پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۹۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
امام‌جمعه شیراز در دیدار با خبرنگاران خواستار تغییر الگوی خبررسانی از مُدل غربی به مدل اسلامی شد و گفت: سبک خبررسانی اومانیستی برای جامعه اسلامی کفایت نمی‌کند.

شعار سال: آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار صمیمی با اصحاب رسانه شهرستان به تبیین حرفه خبرنگاری و وظایف آن پرداخت و اظهار داشت: گاهی بحث از یک شغل است و گاهی یک وظیفه؛ که خبرنگاری در حیطه مورد دوم جا گرفته و جنبه اقتصادی آن از اهمیت کمتری برخوردار است که در انجام این وظیفه باید ابعاد مختلف را در نظر گرفت.


*ویژگی خبرنویسی غربی
وی با بیان اینکه الگوهای خبرنویسی و انتشار خبر عمدتاً غربی است، تصریح کرد: الگوی غربی رسانه‌ای برای یک جامعه ایرانی و اسلامی ممکن است کفایت نکند، چراکه تفکر غرب بر پایه اومانیسم (انسان‌محوری بدون توجه به مبانی الهی) شکل‌ گرفته و قدرت، سیاست و اقتصاد در این تفکر حرف نخست را می‌زند و دیگر به‌غیراز این مثلث چیز دیگری ارزش خبری ندارد.

*ارزش خبری در دیدگاه اسلامی
این استاد دانشگاه افزود: در جامعه اسلامی ارزش‌های خبری طور دیگری تعریف می‌شود، به‌طوری‌که در قرآن کریم خداوند می‌فرماید «بگویید من غفور و رحیم هستم» و این اصل خبر است که پیامبر اسلام (ص) نیز خود حامل این خبر مهم بود، اما در الگوی خبررسانی مبتنی بر غرب می‌گوید این جزو خبر نیست و ارزش خبری ندارد، چراکه الگوی نقل خبر غربی است نه اسلامی.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به داستان سیمرغ در منظومه منطق‌الطیر عطار نیشابوری اظهار داشت: پرنده هُدهُد در این منظومه یک خبررسان است که بقیه مرغان را به‌سوی حق دعوت می‌کند که این تمثیل خود الگویی مناسب برای جامعه خبری ما است که نقش هدایتگری خود به‌سوی پروردگار را با انجام رسالت خبری انجام دهند.

*لزوم افزایش سواد رسانه‌ای


امام‌جمعه شیراز کسب دانش و رعایت اخلاق رسانه‌ای را بسیار مهم برشمرد و افزود: رسانه‌ها اگر می‌خواهند مفید واقع‌ شده و نقش کلیدی در مبارزه با فساد داشته باشند باید آداب رسانه‌ای را حفظ کرده و در کنار کسب تکنیک، اخلاق رسانه‌ای را نیز مدنظر قرار دهند تا بتوانند در رسالت بعدی خود که رشد مخاطبان نیز هست، موفق شوند.

*راست‌گویی اعتماد مخاطب را جلب می‌کند
دژکام راست‌گویی را موجب اعتماد مردم به رسانه‌ها دانست و اظهار داشت: رسانه‌های داخلی رقبای قدرتمندی در خارج از کشور دارند که بنا به دلایلی اعتماد مردم را نیز جلب کرده‌اند و اگر ما می‌خواهیم با آن‌ها رقابت کنیم چاره‌ای جز صداقت و راست‌گویی نخواهیم داشت تا اعتماد مخاطبان را جلب کنیم.

*تکنیک غیراخلاقی «پاره حقیقت‌گویی»
وی به بی‌اخلاقی رسانه‌های غربی نیز اشاره کرد و افزود: آن‌ها پاره‌ای از واقعیت را می‌گویند و پاره‌ای دیگر را نه؛ یک حقیقت بزرگ را کوچک جلوه داده و یک حقیقت کوچک را بزرگ که به آن در اصطلاح تکنیک «پاره حقیقت‌گویی» می‌گویند و با این تکنیک آن‌گونه که مدنظرشان است خبر را به مخاطب القا می‌کنند نه آن‌گونه که حقیقت بوده است.

*یک نمونه از پاره حقیقت‌گویی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در ادامه به نمونه‌ای از پاره حقیقت‌گویی در رسانه‌های شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه به دلیل الگوگیری از رسانه‌های غربی، رسانه‌های داخلی نیز به تکنیک پاره حقیقت‌گویی رو آورده و گاهی مشاهده می‌شود رویداد بزرگی مانند نمازجمعه شیراز با آن جمعیت عظیم را چنان کوچک جلوه می‌دهند که نهایتاً یا در ستونی در صفحات پایانی روزنامه‌ها دیده می‌شود و یا اینکه اصلاً جلوه‌ای در رسانه‌ها ندارد.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس افزود: وقتی‌که الگوی خبررسانی غربی می‌شود طبیعتاً خبر مهم نمازجمعه و اجتماع چندهزارنفری مردم در آن و یا خبرهای مهم دیگر، خبر دسته هفتم و هشتم رسانه شده و انعکاسی پیدا نمی‌کند چراکه «تکنیک الگوی نقل خبر غربی» بر آنان تأثیر گذاشته و درجه اهمیت خبر بر اساس آن الگو تعریف می‌شود.

*لزوم بَدَل‌زنی به تکنیک خبررسانی غربی
این استاد دانشگاه تأکید کرد: اصحاب رسانه باید تکنیک‌های نقل خبر اروپایی را شناسایی کرده و بَدلش را اجرا کنند، زیرا مقتضیات جامعه اسلامیِ مبتنی بر دیدگاه الهی با جامعه‌ای که اومانیسم در آن حاکم است تفاوت بسیار دارد و نمی‌توان الگوی خبر اروپایی را اجرا کرد و انتظار داشت جامعه اسلامی به کمال دلخواه برسد.
دژکام همچنین گفت: رسانه‌های غربی به‌خوبی می‌دانند که باید طوری خبرپراکنی کنند که مردم ناامید شوند و این هنر اصحاب رسانه است که با فهم این حقیقت، به مقابله با این جریان پرداخته و روح امید را در جامعه تزریق کنند.

*رسانه حقوق اساسی مردم را تذکر دهد

وی در بخش دیگری از سخنان خود جریان‌های سیاسی رابه رقابت سالمتوصیه کرد و اظهار داشت: برخی جریان‌ها خود را با کُل نظام مساوی می‌دانند که این تفکر اشتباهی است و رهبری نیز بارها به آن اشاره کرده‌اند، چراکه همه جریان‌های درون نظام تنها قسمتی از نظام بوده نه همه آن؛ بنابراین تقابل را باید کنار گذاشته و به رقابت سالم روی آورد.

امام‌جمعه شیراز یکی از وظایف مهم رسانه‌ها را یاددادن حقوق اساسی به مردم دانست و افزود: همواره باید طرفدار حقیقت بود، حتی اگر این حقیقت از سوی یک جریان سیاسی مخالف عنوان شود.
یادآور می‌شود پیش از سخنان امام‌جمعه شیراز، برخی از اصحاب رسانه به بیان دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادهای خود پرداختند و ضیافت ناهار و تقدیر از خبرنگاران پایان‌بخش این نشست صمیمی بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 18 مرداد 97، کد مطلب: 13970518000419: www.fars.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ا.ف75
واقعا چه خوب تونستن وظیفه اهل رسانه رو شرح بدن! چقدر به این تئوری نوشتن ها نیاز داریم این روزها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین