پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۱۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
رئیس جمهوری به سیاق چند هفته گذشته، بازهم دولتمردان و کارگزاران دولت را مورد خطاب قرار داد و از آن ها خواست تا به‌عنوان پیشگامان خط مقدم، پیش از مردم، فشارها و شرایط سخت این روزهای کشور را درک کنند. روحانی تأکید کرد صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف در منابع و هزینه‌ها بویژه در بر خی حوزه‌ها همچون «کاهش سفرهای غیر ضروری»، «اقتصادی کردن سفرهای خارجی» و «ارائه برنامه‌های جدی» باید از سوی مدیران ارشد، معاونان و مدیران کل در دستور کار قرار گرفته و در سریعترین زمان ممکن، اجرایی شود.

شعار سال: رئیس جمهوری، درنشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت، برای چندمین بار، طی ماه‌های اخیر بر «صرفه‌جویی همه جانبه» تأکید کرد. به‌گفته دکتر روحانی همه مدیران دولت از مدیران ارشد تا معاونین و مدیران کل باید در عمل نشان دهند که شرایط امروز با شرایط دیروز فرق دارد. اگر لازم است صرفه‌جویی شود، باید اول از دولت شروع شود. او معتقد است اگر صرفه‌جویی را از خودمان آغاز کنیم و همه به صحنه بیاییم، مردم هم ما را همراهی کرده و در برابر مشکلات خواهند ایستاد.

رئیس جمهوری به سیاق چند هفته گذشته، بازهم دولتمردان و کارگزاران دولت را مورد خطاب قرار داد و از آن ها خواست تا به‌عنوان پیشگامان خط مقدم، پیش از مردم، فشارها و شرایط سخت این روزهای کشور را درک کنند. روحانی تأکید کرد صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف در منابع و هزینه‌ها بویژه در بر خی حوزه‌ها همچون «کاهش سفرهای غیر ضروری»، «اقتصادی کردن سفرهای خارجی» و «ارائه برنامه‌های جدی» باید از سوی مدیران ارشد، معاونان و مدیران کل در دستور کار قرار گرفته و در سریعترین زمان ممکن، اجرایی شود.

اصرار و تأکید او به پیشقدم شدن دستگاه‌های دولتی، در زمانی که انتقادات زیادی از گذشته تاکنون به عملکرد برخی مدیران دولتی وجود داشته، نکته مهمی است که دکتر روحانی برای اداره کشور در شرایط امروز، بدرستی به آن اشاره کرده است. حالا مردم و افکار عمومی منتظرند تا ببینند دولتی‌ها بویژه کدام دستگاه یا سازمان به این دستور مهم رئیس جمهوری، زودتر لبیک می‌گویند! آیا از این به بعد شاهد تلاش مسئولان برای بهره‌وری بیشتر با صرف حداقل‌ترین هزینه‌ها خواهیم بود؟ البته این گفته رئیس جمهوری به این معنا نیست که کیفیت خدمات کاهش یافته و دسترسی مردم به برخی حوزه‌ها محدود شود.

شاید بهترین شکل این صرفه جویی، در کاهش برخی مأموریت‌های سازمانی دیده شود که در پایان جز چند توافقنامه داخلی بلااستفاده، اما در قالب اعزام یک گروه 20-30 نفره، کارکرد دیگری ندارد! البته اغلب دستگاه‌ها از زمان این دستور رئیس جمهوری با تشکیل کارگروه‌هایی ویژه، «صرفه‌جویی و کنترل هزینه ها» را در دستور کار قرار داده‌اند. به طور حتم با پیشقدم شدن دستگاه‌ها، مردم هم برای رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در منابع و هزینه‌ها، مصمم‌تر خواهند شد.

صرفه‌جویی هدفمند در حوزه درمان

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهوری می‌گوید: وزارت بهداشت اقدامات وسیعی را در خصوص صرفه‌جویی از حدود دو سال پیش آغاز کرده است. قطعاً مطالباتی که رئیس جمهوری تأکید دارند پیش‌تر نیز در جلسات متعددی به ما اعلام کرده بودند و تأکیدات اخیرشان اقدامات ما را تشدید خواهد کرد.دکتر ایرج حریرچی مـــــــی‌افزاید:صرفه‌جویی در حوزه بهداشت و درمان به این معنی است که ما در درجه نخست به دسترسی مردم توجه کنیم و دسترسی مناسبی را در حوزه درمان برای مردم ایجاد کنیم ودسترسی به خدمات بازقیمت ارزان تر، روش کارآمدتر و با هزینه اثر بخشی برای مردم تأمین شود.

او با بیان اینکه صرفه‌جویی به معنای آن نیست که مردم دارو مصرف نکنند یا عمل جراحی ضروری انجام ندهند، گفت: هدف ما این است دارو، درمان سرپایی و عمل جراحی با قیمت مناسب‌تر و روش هزینه اثر بخش‌تر در دسترس مردم قرار بگیرد و البته درمان‌های غیر ضرور یا درمان‌هایی که می‌تواند با فاصله زمانی و لیست انتظار انجام شود دو موضوع مستقل است.

او در ادامه می‌گوید: در قانون ششم توسعه وزارت بهداشت ملزم شده از داروهای ژنریک تولید داخلی استفاده کند چرا که این دارو‌ها نیز کیفیت استاندارد را دارند و از سوی دیگر به طرز قابل توجهی نسبت به داروهای خارجی و برند با نام تجاری ارزان‌تر هستند این روش صرفه‌جویی عمده است.

حریرچی با اشاره به صرفه‌جویی در حوزه سیستم ارائه خدمات اظهار می‌دارد: راهنمای بالینی برای بسیاری از خدمات در حوزه درمان و بهداشت اجرا می‌کنیم برای مثال سعی می‌کنیم به‌منظور ارزان‌سازی خدمات بهورزها در روستاها خدمات بهداشتی و درمانی ارائه دهند و در شهرها نیز برخی خدمات از طریق مراقبین سلامت به‌عنوان نیروی لیسانس ارائه می‌شودو البته کیفیت خدمات دهی بهورزان و مراقبین سلامت مورد تأیید وزارت بهداشت است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه می‌افزاید: علاوه بر این‌ها وزارت بهداشت مصمم است با راه‌اندازی نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت نقش پزشک خانواده را پررنگ کرده و مردم از مراجعه غیر ضرور به پزشک متخصص بپرهیزند. همچنین با توجه به اینکه درمان سرپایی هزینه اثر بخش‌تر از بستری است بنابراین اگر فردی تا حدامکان بتواند در منزل بستری شود در آنصورت خدمات مراقبت به‌جای ارائه در بیمارستان در منزل ارائه می‌شود البته همه این‌ها بسته‌های متعددی دارد که انجام می‌شود.

او می‌گوید: یکی از موضوعات مهم که وزارت بهداشت پیگیر آن است معقول کردن قیمت‌ها است.با توجه به آنکه حوزه دارو و تجهیزات پزشکی وابستگی قابل توجهی به ارز دارند وزارت بهداشت تنها حوزه‌ای است که با همکاری صنف و تولیدکنندگان و واردکنندگان اعلام کردیم امسال علی رغم همه نوسانات، قیمت دارو و تجهیزات پزشکی زیر نرخ تورم و نه درصد افزایش قیمت خواهند داشت البته این افزایش قیمت به معنای تغییر قیمت کل سبد دارویی کشور است و در مواردی قیمت دارو ثابت مانده در مواردی کاهش داشته و برخی داروها با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه بین ٣٠تا ٤٠درصد افزایش قیمت خواهند داشت ولی تغییر قیمت کل سبد دارویی به ٩درصد می‌رسد.

حریرچی در ادامه به اقدام دیگر وزارت بهداشت در جهت صرفه‌جویی در قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: اقدامات نظارتی‌مان را بویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی افزایش دادیم و سه سامانه را معرفی کردیم که علاوه بر قیمت بر موجودی اقلام دارویی نیز نظارت می‌کنیم.گروه‌های متعدد نظارتی هر روز در سطح شهر تهران و شهرستان‌ها به مراکز مراجعه و قیمت‌ها و کمبودهای دارویی را کنترل می کنند. در همین راستا نیز سازمان تعزیرات حکومتی با راه‌اندازی شعبه اداره کل تجهیزات پزشکی با متخلفان این حوزه برخوررد می‌کند.

هزینه‌های بین‌المللی را کاهش می‌دهیم

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل نیز از برنامه‌های مهم این وزارتخانه برای کاهش هزینه‌ها گفت: هم‌اکنون شرایط اقتصادی کمی برای دولت و مردم پیچیده شده است و دولت هم از دستگاه‌ها خواسته تا به کمک دولت بیایند و ماهم با توجه به مشکلات و چالش‌های اقتصادی که برای کشور به‌وجود آمده است روش‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌های وزارت علوم در حوزه بین‌الملل در نظر گرفته‌ایم. مهم‌ترین محور وزارتخانه برای صرفه جویی‌های دولتی استفاده از امکانات بین‌المللی است. خوشبختانه در حال حاضر به‌خاطر ظرفیت بالای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور بیشتر کشورهای توسعه یافته دنیا حاضر شدند تا از حضور استادان ایرانی در مراکز علمی خودشان استفاده کنند و استادان ما در دانشگاه‌های آنها دوره‌های تحقیقاتی برگزار کنند این یک استفاده از امکانات بین‌المللی آن کشور است که این مسأله هزینه‌های ما را کم می‌کند.

حسین سالار آملی با اشاره به اینکه ما از ظرفیت‌های کشورهای دیگر برای مباحث علمی و بین‌المللی خود استفاده می‌کنیم اظهار داشت: قرار بر این شد که اگر دانشگاهی اعضای هیأت علمی خودش را به ایران می‌فرستد ما هم از این ظرفیت استفاده کنیم و اعضای هیأت‌های علمی خودمان را به همان کشور بفرستیم. در ایران ما پذیرای هیأت علمی خارجی با ارز خودمان می‌شویم و در خارج از ایران هم آن کشور موظف است با ارز خودش هزینه‌های هیأت علمی ایرانی را بدهد.

وی تأکید کرد: از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در شرایط فعلی اقتصادی این است که تعداد نفرات هیأت‌های ایرانی به خارج را کاهش دهد. همچنین زمان حضور افراد هم کاهش پیدا می‌کند. سابق بر این بالای 5 یا 6 نفر یک تیم علمی تشکیل می‌دادند و به مدت یک هفته در خارج از ایران حضور پیدا می‌کردند البته این حضور و تعداد بستگی به فعالیت‌های تیم علمی داشت. هم‌اکنون مشخص کردیم که بیشتر از چهار روز تیم علمی در خارج از ایران حضور نداشته باشد.

مدیریت هزینه‌ها با محوریت صرفه‌جویی اقتصادی

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به‌دستور رئیس جمهوری مبنی بر رعایت سیاست صرفه و صلاح در دستگاه‌های دولتی می‌گوید: از ابتدای سال‌جاری در صندوق بازنشستگی و شرکت‌های تابعه با رویکرد مدیریت هزینه‌ها تلاش کردیم برنامه‌ها و فعالیت‌ها به نحوی طراحی و اجرا شود که کم‌ترین هزینه و بیشترین بهره‌وری را داشته باشد. وی می‌افزاید: با توجه به تأکید رئیس جمهوری و به‌عنوان وظیفه‌ای ملی باید همه مدیران ارشد دولت در درون سازمان‌ها با رعایت صرفه جویی و پرهیز از مصارف غیرضروری، زمینه را برای تحقق فرمان رئیس جمهوری فراهم کنیم. خوشبختانه در صندوق بازنشستگی کشوری با صدور دستور العملی فوری به تمامی بخش‌ها ابلاغ شد که کاهش هزینه‌های عمومی و سفرهای اضافی خارجی شرکت‌های تابعه و هلدینگ‌ها را در دستور کار خود قرار دهند. جمشید تقی‌زاده می‌افزاید: در زمینه خروج از بنگاه‌داری نیز صندوق اقدامات و برنامه‌های مناسبی را مدنظر دارد تا ضمن رسیدن به سودآوری بنگاه‌های اقتصادی هزینه‌های خود را در این حوزه بشدت و تا حد توان کاهش دهد همچنین در کاهش مصرف انرژی همچون برق، آب، گاز و... در واحدهای تولیدی و صنعتی و حتی خدماتی، به‌گونه‌ای که بر کیفیت و استاندارد محصول نهایی لطمه وارد نکند اقداماتی انجام خواهد شد.

بنابراین صندوق بازنشستگی کشوری در‌نظر دارد با درنظر گرفتن شرایط ویژه کشور، توجه ویژه‌ای به مقوله صرفه‌جویی و بهره‌گیری از روش‌های علمی در استفاده از عوامل تولیدی، علی‌الخصوص انرژی و مواد اولیه بنماید و به‌صورت مستمر و در طول دوره‌های 3 ماهه آن را در تمام بنگاه‌های تولیدی و خدماتی و حتی ادارات ستادی صندوق مورد ارزیابی قرار دهد.

کاهش هزینه‌های اداری در بهزیستی تا 20 درصد

«سعید ابراهیمی»، مدیرکل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه 97 درصد ازهزینه‌های این سازمان، صرف خدمات به مردم و جامعه هدف می‌شود، به «ایران»، می‌گوید: این هزینه‌ها شامل، یارانه مددجویان، بودجه مراکز نگهداری، هزینه‌های بیمه معلولان و بودجه‌های مربوط به پیشگیری از معلولیت و آسیب‌های اجتماعی می‌شود. به همین علت، نمی‌توانیم در این هزینه‌ها دخل و تصرف کنیم. البته، در راستای صحبت‌های اخیر رئیس جمهوری محترم، در نظر داریم هزینه‌های اداری مربوط به‌ سازمان را به حداقل برسانیم.

مدیرکل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال تدوین بخشنامه‌ای برای کاهش هزینه‌های اداری و انرژی هستیم، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌کنیم با ارسال این بخشنامه، به بخش‌های مربوطه در سراسر کشور، تا حدود 20 درصد از هزینه‌ها صرف‌جویی شود. البته، میزان دقیق آن هنوز مشخص نشده و پس از ابلاغ، بخشنامه مربوطه مشخص خواهد شد.

ابراهیمی می‌گوید: این صرفه جویی، شامل هزینه‌های پرسنلی نمی‌شود، چراکه دستورالعمل‌های میزان حقوق و مزایا در گذشته اعلام شده و تغییر محسوسی در این بخش اتفاق نمی‌افتد و ما بیشتر شاهد صرفه‌جویی در حوزه انرژی هستیم.

وی ادامه می‌دهد: در نظر داریم، بهره‌وری و میزان فعالیت کارمندان را افزایش دهیم که این موضوع، خود به خود باعث صرفه‌جویی در بخشی از هزینه‌ها خواهد شد.

ابراهیمی می‌گوید: بجز چند نشست تخصصی، هیچ همایشی در دو سال اخیر توسط بهزیستی برگزار نشده است و سیاست اصلی ما استفاده از امکانات الکترونیک و از راه دور برای برگزاری نشست و همایش‌های تخصصی است.

کمربندها را محکم ببندیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی جمعه هشتم تیرماه ۹۷ در دیدار مشترک با اعضای هیأت مدیره صندوق بازنشستگی، تأمین اجتماعی و شستا با تأکید بر اجرای فوری دستور رئیس جمهوری در تمامی معاونت‌ها و سازمان های تابعه می‌گوید دشمن با قدرت وارد عرصه جنگ اقتصادی شده است و بواقع نسبت به گذشته باید تفاوتی در رفتارها داشته باشیم و باید کمربندها را محکم‌تر ببندیم و صرفه‌جویی در عرصه‌های مختلف را مدنظر قرار دهیم. ما باید از مردم دفاع کنیم و نگذاریم زندگی روزمره مردم دچار مشکل شود و اگر بتوانیم یک تکانه 9 ماهه را تحمل کنیم از مشکلات بزرگی عبور کرده‌ایم.

ربیعی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار می‌دارد: ما محکم هستیم و مسائل اجتماعی را حل می‌کنیم و از معیشت مردم با قدرت دفاع خواهیم کرد و با همین اشتغال متوسط و کوچک و خرد باید زنجیره تولید و اشتغال را مستحکم نگه داریم. باید ساعات کاری مدیران بیشتر شود و می‌خواهم در وزارت تعاون کشیک شب راه‌اندازی کنم و باید تلاش و صرفه‌جویی در هزینه را ابتدا از خودمان شروع کنیم.

او می‌گوید: باید در استراتژی و رویه کاری تغییرات ایجاد کنیم زیرا شرایط امروز با گذشته بسیار متفاوت است و این درخواست مجموع دولت از مردم و در درجه اول از کارکنان دولت در تمام استان‌ها است. وی با اشاره به ضرورت تلاش مضاعف برای حفاظت از زندگی مردم می‌افزاید: باید هزینه‌ها کاهش یابد و خدمات‌رسانی به مردم چند برابر شود همچنین وزارت تعاون باید در خط مقدم حفاظت از زندگی مردم، افزایش تاب‌آوری اقتصادی، تثبیت شغل، کاهش هزینه‌ها قرار گیرد. ربیعی در ادامه تأکید می‌کند: هیچ مدیر عاملی نباید با بلیت بیزینس سفر کند، نمایشگاه‌های خارجی و همایش‌های غیر مفید باید حذف شود.او با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد رانت خوارها و سوء استفاده‌کنندگان در این ایام منافع خود را تأمین کنند می گوید کلیه شرکت‌ها و دستگاه‌ها را باید موظف کرد در تطبیق با دستورات ریاست جمهوری اقدامات لازم را انجام دهند.

پرهیز از سفرهای غیر ضروری

وزیر ورزش و جوانان

«دکتر مسعود سلطانی فر»، وزیر ورزش و جوانان نیز در پی سخنان رئیس جمهوری مبنی بر صرفه‌جویی مدیران دولتی، می‌گوید: صرفه‌جویی در تمامی هزینه‌ها، بویژه پرهیز از هرگونه سفرهای غیر ضروری در ورزش، گسترش برنامه‌های اشتغالزایی، جذب متخصصان و حمایت از برنامه‌های کار آفرینی و مشارکت گسترده بخش خصوصی از جمله فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزش و جوانان کشور در همراهی با برنامه‌های اقتصادی دولت خواهد بود.

وی می‌افزاید با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور و تلاش دشمنان برای تفرقه افکنی و افزایش تنگناهای اقتصادی و معیشتی، اجازه نمی‌دهیم تا دسیسه‌ها و مقاصد شوم دشمنان ایران عزیز بر زندگی مردم و برنامه‌های پیشرفت کشور تأثیر منفی بگذارد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 9 تیر 97، کد مطلب: 472229، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
0
0
ا.ف75
احساس می کنم به جایی رسیده ایم که همه باید با یکدیگر به این کشور کمک کنیم صرف نظر از دیدگاه‌های سیاسی و اشتباهات مردمی که روزگاری دلسوزان این مملکت را دلواپس می خواندند و به تمسخر آنها را افرادی قدیمی با فکر های مخدوش میدانستند باید همه باهم دست در دست یکدیگر به سمت آبادانی این کشور برویم جنگ تنها جنگ موشک ها امروزه ما جنگ اقتصادی را در کنار جنگ بزرگ فرهنگی داریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین