این سفر بروم و خداروشکر یکی دو هفته بعد از اعتکاف توانستم به کربلا بروم.

وی در پاسخ به تاثیر حضور اعتکاف در ایام امتحانات پایان ترم دانشجویان گفت: به نظر من اعتکاف تاثیر منفی بر روی مطالعه و آماده سازی دانشجویان برای امتحانات ندارد و اتفاقا خیلی از دانشجویان از فضای موجود برای مطالعه و رفع اشکال استفاده می کنند.

اعتکاف تاثیر منفی بر آماده سازی دانشجویان برای امتحانات ندارد/یک روز بعد از اعتکاف مقدمات ازدواجم فراهم شد!

محمد جواد ابراهیمی، دبیر انجمن علمی رشته کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو در مشهد، گفت: برای بار سوم به اعتکاف آمدم و از شرایط موجود برای مطالعه و آماده سازی امتحانات پایان ترم دانشگاه استفاده می کنم.

ابراهیمی افزود: به نظرم اگر معتکفین شرایط را برای استفاده از اعتکاف برای خود فراهم کنند، می توانند نهایت استفاده را از زمان موجود ببرند.

دبیر انجمن علمی رشته کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: فارغ بودن از ابزارهای مرسوم ماننده تلفن همراه و تلوزیون باعث می شود در اعتکاف فرصت بهتری برای استفاده از زمان برای انسان فراهم شود.

وی با اشاره به برکات خلوت با خداوند برای خود گفت: اعتکاف قطعا آثار و برکات خوبی را بر روح انسان دارد و همچنین خداوند عنایات ویژه ای را در همین اعتکاف به انسان می کند.

ابراهیمی ادامه داد: امروز ساعت ۱۲ظهر به من خبر دادند که در المپیاد دانشجویان کشاورزی استان برگزیده شدم و به المپیاد کشوری راه پیدا کردم و این خبر خوب را در همین اعتکاف دریافت کردم.

گفتنی است، اعتکاف دانشجویان مشهدی در حرم مطهر رضوی فردا همزمان با آخرین روز ماه مبارک رمضان به پایان خواهد رسید و دانشجویان با روحیه و انرژی مضاعف به استقبال عید فطر و امتحانات دانشگاه ها می روند...


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 24خرداد 1397 ، کدخبر:  691045،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین