پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۰
در روزهای اخیر لازم به نظر می‌رسد تا در خصوص آن‌چه برای کشاورزان شرق در حال انجام است اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود، تا این کشاورزان پاداش صبر و متانت خود در سخت‌ترین روزهای سال 96 را در تابستان و پائیز 97 برداشت کنند.

شعار سال: این روزها اصفهان که شهرتش جهانی است و شهر تمدن و هنر است، شهرت خشکی زاینده‌رودش مچ هر شهرت دیگری در مورد این شهر را خوابانده و به تنهایی طلایه‌‌داری می‌کند؛ خشکی که افسوس همگان را با خود همراه کرده است.

طلسم زاینده‌رود همچنان باقی است

اصفهان برای رفع خشکی زاینده‌رود چند سالی است نسخه‌های مختلفی پیچیده می‌شود اما انگار زاینده‌رود طلسم شده است و هر تلاشی به در بسته می‌خورد چرا که هنوز بستر این رودخانه خشک است.

خشکی زاینده‌رود روایتی از کشاورزانی است که این خشکی را در زمین‌هایشان، جیب‌هایشان، خانه‌هایشان و زندگیشان به یدک می‌کشند و مظلومانه چشم انتظارند که حق‌آبه‌ آن‌ها در اختیارشان قرار گیرد؛ وقتی در شرق اصفهان به شهر‌ها و روستاهایی که کشاورزان حضور دارند به صندوق‌های صدقات نگاه می‌کنید انگار این صندوق‌ها دل پری دارند، در زمانی که زاینده‌رود جاری بود، کشاورزان زکات می‌دادند، کمک می‌کردند، صدقه می‌دادند و کار خیری نبود که یک کشاورز در آن دخیل نباشد و این صندوق‌های کوچک در مقابل دست بخشنده کشاورزان حرفی برای گفتن نداشتند اما امروز داستان چیز دیگری است.

خویشتن‌داری که دیده نشد

امروز کشاورزان شرق دلاورانه و با نگاهی پرامید کوه مشکلات را به دوش می‌کشند و در این شرایط سخت، در کمال ناباوری خویشتن‌داری مثال‌زدنی را از خود به نمایش می‌گذراند.

خویشتن‌داری که در سال‌های اخیر به درستی دیده نشد و در سال گذشته زخم مشکلات از شهر ورزنه سر باز کرد، مطالبه‌گری آرام کشاورزان خیلی زود مورد توجه گروه‌های ضد انقلاب قرار گرفت و اتفاقات تلخ را با خود همراه ساخت که البته باز هم با درایت همین کشاورزان در روزهای پایانی سال 96 موضوع با اتفاقات خوب پایان یافت.

در شروع مطالبات کشاورزان حجت‌الاسلام اسماعیل شامحمدی امام جمعه ورزنه گفته بود: کشاورزان منطقه و مردم ورزنه یک‌صدا می‌گویند که عدالت اجرا شود یعنی اگر حق آبه قانونی و شرعی از آن‌ها است به آن‌ها برگردانند و مسؤولان به موقع در بین مردم حضور پیدا کنند و مشکلات را ببینند و قانونی که خود مصوب کرده‌اند را به اجرا در بیاورند؛ کشاورزان خواستار اجرایی شدن مصوبات نه ماده‌ای شورای عالی آب هستند و حق مسلم خود که همان حق آبه است را می‌خواهند.

ضرب و شتم حامی اصلی کشاورزان اژیه

وی متذکر شد: از این‌که مردم کشاورز با برنامه‌ای مسالمت‌آمیز و رفتار خوب اسلامی مطالبه‌گری کردند تشکر می‌کنیم، کشاورزان باید برای احقاق حق خود مطالبه‌گری کنند ولی مواظب باشند که این مطالبه‌گری باعث ساختارشکنی نشود و اگر افرادی چنین قصدی را دارند آن‌ها را از خود برانند؛ مطالبه‌گری کشاورزان به گونه‌ای بوده که فقط دنبال احقاق حق خود بوده‌اند و ساختار شکنی نکرده‌اند.

امام جمعه ورزنه با اشاره به ارسال نامه به وزیر نیرو اضافه می‌کند: پاسخی به این نامه داده نشد، این نامه را به نمایندگی از همین مردم برای او نوشتیم؛ از استاندار و فرماندار می‌خواهیم که بین مردم بیایند و صدای مردم را بشنوند، مطالبات به حق مردم را پیگیری کنند و برای این مردم مظلوم کاری انجام دهند.

در ادامه تحصن کشاورزان ورزنه‌ای که از آذر ماه شروع شده بود در دی ماه به خاطر وضعیت کشور متوقف شده بود از اواخر بهمن ماه مجددا آغاز شد و با تداوم آن، کم کم روستاهای همجوار نیز کشاورزانش با تراکتورهایشان به این جمع پیوستند و مطالبه کشاورزان روز به روز شکل جدی‌تری به خود گرفت، در اژیه نیز امام جمعه این شهر که حامی اصلی کشاورزان محسوب می‌شد، خودش و خانواده‌اش مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

قبل از شروع مطالبه کشاورزان در آبان ماه 96 تغییر در مقام اول مدیریتی استان و حضور محسن مهرعلیزاده در سمت استاندار اصفهان خیلی زود نقل جلسات کشاورزان شد و نماینده‌های کشاورزان از تلاش‌های استاندار و پیگیری وی در مورد حق‌آبه آن‌ها صحبت می‌کردند و کشاورزانی که از قول‌ها و امروز و فرداها دیگر رمقی برایشان نمانده بود به حضور و نسخه‌های مهرعلیزاده دل بستند.

مهر استاندار به دل کشاورزان نشست

مهرعلیزاده توانست راه صد ساله را یک شبه برود و خیلی زود به دل کشاورزان شرق اصفهان بنشیند و این موضوع باعث شد حضور استاندار در بین کشاورزان یکی از خواسته‌های کشاورزان معترض باشد و شاید واضح‌ترین آن جلسه‌ای بود که برای بررسی مشکلات کشاورزان ورزنه‌ای تشکیل شده بود که با حضور نیافتن مدیرانی که مد نظر کشاورزان بود جلسه از سوی کشاورزان ترک شد و حضور شخص استاندار به یک خواسته جدی کشاورزان تبدیل شد.

حضور تراکتور‌های ورزنه‌ای فقط در کنار جاده‌ها نبود و در شهرهای دیگر شرق اصفهان نیز کشاورزان با پارک تراکتورها در کنار هم صدای خودشان را به گوش مسؤولان می‌رساندند و در همین حال و هوا در حالی که کشاورزان اعلام می‌کردند عید نداریم، سال 96 پایان یافت.

در حالی که کمتر کسی انتظار داشت، خبر حضور استاندار در بین کشاورزان شرق اصفهان در روز‌های ابتدایی سال جدید بمب خبری اصفهان بود حضوری که کشاورزان شرق اصفهان را سر ذوق آورد و در حالی که کشاورزان فرصت سخنرانی به بسیاری از مسؤولان را نمی‌دادند استقبال گرمی از مهر علیزاده به جا آوردند و با شعرخوانی و قربانی کردن شتر در پیش‌ پای استاندار؛ عجیب مهمان‌نوازی کردند.

مهرعلیزاده در ورزنه و اژیه و زیار صحبت‌های کشاورزان را شنید و با آن‌ها گفت‌وگو کرد و از برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خود در حل مشکل کشاورزان شرق اصفهان سخن گفت هر چند استاندار خبری از آب برای کشت بهاره که آخرین روزهای فرصت خود را پشت سر می‌گذاشت نداد اما کشاورزان به قول‌های استاندار امید بستند.

در بهترین حالت کشاورزان تا دو سال دیگر هیچ پولی از کشاورزی دشت نمی‌کنند

کشاورزان که منتظر اقدامات مسؤولان شدند شاید یک نکته از زندگیشان کمی تاریک ماند و آن این بود که اگر آب برای کشت پاییزه در اختیارشان قرار هم گیرد تا بکارند و محصولشان را بفروشند بیشتر از یکسال و نیم دیگر آن‌ها به پول می‌رسند و توان خرید پیدا می‌کنند، نکته‌ای که برای کشاورزی که هم اکنون نیز در تأمین خوراک زندگی خود و خانواده‌اش هم مانده، مشکل بزرگی است.

محسن مهرعلیزاده در سفر نوروزی خود به شرق اصفهان گفت: کشاورزان مردمان شریف هستند و در پاییزی که گذشت آبی دریافت نکردند و در حال حاضر هم با شرایط موجود آب دریافت نمی‌کنند و اگر در پاییز امسال آب در اختیار آن‌ها گذاشته شود محصول آن‌ها در سال 98 به بازار فروش می‌رسد و این یعنی 2.5 سال بدون هیچ درآمدی برای آن‌ها را رقم می‌‌خورد که مشکلات زیادی برای آن‌ها ایجاد کرده و می‌کند.

عدم اطلاع‌رسانی نقطه ضعف مسؤولان

بعد از این سفر استاندار چشم انتظاری‌ها شروع شد و علی‌رغم تلاش‌ها و پیگیری‌های استاندار کشاورزان در سفره‌هایشان هنوز نانی نمی‌بینند و فشار اقتصادی به کشاورزان روز به روز خود را بیشتر نشان می‌دهد.

حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی امام جمعه ورزنه درروزهای اخیر با اشاره به وعده‌های مسؤولان، اظهار کرد: اولین وعده انتقال آب کوهرنگ سوم و همچنین انتقال پساب به شرق اصفهان است که تاکنون در جریان اقدامات قرار نگرفته‌ام که به نظر می‌رسد یکی از نقاط ضعف آقایان عدم اطلاع‌رسانی است مخصوصا به امثال بنده که دارای منبر و رسانه هستیم و مردم توقع دارند اقدامات مسؤولان را از رسانه خودمان به گوششان برسانیم.

او می‌گوید: 4 ماه قبل قرار بر این بوده که از طرف استانداری جلسات ماهانه با مسؤولان بخش گذاشته شود که ائمه جمعه هم در این جلسات حضور داشته باشند اما متاسفانه در سال 97 حتی یک جلسه هم برگزار نشد.

امام جمعه شهر ورزنه با تیزبینی به درستی موقعیت را درک می‌کند؛ تلاش‌های مسؤولان را می‌بیند و در عین حال سفره خالی کشاورزان را در نماز جمعه‌های شهر ورزنه یادآوری کرده و به مراتب تأکید می‌کند که مسؤولان اقدامات انجام شده برای کشاورزان را اطلاع‌رسانی کنند و آن‌ را به اطلاع کشاورزان برسانند.

بازگشت مهرعلیزاده در اوج نبود

بعد از چندین ماه استاندار دوباره به میان کشاورزان می‌آید این بار نیز حضور استاندار غیرمنتظره است اما تفاوت‌های وجود دارد، در صحبت‌های کشاورزان روایتی از عملی نشدن قول‌های استاندار است و به اعتراض جلسه را ترک می‌کنند.

اسفندیار امینی دبیر اجرایی صنف کشاورزان استان اصفهان با اشاره به سخنان روز 29 تیر ماه 97 استاندار اصفهان در جمع کشاورزان شرق اصفهان، می‌گوید: شاید شروع سخنان استاندار اصفهان در این جلسه متناسب با فضای نسبتاً ملتهب و کشاورزان مصیبت‌دیده از بحران کم‌آبی نبود.

او اضافه می‌کند: استاندار اصفهان آمار ارائه‌شده توسط نمایندگان صنف کشاورزان را نادرست خواند و این امر موجب ناراحتی جمعی از کشاورزان شد؛ با توجه به این که در سفر قبلی قول‌هایی هم به مردم داده شد اما اجرایی نشد، کشاورزان جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردند.

امینی با بیان این‌که انتظار داشتیم که استاندار با توجه به آمار و اسناد موجود قضاوت کند، عنوان داشت: نمایندگان صنف کشاورزان منتخبی از کشاورزان محسوب می‌شوند و اگر توهینی نسبت به این صنف صورت گیرد، کشاورز این را توهینی به خود تلقی خواهد کرد؛ بهتر بود برای بررسی درستی این آمار از قبل با مکاتبات و حتی به صورت حضوری این آمار بررسی می‌شد تا در صورت صحیح بودن، نسبت به پیگیری در مراجع بالاتر اقدام به احقاق حق مردم کنند.

دبیر اجرایی صنف کشاورزان استان اصفهان می‌گوید: همچنین انتظار می‌رفت تا در صورت نادرستی این آمار ما را ملزم به اصلاح آن کرده و نه این‌که به یک باره در جمعی ملتهب با مردمی که شغل و حق‌آبه خود را از دست داده‌اند و مشکلات متعددی دارند، این‌گونه سخن گفته شود چراکه قول‌های داده‌شده به آن‌ها عملی نشده است.

کشاورزان شرق اصفهان آرام و منتظرند

او به تنظیم قطع‌نامه کشاورزان در این جلسه هم اشاره می‌کند که در این قطع‌نامه قید شده که مصوبات شورای عالی آب درباره زاینده‌رود طی یک زمان‌بندی مشخص باید اجرا و گزارش آن ارائه شود؛ همچنین تمامی برداشت‌های بالادست خارج از برنامه سد زاینده‌رود باید متوقف شود.

بعد از این جلسه کشاورزان شرق اصفهان فرصت چند روزه تعیین می‌کنند تا به خواسته‌های آنان رسیدگی شود فرصتی که در شرایط فعلی اقتصادی کشور باید توسط مسؤولان به خوبی پاسخ داده شود.

به نظر می‌رسد لازم است در خصوص آن‌چه برای کشاورزان در حال انجام است اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود، اقداماتی که در بخش‌های مختلف در ماه‌های اخیر انجام شده اما به صورت جدی برای کشاورزان تشریح نشده است.

به گفته مسؤولان محلی شرق اصفهان لازم است مشابه روزهای پایانی سال 96 شرایطی فراهم شود که کشاورزان حداقل شرایط امرار معاش را داشته باشند تا زمانی که حق‌آبه‌ آن‌ها احقاق شود؛ آن هم در شرایطی که هنوز در شرق چراغ امید روشن است و کشاورزان اصفهانی آرام و البته منتظر تدبیر هستند تا میوه صبرشان در اسفند ماه 96 را در روزهای داغ تابستان و یا برگ‌ریزان پائیز 97 بچینند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 8 مرداد 97، کد مطلب: 13970501000737: www.isfahan.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین