پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۸۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
در میزگرد خبرنگاران گیلان در دفتر خبرگزاری فارس گیلان بر رویکرد حرفه‌ای خبرنگاران تأکید و درباره چالش‌های مختلف حوزه خبرنگاری و رسانه بحث و گفت‌وگو شد.
شعار سال: در میزگرد خبرنگاران گیلان بر رویکرد حرفه‌ای خبرنگاران تأکید و درباره چالش‌های مختلف حوزه خبرنگاری و رسانه بحث و گفت‌وگو شد.


میزگرد بررسی دغدغه‌های خبرنگاران عصر امروز به مناسبت روز خبرنگار با حضور مدیرمسئول هفته‌نامه استانی راه 57، مدیر خبرگزاری بسیج، مدیر خبرگزاری شبستان و سردبیر خبرگزاری تسنیم در استان در دفتر خبرگزاری فارس گیلان برگزار و درباره مباحث و مشکلات حوزه خبری بحث و گفت‌وگو شد.

*گستردگی خبرباید به نفع مردم باشد

سردبیر خبرگزاری فارس گیلان در این نشست با اشاره به اینکه روز خبرنگار، آغاز سال کاری خبرنگاران است اظهار کرد: نگاه خبرنگاران همیشه روبه‌جلو بوده و خبرنگاران همیشه با تمامی سختی‌ها درصحنه هستند.

حسن غلام پور با بیان اینکه بی‌تفاوتی بین مسئولان به موضوع رسانه اصلاً قابل‌هضم نیست گفت: عرصه خبر گستردگی فراوانی دارد و این گستردگی باید به نفع مردم باشد.


وی با اشاره به اینکه باید رسانه‌ها برای مردم تلاش کنند افزود: خبرنگاری که به فکر دغدغه مردم است ارزش فروانی دارد و باید مسئولان حامی چنین خبرنگارانی باشند.

سردبیر خبرگزاری فارس گیلان با بیان اینکه رسانه‌ها نباید تنها منعکس‌کننده خبرهای ناامیدکننده در جامعه باشند تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند خبرهای خوب جامعه را به سمع و نظر مردم برسانند تا امید و نشاط در جامعه تزریق شود ولی این به معنای عدم انتقاد از ضعف‌ها و ارائه پیشنهاد‌ها نیست.

*برخی از خبرنگاران دایره نقد مسئولان را به خاطر منافع شخصی خود، محدود کرده‌اند

مدیرمسئول هفته‌نامه استانی راه 57 نیز در این نشست با اشاره به مقایسه آزادی بیان، قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: در قبل از انقلاب سه روزنامه فعال حضور داشتند اما امروز ۱۷۶ نشریه دارای مجوز، نه روزنامه و دوهفته‌نامه در استان وجود دارد و گیلان با ۲۹۳ مجوز صادرشده برای رسانه‌ها رتبه ششم کشور را دارا است.

سید هادی منفرد با بیان اینکه در رسانه‌ها فضای گسترده‌ای از انتقاد و اطلاع‌رسانی وجود دارد گفت: به لحاظ آزادی بیان اکنون با قبل از انقلاب به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه نیست اما خبرنگاران همیشه خطوط قرمز را به خود نزدیک دیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از خبرنگاران دایره نقد مسئولان را به خاطر منافع شخصی خود، محدود کرده‌اند افزود: برخی از خبرنگاران امروز جرئت انتقاد از مسئولان را ندارند که این فضای انتقاد معلوم نیست به چه دلیل بسته‌شده است.


مدیرمسئول هفته‌نامه استانی راه 57 با تأکید بر اینکه آزادی بیان در جامعه وجود دارد بیان کرد: خبرنگاران با انتقاد نکردن این فضا را بسته کرده‌اند زیرا انتقاد از مسئولان برای خبرنگار هزینه‌بردار است اما باید خبرنگاران این فضا را بشکنند.

منفرد با اشاره به اینکه رسانه‌ها از اخراج کارگران سد شفارود حمایت نکردند گفت: اخراج کارگران سد شفارود به دلیل ضعف رسانه در اطلاع‌رسانی این اتفاق بود که در صورت حمایت رسانه‌ها می‌توانست اتفاق خوبی به نفع مردم و کارگران بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید برای پرداخت یارانه نشریات برنامه داشته باشند افزود: باید مشخص شود که معیار مسئولان برای پرداخت یارانه نشریات چیست و حمایت دولت از این نشریات چگونه است تا این نشریات به کار خود ادامه دهند.

مدیرمسئول هفته‌نامه استانی راه 57 با اشاره به اینکه شیوه تجلیل از خبرنگاران مشخص نیست تصریح کرد: تبعیض و تفاوت بین خبرنگاران و رسانه‌ها بسیار تعجب‌انگیز است و چگونه می‌شود که مدیر یک کانال تلگرامی بدون مجوز در جلسات مدیران رسانه‌ها با مسئولان حضور پیدا می‌کنند.

منفرد با اشاره به اینکه برخی فرمانداران و مسئولان استانی از مدیران کانال‌های تلگرامی بدون مجوز حمایت می‌کنند خاطرنشان کرد: چرا خبرها و اطلاعات مهم ادارات قبل از اینکه به خبرگزاری‌های رسمی برسد در کانال‌های تلگرامی غیرمجاز منتشر می‌شود درحالی‌که وظیفه مدیریت این‌گونه کارها بر عهده وزارت ارشاد است.

وی با تأکید بر اینکه خبرنگار باید اولویت‌های کاری خود را مشخص کند افزود: در شایعه کمبود بنزین رسانه‌هایی که تعلل کردند باعث گسترش این شایعه‌ها در استان شدند و مردم را به‌صف پمپ‌بنزین‌ها آوردند.

مدیرمسئول هفته‌نامه استانی راه 57 افزود: رسانه‌ها اگر موردحمایت مسئولان باشند قطعاً اطلاع‌رسانی به مردم از طریق صحیحی صورت می‌گیرد و از گسترش شایعات بین مردم جلوگیری می‌شود.

منفرد با بیان اینکه اگر رسانه‌های همسو باهم هم‌صدا شوند می‌توانند در مقابل رسانه‌های معاند به‌صورت واحد قرار بگیرند گفت: باید رسانه‌ها با یک مشارکت گسترده در مقابل ترفند دشمن قرار بگیرند و باعث روشنگری در جامعه شوند.

*برخی از اصحاب رسانه دغدغه خبر ندارند

مدیر خبرگزاری شبستان در گیلان نیز در این نشست با اشاره به عدم تعامل لازم میان خبرنگاران گیلانی اظهار کرد: مدیران و مسئولان نیز از این حربه استفاده کرده و یک سری رسانه‌ها را همسو خودکرده و یکسری دیگر را از دایره فعالیت خود خارج کرده‌اند.

سمیه اکبرپور با بیان اینکه قدرت تحلیل و انتقاد از رسانه‌ها گرفته‌شده گفت: رسانه‌های همسو با مسئولان، با انتقاد از مطالب کارشده جو را به سمت عده‌ای که در این استان قلم در دست دارند می‌برند.


وی با بیان اینکه برخی از اصحاب رسانه دغدغه خبر ندارند افزود: برخی از رسانه‌ها به دلیل اینکه منافع و درآمد خود را افزایش دهند سیاست‌هایی را در پیش‌گرفته‌اند که مانع گفتن حقیقت می‌شود.

مدیر خبرگزاری شبستان در گیلان با اشاره به اینکه برخی از خبرنگاران دغدغه دیده شدن دارند بیان کرد: برخی از مسئولان به کانال‌های تلگرامی بیشتر اهمیت می‌دهند و به‌جای حمایت از خبرنگاران رسمی از خبرنگاران بدون مجوز تجلیل می‌کنند.

اکبرپور با اذعان به اینکه در استان اجازه داده‌شده که هرکسی وارد عرصه خبر شود و با متصل شدن به افراد بزرگ، قلم‌های سوق یافته‌ای ایجاد کند گفت: زمانی فردی خبرنگار نامیده می‌شود که تخصص لازم را ازنظر دانشگاهی و تجربی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در استان‌ها به دلیل کمبود خبرنگار، مدیران رسانه از خبرنگاران در تمامی حوزه‌های استفاده می‌کنند تصریح کرد: خبرنگاران باید در تمامی حوزه‌ها اشرافیت داشته باشند اما باید در یک حوزه قلم خاص خود را داشته و در این موضوع پیشرفت کنند.

*جریان سازی در رسانه‌ها وجود ندارد

مدیر خبرگزاری بسیج در گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه جریان سازی در رسانه‌ها وجود ندارد اظهار کرد: در گیلان رسانه معاند نداریم ولی رسانه‌های انقلابی چه هم سو چه غیرهمسو با مسئولین، در جریان سازی ضعف دارند و مطالبات مردمی را پیگیری نمی‌کنند.

حمیدرضا دنیادیده با اشاره به اینکه برخی مسئولان از مشاوران خوبی برخوردار نیستند گفت: خلأ مشاوران خوب باعث شده تا ایده‌های نوین در ادارات شکل نگیرد و در این برهه از زمان نیاز به ایجاد تزریق خون تازه به ادارات است.


وی با بیان اینکه رسانه‌های انقلابی باید با همدیگر متحد شوند افزود: رسانه‌ها باید تعامل سازنده با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند دغدغه‌های مردم را به شکل بهتر به گوش مسئولان برسانند.

خبرنگار خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای باید مدنظر خبرنگاران باشد بیان کرد: نگاه حرفه‌ای به حوزه خبر و شناختن حوزه خبر توسط خبرنگار باعث می‌شود که رسانه همسو به‌راحتی با آن خبرنگار ارتباط برقرار کند.

دنیادیده با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید با یکدیگر همگرایی داشته باشند خاطرنشان کرد: بررسی مطالبات مردم از مسئولین باید همواره مدنظر خبرنگاران باشد و مطالبه گری از وظایف اصلی خبرنگاران است.

وی با بیان اینکه خبرنگاران باید در جامعه جریان ساز باشند تصریح کرد: خبرنگار باید مهندسی خبر را تا حدودی فراگرفته باشد و در خبرهای خود پیاده کند و رسانه‌های جریان ساز باید با همدیگر همگرایی داشته باشند.

خبرنگار خبرگزاری فارس با انتقاد از رانت اطلاعاتی در بین رسانه‌ها افزود: برخی از رسانه‌ها اطلاعات خود را به مسئولان می‌فروشند و برخی از مسئولان نیز خبرهای رسمی خود را در اختیار این رسانه‌ها می‌گذارند.

دنیادیده با اشاره به اینکه متاع رسانه‌ها عوض‌شده بیان کرد: برخی از خبرنگاران به خوش‌خدمتی مشغول شده و با نزدیک شدن به مسئولان به‌نوعی، روابط عمومی آن‌ها شده‌اند و با این کار روح مطالبه گری و انتقاد از مسئولین از آن‌ها گرفته‌شده است.

*مسئولان نباید بین رسانه‌ها تفاوت قائل شوند

سردبیر خبرگزاری تسنیم در رشت نیز در این نشست با اشاره به اینکه برخی بدون سابقه خبرنگاری، خود را به مسئولین به‌عنوان خبرنگار معرفی کرده و پایگاه خبری تأسیس می‌کنند اظهار کرد: این افراد تنها برای گرفتن پورسانت و پست‌های مشاوره‌ای اقدام به تأسیس پایگاه خبری کرده و دغدغه اصلی آن‌ها مسائل مالی است.

علی دارا با بیان اینکه در بین خبرنگاران و خبرگزاری‌ها جناح‌بندی ایجادشده افزود: به فرموده مقام معظم رهبری، انقلابی بودن ملاک تمامی کارها است و این مسئله باید موردتوجه همگان باشد.


وی با اشاره به اینکه برخی اصلاح‌طلب نماها و اصولگرا نماها سعی در تشنج و اختلاف‌افکنی دارند بیان کرد: این اتفاق باعث شده خبرنگاران اتحاد خوبی با یکدیگر نداشته باشند و هزینه انتقاد بالا رود.

سردبیر خبرگزاری تسنیم در رشت گفت: هنگامی‌که برخی خبرنگاران از مسئولی انتقاد می‌کنند، خبرنگاران و خبرگزاری‌های وابسته به آن مقام مسئول، شروع به جوسازی کرده و فضای ایجادشده را به سمت دیگری هدایت می‌کنند.

دارا با اشاره به اینکه مسئولان نباید بین رسانه‌ها تفاوت قائل شوند تصریح کرد: مسئولان استانی متأسفانه در مصاحبه با رسانه‌ها، تفکیک هم سو و غیرهمسو را قائل می‌شوند و از مصاحبه با برخی از رسانه‌های رسمی خودداری می‌کنند.

وی افزود: به دلیل عدم تسلط مدیران به رسانه‌ها و نبود مشاوران رسانه‌ای خوب برای این مدیران، برخی خبرنگاران تازه‌کار، اقدام به تأسیس رسانه می‌کنند تا منبع درآمدی برای این خبرنگاران بدون سابقه باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 17 مرداد 97، کد مطلب: 13970517000968: www.gilan.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین