پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
منطقه ویژه اقتصادی جازموریان که از آن به‌عنوان کلید رفع محرومیت در جنوب کرمان یاد می‌شود در حالی چهار دولت را تجربه کرده که کلید هیچ‌کدام از دولتها در قفل این پروژه نچرخیده است.

شعار سال: جنوب استان کرمان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود بی‌توجهی در دهه‌های گذشته به این منطقه و محرومیت ریشه‌دار در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان موجب شده است هنوز هم شاهد فقر و کپرنشینی مردم در شهرستان‌های مختلف جنوب کرمان باشیم.

هرچند تلاش‌ها برای توسعه این منطقه طی سال‌های اخیر آغازشده است اما هنوز هم بی‌توجهی به برخی از پروژه‌های کلیدی این منطقه موجب شده است قفل بی‌توجهی به محرومیت‌زدایی در جنوب کرمان بسته بماند.

یکی از مهم‌ترین طرح‌های اقتصادی برای رهایی از رکود اقتصادی در جنوب کرمان ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در یکی از جنوبی‌ترین مناطق استان کرمان و در قلب محرومیت‌های خفته این سرزمین استیکی از مهم‌ترین طرح‌های اقتصادی برای رهایی از رکود اقتصادی در جنوب کرمان، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در یکی از جنوبی‌ترین شهرستانهای استان کرمان و در قلب محرومیت‌های خفته این سرزمین است.

از این طرح به‌عنوان پروژه منطقه ویژه اقتصادی جازموریان یاد می‌شود طرحی راکد و مسکوت مانده از چهار دولت گذشته که هنوز اقدامی عملی برای حل مشکل آن انجام‌نشده است.

جنوب استان کرمان به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های اقتصادی و عدم توسعه صنعتی یکی از راکدترین مناطق اقتصادی کشور است کشاورزی و دام‌پروری هم به‌عنوان تنها عامل اقتصادی منطقه اسیر خشکسالی شده است.

درنتیجه مردمان شهرستان‌های جنوبی کرمان با مشکلات اقتصادی فراوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نزدیک بودن این منطقه به خلیج‌فارس و بنادر تجاری منطقه،زمینه را برای قاچاق کالا و چتربازی فراهم کرده است که ایده راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی برای جلوگیری از قاچاق کالا از یک‌سو و از سوی دیگر رونق اقتصادی و ایجاد صنایع تبدیلی و رونق کسب‌وکار در جنوب کرمان مطرح شد.

*پروژه‌ای که هشت سال مسکوت ماند

این ایده در ماه‌های پایانی دولت هشتم کلید خورد و کارهای ابتدای پروژه نیز انجام و یک میلیارد تومان برای کارهای مطالعاتی طرح اختصاص یافت و کد اعتباری منطقه نیز تعریف شد اما در دولت نهم پروژه راکد ماند و درنهایت این طرح در سفر دور دوم دولت جزو مصوبات قرار گرفت و کار احداثش به شرکت سهام عدالت واگذار شد و به دلیل عدم توانایی مالی این پروژه عملاً مسکوت ماند.

حالا پس از گذشت سال‌ها از مطرح‌شدن ایده احداث این منطقه ویژه اقتصادی زمزمه‌هایی در خصوص اقدامات مسئولان برای رفع مشکل این پروژه شنیده می‌شود که در صورت عملی شدن آن‌ها پس از گذشت نزدیک به یک دهه می‌تواند بارقه‌های امید را در دل مردمان محروم جنوب زنده کند.

*زیر‌ساخت‌های اقتصادی جنوب کرمان توسعه یابد

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرماناظهار داشت: باید زیرساخت‌های اقتصادی را در شهرستان‌های جنوبی کرمان به‌خصوص شهرستان محروم رودبار مهیا کنیم و یکی از این راهکارها ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان است.

حجت‌الاسلام محمدرضا امیری افزود: جانمایی این منطقه بسیار خوب‌صورت گرفته و نزدیکی به خط راه‌آهن بم جاسک، خطوط انتقال گاز صلح و نیروگاه برق از مزایای پروژه است و ازنظر تأمین آب هم مشکلی ندارد.

وی گفت: سال‌هاست در انتظار راه‌اندازی این منطقه اقتصادی هستیم و اعتقادداریم می‌تواند موجب رونق اقتصادی در منطقه شود.

امیری افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و حمایت‌های دولتی از این منطقه قفل رکود اقتصادی را در جنوب کرمان باز می‌کند و از محرومیت‌ها می‌کاهد و زمینه ایجاد اشتغال در منطقه را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به زیربنای هزار و ۴۰۰ هکتاری این منطقه افزود: عملاً با راه‌اندازی این منطقه می‌توانیم شاهد رونق درزمینهٔ صادرات و واردات باشیم و امید داریم مسئولان برای راه‌اندازی این منطقه در جنوب کرمان چاره‌اندیشی کنند.

فرماندار رودبار جنوب نیز راه‌اندازی این منطقه را در راستای توسعه جنوب کرمان امری کلیدی می‌داند و اعتقاد دارد استاندار کرمان با توجه ویژه‌ای که به جنوب کرمان دارد زمینه را برای رفع محرومیت‌ها در این منطقه فراهم کرده است.

در حال حاضر با توجه به شرایط موجود فقط بخش خصوصی می‌تواند درزمینهٔ راه‌اندازی این منطقه ورود کند و ما نیز برای سرمایه‌گذاران در منطقه تمام شرایط لازم را مهیا خواهیم کرد

عطا ناوکی افزود: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود فقط بخش خصوصی می‌تواند درزمینهٔ راه‌اندازی این منطقه ورود کند و ما نیز برای سرمایه‌گذاران در منطقه تمام شرایط لازم را مهیا خواهیم کرد و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: این پروژه در دولت هشتم کلید خورده است و اعتباری مطالعاتی و حتی کد اعتباری نیز دریافت کرده اما در دولت‌های نهم و دهم کار تعطیل‌شده است و همین امر موجب شده کد اعتباری نیز حذف شود و حالا تنها راهکار برای رونق این پروژه ورود بخش خصوصی است.

فرماندار رودبار تأکید کرد که در این راستا با چندین شرکت و بخش خصوصی رایزنی‌های لازم صورت گرفته است و آماده حمایت از سرمایه‌گذاران برای احداث این منطقه هستیم.

وی از بازدید چندین گروه از بخش خصوصی از این منطقه خبر داد و گفت: جلسات متعددی نیز در بخش دولتی برای رفع مشکلات این مجموعه برگزارشده است که امیدواریم ثمربخش باشند.

*پای سرمایه گذاران چینی به منطقه باز شد

فرماندار رودبار همچنین از بازدید یک تیم سرمایه‌گذاری چینی نیز از این منطقه خبر داد و گفت: زیرساخت‌های این منطقه برای ایجاد رونق اقتصادی بی‌نظیر است زیرا هم نزدیک فرودگاه قرار دارد و هم به خطوط ریلی و همچنین بنادر جنوب کشور است.

وی خواستار حمایت ویژه دولت برای رغبت بیشتر سرمایه‌گذاران برای حضور در این منطقه شد و افزود: امیدواریم با راه‌اندازی این منطقه شاهد رونق اقتصادی و خروج از رکود در جنوب کرمان باشیم.

جنوب کرمان هرچند دارای پتانسیل‌های بکر دست‌نخورده اقتصادی است اما کم‌ توجهی به آن‌ها در دهه‌های گذشته موجب شده عقب‌ماندگی‌های تاریخی در این شهرستان‌ها رقم بخورد و هم‌اکنون نیز مردم منطقه و مسئولان امیدوارند که در دولت کنونی اقدامی قابل‌توجه در راستای رونق اقتصادی منطقه انجام شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار پنجشنبه ۲۳ مهر 1394، کد مطلب: 2941433 : www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین