پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۳۹۶۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
«ایلان ماسک» مدیرعامل میلیاردر شرکت‌های بزرگی چون اسپِیس‌ایکس، تِسلا و... سال 1971 میلادی در آفریقای جنوبی به دنیا آمد و فرزند ارشد یک خانواده پنج نفره بود. پدر او مهندس و مادرش متخصص رژیم غذایی بود و زمانی که تنها 10 سال داشت والدین ایلان از هم جدا شدند تا او در کنار استعدادهای فراوانی که داشت، نتواند کودکی چندان موفقی را پشت‌سر بگذارد و از همان ابتدا روی توانایی‌های شخصی خود متمرکز شود.

شعار سال: هم‌اکنون چهار دهه از آن زمان می‌گذرد و ماسک تصمیم گرفته است برای دیگر کودکان مستعد شرایط مناسبی فراهم کند تا از همان ابتدا متمرکز و مشخص تحصیلات خود را ادامه دهند. خبرگزاری‌ها این هفته اعلام کردند «ایلان ماسک» از مدتی پیش پروژه محرمانه تأسیس یک مدرسه منحصر به فرد و پیچیده را پیش می‌برد که قرار است علم به‌صورت متفاوت در آن تدریس شود. این میلیاردر که بنیانگذار بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودروهای برقی موسوم به تِسلا است، پیش از این شانس خود را برای ورود به حوزه‌ راکت‌های فضایی، تونل‌های حمل و نقل با سرعت صوت، زندگی روی سیاره مریخ و... امتحان کرد و این بار در مجموعه بزرگ شرکت فضایی اسپِیس‌ایکس یک سرمایه‌گذاری مخفیانه برای تأسیس مدرسه را پیش می‌برد.
یک مدرسه مخفی
مدرسه بحث برانگیز ماسک که این هفته اخبار فراوان در مورد آن منتشر شد Ad Astra نام دارد و ساختمان این مرکز آموزشی در کنار دفتر مرکزی پرتاب راکت‌های فضایی در شهر هاوتورن در کالیفرنیا واقع شده است. مدرسه Ad Astra یکی از شخصی‌ترین سرمایه‌گذاری‌های ماسک محسوب می‌شود. او پس از آنکه در سال 2014 میلادی تصمیم گرفت پنج فرزند خود را از مدارس معمول و سنتی خارج کند، مدرسه Ad Astra را در قالب یک پروژه آموزشی اختصاصی برای نسل آتی کودکان باهوش و مستعد تأسیس کرد.
پروژه‌ آموزشی که ماسک در این مرکز تعریف کرده است با تمام مدارس امریکا تفاوت دارد. برنامه‌های درسی که برای این مدرسه درنظر گرفته شده است حول پروژه‌های کارآفرینی می‌چرخد و کودکان در آن علومی مانند هوش مصنوعی، اخلاق ماشینی، روباتیک و برنامه‌نویسی را یاد می‌گیرند. در حالی که این تصمیم عکس‌العمل بسیاری از والدین را به‌دنبال داشته است، ولی مدرسه مذکور هیچ برنامه زمانی برای ورزش و یادگیری زبان‌های خارجی در نظر نگرفته است.
این طور که روزنامه تلگراف طی هفته جاری اعلام کرد، ماسک سال 2015 آزمایش‌های اولیه روی مدرسه خود را آغاز کرد تا از همان ابتدا تمام معیارهای مدارس سنتی با موضوعات قابل پیش‌بینی برای تدریس به کودکان را کنار بگذارد و در عوض یک تجربه یادگیری پروژه-محور را جایگزین آن کند. این هفته اسناد مربوط به ثبت و تأسیس این مدرسه توسط رسانه‌های مرکزی امریکا منتشر شد و کارشناسان اعلام کردند ماسک از ابتدا تلاش کرده است به جای دروس معمول، علوم مدرن را به کودکان آموزش دهد و روش‌های یادگیری را هم کاملاً عوض کند.
در حالی که ماسک مثل همیشه از راه‌اندازی یک پروژه جدید خوشحال است و به توسعه آن ادامه می‌دهد، مدرسه Ad Astra به‌عنوان یکی از شخصی‌ترین سرمایه‌‌گذاری‌های او در نظر دارد کودکان عادی را از سراسر امریکا جذب کند. نام این مدرسه از زبان لاتین گرفته شده و به معنی «به سوی ستارگان» است. در این مدرسه قرار است کودکان بین سنین 7 تا 14 سال آموزش ببینند و نخستین کلاسی که در آن تشکیل شده است مربوط به کودکان هشت ساله می‌شود که اتفاقاً پسر ماسک هم در همین کلاس حضور دارد. روزنامه تلگراف اعلام کرد 40 کودک که والدین آنها از کارمندان شرکت اسپِیس‌ایکس بودند یا آزمون‌های ویژه را با موفقیت پشت سر گذاشتند، هم‌اکنون برای تحصیل در این مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند.
براساس اطلاعات مندرج در اسناد ثبتی مدرسه در دولت امریکا، Ad Astra به‌صورت شخصی توسط «ایلان ماسک» تأسیس شده است و خود او مدیریت مدرسه را برعهده دارد. این اسناد نشان می‌دهد که مدرسه مذکور بر توانایی‌های بیش از گروه سنی کودکان تأکید دارد و برای آنها پروژه‌های گروهی تعریف می‌شود تا از این طریق بتوانند علوم، ریاضی، مهندسی و اخلاق را یاد بگیرند. ماسک بر این باور است که مدرسه خصوصی او می‌تواند افرادی با بهترین سطح علم، بالاترین سطح اخلاق و بیشترین توانایی مدیریتی را پرورش دهد و گفته شده است که این مدرسه قادر است بیش از 50 دانش‌آموز را در اختیار بگیرد.
پیش به سوی ستارگان
با وجود انتشار اسناد و مدارک رسمی، هنوز اخبار دقیقی از فضای داخل این مدرسه منتشر نشده است. سایت اینترنتی که با نام Ad Astra برای این مدرسه راه‌اندازی شده است فقط صفحه اصلی را شامل می‌شود و یک لینک ویژه برای دسترسی والدینی که کودکان‌شان در این مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند را در اختیار دارد.
«جاشوا دان»، مدیر معلمان مدرسه چندی پیش در یک مصاحبه برخی ابعاد آموزشی این مرکز را تشریح کرده بود که البته به‌صورت دقیق در مورد آن صحبت نکرد. به گفته این معلم، ساعت کاری مدرسه از 8:30 صبح آغاز می‌شود و تا 15:30 ادامه دارد و البته بین ساعت‌های درسی زمان‌های خالی برای استراحت کودکان در نظر گرفته شده است. کلاس‌ها روی پروژه‌های علمی تمرکز دارند و به جای آنکه نظم سنتی مدارس در آنها لحاظ شود، با شکل و شمایل کاملاً متفاوت برگزار می‌شوند. دانش‌آموزان نیز از همان ابتدا کدگذاری و برنامه‌نویسی را یاد می‌گیرند و به‌صورت حرفه‌ای با زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی آشنا می‌شوند.
نکته جالب اینجاست که ماسک برای دانش‌آموزان خود اعتقادی به یادگیری زبان‌های خارجی ندارد و یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی را برای آنها کافی می‌داند. ماسک معتقد است که بزودی رایانه‌ها به همه انسان‌های روی کره زمین کمک می‌کنند تا زبان‌های مختلف به‌صورت خودکار برای آنها ترجمه شود و دیگر نیازی به یادگیری زبان‌ها نداشته باشند. ورزش هم در این مدرسه آموزش داده نمی‌شود و در برنامه زمانی دانش‌آموزان لحاظ نشده است. البته کودکان یک زمین بسکتبال در اختیار دارند که در صورت تمایل پس از ناهار می‌توانند به آنجا بروند.
دانش‌آموزانی که در این مدرسه حضور دارند در گروه سنی هفت تا 14 سال طبقه‌بندی شده‌اند. دکتر دان در خصوص این مدرسه می‌گوید: «برای انتخاب کودکان در این گروه سنی دقت فراوانی صورت گرفت و به نوعی همه جزئیات به‌صورت کامل تحلیل شد به این صورت که هر یک از این کودکان چه مراحل آموزشی را از دوره پیش‌دبستانی به بعد پشت سر گذاشته‌اند و شرایط زندگی و خانواده آنها به چه صورت بوده است. تمامی این دانش‌آموزان از نظر روانشناسی آزمون‌های تخصصی و منحصر به فرد را طی کردند و سپس به‌صورت تحلیلی مهارت آنها در حوزه برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی سنجیده شد. از هم‌اکنون می‌توان گفت هر یک از این 40 دانش‌آموز یکی از مدیران IT آینده امریکا خواهند بود.
برخی از پروژه‌های کلاسی که برای این مدرسه تعریف شده است در هیچ مدرسه‌ دنیا متناسب با گروه سنی 10 سال مشاهده نمی‌شود و ماسک به‌صورت شخصی روی طراحی و اجرای هر یک از این پروژه‌ها نظارت می‌کند. اخلاق در هوش مصنوعی مهم‌ترین مبحثی است که در تمام پروژه‌ها به آن توجه می‌شود و به عبارت دیگر می‌توان گفت این علم هسته مرکزی تمام دروس مدرسه ماسک را پوشش می‌دهد. «ایلان ماسک» بر این باور است که هوش مصنوعی بزرگ‌ترین خطر آتی برای انسان‌ها محسوب می‌شود و اگر اخلاق در آن لحاظ نشود، جان هزاران نفر را می‌گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار ، شماره: 472889


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین