پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۴۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
البته مقامات تصمیم گیر کشورمان هنوز پاسخ و موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تقاضای ترامپ برای مذاکره با رئیس جمهور و مقامات ایرانی اعلام نشده است، اما به نظر می رسد همانطور که برخی از مقامات کشورمان گفته اند، این پیشنهاد در نهادهای ذیربط مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت پاسخ جمهوری اسلامی اعلام شود، پاسخی که احتمالا از سوی ایران با لزوم بازگشت آمریکا به برجام...
شعارسال: در حالی که رییس جمهور آمریکا پس از حضورش در کاخ سفید در اولین اقدام از برجام به عنوان یکی از مهمترین عهدنامه های بین‌المللی خارج شده است، با چرخش درمواضع خود از آمادگی برای مذاکره با مقامات ایران خبر داده است. پیشنهاد ترامپ برای انجام مذاکره با رئیس جمهور و مقامات جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ پیش شرطی از لحظه ای که مطرح شده تاکنون بازتاب زیادی داشته و با واکنش های مختلفی مواجه شده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا ادعا کرد آماده است «بدون هیچ‌پیش‌شرطی» با مقام‌های ایران دیدار کند. رئیس جمهور آمریکا تنها چند روز پس سخنان کوبنده و قاطع سردار سلیمانی خطاب به مقامات آمریکایی مدعی شده است که حاضراست با مقامات ایران گفت و گو کند. این سخنان رییس جمهورآمریکا در حالی مطرح شده است که دولت آمریکا مخصوصا شخص ترامپ ثابت کرده است که مذاکرات اصولا منطقی ندارد، زیرا ممکن است با تغییر یک دولت در ایالات متحده تمام مذاکرات زیر سوال برود.

در عین حال ترامپ با تکرار ادعاهای همیشگی آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «من و نخست‌وزیر موافقیم که به حکومت ایران هرگز نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود. هرگز.» او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که دولتش بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته است. ترامپ علی‌رغم این سابقه در سخنرانی روز دوشنبه تلاش کرد که از خودش چهره فردی حامی گفت‌وگو و طرفدار مذاکره نشان دهد.

او در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا تمایل دارد با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند گفت: «من آماده‌ام با هر کسی دیدار کنم. من به ملاقات اعتقاد دارم.». با این حال وی پیشتر توافق هسته‌ای «برجام» را «مضحک» توصیف کرده و گفته بود که به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داده است. ترامپ مدعی شده که ایرانی‌ها در نهایت با آمریکا مذاکره خواهند کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه آیا پیش‌شرطی برای این دیدار دارد گفت: «هیچ پیش‌شرطی (ندارم). آنها می‌خواهند با من دیدار کنند، هر موقع بخواهند (حاضرم).»

مشاور رئیس جمهور: آمریکا اول به برجام برگردد، بعد دنبال مذاکره باشد

این سخنان با واکنش های مختلفی مواجه شد. اولین واکنش را به اظهارات رئیس جمهور آمریکا، «حمید ابوطالبی» مشاور رییس‌جمهو نشان داد و در خصوص اظهارات رییس‌جمهوری آمریکا در خصوص آمادگی برای مذاکره با ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها، و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است.

وی ادامه داد: گفت‌وگوی تلفنی روسای‌جمهوری دوکشور در سازمان ملل در سال ۱۳۹۲، بر این باور استوار بود که می‌توان با التزام به ابزار گفت‌وگو در مسیر اعتمادسازی گام برداشت. برجام دستاورد التزام به گفت‌وگو است؛ بایدآن را پذیرفت.

مشاور روحانی نوشت: سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل پس از تهدید ملت بزرگ ایران، موضوع ملاقات دو رییس‌جمهور مطرح شد؛ اکنون هم پس از خروج از برجام، ملاقات بدون پیش‌شرط عنوان می شود! کسانی که به گفت‌وگو به عنوان روش حل اختلافات در جوامع متمدن باور دارند، باید به ابزار آن هم ملتزم باشند.

وزیر امور خارجه به جای پاسخ به سخنان ترامپ به یک سفر زیارتی رفت

سخنان ترامپ و اعلام آمادگی او برای مذاکره بدون پیش شرط با مقامات کشورمان در حالی مطرح شد که وزیر امور خارجه با تولیت آستان قدس رضوی دیدار و گفت‌و‌‌گو کرد.

‌محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ترجیح داد به جای پاسخ گفتن به اظهارات رئیس جمهور آمریکا، در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی 2 نسخه قرآن خطی متعلق به قرن 8 و 11 هجری قمری را که از آلمان به ایران بازگردانده شده بود، به موزه آستان قدس رضوی اهدا کند

اولین خلف وعده آمریکایی؛ پمپئو برای گفت‌وگو شرط گذاشت

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد، اگر ایران بتواند بپذیرد که وارد توافق هسته‌ای جدیدی شود، دونالد ترامپ آماده است که با این کشور مذاکره کند.

در حالی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا ساعاتی پیش از تمایل واشنگتن برای انجام مذاکرات «بدون پیش‌شرط» با ایران سخن گفته بود، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی اولین اما و اگرها را برای آغاز چنین مذاکراتی مطرح کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این که از این ابراز تمایل ترامپ حمایت می‌کند، گفت: در صورتی رییس‌جمهور با ایرانی‌ها پای میز مذاکره خواهد نشست که ایرانی‌ها تعهد به اعمال تغییرات در نحوه رفتار با مردم این کشور را نشان دهند، از رفتار بد خود بکاهند و بتوانند بپذیرند که وارد توافقی هسته‌ای شوند که در عمل مانع اشاعه [تسلیحاتی] شود.

محمود واعظی، رییس‌ دفتر رییس‌جمهوری کشورمان چندی پیش گفته بود: وقتی آقای روحانی به مقر سازمان ملل رفت این آقای ترامپ بود که هشت بار درخواست گفت‌وگو با آقای روحانی را مطرح کرد ولی آقای روحانی این درخواست را قبول نکرد. پامپئو در پاسخ به پرسشی درباره این اظهارات واعظی، اظهار کرد، درباره مکالمات خصوصی که ممکن است انجام شده یا نشده باشد، صحبتی نمی‌کند.

سفر مقام عالی عمانی به ایران و طرح بحث میانجیگری بین ایران و آمریکا

« یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان قرار است جمعه هفته جاری به تهران بیاید. سفر بن علوی پس از سفر هفته گذشته او به آمریکا و دیدار با "جیمز ماتیس" وزیر دفاع آمریکا انجام می‌شود.

به نوشته یک روزنامه عمانی، وزیر خارجه عمان گفت‌وگو میان ایران و آمریکا را امکان‌پذیر دانست.

روزنامه عمانی اثیر اعلام کرد که یوسف بن علوی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفته است: تاکنون هیچ پیامی برای میانجیگری نه از طرف ایرانی‌ها و نه از طرف آمریکایی‌ها دریافت نکرده‌ایم، اما به نظر من این گفت‌وگو امکان‌پذیر است و هر دو طرف در این شرایط باید از فرصت استفاده کنند و وارد یک درگیری غیرمفید برای خود و منطقه نشوند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر هیچگونه میانجیگری وجود ندارد و دلیل سفر من به آمریکا میانجیگری نیست.

روزنامه العرب چاپ لندن پیش از این اعلام کرد که تهران از یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان درخواست کرده است تا کشورش میان ایران و آمریکا میانجیگری کند و او بعد از واشنگتن به تهران سفر خواهد کرد.

آصفی: ترامپ اول تکلیف تندروهای کاخ سفید را مشخص کند

سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات شب گذشته دونالد ترامپ مبنی بر این‌که آماده است بدون پیش شرط با ایران مذاکره کند، تصریح کرد: در راستای تحقق این موضوع ابتدا باید ترامپ تکلیف خود را با تندروهای کاخ سفید از جمله جان بولتون و پمپئو مشخص کند.

«حمیدرضا آصفی» با بیان این‌که پیش از این از آمریکا در مورد ایران صداهای مختلفی می‌شنیدیم چنان‌که دموکرات‌ها یک موضع می‌گرفتند و جمهوری‌خواه‌ها موضع دیگری و در واقع صدای واحدی از آمریکا بیرون نمی‌آمد، اظهار کرد: اکنون می‌بینیم که صدای واحدی از کاخ سفید در مورد ایران نیز بیرون نمی‌آید.

وی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا پس از صحبت‌های ترامپ در مورد مذاکره واشنگتن و تهران، تصریح کرد: لازم است که ترامپ ابتدا تکلیف خود را با تندروهای کاخ سفید مشخص کند. بولتون و پمپئو دنبال ماجراجویی هستند، این در حالی است که آقای ترامپ صحبت از مذاکره با ایران می‌کند. ما درواقع در درون کاخ سفید یک سردرگمی مشاهده می‌کنیم و بهترین راهنمایی برای آقای ترامپ اگر واقعا به دنبال مذاکره با ایران است، این است که افراد تندرو را از خود دور کند، چرا که اولین مانع برای این موضوع افرادی چون پمپئو و جان بولتون هستند.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان همچنین در ادامه تصریح کرد: از دیگر سو باید ترامپ تکلیفش را با خودش مشخص کند. او استاد تخریب توافقات است چنانکه دیدیم برجام را زیرپا گذاشت و نقض معاهده پاریس، توافقات صورت گرفته با ناتو و ... از جمله توافقات دیگری است که ترامپ زیر پا گذاشته است. درواقع مساله این است که ترامپ باید تکلیف خود را با مواضع متفاوتی که اتخاذ می‌کند مشخص کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان در ادامه خاطر نشان کرد: آقای ترامپ باید بتواند تعهد دهد که اگر با ایران توافقی کرد به آن توافق متعهد باشد. به نظر من آقای ترامپ قبل از این‌که منتظر واکنش ایران باشد باید به این سه نکته بپردازد و بتواند جواب قانع کننده‌ای در ارتباط با این موارد برای افکار عمومی ایران داشته باشد.

آصفی افزود: نمی‌شود که دولتی ملت ایران را تحت فشار قرار دهد، بی‌ادبی کند و بعد از این اقدامات صحبت از مذاکره کند. آقای ترامپ باید در ابتدا پاسخ قانع‌کننده‌ای به این مسائل بدهد.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان در پایان گفت: اکنون عملکرد کاخ سفید راه را برای گفت‌وگو و مذاکره بسته است و این مسائلی است که باید ترامپ فکری برای آن بکند.

واکنش رئیس کمیسیون امنیت ملی به پیشنهاد ترامپ: اختلافات ایران و آمریکا تصنعی است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است از آنجایی که ارتباط میان ایران و آمریکا بر اساس اطلاعات دروغ شکل می گیرد، لازم است خط قرمز ارتباطی میان این دو کشور وجود داشته باشد تا تصاعد بحران نداشته باشیم.

حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به اعلام ترامپ مبنی بر آمادگی برای مذاکره با مقامات ایران، گفت: آمریکایی ها همواره در طول دوران عهدشکنی هایی علیه ایران داشته اند اما حتی در اوج این عهدشکنی یعنی در زمان خروج از برجام نیز موضوع مذاکره را مطرح می کنند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کشورهای ثالث زمام دشمنی ایران و آمریکا را در اختیار گرفته اند، عنوان کرد: شخص ترامپ می داند بزرگ ترین ضربه را به دیپلماسی زده چرا که تابوی مذاکره میان آمریکا و ایران در جریان مذاکرات هسته ای که در سطح وزرای خارجه بود، شکسته شده بود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه کشورهای ثالث دشمنی میان ایران و آمریکا را شکل داده و بهره آن را می برند، اظهار داشت: ایران و آمریکا دو قدرت منطقه ای و جهانی هستند که حداقل موضوع مهم این است که نیازمند یک خط قرمز برای مذاکره هستند که مانع تصاعد بحران میان آنها شود.

فلاحت پیشه ادامه داد: در حال حاضر بحران ها و اختلافات میان ایران و آمریکا به گونه ای است که بیشتر به صورت مصنوعی افزایش یافته پرا که بسیاری از موارد مطرح شده از سوی آمریکا مبتنی بر اطلاعات دروغ است لذا در این شرایط هیچ یک از دو طرف راهبردی برای جنگ یا مذاکره ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی نباید ورود مجدد به برجام را پیش شرطی برای مذاکره قرار دهد، ابراز داشت: اعتقاد ما بر جدا بودن موضوع برجام جدا است و این توافقنامه را یک رژیم بین المللی جدا به لحاظ حقوقی و بین المللی می دانیم و حتی اروپایی ها در این زمینه بیش از ما برای حفظ آن مصمم هستند.

وی در ادامه تأکید کرد: تا زمانی که آمریکایی ها از موضع زور موضوع مذاکره را مطرح می کنند عملا مذاکره ای شکل نمی گیرد و این به آن دلیل است که هیچ یک از دو طرف راهبردی برای جنگ و مذاکره ندارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ایران و آمریکا حتی در شرایط بحرانی باید خط قرمز ارتباطی میان خود را حفظ کنند تا بحران شدت نگیرد.

مطهری: زمان خوبی برای مذاکره نیست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون زمان مناسبی برای مذاکره با آمریکا نیست زیرا با خواری و تحقیر همراه است.

علی مطهری در حاشیه نشست علنی امروز (سه شنبه، 9 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران و در خصوص پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران، اظهار داشت: وضعیت فعلی برای وارد شدن به مذاکره با آمریکا مناسب نیست، زیرا توام با ذلت و خواری است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و تحریم‌ها را علیه ایران برقرار نکرده بود، به نظر من وارد مذاکره شدن با آمریکا اشکالی نداشت همانطور که بهتر بود در زمان اوباما با آمریکا رابطه برقرار می‌کردیم و حتی وارد مذاکره هم می‌شدیم ولی آن فرصت را از دست دادیم.

وی با بیان اینکه اکنون مذاکره با آمریکا توام با خواری و تحقیر است و فعلا مذاکره با آمریکا مناسب نیست، افزود: اصل مذاکره را قبول دارم زیرا اصل مذاکره در شرایط مناسب و عادلانه می‌تواند مفید باشد.

مطهری ادامه داد: البته مذاکره غیر از رابطه است، ممکن است رابطه برقرار کنیم برای اینکه تسهیلاتی برای اتباع ایرانی در آمریکا و غیره ایجاد کنیم ولی مذاکره یعنی اینکه می‌خواهیم در رابطه با مسائل مختلفی توافق کنیم، این‌ها دو مساله است که باید در جای خودش بررسی شود.

بهتر بود که در دوره ریاست جمهوری اوباما بسیاری از مسائل بین ایران و آمریکا را حل می‌کردیم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: به هر حال اکنون زمان مناسبی برای مذاکره نیست و بهتر بود که در دوره ریاست جمهوری اوباما بسیاری از این مسائل را حل می‌کردیم.

البرادعی: مدل کره شمالی درباره ایران پیاده شدنی نیست

مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار پیامی به اظهارات «دونالد ترامپ» در خصوص آمادگی برای دیدار با رئیس جمهور ایران واکنش نشان داد.

«محمد البرادعی» مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در این پیام که در توئیتر منتشر شده خطاب به ترامپ می نویسد: تو نمی توانی قراردادی را که همه معتقدند توافق با ارزشی بوده را از بین ببری، آن کشور را تهدید کنی، رهبرانش را تحقیر کنی و بعد با حالتی تهاجمی خواستار مذاکره شوی. توافقات بر اساس اعتماد، احترام و مصالحه متقابل استوار هستند و نه ارعاب و تهدید. رویکرد شما در قبال کره شمالی نمی تواند مدلی برای ایران باشد.

خرازی: ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران هم در واکنش به پیشنهاد ترامپ برای ملاقات با روحانی گفت: ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است و به نتایج ملاقات‌هایش و سخنان متناقض خود چندان نمی‌اندیشد.

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در واکنش به پیشنهاد ترامپ برای ملاقات با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت: به نظر می‌رسد آقای ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است و به نتایج ملاقات‌های خود و سخنان متناقض خویش چندان نمی‌اندیشد.

وی افزود: ما با توجه به تجربه تلخی که از مذاکره با آمریکا و نقض مکرر تعهدات دولت مردان آن داشته‌ایم طبیعی است که ارزشی برای پیشنهاد وی قائل نباشیم.

خرازی خاطرنشان کرد: ترامپ باید قبل از هر چیز خروج آمریکا از برجام را جبران کند و نشان دهد که برای تعهدات اسلاف خود و قوانین بین‌المللی احترام قائل است.

طعنه مذاکره کننده ارشد آمریکایی به درخواست ترامپ برای گفت‌وگو با ایران

ادعای «دونالد ترامپ» مبنی بر آمادگی او برای دیدار «بدون پیش‌شرط با ایران» واکنش‌ طعنه‌آمیز مذاکره‌کننده ارشد واشنگتن در گفت‌و‌گوهای برجام را به دنبال داشت.

در ادامه واکنش‌ها به اظهارات تازه رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران، معاون وزیر خارجه آمریکا در دولت «باراک اوباما» به او توصیه کرده به جای تلاش برای دیدار با همتای ایرانی، بار دیگر به اجرای برجام متعهد شود.

«وندی شرمن» که از زمان آغاز به کار دولت دونالد ترامپ، منتقد مواضع سیاست خارجی دولت او به ویژه در زمینه ایران و برجام بوده، به اظهارنظر او مبنی بر آمادگی‌اش برای دیدار بدون پیش شرط با ایران واکنش نشان داد و تصریح کرد: «آقای رئیس‌جمهور، شاید ایران یک پیش‌شرط داشته باشد».

از نظر این مقام سابقِ ارشد آمریکایی، پیش‌شرط ایران پایبندی مجدد آمریکا به برجام است؛ توافقی که ترامپ به رغم تعهد واشنگتن به آن، ۱۸ اردیبهشت سال جاری به بهانه‌های واهی از آن خارج شد.

شرمن پیش‌شرط ایران را «بازگشت (آمریکا) به جامعه بین‌المللی در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک» خواند و مدعی شد که با برجام، «می‌توان اطمینان حاصل کرد ایران با آن هرگز به سلاح اتمی دست نمی‌یابد».

معاون «جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا همچنین تلویحا به دیدار رئیس‌جمهور این کشور با همتای روس اشاره کرد و انتقادها درباره این دیدار را تکرار کرد.

او گفت: «شاید (ترامپ) خواهان گرفتن یک عکس یادگاری با ارائه جزئیات کم درباره آن، این بار در تهران باشد؟ واقعا اینطور است؟»

ناطق نوری: پیشنهاد ترامپ برای گفت‌وگو را بررسی کنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اعتقاد دارد که ایران نباید ابتدا به ساکن پیشنهاد مذاکره رییس جمهوری آمریکا را رد کند. لازم است این موضوع با تامل و در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار گیرد.

«حجت السلام و السلمین علی اکبر ناطق نوری» در حاشیه بازدید از اتاق خبر ایرنا درباره پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با جمهوری اسلامی ایران گفت: اصل قصه و چنین چیزی منفی نیست و پیش بینی هم می شد و می شود ، نوع خلقیات آقای ترامپ هم همین است.

وی ادامه داد:ترامپ اول توپ های محکمی را می زند و با توپ پر می آید، اگر مقابلش مرعوب شوند و جا بزنند، ادامه می دهد، ولی اگر ببیند آن طور نیست خیلی سریع نظرش عوض می شود و سناریوی بعدی را پیدا می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ابتدا به ساکن ما نباید مذاکره را رد کنیم و بگوییم بیخود کرده است؛ باید تامل داشته باشیم و دستپاچه نشویم، ذوق زده هم نشویم که ترامپ از همین ذوق زدگی ممکن است سوء استفاده کند، ممکن است ما را تست باشد.

وی اضافه کرد: مسئولان ذیربط باید با تدبیر و درایت موضوع را رصد کنند. در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار بگیرد و نهایتا با توجه به موخراتی که شاید داشته باشد ببینند چگونه عمل کنند.

ناطق نوری گفت:نباید همین طوری این پیشنهاد را رد کنیم که بگویند ایران به دنبال خشونت و جنگ است و متهم نشویم از این طرف هم ذوق زده نشویم باید به عنوان یک موضوع از طریق مسئولان ذیربط مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و بعد تصمیم گیری شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به آمریکا و انتشار برخی اخبار درباره احتمال سفر وی به تهران در روزهای آینده و اینکه آیا عمان برنامه ای برای میانجی گری بین دو طرف دارد، گفت: ممکن است این گونه باشد، چون عمان این سابقه را دارد، در برجام هم عمان پیشقدم بود.

ناطق نوری اظهار داشت: ممکن است سفر وزیر خارجه عمان به آمریکا و بعد ایران باشد ، احتمال دارد با توجه به پیشینه ای که دارد به دنبال چنین برنامه ای باشد.

واکنش رسانه های عربی به پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران

رسانه های عربی زبان به صورت وسیع، تمرکز خود را معطوف به جمله دیدار 'بدون پیش شرط' ترامپ با روحانی کردند. تارنمای روزنامه 'الشرق الاوسط' چاپ لندن بامداد سه شنبه نوشت: رئیس جمهوری آمریکا با اعلام این که وی آماده است بدون پیش شرط و هر زمانی که مسئولان ایرانی بخواهند، با آنان دیدار کند، روحانی را غافلگیر کرد.

این روزنامه افزود: ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی با ' جوزپه کونته' نخست وزیر ایتالیا گفت: ایرانی ها اگر بخواهند با آنان دیدار می کنم. اما نمی دانم که آیا آنان آمادگی این کار را دارند.

این روزنامه که دیدگاه مسئولان سعودی را بازنشر می دهد، افزود: اگر مسئولان ایرانی مایل باشند، بدون پیش شرط در هر زمانی که بخواهند، با آنان دیدار می کنم.

وی افزود: من حاضرم با هر کسی دیدار کنم، به نشست و جلسه ایمان دارم، به ویژه زمانی که خطر جنگ وجود داشته باشد.

شبکه خبری اسکای نیوز امارات

شبکه خبری اسکای نیوز امارات که معمولا موضع مقام های ابوظبی را بازنشر می دهد، در واکنش به پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با مقام های ایرانی گزارش داد: ترامپ پیام بازدارنده جدیدی برای ایران فرستاد.

اسکای نیوز به نقل از خبرنگاران خود مدعی شد، ترامپ در گفت و گو با جوزپه کونته گفت: من با جناب نخست وزیر بر این مساله توافق کردیم که ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد.

شبکه خبری المیادین

شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین گزارش داد: ترامپ آماده است بدون پیش شرط با روحانی دیدار کند، اما تهران خواستار بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای است.

المیادین سخنان مشاور سیاسی رئیس جمهوری را نیز بازنشر داد و نوشت: «حمید ابوطالبی» مشاور رئیس جمهوری ایران در واکنش به سخنان ترامپ از وی خواسته است به توافق هسته ای بازگردد، به ملت ایران احترام بگذارد و از خصومت با تهران دست بردارد.

پایگاه فلسطینی عرب 48

پایگاه فلسطینی عرب 48 نوشت، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه گفت، آمادگی دارد بدون پیش شرط با حسن روحانی همتای ایرانی اش دیدار کند.

عرب 48 به نقل از ترامپ افزود: ایرانی ها در شرایط سختی به سر می برند، وی آمادگی دیدار با آنان در هر زمانی را دارد، این مذاکره برای آنان، برای آمریکا و برای همه خوب خواهد بود و این گفت و گو بدون پیش شرط انجام خواهد شد.

پایگاه مغربی 'احدث'

پایگاه مغربی 'احدث' نوشت، به نظر می رسد، تنش اخیر میان آمریکا و ایران در هفته های اخیر، نتیجه داد، به گونه ای که دونالد ترامپ اعلام آمادگی کرد که در هر زمان آماده دیدار بدون پیش شرط با ایرانی هاست.

البته مقامات تصمیم گیر کشورمان هنوز پاسخ و موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تقاضای ترامپ برای مذاکره با رئیس جمهور و مقامات ایرانی اعلام نشده است، اما به نظر می رسد همانطور که برخی از مقامات کشورمان گفته اند، این پیشنهاد در نهادهای ذیربط مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت پاسخ جمهوری اسلامی اعلام شود، پاسخی که احتمالا از سوی ایران با لزوم بازگشت آمریکا به برجام به عنوان پیش شرط هرنوع مذاکره و گفت و گویی مطرح شود و در نهایت برای آمریکایی ها ارسال شود. مذاکره کننده ارشد سابق آمریکا نیز در سخنان خود به این مساله اشاره کرده و مشاور رئیس جمهور کشورمان هم این مساله را یادآور شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 10 مرداد 1397 ، کدخبر: 821423 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
عمان از سالیان دور میانجی گر خوبی بین کشورهای مختلف مدعی بود
ا.ف۷۵
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین