پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۱۳۹۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
عضو کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تحول زمانی منشا اثر است که در علوم انسانی رخ دهد. خود علوم می توانند متحول شوند و در کشور تحول آفرین باشند به شرطی که در حوزه علوم انسانی متحول شوند.
شعار سال : برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع چرا دانشگاه ها تحول ساز نیستند، و با حضور دکتر جواد محمدی عضو کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به روی آنتن رفت.

دکتر جواد محمدی با اشاره به دیدار اعضای هیئت علمی در سال ۹۴ با مقام معظم رهبری، گفت: در این دیدار یکی از اعضای هیئت علمی اشاره کرد که در پیشرفت صنعتی حدود ۶۰ درصد از مسائل، مربوط به علوم انسانی است یعنی پیشرفت و توسعه وامدار مدیریت و همکاری و سخت کوشی است.

وی تصریح داشت: تحول زمانی منشا اثر است که در علوم انسانی رخ دهد. خود علوم می توانند متحول شوند و در کشور تحول آفرین باشند به شرطی که در حوزه علوم انسانی متحول شوند. نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه های استراتژیک و علوم انسانی هستند و یک مدیریت کلان را شامل می شوند که مانع از رشد علوم به صورت جزیره ای می شوند.

عضو کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر شناخت نیاز جامعه، گفت: وقتی در حوزه علوم انسانی مشکل داشته باشیم، نیاز جامعه را نیز نمی شناسیم و مطمئنا در سایر علوم دانشگاهی نیز مشکل خواهیم داشت و به همین دلیل دانشگاه های کشور تحول ساز نیستند. در واقع علوم انسانی مانند هوای تنفسی و روح برای کالبد دیگر علوم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه نباید تحول را فقط از دانشگاه انتظار داشته باشیم، عنوان داشت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند آلمان حدود ۲۰ درصد از کسانی که در ارگان و نهادی مشغول به کار می شوند، تحصیلات دانشگاهی ندارند اما به کارشان تسلط دارند.

وی از علوم انسانی به عنوان روح دانشگاه و نخبگان یاد کرد و اظهار داشت: اگر بتوانیم در این عرصه رشد کنیم، می توانیم در عرصه صنعت و دیگر بخش های علوم نیز رشد پیدا کنیم. اساسا خود آموزش همان علوم انسانی و مدیریت است و نظام آموزشی دانشگاه ها یک نظام مدیریتی و علوم انسانی است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در رشته پزشکی دانشجو از همان ابتدا وارد بیمارستان می شود و از سال دوم و امتحان جامع در امور پزشکی مستقیما حضور دارد و با بیمار و درمان و جراحی سر و کار دارد و هنگامی که وارد عرصه طبابت می شود، یک فرد مجربی شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از وبسایت رادیوگفتگو ، تاریخ انتشار: 7 مهر 1396 ، کدخبر:127207 ،www.radiogoftogoo.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین