پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۴۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
خراسان شمالی از استان‌های محروم کشوراست که به واسطه‌ این محرومیت٬ بسیاری از مجموعه‌ها و دستگاه‌هایی که ذیل این استان هستند نیز محروم واقع شده‌اند؛ مطبوعات و رسانه‌های استان هم از آن مستثنا نیستند.

شعار سال: 17 مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار جمهوری اسلامی ایران که به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است از روزهایی است که کمی، دغدغه‌ها و کاستی‌های خبرنگاران بروز داده می‌شود. متاسفانه عدم درک و اعتقاد به ظرفیت خبر و خبرنگاران از سوی برخی مدیران خراسان شمالی باعث شده تا از این ظرفیت به صورت حداقلی در استان استفاده شود. در ادامه نظر برخی از مسئولان و فعالان حوزه رسانه خراسان شمالی را مرور می‌کنیم.

خبرنگار؛ دردکشیده‌ای از مردم و برای مردم است

احمد عابدی از خبرنگاران با سابقه خراسان‌شمالی در عرصه خبر اظهار داشت: خبرنگاران ازجمله معدود افرادی هستند که به واسطه شغلی که دارند با اقشار مختلف جامعه برخورد دارند و از نزدیک و با عشق پای درد و دل مردم و مطالبات آنان می‌نشینینند و گاها حرف‌هایی را می‌شنوند که خود مخاطب آن نیستند اما علاقه و محبت سرشار یک خبرنگار نسبت به مردم‌اش دلیل این کار می‌شود. اگر صبر و حق‌خواهی دوصفت بارز یک خبرنگار نباشد خیلی زود از نیمه راه باز می‌گردد.

وی در ادامه افزود: گاها تمرکز و تفکر بر روی یک مشکل صنفی، اجتماعی، اقتصادی و... برای پیداکردن راهکارهای بیان و حل آن باعث می‌شود مشکلات شخصی یک خبرنگار به فراموشی سپرده شود که این مصداق از خودگذشتگی است، خبرنگار مشکلات مردم را جدای از مشکلات خود نمی‌داند و این باعث شده تا مردم آنان را از خود بدانند.

عابدی خاطرنشان کرد: مشکلاتی نظیر حقوق‌های پایین، نداشتن مزایای قابل قبول، نداشتن سختی کار، عدم برخورد مناسب برخی دستگاه‌ها با آن‌ها، نداشتن امنیت شغلی، از جمله بخش‌هایی است که یک خبرنگار با آن‌ها مواجه است. مشخصا نقص در سیستمی باعث سواستفاده برخی دستگاه‌ها می‌شود که با دست گذاشتن روی آن باعث وامداری برخی خبرنگاران می‌شوند. بهبود شرایط خبرنگاران باعث می‌شود تا خبر از سلامت کافی برخوردار باشد. نباید فضا به سمتی برود که آرزوی یک خبرنگار استخدام در روابط عمومی اداره‌ای شود.

وی افزود: جلسات و برنامه‌های فراوانی در طول سال برای حل مشکلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی انجام می‌شود که خواسته و ناخواسته به دلایل پیچیدگی مشکلات و بروکراسی‌های اداری اغلب آن ها در مراحل مختلف متوقف می‌شوند که دود آن به چشم مردم می‌رود، این خبرنگاران هستند که باید با اطلاعات و آگاهی خود آن را برطرف کرده و مسیر رسیدن بودجه، اعتبار و طرح هارا به مردم هموار کنند.

عابدی در ادامه خاطرنشان کرد: شیرین‌ترین بخش زندگی یک خبرنگار لحظه‌ای است که به‌واسطه پیگیری‌های او مسیری برای برطرف‌شدن نیازهای مردم باز می‌شود. رسیدن آبی به روستایی، ایجاد اشتغال برای جوانی، رفع مشکل درمانی خانواده‌ای، رفع مانع تولید کارگاهی، حل مشکل معلولی در نهایتا عملی که باعث شود غنچه لبخند بر لبان فردی دردکشیده و مشکلدار بنشیند.

وی با درخواست کوتاهی از مدیران استانی گفت: امیدواریم اعتقاد به توانایی خبرنگاران از سوی مدیران نیز بیش از پیش بالارود تا شاهد رشد و پویایی استان باشیم و کمتر شاهد ایجاد تنش و خصومت بین خبرنگاران و مدیران استان باشیم.

مسئولان خراسان‌شمالی رسالت و ظرفیت رسانه را باور نکرده‌اند

محسن زاهد احمدی معاون فضای مجازی صدا و سیمای خراسان شمالی و مسئول پیشین بسیج رسانه استان٬ اظهار داشت: باید تفکر و نگاه جهادی در حوزه رسانه‌ای تقویت شود. اکنون در استان خراسان شمالی تعداد 200 نفر در سازمان بسیج رسانه ‏عضویت دارند و در زمینه آموزش و اردوهای جهادی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: از دیگر فعالیت‌های بسیج رسانه در چند سال اخیر اعزام آن‌ها به اردوهای جهادی به ویژه در مناطق زلزله زده استان است. فضای رسانه ای استان باید به سمت مطالبه گری منصفانه و در راستای اهداف انقلاب اسلامی و بالندگی نظام و انقلاب پیش برود.

مسئول سابق بسیج رسانه خراسان شمالی گفت: با مطالبه گری شاهد شکوفایی و اقتدار نظام در همه عرصه ها خواهیم بود.‏ یکی مسائلی که باید در حوزه بسیج رسانه اتفاق بیفتد انسجام و هم افزایی بین همکاران رسانه ای استان است که باید تقویت شود تا بتوانیم شاهد پیشبرد اهداف نظام و انقلاب باشیم.

زاهد احمدی تاکید کرد: یکی از برنامه‌هایی که ما در راستای هم افزایی رسانه ای استان برگزار کردیم، اجرای جشنواره‌های رسانه‌ای ابوذر در استان بود.

وی با اشاره به آسیب‌های کار رسانه‌ای در استان خراسان شمالی گفت: یکی از آسیب‌های موجود در این استان این است که هنوز مسئولان رسالت و ظرفیت رسانه را باور نکرده‌اند. متأسفانه از ظرفیت رسانه به عنوان روابط عمومی دستگاه استفاده می شود.

زاهد احمدی در پایان خاطرنشان کرد: فضای رسانه‌ای باید به عنوان محلی برای صدور انقلاب فعالیت کند و به برکت این نظام و انقلاب همکاران رسانه ای ما از جایگاه ویژه خود بهره مند شوند.‏

شمار رسانه‌های دارای مجوز خراسان شمالی کاهش یافته است

علی خادمی رئیس خانه مطبوعات خراسان شمالی اظهار داشت: به‌رغم اینکه خراسان شمالی ازلحاظ تعداد رسانه‌های دارای مجوز در رده سی و یکمین استان کشور قرار دارد، شمار رسانه‌های این استان امروز از 26 مورد به 22 مورد کاهش یافت.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان شمالی در ادامه افزود: کاهش انگیزه مدیران رسانه‌ها به دلایل مختلف ازجمله وضعیت اقتصادی در این استان موجب شده است تا شاهد کاهش شمار رسانه‌های دارای مجوز در استان محروم خراسان شمالی باشیم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که خراسان شمالی هم‌اکنون با دارا بودن 22 رسانه دارای مجوز با استان ایلام به‌عنوان استان رده سی‌ام جدول، 37 رسانه فاصله دارد. در حال حاضر خراسان شمالی به ازای هر 39 هزار نفر جمعیت یک رسانه دارای مجوز دارد این در حالی است که خراسان رضوی به ازای هر 19 هزار نفر و خراسان جنوبی به ازای هر 11 هزار نفر یک رسانه دارای مجوز دارد.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان شمالی تصریح کرد: خراسان جنوبی که استان هم سن خراسان شمالی است، ازلحاظ نسبت جمعیتی به شمار رسانه‌های دارای مجوز هم‌اکنون در رتبه دهم و خراسان شمالی در رتبه سی و یکم جدول قرار دارد.

خادمی تأکید کرد: چنانچه روند فعلی و بی‌تفاوتی مسئولان امر به وضعیت رسانه‌ها و عدم‌حمایت از آنان استمرار داشته باشد و متولیان امر برای بهبود وضعیت مطبوعات بومی و محلی این استان فکر اساسی نکنند، شاهد کاهش شدید شمار رسانه‌های دارای مجوز به‌ویژه رسانه‌های مکتوب این استان در ماه‌های آینده خواهیم بود.

وی افزود: در جلسه اخیر هیات مدیره خانه مطبوعات تدوین برنامه پنج‌ساله برای حمایت از مطبوعات محلی، ارتقای سطح آموزش و برگزاری جشنواره‌ها و حمایت از خبرنگاران در دستور کار قرار گرفت که امیدواریم با حمایت مسئولان ارشد استان بتوانیم به این مهم دست‌یابیم.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان شمالی ضمن تشکر و قدردانی از استاندار خراسان شمالی از وی خواست تا در راستای حمایت از مطبوعات بومی استان تدبیری سازنده و مؤثر داشته باشند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 17 مرداد 97، کد مطلب: 1797128، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
0
0
ا.ف75
واقعا در زمینه رسانه ای حس میکنم فقط شعار ساله که این همه برای همه استان ها داره وقت میذاره و استان هامون از فقر رسانه ای رنج میبرن! امیدوارم امثال این سایت رو خیلی ازش حمایت کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین