پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
هر زمانی که حرف از اردوی جهادی می‌شود، فکر می‌کنیم حتما باید هفت هشت روزی را به یک روستای دورافتاده برویم تا اردوی جهادی محسوب شود. اما همواره اینگونه نیست. گاهی اگر به اطراف خود نگاه دقیقی بیندازیم می‌توانیم سوژه‌هایی پیدا کنیم به شدت نیازمند کمک‌های مالی، خدماتی، آموزشی و معنوی هستند. نه خارج از شهر بلکه درون شهر.

شعارسال: به همت کانون و تشکل‌های دانشگاه فرهنگیان بجنورد، دانشجویان دانشگاه‌های این شهر آخر هفته به حاشیه شهر رفته و به مردم این منطقه خدمت رسانی کردند.

 هر زمانی که حرف از اردوی جهادی می‌شود، فکر می‌کنیم حتما باید هفت هشت روزی را به یک روستای دورافتاده برویم تا اردوی جهادی محسوب شود. اما همواره اینگونه نیست. گاهی اگر به اطراف خود نگاه دقیقی بیندازیم می‌توانیم سوژه‌هایی پیدا کنیم به شدت نیازمند کمک‌های مالی، خدماتی، آموزشی و معنوی هستند. نه خارج از شهر بلکه درون شهر.

امروزه حاشیه شهر‌ها نیز به یکی از مناطقی تبدیل شده اند که نیازمند گروه‌های جهادی هستند. این امر در بجنورد به شدت بیشتر احساس می‌شود. شهرستان بجنورد با این که مرکز استان است، اما طبق آمار حدود یک سوم جمعیت شهری آن حاشیه نشین هستند. آماری خطرناک که نشان می‌دهد اگر فکر اساسی در پشت آن نباشد می‌تواند در آینده‌ای بسیار نزدیک مشکلات فراوانی را ایجاد کند.

دانشجویان زیادی همواره نمی‌توانند یک هفته یا ۱۰ روز از خانه خود دور شوند و در روستا‌ها به خدمت بپردازند. برای این عده خدمت در حاشیه شهر می‌تواند فرصت مغتنمی باشد. از همین رو چند کانون و تشکل دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی با کمک یکدیگر با یک نوآوری اردوی جهادی را در این مناطق برپا کردند؛ البته نه به صورت مداوم. این گروه صمیمی که معلمان آینده کشور را تشکیل می‌دهند تصمیم گرفته اند به صورت مداوم، هر هفته در روز‌های چهار شنبه و پنج شنبه به منطقه آذرسا رفته و خدماتی را ارائه دهند.

گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بجنورد، کانون خیریه همای مهر این دانشگاه و موسسه خیریه سفیران کرامت اجرای این برنامه را برعهده دارند. این برنامه از ابتدای مردادماه به صورت هفتگی تا پایان مرداد ادامه دارد تا به این صورت حدود ۱۰ روز خدمات به خانواده‌های حاشیه شهر ارائه شود.

فعالیت ۱۳۰ دانشجو و دانش آموز در حاشیه شهر

حامد رحیمی، مسئول گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بجنورد در این خصوص می‌گوید: این برنامه در ۳ شهر بجنورد، اسفراین و شیروان دایر است. در بجنورد حدود ۷۰ دانشجو از کلیه دانشگاه‌های شهر و ۶۰ دانش آموز تیم ما را تشکیل می‌دادند. در اسفراین حدود ۵۵ نفر و برنامه شهرستان شیروان تاکنون آغاز نشده است.

رحیمی ادامه می‌دهد: کلاس‌های آموزش زبان خارجه، قرآن، نقاشی، کاردستی، نجاری و رنگ آمیزی از جمله فعالیت‌های این گروه در حوزه آموزشی است. در بخش فرهنگی نیز سبک زندگی را به خانواده‌ها آموزش می‌دهیم.

این دانشجو با اشاره به لزوم پرکردن اوقات فراغت نوجوانان بیان می‌کند: مسابقاتی مانند دارت و فوتبال در منطقه آذرسا بجنورد را دایر کردیم همچنین اردوی تفریحی به پارک‌های داخل شهر را در برنامه داشتیم.

وی می‌افزاید: در حوزه فعالیت‌های عمرانی، در منطقه شیرین سو اقداماتی را انجام خواهیم داد. پخش لوازم تحریر در این مناطق از دیگر برنامه‌هایی است که در اواخر شهریور به اجرا در خواهد آمد.

زهرا عامری، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان بجنورد یکی از افراد حاضر در این برنامه است.

بدون پول هم می‌شود دعای خیر خرید!

عامری از حضور در این اردو خاطره‌ای نقل می‌کند و می‌گوید: حدود یک سال پیش بود که با این فعالیت آشنا شدم. البته در قالب اردو‌های جهادی؛ ابتدا با خودم می‌گفتم از من که کاری ساخته نیست، یعنی در این شهر آدم‌هایی پیدا می‌شوند که بتوانم برایشان کاری کنم؟

این دانشجو ادامه می‌دهد: بالاخره با اصرار دوستم به اردو رفتم و از آن جایی که رابطه ام با بچه‌ها خوب بود سرگرم آموزش نقاشی به دختر بچه ۵ ساله‌ای شدم. همین طور که نقاشی به او یاد می‌دادم، با هم حرف هم می‌زدیم. از خانواده اش پرسیدم و جواب داد که فقط یک خواهر ۳ ساله دارد و بعد هم با انگشت مادر و خواهرش را که گوشه مسجد نشسته بودند نشانم داد که داشتند ما را نگاه می‌کردند.

وی می‌افزاید: بلافاصله گفت که خانم، خواهرم مریض است و خوب نمی‌شود. به رسم ادب به سمت مادرش رفتم و بعد از احوال پرسی از او رو به دخترش کردم و گفتم چه طوری خانوم؟ و. با صدایی آرام و خراشیده جواب داد سلام خاله؛ به من هم نقاشی یاد می‌دهید؟

عامری خاطرنشان می‌کند: از مادرش پرسیدم که مشکلش چیست؟ و او بلافاصله قفل زبانش را گشود و شروع کرد به درد و دل کردن و گفت که یک ماه است قفسه سینه دخترش عفونت دارد و حتی پول ندارند که او را دکتر ببرند؛ آن‌ها منتظر بودند تا یارانه واریز شود.

این دانشجو از نگرانی خود برای خانواده مد نظر می‌گوید و بیان می‌کند: مادر آن دختر به گفت که چاره‌ای نداریم، اما خدا خیرت دهد که به فکر ماییی؛ آرام شدم و آنجا بود که متوجه شدم بدون پول نیز می‌توان دعای خیر برای خود خرید.

هدف از زندگی کمک کردن به مردم است

محمد صادق فدایی، دانشجوی دانشگاه بجنورد نیز در این اردو حضور دارد. فدایی از علاقه شخصی خود به تدریس به افراد نیازمند در مناطق محروم می‌گوید و معتقد است شرایط درس خواندن در مناطق محروم سخت‌تر است و باید دانش خود را به افراد نیازمند دانش ارائه دهیم.

این دانشجو ادامه می‌دهد: حدود ۸ جلسه به دانش آموزان، زبان خارجه ارائه می‌دهم و ارتباط صمیمی بین من و دانش آموزان برقرار شده. برقراری ارتباط با این افراد بسیار لذت بخش است؛ من دوست دارم به درد افرادی بخورم و فکر می‌کنم هدف از زندگی همین است.

هدف اصلی تربیت است

الهام نعمتی، دانشجوی حاضر در این دوره، مسئول و رابط مربی‌های سایر استان‌ها با کانون خیریه همای مهر بجنورد بیان می‌کند: اخلاق، شخصیت و رفتار مربیان بسیار مهم است، زیرا هدف این نیست که صرفا بچه‌ها خوشحال شوند بلکه هدف رضای خداوند است. هدف اصلی ما تربیت است و کنار آموزش موضوعات اجتماعی، دینی و فرهنگی را به دانش آموزان ارائه می‌دهیم.

نعمتی از حضور ۷ مربی در این اردو خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: نهاد و موسسه‌ای همراه ما نبود که با ما در محل حضور یابد.

این دانشجو با اشاره به اعتقادی که صرفا بسیج را در این خدمات می‌داند خاطرنشان می‌کند: بسیج در این مراسم به کمک ما آمد و برای ما خیر داشت و من کاری به سخن افرادی ندارم که از بسیج گله می‌کنند.

وی معتقد است بسیاری از کودکان این مناطق با معضلات اجتماعی مواجه اند و نیاز‌های آموزشی زیادی دارند و بیان می‌کند: بعد از چند جلسه متوجه شدیم بسیاری از بچه‌ها بدون صبحانه در کلاس‌ها حاضر می‌شوند که تلاش کردیم تغذیه مختصری به آن‌ها بدهیم.









سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 21 مرداد 98، کد خبر:783900 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین