پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۴۱۹۴۹
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸
نظام آموزشی آمریکا، سخت نیازمند بهسازی است. نه تنها آموزش عالی، بلکه دبستان ها و دبیرستان ها هم نیازمند بهسازی اند. سیاستمداران همواره از سرمایه گذاری بر بچه های آمریکایی و بهتر ساختن برنامه های علوم و ریاضی سخن می گویند اما برای انجام این کار، پیش از هر چیز، ما نیازمند سرمایه گذاری در نظام آموزش و پرورش هستیم. همچون هر جای دیگری، پیش از توجه به ساختمان، یک پی باید ساخته (یا بازسازی) شود. اجازه دهید با تفصیل بیشتر، منظورم را توضیح دهم.

شعار سال: نظام آموزشی آمریکا، سخت نیازمند بهسازی است. نه تنها آموزش عالی، بلکه دبستان ها و دبیرستان ها هم نیازمند بهسازی اند. سیاستمداران همواره از سرمایه گذاری بر بچه های آمریکایی و بهتر ساختن برنامه های علوم و ریاضی سخن می گویند اما برای انجام این کار، پیش از هر چیز، ما نیازمند سرمایه گذاری در نظام آموزش و پرورش هستیم. همچون هر جای دیگری، پیش از توجه به ساختمان، یک پی باید ساخته (یا بازسازی) شود. اجازه دهید با تفصیل بیشتر، منظورم را توضیح دهم.

بخش ۱ : دبستان ها و دبیرستان ها

من از منطقه آموزشی می آیم که ساختمان هایی داشت که به معنای دقیق کلمه در پیرامون دانش آموزان و کارکنان درونی مدرسه، فرو می ریختند. مدرسه متوسطه نخستی که من می رفتم وضعیت خیلی بدی داشت. در ِ ورودی اصلی، همواره بسته بود زیرا پله های رو به بالای منتهی به درها، از نظر ایمنی خطرناک بودند و آجرهای به کار رفته در آنها، از هم جدا شده بودند. در درون مدرسه، از بسیاری از صندلی های تالار اجتماعات، در عمل نمی شد استفاده کرد.


اما این تنها شرایط فیزیکی ساختمان نبود که نیاز به تعمیر داشت. واقعیت این است که بسیاری از آموزگاران، امروز باید برای تهیه ابزار ضروری کلاس درس،از جیب خودشان خرج کنند. درست است که برخی شاید بتوانند هزینه ابزار را به پای برگه های مالیاتی شان بنویسند اما آموزگاران تازه کار، نمی توانند این کار را انجام دهند. پس برای سرمایه گذاری بر بچه های آمریکایی،ما باید بر آموزگاران مان سرمایه گذاری کنیم. آموزگاران، از گذشته تاکنون، حقوق کمی دریافت می کنند. بنابراین آنها اغلب برای تهیه مقدار ابزار مورد نیاز کلاس درس،در سختی و کشمکش به سر می برند.

سیاستمداران می توانند بگویند که آنها به دنبال این هستند که ما تقویت برنامه درسی علوم و ریاضی مان را لازم بدانیم؛ اما این کار در واقع به ساختمان کار برمی گردد. پیش از هر چیز، ما نیازمند تمرکز به پی ساختمان هستیم. یعنی ساختن ساختمان امن و بهسازی آموزش و پرورش، آن چنان که بچه ها بتوانند دسترسی به ابزار کلاس درس داشته باشند بی آنکه آموزگاران ناگزیر شوند از جیب خودشان، مواد لازم را بخرند؛ آن هم زمانی که حقوق کمی می گیرند و برای کاری که انجام می دهند ارج شایسته نمی بینند. پس، زمانی که این مسائل اولیه حل شد برنامه درسی که برای سراسر کشور طراحی می شود می تواند برای از سر گیری دوباره،آغاز به کار کند.

بخش ۲ : آموزش عالی

در سیاست آمریکای امروز، آموزش عالی، بحث داغی است و در تریبون های هر دو حزب به آن اعتراض می شود- یعنی سیاستمداران از این موضوع به عنوان ابزاری برای جذب رای دهندگان استفاده می کنند. من در مطالعه سیاست های آمریکایی، دریافته ام که نامزدها،در کمپین هایشان از شمار کمی موضوع ها بهره می گیرند تا مردم آمریکا را راضی کنند- این موضوع ها، برنامه هایی همچون امنیت اجتماعی، سلامت بانی[بهداشت و سلامت عمومی]، سیاست خارجی، و چیزهایی از این دست می باشند. از آموزش عالی هم بهره می گیرند. این کار را برای جذب رای جوانان انجام می دهند. اما چیزی پشت آموزش عالی آمریکا وجود دارد که نیازمند بهسازی است؛ درست همچون آموزش ابتدایی و متوسطه.

نخستین نکته، به هزینه تحصیل برمی گردد. آموزش عالی در آمریکا، بسیار گران است طوری که بسیاری از مردم نمی توانند ادامه تحصیل دهند و مدرک دانشگاهی بگیرند. کسانی هم که ادامه می دهند اغلب با حجم نجومی از بدهی، فارغ التحصیل می شوند. بهسازی، نیاز است تا آموزش عالی دسترس پذیرتر باشد تا کسانی که می خواهند به تحصیل شان ادامه دهند. این واقعیت که شهریه، هزینه ها، اتاق، و شام و ناهار، خیلی بالاست بایستی دگرگون شود. وجه دیگر این واقعیت، به شهریه و هزینه های بیرون از ایالت برمی گردد. اگر کسی بخواهد در ایالت دیگری ادامه تحصیل دهد، نباید از نظر مالی جریمه شود.

دلیل دیگری که آموزش عالی نیازمند بهسازی است نیازهای [requirements] آموزش عمومی است. اغلب اوقات، دانشجویان، دانشگاه را با گذراندن درس های زیادی به پایان می رسانند که برخی نیازهای تصادفی را پاسخ می دهند و نه کلاس های مرتبط با رشته اصلی شان را. یکی از ویژگی های اصلی دانشگاه، گزینش زمینه پژوهش و متخصص شدن در آن زمینه است. سپس با فرض یک گام به پیش رفتن،این نیازها[ی تصادفی] از یک پردیس به پردیس دیگر در سراسر کشور متفاوت می شوند. برای نیازهای آموزش عمومی، باید سیستم فراگیر بهتری در سراسر کشور وجود داشته باشد. اجازه دهید دانشجویان به پژوهش در زمینه ای بپردازند که برگزیده اند. با این کار،ادامه تحصیل ارزان تر خواهد بود و دانشجویان خشنودتر.

نتیجه

بی گمان نظام آموزش آمریکا، در کل، نیاز به بهسازی دارد. ما باید از پی و بنیاد به بالا کار کنیم تا بتوانیم به درستی بر زندگی های جوانان آمریکایی سرمایه گذاری کنیم. این کار نه تنها بچه ها، دانشجویان و آموزشگران را خشنودتر خواهد ساخت بلکه برای کشورمان نیز بهتر خواهد بود. از ایالات متحده،اغلب با عنوان "آمریکای نیرومند” نام برده می شود. سرمایه گذاری در بهسازی آموزش، چه بسا تنها راهی باشد که آمریکا را به همین شکل حفظ کند.

یادداشت مهدی بهلولی

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت معلم ایرانی، تاریخ 25 تیر 97، کد مطلب: 29777: www.moallemirani.com



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین