پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۵۴۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
رییس اداره محیط زیست شهر تهران از تعطیلی دو مرکز درمانی در سال گذشته بدلیل عدم مدیریت پسماند خبر داد و گفت: به طور معمول در هر پایش سازمان محیط زیست از بیمارستان‌ها حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از مراکز درمانی در خصوص مدیریت پسماندهای بیمارستانی دارای مشکل هستند.

شعار سالمحمدحسین بازگیر (رییس اداره محیط زیست شهر تهران)‌ با بیان اینکه پسماندهای بیمارستانی به چهار بخش تقسیم می‌شوند، گفت: براساس قانون مدیریت پسماند یک مرکز درمانی وظیفه دارد، پسماندهای تولید شده را تفکیک و در بسته‌بندی‌های جداگانه با رنگ‌بندی‌های مختلف نگهداری و لیبل‌گذاری کند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران و سازمان پسماند شهرداری باید یک ناوگان جداگانه در خصوص پسماندهای بیمارستانی در نظر بگیرند، ادامه داد: براساس مقررات مراکز درمانی باید پسماندهای شبه‌خانگی را در پلاستیک‌های سیاه رنگ قرارداده و پیمانکاران نیز موظف هستند پسماندهای شبه‌خانگی را از سایر پسماندهای شهری جدا کنند، در صورتی که این پسماندها با دیگر پسماندهای شهری مخلوط شوند، پسماندهای شهری هم دیگر عادی نبوده و این پسماندها نیز باید بی‌خطر شوند.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران خاطرنشان کرد: دو گروه دیگر پسماندهای بیمارستانی پسماندهای عفونی و پسماندهای تیز و برنده هستند. این پسماندها نیز باید در بسته‌بندی‌هایی با رنگ‌بندی متفاوت جمع‌آوری شوند. در حقیقت باید پسماندهای عفونی در پلاستیک‌های زرد رنگ و پسماندهای تیز و برنده در جعبه‌های محکم بسته‌بندی شده و در محل بیمارستان مراحل امحاء و بی‌خطرسازی روی آنها انجام شود.

بازگیر با بیان اینکه در همه بیمارستان‌ها به طور معمول دستگاه‌های امحاء وجود دارد، تصریح کرد: برای انتقال این پسماندها به سایت آرادکوه نیز باید ناوگان جداگانه‌ای اختصاص پیدا کند تا این پسماندها وارد پسماندهای شهری نشود. در سایت آرادکوه نیز باید یک سلول جداگانه برای پسماندهای بیمارستانی در نظر گرفته و این پسماندها به آنجا منتقل شود.

وی در خصوص چهارمین نوع پسماندهای بیمارستانی نیز یادآور شد: نوع دیگر پسماندهای بیمارستانی پسماندهای دارویی و شیمیایی هستند و این پسماندها باید از بیمارستان به پیمانکاری که صلاحیت آن از طرف سازمان محیط‌زیست تایید شده، تحویل و در یک سایت تخصصی امحا شود. در حال حاضر ۶ الی۷ سایت تخصصی در این زمینه امحاء پسماندهای شیمیایی پزشکی در کشور وجود ندارد و استان‌های اصفهان، مرکزی، قزوین، البرز و سمنان مجهز به این سایت هستند، اما متاسفانه در تهران چنین مرکزی وجود ندارد.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با تاکید براینکه ناظر اولیه برای مراقبت از عملکرد مدیریت پسماند بیمارستانی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه در این زمینه خلا‌های بسیاری وجود دارد و ما به عنوان ناظر عالی باید همه بیمارستان‌ها را به صورت جداگانه بررسی کنیم. همانطور که گفتم در خصوص جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی مشکلات بسیاری وجود دارد در بسیاری از مواقع این پسماندها با هم مخلوط شده و به خوبی امحا نمی‌شوند.

بازگیر با بیان اینکه نگهداری و امحاء پسماندهای بیمارستانی باید روزانه انجام شود، خاطرنشان کرد: ما به طور مستمر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنیم و در هر جایی که اشکالی وجود داشته باشد، اخطار می‌دهیم و در صورت نیاز به مراجع قضایی نیز معرفی می‌کنیم. مراجع قضایی از این موضوع بسیار حمایت می‌کند، اما پایش بیمارستان‌ها باید به صورت مستمر انجام شود. ممکن است یک روز فرآیند مدیریت پسماند به خوبی انجام شود، اما یک روز به خوبی انجام نشود. بسیاری از بیمارستان‌ها دستگاه‌های مورد نیاز، مرکز نگهداری موقت پسماند و .. را در اختیار دارند، اما ممکن است پیمانکار یا کارگر به خوبی کار را انجام ندهد یا اینکه پرسنل آموزش‌های لازم را در این زمینه ندیده باشند.

تعطیلی دو مرکز درمانی در سال گذشته

وی تاکید کرد: متاسفانه همه این مشکلات با پلیس‌بازی حل نمی‌شود و باید مراکز درمانی به این فهم مسئولیت‌های اجتماعی رسیده باشند و بدانند اگر پسماندها را مدیریت نکنند، مشکل برای مردم بوجود می‌آید و سلامتی مردم به خطر می‌افتد و بیماری‌ها به جامعه باز می‌گردد.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه کارشناسان وزارت بهداشت موظف است در بیمارستان‌ها حضور دائمی داشته و مدیریت پسماند در این مراکز را رصد کنند، گفت: در حدود یک سال قبل دو مرکز درمانی به دلیل عدم رعایت مدیریت پسماند پلمپ شدند. البته به بیمارستان‌های دیگر نیز اخطار داده شد که برخی از آنها مشکلات خود را رفع کردند. در سه الی چهار ماه اخیر به حدود ۲۰ الی ۲۵ بیمارستان تذکر داده شده و باید رفع مشکل کنند در واقع به طور معمول در هر پایش سازمان محیط زیست از بیمارستانها حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از مراکز درمانی دارای مشکل هستند.

بازگیر با بیان اینکه اگر وزارت بهداشت به ما اعلام کند که بیمارستان‌ها مشکلی ندارند ما نیز حرف آنها را تایید می‌کنیم و دیگر حتی پایش هم نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر از سوی وزارت بهداشت در خصوص مدیریت پسماندها در بیمارستان‌ها گزارش داده نمی‌شود و ما مجبوریم ورود پیدا کنیم. براساس پایش‌هایی که انجام می‌دهیم در طول سال هر بیمارستانی یکی دوبار در سال از ما تذکر می‌گیرد. البته وزارت بهداشت مدعی است که کارشناسان او در بیمارستان فعال هستند، اما اشکالات هنوز وجود دارد و همچنان نیاز به کار فراوان دارد.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با تاکید براینکه سایت آرادکوه دارای ایرادات بسیاری است، خاطرنشان کرد: در سایت آرادکوه نیز پیمانکار طرف قرارداد وزارت بهداشت، شهرداری است و باید در این سایت یک مکان اختصاصی برای پسماندهای پزشکی قرار داده و پسماندهای پزشکی در سلول مخصوص خود دفن شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران ، تاریخ انتشار 4 شهریور 97، کدمطلب: 660661، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
0
ا.ف75
مگه شوخیه واقعا؟ این میتونه ناقل خیلی از بیماری هایی باشه که نمیشه جلوش رو گرفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
0
ا.ف75
واقعا در زمینه مسائل بهداشتی اون هم در تهران فکر نمیکردم در این بعد مشکل داشته باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
0
بعد از تحریم حجم زیادی از وسایل یکبار مصرف وارداتی به فنا رفت و جاگزینی براشون نیستپ
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
0
خیلی موضوع جدی هست این خودش عامل آلودگی و بیماری میشه
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین