پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۱۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه نظارتی مجلس در حد صفر است، گفت: متاسفانه تصمیمات سیاسی برخی نمایندگان به خاطر حفظ پست و جایگاه آنها در آینده است و همیشه‌ گردنشان کج است و نمی‌توانند مقاومت کنند و به همین خاطر رئیس‌جمهور می‌گوید نمایندگان بیخود کرده و کار آنها خلاف قانون اساسی است.

شعار سال: نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مورد نقش نظارتی مجلس و وظیفه آن در حل مشکلات اقتصادی امروز جامعه، اظهار داشت: در این زمینه گزارش‌هایی در کمیسیون‌های اقتصادی و اصل 44 قانون اساسی مجلس به دولت ارائه شد؛ به‌عنوان‌مثال ۴ماده قانون رفع موانع تولید به آقای رئیس‌جمهور اختصاص دارد که به ایشان در این گزارش اعلام شده، اما هیچ کدام از این موارد در طول این مدت اجرا نشد.

وی افزود: البته گزارش عدم اجرای قانون رفع موانع تولید که رپیس جمهور برای اجرای آن وظیفه داشت با تصویب ماده 236 در مجلس به قوه قضاییه ارسال شد؛ ولی تا کنون هیچ گزارش و اقدامی چه در دولت قبل و چه دولت جدید انجام‌ و ارائه نشده و حداقل شفافیت و اطلاع‌رسانی نیز وجود نداشت؛ منتظر هستیم تا در مورد اجرای عدم این قانون، قوه قضاییه چه تصمیمی گرفته است و هنوز متوجه نشده‌ام که نشان می‌دهد که دستگاه قضا این بخش از وظایفش را به‌درستی انجام نداده است یا نه.

*مسئول اجرای حسن قوانین بر عهده قوه قضاییه است

ثروتی با اشاره به اینکه طبق اصل 165 قانون اساسی مسئول اجرای حسن قوانین بر عهده قوه قضاییه است، تصریح کرد: سازمان بازرسی به عنوان یک بازوی قوه قضاییه به دست ناکارآمد تبدیل شده است، یعنی تاکنون ندیده‌ایم که این سازمان اقدام مثبتی را انجام داده باشد. از سوی دیگر سازمان تعزیرات حکومتی هم گاهی فعال می‌شود و گاهی به کما می‌رود و در طول این مدت نیز از این سازمان چیزی نشنیده‌ایم البته با توجه به وضعیت اقتصادی، شروع بازرسی و به گرفتن انبارها کرده و فعال‌شده است؛ البته سازمان بازرسی هم در حال حاضر تا حدودی فعال‌شده درحالی‌که در زمان فعالیت شرکت پدیده، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ که وظیفه اجرای حسن قوانین را بر عهده داشت، فقط به ارائه گزارش اکتفا کرد و نه پرونده‌ای تشکیل شد و نه اقدامی انجام داد.

*سازمان بازرسی فقط گزارشی تهیه می‌کند

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: زمانی که نماینده مجلس بودم یک‌بار از وزیر دادگستری وقت سوالی طرح کردم که ایشان پاسخ داد سازمان بازرسی در مورد آن سوال گزارشی تهیه کرده است؛ پرسیدم چرا اقدام قانونی انجام ندادید؟ که او جواب داد گزارش دادیم، ولی کسی این موضوع را تحویل نگرفت که در پاسخ به او گفتم مگر قوه قضاییه نیستید، اگر خلافی در مورد پدیده شاندیز یا موسسات مالی و اعتباری، مانند میزان و کاسپین رخ داد و اگر سازمان بازرسی وظیفه خود را درست انجام می‌داد، این راهپیمایی‌ها و اعتراضات مردمی ایجاد نمی‌شد؛ زیرا اعتراضات مردمی به دلیل ناکارآمدی قوه قضاییه در بخش سازمان بازرسی بوده است.

وی اضافه کرد: البته سازمان بازرسی باید در مورد سایر قوانین هم گزارش دهد، از اینکه مجلس موضوعی را براساس ماده 236 تصویب و وزیر یا رئیس‌جمهور را به قوه قضاییه معرفی می‌کند؛ نتیجه پرونده چه می‌شود، ما در این ده سال اخیر هیچ گزارشی از قوه قضاییه ندیده‌ایم؛ به همین دلیل است که مردم اعتمادشان نسبت به قوه قضاییه و سازمان بازرسی سلب شده است.

طبق اصل ۱۶۴ و ۱۶۵ قانون اساسی محاکمه باید علنی باشد و به اطلاع مردم برسد

وی با بیان اینکه مطبوعات باید از قوه قضاییه شفاف‌سازی را مطالبه گری کنند، ادامه داد: طبق اصل ۱۶۴ و ۱۶۵ قانون اساسی محاکمه باید علنی باشد و به اطلاع مردم برسد، درحالی‌که نه قوه قضاییه و نه کمیسیون قضایی مجلس در این رابطه اقدامی نکردند،البته بعد از نامه رپیس قوه قضاییه و دستور و اختیاراتی که رهبری دادند، قرار شد این اقدام اجرایی شود.

ثروتی در پاسخ به این سوال که وظیفه مجلس در اینجا چیست و چرا اقدامی انجام نمی‌دهد، گفت: مجلس قانون مصوب می‌کند، ولی اعضای کمیسیون قضایی که نوعا قضات هستند و قضات هم دوباره میخواهند به قوه قضاییه برگردند، لذا نان خود را آجر نمی‌کنند. حرفم این است که قوه قضاییه و کمسیون قضایی مجلس هم دخالت دارند؛ تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی هم زیر نظر دستگاه قضایی است؛ از سوی دیگر کمسیون اصل ۹۰ مجلس هم خیلی فعال نیست؛ درحالی‌که به لحاظ قانون اساسی وظیفه سنگین و خطیری بر عهده دارد. این‌ها هم همین مشکل را دارند چراکه بعد از نمایندگی می‌خواهد به دستگاه‌های خودشان برگردند، لذا نمی‌خواهند اقدامی کنند که این دستگاه‌ها فردا این‌ها را تحویل نگیرند، متاسفانه بسیاری از نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس به این شکل عمل می‌کنند، لذا استقلالی که از نمایندگان انتظار داریم را نمی‌بینیم.

*نقش نظارتی مجلس ضعیف است/ از فراکسیون امید به دنبال استیضاح‌ بودند، ولی رای مثبت به وزیر دادند؛ چرا؟

وی با بیان اینکه نقش نظارتی مجلس ضعیف است، گفت: نقش نظارتی مجلس قطعا ضعیف است و به‌طور مثال در کمیسیون بهداشت و درمان اکثراً پزشک هستند و این‌ها فردا می‌خواهند به وزارت بهداشت و درمان بازگردند، لذا نمی‌خواهند اقدامی انجام دهند که وزارتخانه نان این‌ها را در آینده آجر کند. در کمیسیون اقتصادی هم به این شکل است، بنده خودم رئیس بانک مرکزی وقت را ارجاع به ماده 236 کردم و رئیس کمیسیون اقتصادی این دستور را به کمیسیون نمی‌آورد و بعد از دوره‌ای که ایشان (ریس کمیسیون اقتصادی وقت) رای نیاورد؛ مدیرعامل یکی از شرکت‌های بانک مرکزی شد. این‌ها (نمایندگان) به‌نوعی بده و بستان دارند و کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان هم دقیق و به صورت موشکافی بررسی نمی‌کند که این نمایندگان چرا وظایف خود را انجام نمی‌دهند.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به نحوه رای دادن نمایندگان گفت: در رای دادن‌ها هم مثلا عملکرد فراکسیون امید مجلس را بررسی کنید، سه وزیر استیضاح شد با اینکه استیضاح‌کنندگان از فراکسیون امید مجلس بودند، ولی همه آنها رای منفی به استیضاح دادند؛ چرا؟ به این دلیل که خطی و جناحی هستند و فردا می‌خواهند رای بیاورند و اصلاح‌طلبان باید از آن‌ها حمایت کنند، یعنی با دولت همگام می‌شوند.

نماینده سابق مجلس در مورد این سوال مبنی بر اینکه قوانین تصویب شده مجلس، چند درصد اجرا می‌شود، گفت: بسیاری از قوانین توسط دولت اجرا نمی‌شود؛ مثلا قانون بودجه را بررسی کنید، هفت هزار تخلف دارد یا اینکه تخلف از این بالاتر که دولت لایحه برنامه ششم توسعه را هم به مجلس ارائه نکرده است.

*مردم نباید نماینده‌های دولتی رای دهند/ گفتند که باید به دولت کمک کرد و ساخت

وی در پاسخ به اینکه ایراد چیست و چرا این اتافاقات رخ می‌دهد، تصریح کرد: این ایراد از عدم نظارت مجلس است، اگر مجلس طرح عدم‌کفایت به رئیس‌جمهور را اراپه دهد، رئیس‌جمهور با سر به مجلس می‌آید، ولی با این اوضاع وقتی‌که رئیس‌جمهور، نمایندگان را می‌بیند آن‌ها را تحویل نمی‌گیرد.

ثروتی تاکید کرد: راهکار حل این موضوعات مردم هستند، مردم نباید دیگر به این نماینده‌های دولتی رای دهند و باید صبر کنند تا دوره بعدی انتخابات مجلس فرا رسد، البته مطبوعات هم‌اکنون نقش جدی دارند؛ می‌بینید گاهی اوقات رییس مجلس هوای دولت را دارد، مثلا آقای ربیعی وزیر کار سابق که استیضاح شد با کلی تلاش و درگیری به مجلس آمد یا خودم استیضاح وزیر اقتصاد را به مجلس آوردم، اما هیئت‌رئیسه اجازه نداد و گفتند که باید به دولت کمک کرد و ساخت، یعنی نظارت مجلس صفر است. قانون بسیاری داریم که دولت اجرا نمی‌کند، مثلا در مورد همین قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین در مورد قانون بهره‌و‌ری سوخت را دولت انجام نداد. نمونه دیگر این که قانونی داریم که زمانی که احداث مترو را شهرداری انجام می‌دهد ۵۰ درصد هزینه آن را دولت باید پرداخت کند که متاسفانه انجام نمی‌دهد.

*قرار بود اسامی قضات متخلف را اعلام کند

ثروتی خاطرنشان کرد: متاسفانه شفافیت در سه قوه وجود ندارد، به‌طور مثال قوه قضاییه قرار بود اسامی قضات متخلف را اعلام کند در حالی که قاضی داریم که اخراج شده، اما دوباره سرکار برگشته است. مردم و مطبوعات کنند و باید شفافیت وجود داشته باشد. اگر یک‌بار از رئیس مجلس و نمایندگان در مورد میزان حقوقشان حرفی شنیده شد، به آن‌ها جایزه می‌دهم، فقط یک‌بار آقای لاریجانی گفت که این حرف‌ها که در مورد حقوق‌ها گفتند شایعه و دروغ است، اما چرا آقای لاریجانی راستش نمی‌گوید. مردم چرا اعتراض می‌کنند به این دلیل که شفافیت وجود ندارد و قانون اجرا نمی‌شود.

*چرا بازنشستگان همیشه مقابل درب مجلس تجمع می‌کنند؟/ تصمیمات برخی نمایندگان به خاطر حفظ پست و جایگاه آنها در آینده است

وی تاکید کرد: در مورد قانون خدمات کشوری هم حرف بسیار است، چرا بازنشستگان همیشه مقابل درب مجلس تجمع می‌کنند، چون قانونی اجرا نمی‌شود؛ آقای نوبخت هم گاهی می‌آید و با حرف‌هایش گفتاردرمانی می‌کند؛ باید نماینده و مسئولانی انتخاب شوند که آزادی‌خواه بوده و به مسئولیت و پستی وابستگی نداشته باشند و همواره با این افراد هم باید مشاوره صورت گیرد تا شفافیت ایجاد شود. یک‌بار مجلس جرات کرده که از رئیس‌جمهور سوال کند؛ این نماینده‌های دولتی نه امضاء کردند و نه رای می‌دهند. مشاهده خواهید کرد رئیس‌جمهور به مجلس بیاید، اگر نمایندگان رای دادند و همواره علیه ملت و به نفع دولت رای می‌دهند و آقای عارف هم عنوان کرد شرایط الآن برای سوال از رئیس‌جمهور مناسب نیست.

نماینده سابق مجلس در پایان گفت: متاسفانه تصمیمات سیاسی برخی نمایندگان به خاطر حفظ پست و جایگاه آنها در آینده است و همیشه‌ گردنشان کج است و نمی‌توانند مقاومت کنند و به همین خاطر رئیس‌جمهور می‌گوید نمایندگان بیخود کرده و کار آنها خلاف قانون اساسی است، لذا مطبوعات باید شفافیت ایجاد کند تا مسئولین پاسخگو باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار 2شهریور 97، کدمطلب: 3970529040، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
0
مجلسیا به فکر پر کردن جیبایه خودشونن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین