پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۴۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
بیش از دو دهه است که تفکیک پسماند در ادبیات مدیریت شهری آمده است. تحقیقات و پژوهش‌های متعددی انجام گرفته و در قوانین و مقررات مختلف ازجمله قانون مدیریت پسماند به آن اشاره شده است که برای مدت‌ها پیش ‌باید این امر در شهرهای کشور محقق می‌شد. لیک با وجود اقدامات و فعالیت‌های مختلف شهرداری‌ها همچنان در ابتدای راهیم و این امر به‌ویژه در تهران وضعیت خوبی ندارد. آمارها نشان می‌دهد در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری، تفکیک پسماند خشک از مبداء حدود 3درصد بوده است و درخصوص تفکیک پسماند‌ تر اساسا هیچ‌گونه اقدامی نشده است.

شعار سال: بیش از دو دهه است که تفکیک پسماند در ادبیات مدیریت شهری آمده است. تحقیقات و پژوهش‌های متعددی انجام گرفته و در قوانین و مقررات مختلف ازجمله قانون مدیریت پسماند به آن اشاره شده است که برای مدت‌ها پیش ‌باید این امر در شهرهای کشور محقق می‌شد. لیک با وجود اقدامات و فعالیت‌های مختلف شهرداری‌ها همچنان در ابتدای راهیم و این امر به‌ویژه در تهران وضعیت خوبی ندارد. آمارها نشان می‌دهد در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری، تفکیک پسماند خشک از مبداء حدود 3درصد بوده است و درخصوص تفکیک پسماند‌ تر اساسا هیچ‌گونه اقدامی نشده است.

به‌نظر می‌رسد مدیریت شهری در این راه شکست خورده است و برای تلاش مجدد باید دوباره برنامه‌ریزی و سپس به سرعت اقدام کند. زمان زیادی گذشته و فرصت‌ها از دست رفته و برای موفقیت در این راه بایسته‌های ذیل ضرورت دارد:

اول؛ عزم و اراده همگانی از دولت گرفته تا شهرداری‌ها و به‌ویژه مردم الزام اصلی است. برنامه‌ای باید تهیه شود که همه اجزا و عوامل ذی‌مدخل در مدیریت پسماند لحاظ شده و متناسب با نقش آنها وظیفه و ماموریت تهیه شود. از وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت گرفته تا جهادکشاورزی از سازمان حفاظت محیط‌زیست گرفته تا سازمان استاندارد کشور و همچنین در اولویت اول، وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هستند که نقش راهبری و هدایت را بر عهده گیرند.

دوم؛ رسانه‌های جمعی به‌ویژه صدا و سیما، نقش اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم را بر عهده داشته باشد.

سوم؛ مردم در اشکال مختلف گروهی و فردی خود، از احزاب گرفته تا سمن‌ها و نیز همه تشکل‌های گروهی به‌ویژه شوراها و نیز شورایاری‌ها که مهم‌ترین رکن در این برنامه محسوب می‌شوند، حضور جدی و مؤثر داشته باشند.

چهارم؛ بهره‌برداری از تکنولوژی و فناوری‌های نو برای بهره‌برداری در انواع دفع پسماند برای بازیافت مواد و انرژی.

پنجم؛ پیش‌بینی منابع لازم برای برنامه یادشده؛ ازجمله تضمین خرید انرژی‌های حاصل از بازیافت با قیمت مناسب توسط دولت و مجلس شورای اسلامی.

با توجه به این موارد منطقه 22به‌عنوان پایلوت این طرح، اقداماتی چون تحویل پسماند خشک از مردم در ازای بیمه کردن مجتمع‌های مسکونی را آغاز کرده است و با آموزش‌های مستمر و ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردم توانسته نسبت پسماند خشک تحویلی از درب منازل را از 3درصد به 11 درصد برساند و تا پایان سال هدفگذاری کرده که این نسبت به 20درصد برسد. درخصوص پسماند‌ تر در گام اول پسماندهای میادین میوه و تره‌بار منطقه جمع‌آوری و تبدیل به کود کمپوست شده و برای ساختمان‌های اداری شهرداری منطقه 22این اقدام تکرار شده است و در پی آن برای مجتمع‌های مسکونی نیز تفکیک پسماند تر ادامه خواهد یافت. البته لازم به ذکر است که اقدام اخیر حتما با هماهنگی و همراهی همه مناطق شهرداری و با مدیریت سازمان پسماند شهرداری تهران منتج به نتیجه خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 7 شهریور 97، کدمطلب: 28637، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
تفکیک پسماند از مبدأ خیلی خوبه باید هم اصلاح رسانی بشه و هم سرمایه گذاری
س.ق۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین