پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱
هم زمان با آغاز تابستان و ایام فراغت جوانان جهادی و بسیجی از درس و دانشگاه٬ هنگامه فعالیت گروه های جهادی آغاز می‌شود و بیش از ۳۰ گروه جهادی در روستاهای محروم استان خراسان شمالی به ارائه خدمات می‌پردازند.

شعار سال: گروه‌های جهادی دانشجویی و طلاب٬ فرصت مغتنمی است تا رنگ محرومیت و غبار بی عدالتی از چهره شهرها و روستاهای کشور زدوده و شمیم خوش خدمت و آبادانی را در جای جای ایران اسلامی می‌پراکنند.


خراسان شمالی به‌عنوان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور هرمه ساله میزبان خیل عظیم و فعالی از دانشجویان جهادگر است که برای رفع چهره محرومیت به این استان سفر می کنند. با توجه به شروع تابستان و آغاز فعالیت گروه‌های جهادی٬ در این گزارش به مجموعه فعالیت‌های گروه‌های جهادی در استان خراسان شمالی تا کنون نگاهی داریم.

زلزله اردیبهشت 96 و اوج فعالیت گروه‌های جهادی

مسئول سابق اردوهای جهادی بسیج دانشجویی خراسان شمالی سال گذشته از حضور 32 گروه فعال در مناطق زلزله‌زده استان خبر داد و گفت: اردوهای جهادی در قالب قشرهای دانشجویی، طلاب و محلات برگزار می شود که از این میان٬ حضور قشر دانشجو موثرتر و مفیدتر است.

وی افزود: اردوهای جهادی نزدیک به نه سال است که در استان خراسان شمالی پر رونق‌تر از هر سال برگزار می‌شود و محرومیت‌زدایی و خودسازی دانشجویان از مهمترین اهداف برگزاری اردوهای جهادی است.


مسئول اردوهای جهادی استان خراسان شمالی با اشاره به تعداد گرو‌ه‌های جهادی استان تصریح کرد: در سال 88 فقط 3 گروه جهادی ثبت شده رسمی در خراسان شمالی وجود داشت که این میزان در سال 96 به 11 گروه رسیده است که یک گروه آنپزشکی است.

وی با بیان برنامه گرو‌های جهادی در امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان ادامه داد: به 17 روستا در زلزله اخیر خراسان شمالی صدمه جبران ناپذیری وارد شد. دو ساعت پس از وقوع زلزله گروه‌های جهادی در مناطق زلزله زده حاضر شدند و عملیات آواربرداری و برپایی چادر آغاز شد و این حضور هم‌چنان نیز ادامه دارد. 10 هزار بسته غذای گرم، شش هزار بسته مواد غذایی و کنسرو و سه هزار بسته سبد غذایی به صورت عادلانه بین محرومین و زلزله زده‌ها توسط گروه های جهادی توزیع شد و این کمک‌ها همچنان ادامه دارد.

پولادی تاکید کرد: گروه‌های جهادیامسال با برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری وارد عمل شدند. چهار چشمه حمام و سرویس در روستای «اخلی دنگل» احداث شده است و قرارگاه مرکزی اردوهای جهادی نیز در روستای دراقانلو جهت دپوی مصالح و پشتیبانی گروه‌ها در 15 تیر ماه راه‌اندازی شد. از 17 تیر ماه که فعالیت گرو‌ه‌های جهادی به صورت رسمی آغاز شده تا پایان تابستان 96 ٬ 32 گروه جهادی دانشجویی فعالیت می‌کنند که 13 گروه آناز خارج از استان هستند.


وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی گرو‌ه‌های جهادی بیان داشت: گروه‌های جهادی، اقدامات فرهنگی٬ آموزشی٬ بهداشتی٬ درمانی و به صورت ویژه عمرانی را بر عهده داشتند که بالغ بر دو هزار نفر جهادگر در مناطق حضور دارند. از این تعداد 1800 نفر در مناطق زلزله‌زده حضور داشتند و دو هزار نفر آن در فاروج و کالی مانی حضور داشتند.

وی افزود: احداث 11 باب مسکن با پیشرفت 40 درصد، 80 چشمه حمام و سرویس بهداشتی و سه انبار علوفه و دام از اقدامات گروه‌های جهادی است. هم‌چنین گروه جهادی پزشکی در روستای درانقانلو٬ نزدیک به 2 هزار نفر را به صورت رایگان ویزیت کردند. گروه‌های جهادی مستقر در فاروج هم٬ نزدیک به دو کیلومتر را در خصوص اقدامات کشاورزی کانال‌کشی کردند.

گروه‌های جهادی وابستگی مالی به سپاه و بسیج ندارند

مسئول اردوهای جهادی خراسان شمالی اظهار داشت: گروه منتظران ظهور که بزرگترین گروه پزشکی جهادی در کشور هستند هم با حضور در منطقه محروم کال‌ایمانی مستقر و بالغ بر یک میلیارد تومان خدمات به ساکنین 40 روستا در این منطقه ارائه کردند.

پولادی با انتقاد از وعده‌های مسئولان دولتی و عدم ارائه خدمات لازم به مردم روستاهای زلزله‌زده اضافه کرد: متاسفانه با توجه به رسیدن فصل سرما٬ هیچ‌گونه تدبیری از سوی مسئولان جهت ساخت و احداث انبار علوفه و دام در مناطق زلزله زده شده اتخاذ نشده است. مردم روستاها چشم انتظار مسئولان هستند و نگران رسیدن فصل سرما. شنیده شده است مسئولان استانی گفته‌اند که«گروه‌های جهادی اقدامات خود را سیاسی نکنند» آیا خود مسئولان تا تاکنون سیاسی کاری نکرده‌اند؟ پروژه کال‌ایمانی دروغ بزرگی بود که قبل از انتخابات کلید خورد و جز ضرر چیزی برای استان عاید نشد.

وی با اعلام این مطلب که همه وعده‌های گروه‌های جهادی محقق شده است افزود: تمام وعده‌های گروه‌های جهادی جامه عمل به خود پوشانده٬ اما وعده‌های مسئولان٬ همچنان روی زمین مانده است. نزدیک به یک سال است که مسئولان استانداری از برگزاری جلسه پشتیبانی گروه‌های جهادی امتناع می‌کنند. گروه‌های جهادی آمادگی این را دارند که بازوی اجرایی ستاد مدیریت بحران شوند.

نه گروه آماده به کار جهادی در استان حاضر هستند

مسئول فعلی گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خراسان شمالی گفت: پیاده‌سازی طرح‌های اشتغالزایی در قالب اقتصاد مقاومتی بیشترین نیاز روستاها و مناطق محروم استان است.

هادی مهنانی با تاکید بر اینکه سال گذشته نه گروه جهادی استانی در مناطق محروم حضور یافتند اظهار داشت: اقدامات عمرانی، فرهنگی و آموزشی از جمله کارهایی بود که گروه‌‌های جهادی با حضور در مناطق محروم به آن پرداختند.

وی با بیان اینکه زلزله اریبهشت سال 96 باعث شد تا بحث عمرانی گستردگی بیشتری پیداکند افزود: مرمت خانه‌های تخریب شده، فونداسیون ریزی و کمک به خانواده‌هایی که در چادر بودند، از جمله اقدامات عمرانی انجام شده در مناطق زلزله زده است. همچنین دو گروه پزشکی نیز با حضور در این مناطق به درمان مردم پرداختند.

متولی گروه های جهادی دانشجویی، دربارهنیازهای اصلی مردم در مناطق محروم تصریح کرد: به برکت انقلاب مشکلاتی مانند نبود آب، برق و گاز در مناطق محروم و روستایی حل شده است اما مشکلی که هم اکنون مردم روستاها با آن درگیر هستند نبود اشتغال و درآمد کافی است.


وی در ادامه نبود اعتبار اولیه برای شروع کارها را مشکل اصلی ورود به این عرصه دانست و افزود: اشتغال زایی بر پایه اقتصاد مقاومتی و با استفاده از ظرفیت‌های هر منطقه مهم‌ترین راه درمان این معضل است. گروه‌های جهادی با حضور کارشناسان و با همت اهالی روستا ظرفیت‌ها و توانایی‌های اهالی روستا را شناسایی و به اهالی معرفی می‌کنند، اما نبود اعتبار اولیه باعث شده تا بسیاری از این طرح‌ها عملی نشود.

مهنانی تعامل در رده‌های بالایی استان را عامل ورود اعتبار به گروه‌های جهادی دانست و خاطرنشان کرد: اگر این تعامل انجام بگیرد می‌توان با ظرفیت‌های بالایی در مناطق حضور یافت و باعث ایجاد اتفاقات بهتری در این مناطق شد. استقبال مردم روستاها از گروه‌های جهادی بسیار گرم و صمیمی است و دیدن روحیه نشاط و خدمت در بسیجیان، آن‌ها را بسیار امیدوار می‌کند.

فرمانده سپاه استان: جوانان جهادگر همچون مدافعان حرم هستند

سردار سیدحسن مرتضوی فرمانده سپاه جوادالائمه(ع) استان خراسان‌شمالی نیز در بازدید از فعالیت گروه‌های جهادی با اشاره به همت والای جوانان متخصص بسیجی گفت: این فعالیت و کار شما کمتر از جهاد در حرم اهل بیت(ع) و دفاع از آن نیست و اجر شما محفوظ است چرا که برای ولی‌نعمتان انقلاب جهاد می‌کنید.

وی افزود: وقتی چهره شما جوانان را می‌بینم٬ دلم برای دوستان شهیدم تنگ می‌شود. هم سن و سال شما بودیم که به جبهه رفتیم و حالا گرد پیری بر چهره ما نشسته اما شما با همان شور و حال سال‌های دفاع‌مقدس٬ در آغاز راه بزرگ جهاد قرار گرفته‌اید.

پیش‌بینی می‌شود با آغاز فعالیت گروه‌های جهادی در استان خراسان شمالی٬ بیش از 10 گروه استانی و 20 گروه از خارج از استان٬ فعالیت‌های عمرانی٬ فرهنگی و خدماتی خود را به مردم محروم استان خراسان شمالی آغاز می‌کنند.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 14 تیر 97، کد مطلب: 1768621: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین