پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۹۴۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی با تاکید بر اینکه باید سعی کنیم علل و عوامل اعتیاد مانند فقر را درست کنیم،گفت: با دستگیرکردن معتادان و اینکه صورت مسئله را پاک کنیم، هیچ چیز درست نمی‌شود.
شعارسال: مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ، درباره «اعتیاد و پیامدهای آن در جامعه»، اظهار داشت: اعتیاد معلولی از علت‌هاست و خود یک علت نیست، بلکه معلولی است که هیچ کسی نخواسته است بگوید علتش چیست.

وی ادامه داد: برای نمونه فردی را می‌بینیم 25 سال سن دارد و معتاد است و اعلام می‌کنیم او 5 سال مواد مخدر کشیده است؛ در حالی که باید بگوییم او 25 سال معتاد است؛ یعنی از دوران کودکی در خانواده و محیط آن، آنقدر درگیر مسائل مختلف بوده است که برای فرار از آنها به اعتیاد روی آورده است.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی یادآور شد: دلیل این موضوع این است که هیچ کودکی نیست که وقتی به دنیا می‌آید معتاد و بزهکار باشد، بلکه مسائل اجتماعی و خانوادگی است که او را به این سمت می‌برد. اعتیاد از نظر پزشکی درمان می‌شود اما این سؤال مطرح است که وقتی فرد را از دایره اعتیاد بیرون می‌آوریم، او را به کجا می‌فرستیم؟ به همان خانواده و اجتماع و محل زندگی یعنی جایی که باعث ایجاد این آسیب شده است و این بزرگترین مشکل است.

*فرد معتاد ترک کرده را محکوم مادام العمر می‌کنیم

اقلیما تصریح کرد: آیا فکر کرده‌اید وقتی فرد معتاد بخواهد بعد از ترک اعتیاد در جایی مشغول کار بشود کدام مرکز به او کار می‌دهد؟ برای اینکه فرد یک سوء سابقه دارد که به هر جایی که برود، هیچ دستگاه اداری او را استخدام نمی‌کند و حتی اگر بخواهد مغازه‌ای ایجاد کند به دلیل سوء سابقه به او جواز کسب نمی‌دهند و ما او را محکوم مادام‌العمر کرده‌ایم.

*هیچ دستگاهی فرد معتاد ترک کرده را استخدام نمی‌کند

وی بیان داشت: در جامعه‌ای که نزدیک 80 درصد از تحصیل کنندگان آن بیکارند و این همه کارخانه تعطیل می‌شود، کدام بخش خصوصی می‌آید نیروی سالم را کنار زده و یک فرد معتاد را استخدام کند؛ این در حالی است که این فرد دارای یک خانواده است. حال، با این شرایط فرزندان او بی‌گناهان محکوم مادام‌العمر می‌شوند؛ یعنی وقتی به مدرسه می‌روند به او می‌گویند پدرت معتاد است. اگر بعداً بخواهد در جایی مشغول به کار شود او را در مرحله گزینش رد می‌کنند و اگر بخواهد ازدواج کنند به او همسر نمی‌دهند.

*هیچ کاری برای معتادان نکرده‌ایم

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی با بیان اینکه ما برای معتادان هیچ کاری نکرده‌ایم، افزود: اگر گفته‌ایم آنها بیمار هستند برای این است که ما خودمان مانده‌ایم چه طور برای آنها هزینه کنیم. زندان‌ها جایی برای نگهداری آنها ندارند و هزینه سرانه برای هر زندانی یک و نیم تا دو میلیون تومان در بر دارد.

*با دستگیر کردن معتاد مشکلی حل نمی‌شود

اقلیما متذکر شد: ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید ما معتادان را دستگیر می‌کنیم اما هیچ وقت دیده نشد با گرفتن معتادان مشکل حل شود؛ در حالی که ما حق نگاه سلبی به معتادان نداریم. وقتی فردی معتاد می‌شود چه کسی مسئول است که در پاسخ باید گفت سیاست‌های اجتماعی جامعه و مسئولان آن مسئول هستند که شرایط را درست نکرده‌اند؛ در حالی که ما معتادان را دستگیر می‌کنیم اما باید ببینیم چرا این افراد معتاد شده‌اند.

وی اضافه کرد: وقتی سازمان بهزیستی به یک خانواده 40 هزار تومان کمک می‌کند آنها چه طور می‌توانند زندگی، آموزش مخارج خود را درست کنند. آیا فردی که همسرش به زندان می‌افتد فرزندانش گناهکار هستند؟ در نتیجه این خانواده از کجا باید روزی خود را به دست آورد؟

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی خاطرنشان کرد: در هر جای دنیا وقتی فردی دچار خلاف می‌شود و به دادگاه می‌رود در آنجا جامعه و سیاست‌های آن را محکوم می‌کنند و اعلام می‌کنند مسئولان کاری نکردند که این فرد این طور شده است؛ در حالی که ما برای گرانی در مملکت هر روز همه چیز را افزایش می‌دهیم اما آیا به مشکلات مردم نیز رسیدگی کرده‌ایم؟

اقلیما گفت: الان در هفته مبارزه با مواد مخدر قرار داریم؛ در حالی که فقط اسم آن را اعتیاد می‌گذاریم و کاری نمی‌کنیم و تنها چند مقاله می‌نویسیم و مسئولین هم به آن توجهی نمی‌کنند. اگر می‌خواهیم واقعاً برای معتادان کار کنیم، وظیفه دولت‌ها برای کل جامعه تولید کار است اما آیا در این 25 سال وضعیت کار بهتر شده است؟

*آسیب‌های اجتماعی قابل تبدیل به یکدیگر هستند

وی با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی قابل تبدیل به یکدیگر هستند و اعتیاد یکی از آنهاست، یادآور شد: فردی که در حال حاضر معتاد است، پدر او قبلاً دچار مشکل بوده یا فرزند طلاق بوده است و عوامل مختلف باعث اعتیاد می‌شود و باید فکر کنیم آیا برای فردی که اعتیاد را ترک می‌کند کار ایجاد می‌کنیم که باید بگوییم این طور نیست.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ابراز داشت: 5 درصد از مشکل اعتیاد بحث داروست و 95 درصد مسائل و وابستگی‌هایی است که وجود دارد. هیچ جای دنیا نمی‌توانند معتاد را به طور کامل درمان کنند بلکه سعی می‌کنند او را آرام نگه داشته تا زندگی کند اما سعی می‌شود معتاد جدید به وجود نیاید.

اقلیما تاکید کرد: اگر صد معتاد را روزانه درمان کنیم، 300 تا 500 معتاد اضافه می‌شود؛ در حالی که الان دنیا به اینجا رسیده که مواد مخدر را آزاد کند؛ چرا که وقتی جلوی آن را گرفتیم قاچاق به وجود می‌آید اما اگر آزاد شد قاچاقی به وجود نمی‌آید.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی با بیان اینکه اگر سعی کنیم در جامعه فشارها را کم کنیم هیچ کسی به سمت مواد مخدر نمی‌رود، افزود: هیچ وقت نتوانستند جلوی سودهایی که از مواد مخدر به دست می‌آید را بگیرند. اگر اعتیاد در دنیا افزایش پیدا می‌کند، به دلیل پول‌هایی است که در این میان به دست می‌آید و با زور افراد را معتاد می‌کنند تا به سود برسند.

*تعداد معتادان کم نشده است و سن اعتیاد پایین آمده است

اقلیما یادآور شد: تعداد معتادان در کشور نه تنها کم نشده بلکه سن اعتیاد جوان‌تر شده است و در حال حاضر به سمت مصرف مواد شیمیایی رفته و به سن 14 تا 15 سالگی رسیده است. دولت اعلام می‌کند دو میلیون 800 هزار نفر معتاد داریم؛ در حالی که استاندارد جهانی می‌گوید هر چقدر تعداد جرم را می‌بینیم به همان اندازه به صورت مخفی جرم وجود دارد.

وی اضافه کرد: آماری از کسانی که مواد در منزل مصرف می‌کنند و پلیس آنها را نمی‌بیند،‌ نداریم و طبق استاندارد جهانی این آمار برابر همان تعداد معتادان بوده و آمار پنهانی است. برای نمونه اگر دو میلیون معتاد داریم این عدد به 4 میلیون می‌رسد و در یک خانواده 4 نفری در مجموع 16 میلیون نفر به صورت مستقیم با اعتیاد درگیر می‌شوند.

اقلیما بیان داشت: از این تعداد 16 میلیون نفری اگر 8 میلیون نفر کودک باشد این کودکان در این فضا آسیب می‌بینند و در مدرسه حضور پیدا کرده و خود باعث آسیب می‌شوند. اگر دو نفر را به عنوان افراد مرتبط و اقوام این خانواده در نظر بگیریم،در مجموع حدود 32 میلیون نفر می‌شوند که به نوعی با اعتیاد درگیر هستند و این تعداد زیاد باعث آسیب‌های روحی و روانی به جامعه می‌شوند.

اقلیما با تاکید بر اینکه باید سعی کنیم علل و عوامل اعتیاد مانند فقر را درست کنیم، گفت: باید ایجاد اشتغال کنیم و با گرفتن و جمع‌آوری کردن و اینکه صورت مسئله را پاک کنیم، هیچ چیز درست نمی‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 4تیر1397 ، کدخبر:13970403001042 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین