پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۰۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲
حدود 10 ماه از زلزله مرگبار 7.3 ریشتری 21 آبان 96 غرب کرمانشاه می گذرد و این روزها شاهد انجام ساخت و ساز در بین اهالی این مناطق برای سرپا کردن منازل مسکونی خود هستیم اما گرانی و کمبود مصالح ساختمانی به دغدغه جدی زلزله زدگان تبدیل شده است

شعارسال: زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.

همه افرادی که از نزدیک به مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه آمده اند خوب می دانند حتی واحدهای مسکونی و اماکن اداری که نمای آن ها از بیرون سالم است در داخل ترک ها و شکاف های عمیق برداشته اند و نیاز به مرمت و تعمیر دارند و این امر بیانگر عمق این فاجعه ویرانگر است.

پس لرزه های 6 ، پنج و بالای چهار ریشتری پس از گذشت حدود 10 ماه از زلزله 21 آبان پارسال همچنان ادامه دارد و به گفته کارشناسان در ماه های آینده نیز این روند ادامه دارد بگونه ای که خواب را از چشمان زلزله زدگان کرمانشاه ربوده است و در این بین اهمیت مقاوم سازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده بیش از پیش نمایان شده است.

اما چیزی که مانع از مقاوم سازی واحدهای مسکونی می شود ، وضعیت درآمد زلزله زدگان است که با قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلاتی که در بازار عرضه می شود و در چند وقت اخیر نیز سیر صعودی داشته است ، همخوانی ندارد.

حجم گسترده ساخت و سازها ، تقاضای خرید مصالح ساختمانی در مناطق زلزله زده را افزایش داده است و در این میان برخی فرصت طلبان با سوء استفاده از وضع موجود ، مصالح و آهن آلات را با قیمت های نامتعارف در اختیار زلزله زدگانی قرار می دهند که حاصل یک عمر تلاش خود را در این حادثه مرگبار از دست داده اند.

این روزها قیمت انواع مصالح ساختمانی از خاک ، ماسه و سیمان گرفته تا فولاد و آهن آلات در مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه بسیار افزایش یافته بگونه ای که دیگر تسهیلاتی که دولت در اختیار زلزله زدگان برای ساخت منازلشان قرار داده ، کفاف کار را نمی دهد و این امر در شهرها نمود بیشتری دارد و همین امر باعث شده که شاهد گودبرداری ساختمان های نیمه کاره و یا پی سازی هایی بدون پیشرفت باشیم که همه این ها آزاردهنده است.

نگرانی در زلزله زدگانی که بیمار و یا فرزند کوچک و یا سالمند و از کارافتاده دارند بیشتر است، زیرا اگر موفق به ساخت سرپناهشان نشوند باید دومین زمستان سرد را در کانکس ها یا چادرهای اسکان موقت سپری کنند ، هر چند که گرمای طاقت فرسای تابستان را نیز در این شرایط سخت باید تحمل کنند.

خبرنگاران ایرنا در غرب کرمانشاه برای اطلاع از وضعیت ساخت و سازها به میان شهروندان قصرشیرین و سرپل ذهاب رفتند و در باره گرانی مصالح ساختمانی و قیمت انواع آهن آلات با آن ها سخن گفته اند.

یکی از شهروندان قصرشیرینی که تنها اسکلت منزلش را با گذشت 10 ماه از وقوع زلزله ویرانگر پارسال بنا کرده است و اکنون در کانکس به سر می برد ، به خبرنگار ایرنا گفت: من توان خرید مصالح ساختمانی را با وضع قیمت های کنونی بازار ندارم.

'الف . م' که کارگر روزمزد و فاقد هرگونه درآمدی است ، افزود: تقاضا دارم دولت تسهیلات بلاعوض را برای امثال من افزایش دهد ، چون کمکی که دولت به اهالی این منطقه می دهد در مقایسه با ساخت یک واحد مسکونی با توجه به شرایط موجود بازار ، بسیار کم و ناچیز است.

'زینب . ا' دیگر شهروند قصرشیرینی که یک زن سرپرست خانوار نیز است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: من نان آور خانواده ام که با خیاطی گذران زندگی خود و فرزندانم را می دهم و توان تکمیل واحد مسکونی ام را ندارم و از مسئولان تقاضای افزایش کمک بلاعوض و همچنین تامین مصالح ساختمانی و آهن آلات با قیمت متعادل را دارم.

'ب . محمدی' یکی شهروند زلزله زده سرپل ذهابی نیز به خبرنگار ایرنا گفت که کمبود آهن آلات اکنون در این شهر بیداد می کند و از مسئولان درخواست حمایت و کمک برای تامین مصالح مورد نیاز زلزله زدگان را داریم تا بتوانیم هرچه سریعتر سرپناهی برای خود و خانواده هایمان بسازیم.

دیگر شهروند زلزله زده سرپل ذهابی که از ذکر نامش خودداری کرد ، از گرانی قیمت مصالح ساختمانی گلایه کرد و گفت: در چند ماه گذشته قیمت فولاد و ماسه در مناطق زلزله زده افزایش پیدا کرده و به همین دلیل پیمانکاران با قیمت های قبلی برای ما کار نمی کنند.

چند تن از ساکنان محله فولادی سرپل ذهاب نیز که همه با هم سخن می گفتند و از گرانی مصالح ساختمانی و کمبود آهن آلات گلایه داشتند ، به خبرنگار ایرنا گفتند که با مراجعه به انبار دپو شده بنیاد مسکن در شهرک قره بلاغ سرپل ذهاب حتی با در دست داشتن حواله از ستاد بازسازی، اقلام کامل آهن آلات موجود نیست و ما سرگردان برای سایزهای مختلف آهن آلات باید به شهرستان ها و استان های همجوار برویم.

'زهرا . ح' نیز خانم مسنی که منزلش در زلزله پارسال تخریب شده است ، به خبرنگار ایرنا گفت: مگر نباید یک نهادی بر قیمت ها نظارت کند ، چه اتفاقی افتاده است که قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلات لحظه ای تغییر می کند و در این شرایط از مسئولان تقاضا دارم با سودجویان و احتکارکنندگان برخورد کنند تا بتوانیم شاهد پیشرفت ساخت و ساز در مناطق زلزله زده باشیم.

** تامین و ذخیره سازی 20 هزار تن آهن آلات برای مناطق زلزله زده کرمانشاه

مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: پس از وقوع زلزله مهیب آبان پارسال و آغاز کار بازسازی در مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه ، با وجود مخالفت هایی که مسئولان استانی داشتند ، بنیاد مسکن با تدبیر کنترل بازار مصالح ساختمانی اقدام به ذخیره سازی و انبار کردن 20 هزار تن آهن آلات در مناطق حادثه دیده کرد.

مجید جودی افزود: ذخیره سازی برای این بود که در صورت تورم و نوسانات قیمت و تلاطم بازار، زلزله زدگان برای تامین مصالح ساختمانی با مشکل جدی مواجه نشوند.

وی ادامه داد: با بالا رفتن قیمت آهن آلات و نوسانات اقتصادی در بازار ، مردم با مشکلات عدیده ای روبرو شدند و از این رو بنیاد مسکن ورود پیدا کرد و در مرحله نخست از طریق حواله نسبت به فروش 36 هزار تن آهن آلات با 50 درصد پایین تر از قیمت بازار اقدام کرد تا مردم بتوانند از انبار آهن آلات ، اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: تامین آهن آلات بر عهده بنیاد مسکن نیست و ورود این نهاد به این قضیه تنها با هدف تسریع بخشیدن به روند ساخت و ساز و تسهیل در تامین آهن آلات برای زلزله زدگان بوده است.

به گفته جودی ، اگر کمبودی در آهن آلات وجود دارد ، استانداری ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت و مقامات بالاتر باید برای این امر برنامه ریزی کنند و گروه های نظارتی تعزیرات بر بازار و کنترل قیمت ها اشراف کامل داشته باشند.

وی اضافه کرد که با این وجود مردم نگران کمبود آهن آلات و افزایش قیمت ها نباشند و با رایزنی که با مقامات صنایع فولاد و ذوب آهن صورت گرفته و همچنین با توجه به تاکید رئیس جمهوری و سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، تامین و ورود 30 هزار تن آهن و فولاد به مناطق زلزله زده در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: قرار است این آهن آلات با قیمتی پایین تر از نرخ بازار به مردم عرضه شود و تلاش می کنیم که این امر سریعتر محقق شود.

جودی ادامه داد: اصناف و مقام های استانی باید بر تامین آهن آلات در مناطق زلزله زده اشراف اطلاعاتی کاملی داشته باشند و چرخه توزیع آهن آلات از سوی بازار انجام گیرد.

وی ادامه داد با وجود یک کارخانه فولاد و 2 کارخانه سیمان با تولید بسیار بالا در استان کرمانشاه ، نباید شاهد کمبود مصالح ساختمانی و آهن آلات در مناطق زلزله زده باشیم و این واحدهای تولیدی استانی باید پای کار بیایند و در تامین مصالح کم کاری نکنند.

وی با طرح این سئوال که چرا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید فولاد مورد نیاز مناطق زلزله زده استان کرمانشاه را از شهرکرد تامین کند، از مسئولان خواستار رسیدگی به این امر شد.

** 2 هزار و 510 میلیارد تومان کمک بلاعوض در مناطق زلزله زده توزیع می شود

استاندار کرمانشاه به تازگی با اشاره به گران شدن مصالح ساختمانی در مناطق زلزله زده گفت: به منظور کمک و تسریع در روند بازسازی مناطق زلزله زده و جبران بخشی از هزینه های مردم ، از هفته آینده 2 هزار و 510 میلیارد ریال در قالب کمک بلاعوض در این مناطق توزیع می شود.

هوشنگ بازوند ، در آئین افتتاح 104 واحد مسکونی زلزله زده در شهرستان ثلاث باباجانی افزود: با توجه به گرانی مصالح ساختمانی در مناطق زلزله زده ، هیات دولت هفته گذشته پنج هزار و 510 میلیارد ریال اعتبار جدید را برای این مناطق تصویب و ابلاغ کرد.

او گفت: از مجموع این اعتبارات ، 2 هزار و 510 میلیارد ریال به صورت کمک بلاعوض است که به هر خانوار پنج میلیون تومان پرداخت می شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مصالح ارزان قیمت نیز در بین زلزله زدگان توزیع می شود ، گفت: به زودی 93 هزار تن فولاد از کارخانه ذوب آهن اصفهان تهیه و در مناطق زلزله زده توزیع خواهد شد.

بازوند یادآور شد: هیات دولت پیش از این نیز 530 هزار و 250 میلیارد ریال به منظور بازسازی مناطق زلزله زده اختصاص داده بود تا در قالب تسهیلات و کمک های بلاعوض در بین آسیب دیدگان توزیع شود.

وی افزود: این میزان تسهیلات علاوه بر هشت هزار و 810 میلیارد ریال اعتباری است که دولت در قبال امهال 2 ساله تسهیلات مناطق زلزله به بانک ها پرداخت خواهد کرد.

میزان تسهیلات پرداختی ساخت واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه هم اکنون در شهرها 400 میلیون ریال و در مناطق روستایی 300 میلیون است.

این در حالی است که مبلغ تسهیلات پیش از این 300 میلیون ریال در شهرها و 250 میلیون ریال در روستاهای زلزله استان کرمانشاه تعیین شده بود.

علاوه بر تسهیلات بانکی، پرداخت کمک بلاعوض 60 میلیون ریال در شهرها و 50 میلیون ریال به هر خانواده مناطق زلزله زده اختصاص یافته است.

هلال احمر نیز 20 میلیون ریال کمک بلاعوض برای خرید سه قلم کالای اساسی به حدود 30 هزار خانوار که واحدهای مسکونی آنها در جریان زلزله تخریب کلی شده را پرداخت کرده است.

** تعمیرات 52 هزار واحد مسکونی زلزله زده پایان یافته است

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: از مجموع 58 هزار واحد مسکونی آسیب دیده ناشی از زلزله پارسال ، تاکنون تعمیرات 52 هزار واحد به پایان رسیده است.

خواجه ای افزود: تاکنون عملیات آواربرداری و پی کنی 32 هزار واحد مسکونی ، آرماتوربندی 29 هزار واحد ، دیوارچینی 16 هزار واحد ، اسکلت گذاری 22 هزار و 500 واحد ، اجرای سقف 16هزار و 500 واحد ، عملیات گچ و خاک هشت هزار و 700 واحد و نصب درب و پنجره هفت هزار و 500 واحد مسکونی انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول ، سرعت بازسازی در روستاها بسیار مناسب است و تا پایان سال جاری ، کار بازسازی در بخش های روستایی استان کرمانشاه به پایان خواهد رسید.

خواجه ای گفت: با همکاری و مشارکت مردم ، کار بازسازی بخش زیادی از واحدهای مسکونی شهری هم تا پایان نیمه نخست سال 98 به اتمام می رسد.

وی افزود: تاکنون مالکان 130 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده کرمانشاه به بانک های عامل معرفی شدند و از این مجموع 96 هزار واحد با انعقاد قرارداد با بانک ها ، تسهیلات بازسازی مورد نیاز خود را دریافت کرده اند.

وی گفت: همچنین 30 هزار تن از زلزله زدگان غرب کرمانشاه برای دریافت تسهیلات معیشتی به بانک های عامل معرفی شدند که از این تعداد ، 27 هزار تن تسهیلات را دریافت کرده اند.

** مالکان 5144 واحد زلزله زده به بانک ها معرفی شدند

فرماندار قصرشیرین از معرفی مالکان پنج هزار و 144 واحد مسکونی آسیب دیده ناشی از زلزله 7.3 دهم ریشتری 21 آبان پارسال به بانک های عامل این شهرستان برای دریافت تسهیلات مورد نیاز بازسازی خبر داد.

مرادعلی تاتار افزود: از مجموع واحدهای معرفی شده به بانک های عامل ، چهار هزار و 962 فقره منجر به عقد قرارداد شد که تاکنون همه مالکان این واحدها تسهیلات بازسازی ساخت و یا تعمیرات را دریافت کرده اند.

وی اظهارداشت: از مجموع واحدهایی که تسهیلات ساخت و تعمیرات را دریافت کرده اند ، یک هزار و 638 واحد احداثی و پنج هزار و 533 واحد نیز تعمیری است.

به گفته وی ، در جریان زلزله مهیب پارسال در قصرشیرین 960 واحد شهری و روستایی تخریب و چهار هزار و 429 واحد تعمیری از سوی بنیاد مسکن استان تهران به عنوان ستاد معین بازسازی این شهرستان ارزیابی خسارت شد.

وی بیان کرد: از ابتدای آغاز کار بازسازی در این شهرستان ، تاکنون عملیات آواربرداری 609 واحد مسکونی شامل 310 واحد شهری و 299 واحد روستایی پایان یافت و کار پی کنی 642 واحد مسکونی نیز انجام شد که از این تعداد 327 واحد مسکونی شهری و 315 واحد نیز روستایی است.

فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه کار ساخت 179 واحد شهری و روستایی نیز در این شهرستان پایان یافته است، گفت: از مجموع این واحدها چهار واحد شهری و 175 واحد نیز روستایی است.

تاتار اضافه کرد که اکنون در مجموع 555 واحد مسکونی شهری و روستایی در مرحله پی سازی، 450 واحد در مرحله اسکلت بندی، 333 واحد در مرحله دیوارچینی و 336 واحد نیز در مرحله احداث سقف است.

** تاکنون مشکل جدی در رابطه با کمبود مصالح و آهن آلات گزارش نشده است

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار قصرشیرین گفت: با توجه به تزریق مصالح ساختمانی و آهن آلاتی که هم اکنون در بازار هست ، خوشبختانه تاکنون گلایه ای از سوی مردم شهرستان قصرشیرین در رابطه با کمبود مصالح ساختمانی گزارش نشده است.

حشمت الله رضایی به خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون مردم به محل های دپوی عرضه مصالح ساختمانی و آهن آلات بنیاد مسکن مراجعه می کنند و مصالح مورد نیازشان را برای ساخت و ساز تامین می کنند و مشکلی در این بخش نیست.

** ساخت 811 واحد مسکونی در گیلانغرب پایان یافت

فرماندار گیلانغرب از پایان عملیات ساخت 811 واحد مسکونی آسیب دیده ناشی از زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان پارسال در این شهرستان خبر داد.

کوروش محمودیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع 17 هزار و 833 واحد مسکونی ارزیابی شده در این شهرستان، 16 هزار و 824 واحد خسارت دیده اند که چهار هزار و 748 واحد آن احداثی و 16 هزار و 824 واحد مسکونی دیگر نیز تعمیراتی هستند.

وی از پایان کار آواربرداری 2 هزار و 850 واحد آسیب دیده ناشی از زلزله پارسال خبرداد و اظهار داشت: اکنون سه هزار و 96 واحد مسکونی در مرحله پی کنی و پی سازی، 2 هزار و 20 واحد در مرحله دیوار چینی، 901 واحد در مرحله اجرای سقف، 811 واحد در مرحله نما و 630 واحد نیز تحویل مالکان شده است.

وی بیان کرد: در بخش تسهیلات پرداختی هم تاکنون از مجموع 14 هزار و 408 واحد آسیب دیده معرفی شده به بانک های عامل، 11 هزار و 907 واحد آن منجر به عقد قرارداد شده که از این تعداد به صاحبان هشت هزار واحد مسکونی، تسهیلات مورد نیاز پرداخت شده است.

فرماندار گیلانغرب اضافه کرد که همچنین مالکان چهار هزار و 641 واحد مسکونی آسیب دیده ناشی از زلزله پارسال کمک های بلاعوض خود را دریافت کردند.

محمودیان گفت: تلاش می شود تا پایان شهریور تعداد واحدهای تکمیلی از یک هزار واحد فراتر رود.

وی گفت: باید همه امکانات لازم بسیج شود تا پیش از سالگرد واقعه تلخ زلزله ، بیش از 60 درصد مجموع واحدهای مسکونی تخریبی و آسیب دیده، بازسازی شود.

امید است که مسئولان و متولیان امر علاوه بر رصد بازار ، با تامین به موقع مصالح ساختمانی و آهن آلات مورد نیاز ، زلزله زدگان را در ساخت واحدهای مسکونی یاری دهند تا بخش زیادی از مردم زلزله زده کرمانشاه پیش از سالگرد واقعه زلزله مرگبار هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان پارسال به منازل خود بازگردند و در کنار کانون گرم خانواده ، روزهای سخت این ایام را به فراموشی بسپارند.

شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از 220 هزار تن جمعیت و در مجموع 249 کیلومتر مرز با عراق دارند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار 14 شهریور 97، کدمطلب: 83023155،www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
احتکار هم تو این شهر مشکل ساز شده متاسفانه چون کرمانشاه هم جزو شهرهای با بیشترین احتکار بود.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
با زیاده خواهی مسیولان افراد مسیول حتی اگه بخوان مصالح ومواد ارزان بدن نمیشه یا اینکه با احتگار سعی میکنن بازار خراب کنن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین