پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۹۴۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
در این سی سال بودجه عظیمی از بیت‌المال این کشور صرف پیدایش علم دینی شده است، ولی در تولید علم دینی توفیقی دست نداده است؛ ای کاش این بزرگان و دوستانی که طرف دار علم دینی هستند، نمونه‌ای از علم دینی را پدید می‌آوردند!
شعار سال : در این سی سال بودجه عظیمی از بیت‌المال این کشور صرف پیدایش علم دینی شده است، ولی در تولید علم دینی توفیقی دست نداده است؛ ای کاش این بزرگان و دوستانی که طرف دار علم دینی هستند، نمونه‌ای از علم دینی را پدید می‌آوردند!
اخیراً به دنبال حواشی نامه دکتر داوری به همایش «هم اندیشی اسلامی» که در آن از عدم امکان علم دینی سخن گفته بود و تاکید داشت نمی‌توان «علم را به صفت دینی متصف کرد» استاد مصطفی ملکیان در صفحه شخصی خود به بازنشر یکی از سخنرانی‌هایش در خصوص علم دینی پرداخته است. عنوان این بحث، «وصیه ای به طرفداران علم دینی» است که گزیده‌ای از آن در ادامه ارائه می‌شود:
توصیه‌ای به طرف داران علم دینی دارم: به جای این که نزدیک به سی سال در ایران راجع به «امکان» علم دینی سخن بسراییم، کاش این طرف داران، علمی دینی بسازند و سپس بگویند: ادل الدلیل علی امکان الشیء وقوعه. بگویند: ببینید این قدر شما ملکیان‌های عالم «هداهم الله تعالی» گفتند که علم دینی امکان ندارد، بفرمایید، ما علم دینی تولید کردیم. آن گاه که علم دینی تولید شد و وقوع پیدا کرد، «ادل الدلیل» بر علم دینی محقق شده است.در این سی سال با این که خود بنده هم می دانم که چه بودجه عظیمی از بیت المال این کشور صرف پیدایش علم دینی شده است، ولی در تولید علم دینی توفیقی دست نداده است؛ ای کاش این بزرگان و دوستانی که طرف دار علم دینی هستند، نمونه‌ای از علم دینی را پدید می‌آوردند!تجربه‌ی تلخ‌تر از ما، در پاکستان در زمان ضیاءالحق تکرار شد. او بودجه‌ای هنگفت به متفکران و اندیشمندان کشورش داد تا علم دینی تولید کنند و البته پروژه صد در صد به شکست انجامید. البته به شکست انجامیدن این پروژه در پاکستان دلیل بر این سخن نیست که در ایران نیز لزوماً به شکست بیانجامد، قصد مقایسه نیست؛ بحث این است که در پاکستان اگر طرح شکست خورد، ما در ایران به جای این که در باب امکان علم دینی سخن بسراییم، نیکوتر آن است که علم دینی را به وجود آوریم.شکست در یک طرح دلیل بر این نیست که در طرح‌های دیگر نیز شکست را بچشیم؛ اما سبب آن هست که با احتیاط قدم گذاشته شود، اگر از پلکانی زمین خوردید، دلیل بر این نیست که بار دوم هم زمین می‌خورید البته که دلیل نیست؛ اما در عین حال سبب می‌شود که به دیگران هشدار دهید.سخن آن است که چرا بزرگانی که علاقه مند به علم دینی‌اند علمی دینی تولید نکرده‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی شهر کتاب، تاریخ انتشار: 6 اسفند 1396، کدخبر:12077 ، www.bookcity.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
0
0
بله بزرگان دینی چیکار کردند در این زمینه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
0
عالم بی عمل زنبور بی عسل
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین