پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۶۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۷
خبرنگارها در خیلی از مواقع باید "دادستان" باشند و هر کسی بخواهد کاری اجرا کند از طریق خبرنگار موضوع را رسانه‎ای می‎کند، ،"دادستان‎هایی" که فقط برخی در هنگام نیاز آنان را می‎بینند و وقتی کارشان تمام شد، دیگر او را به حال خود وا می‌گذارند.

شعارسال: در تقویم شمسی، 17 مردادماه و سالروز شهادت محمود صارمی شهید عرصه خبر بهعنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.

در روز خبرنگار خیلیها دست به کار میشوند و به روش های مختلف از خبرنگارها تجلیل میکنند؛ این امر گاه با یک هدیه همراه است و گاه با یک پیامک.

عرصه خبر در این روز به شدت گسترده میشود و شاید در تنها مواقعی که خبرنگارها به چشم میآیند، سه روز قبل از 17 مردادماه باشد و بس.

دادستانی که دادرسی ندارد

خبرنگارها در خیلی از مواقع باید "دادستان" باشند و هر کسی بخواهد کاری اجرا کند از طریق خبرنگار موضوع را رسانهای میکند، ولی در مواقع لزوم کسی نیست که دادِ خودشان را بستاند. "دادستانهایی" که فقط برخی در هنگام نیاز آنان را میبینند و وقتی کارشان تمام شد، دیگر او را به حال خود وا می‌گذارند.

وقتی مطالب زیادی منتشر میشود که باب دل برخیهاست، خبرنگار وظیفهاش را ادا کرده اما وقتی یک موضوع انتقادی یا خلاف میل دوستان کار شود، بدون شک و در بهترین حالت انگ ندانستن الفبای خبرنگاری را نثارش میکنند و هزار تهمت دیگر!

درد زیاد است که بیان همه آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است و نیاز به مثنوی هفتاد من کاغذ دارد، اما در این بین به بیان دو دغدغه مهم خبرنگاران می‌پردازیم، اولین دغدغه بیمه و دومین دغدغه مسکن.

باز همان آش و همان کاسه!

تراژدی این دو موضوع را باید اینگونه بیان کنیم؛ سال‌های سال شده است که این دو موضوع در روز خبرنگار مطرح می‌شود، مسؤولان به پشت تریبون می‌روند و اظهار امیدواری می‌کنند که امسال مشکلاتتان بررسی و پیگیری می‌شود و شما به آنچه لیاقتتان هست خواهید رسید، روزها می‌گذرد و خبری از محقق شدن وعده‌ها نمی‌شود، و سالی دیگر فرا می رسد و باز همان آش و همان کاسه!!!

از حرف تا عمل وعده‌ها به اصحاب رسانه

وعده‌های مسؤولان دیگر برای خبرنگاران به امری عادی تبدیل شده است و هر سال فقط می‌شنوند و سخنانشان را رسانه‌ای می‌کنند، اما خود یقین دارند که از حرف تا عمل راه بسیار زیاد است.

پس از سال‌ها، سرانجام وزارت فرهنگ و ارشاد دست به اقدامی زد که اندک امیدی در دل خبرنگاران به راه افتاد اما متأسفانه اکنون پس از مدتی ناامیدی دوباره جایگزین امیدی سه ساله شده است.

یارانه بیمه خبرنگاران تنها سه سال عمر کرد

طرح یارانه بیمه خبرنگاران که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد به تصویب رسید تنها سه سال دوام پیدا کرد و اکنون دیگر خبری از آن نیست.

این طرح که تنها نقطه امید خبرنگاران برای بیمه بود متأسفانه هر ساله با تغییراتی در آیین نامه روبرو می‌شد، اما آنچه مهم می باشد این است که اگر قرار بر این بود که طرح پس از سه سال پایان یابد و هیچ‌گونه حمایتی از آن نشود، چرا از ابتدا شکل گرفت.

وزارت ارشاد: روی شیوه‌نامه‌ای برای پرداخت یارانه بیمه کار می‌کنیم

دربندی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی کشور روز گذشته در نشست خبری که با اهالی رسانه برگزار کرده بود این‌گونه گفت: چند ماه است روی شیوه‌نامه‌ای برای پرداخت یارانه کار می‌کنیم که تهیه شده است؛ همچنین به سایت‌ها توجه کرده و نگاه ویژه‌ای به استان‌های محروم و سایت‌های تخصصی داشته‌ایم و بر این اساس ضرایب افزاینده و کاهنده‌ای گذاشتیم که اگر رسانه‌ای از این ویژگی‌ها برخوردار بود چند درصد یارانه اضافه به آن تعلق بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: براساس این شیوه‌نامه از ابتدای امسال دو نوبت یارانه پرداخت شده است؛ در این فاصله هشت میلیارد تومان به ۳۰۰ روزنامه، چهار میلیارد تومان برای سایت‌های خبری و هشت میلیارد تومان به سایر نشریات از هفته‌نامه تا فصل‌نامه پرداخت شده است و در مجموع در این شرایط نامساعد اقتصادی ۲۱ میلیارد تومان به هزار و 800 رسانه یارانه پرداخت کرده‌ایم.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی کشور در حالی سخن از پرداخت یارانه به مطبوعات و خبرگزاری‌ها می‌زند، که در عمل این‌گونه نیست و دارای تناقض است.

با محسن نوفرستی مدیر مسؤول پایگاه خبری بیرجند رسا که تعدادی از خبرنگاران شهرستان بیرجند را علی‌رغم تمامی مشکلات توانسته است بیمه کند، گفت‌و گوی کوتاهی صورت دادیم تا حقیقت موضوع برای ما و دیگر خوانندگان آشکار گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 12 نفر از خبرنگاران را توانسته‌ام بیمه کنم، خاطر نشان کرد: طرح وزارت ارشاد در سال 94 اجرایی شده است که بنده نیز از همان ابتدا با هدف نگاه به آینده خبرنگاران، توانستم چند نفر از آن‌ها را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهم.

بیمه نقطه امیدی برای خبرنگاران استان به شمار می‌آمد

مدیر مسؤول پایگاه خبری بیرجند رسا افزود: این طرح نقطه امیدی برای خبرنگاران استان به شمار می‌آمد که متأسفانه از ابتدای امسال در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

نوفرستی در خصوص پرداخت یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد نیز گفت: مدت زمان مشخصی برای پرداخت وجود نداشت و هر زمانی که اعتبار مورد نظرشان تکمیل می‌شد، پرداخت صورت می‌گرفت.

امسال برای بیمه هیچگونه پرداختی تاکنون صورت نگرفته است

وی نسبت به سخنان مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی کشور مبنی بر پرداخت دو نوبت یارانه از ابتدای امسال واکنش نشان داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون تنها یک نوبت به این خبرگزاری یارانه پرداخت شده که آن نیز به تعهد وزارت ارشاد در سال 96 برمی‌گردد، اما در خصوص یارانه امسال هیچگونه پرداختی تاکنون صورت نگرفته است.

مدیر مسئول پایگاه خبری بیرجند رسا تأکید کرد: در صورتی که شرایط به همین منوال پیش رود، ادامه دادن این راه و بیمه کردن خبرنگاران بسیار مشکل است.

نوفرستی در پایان گفت: با لغو این طرح به سه سال قبل باز خواهیم گشت و امید خبرنگاران استان باری دیگر به ناامیدی تبدیل خواهد شد.

با ناصر نبی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی که حدود یک ماه است، جایگزین احمد محبی شده، نیز به گفت‌و گو نشستیم تا برنامه‌ریزی‌های وی در خصوص بیمه خبرنگاران و مسکن آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

نبی‌زاده: طرح دیگری برای بیمه خبرنگاران در دستور کار است

وی در خصوص بیمه خبرنگاران این‌گونه گفت: طرحی که قبلا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد در حال اجرا بود، اکنون به مشکلاتی برخورده، که از ابتدای امسال طرح دیگری برای بیمه خبرنگاران در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: طی این طرح خبرنگاران پس از ثبت‌نام در صندوق اعتبارات هنر و کسب 30 امتیاز ممکن، می‌توانند از شرایط بیمه استفاده کنند.

تشریح روند جدید بیمه خبرنگاران

ناصری افزود: کسب این 30 امتیاز بر اساس سابقه کار، رتبه های کسب شده، حضور در جشنواره‌ها، و همکاری و فعالیت مستمری که یک خبرنگار با حوزه رسانه دارد، خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد در این خصوص به این علت بوده است، که خبرنگارانی که در عرصه رسانه فعالیت دارند بتوانند از بیمه استفاده کنند.

مسکن خبرنگاران را پیگیری خواهم کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در خصوص دومین دغدغه خبرنگاران استان نیز گفت: قطعاً مسکن خبرنگاران را پیگیری خواهم کرد و مطمئن هستم مسؤولین استان از جمله استاندار، و دیگر حوزه‌های مربوطه تمام توان خود را برای ایجاد تعاونی مسکن ویژه خبرنگاران انجام خواهند داد و ما نیز به نوبه خود سعی خواهیم کرد تا مشکلات صنفی و رفاهی خبرنگاران را مورد حل و فصل قرار دهیم.

سخن پایانی...

بیان این دو دغدغه از بین هزاران دغدغه خبرنگاران است که مطرح شد، اما اینکه امسال چقدر به آن پرداخته شود، باید یک سال دیگر صبر کنیم.

باید تا جایی که میتوانیم برای خودمان «روز» تعیین کنیم و پیش وجدانمان راحت باشیم که به وظیفه و رسالتمان بدون هیچ حُب و بغضی عمل کردهایم؛ شاید قدردانی و تجلیل از قشر خبرنگار فقط در بحبوحه 17 مرداد باشد ولی ما روزهای دیگری نیز داریم که نیازی به تجلیل نیست و وجدان از ما تجلیل میکند.

جایگاه خبرنگارها بسیار رفیع است شاید از لحاظ مالی، حقوق و مزایای این قشر خوب نباشد ولی عشق به اینکار دلیلی شده که در راستای پیشرفت، توسعه و اطلاعرسانی گام برمی‌داریم و بیخیال مشکلهای روزمره فقط به رسالتمان فکر می‌کنیم و قلم می‌زنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 18مرداد1397، کدخبر: 13970517000526: khorasan-jonubi.farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
ا.ف75
مگه اینکه روز خبرنگار بشه این ها یکم به فکر این قشر بیفتن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ایشالا که قوانین حمایتی خبرنگارا روز به روز بیشتر بشه تا راحت تر به کارشون برسن و به مردم خدمت کنن
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین