پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۰۳۴
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
فصل صید میگو امسال به کام صیادان نبود. صیادانی که سال گذشته 1680 تن میگو صید کردند، حالا با پایان فصل صید باید به 855 تن صید راضی باشند. کاهش ذخایر میگوها و پراکندگی آن‌ها در آب‌های خلیج فارس دسترسی صیادان را کمتر کرده بود. محمدجواد شعبانی، رئیس ارزیابی ذخایر پژوهشکده میگوی کشور، در این باره توضیح می‌دهد.

شعار سال: فصل صید میگو امسال به کام صیادان نبود. صیادانی که سال گذشته 1680 تن میگو صید کردند، حالا با پایان فصل صید باید به 855 تن صید راضی باشند. کاهش ذخایر میگوها و پراکندگی آن‌ها در آب‌های خلیج فارس دسترسی صیادان را کمتر کرده بود. محمدجواد شعبانی، رئیس ارزیابی ذخایر پژوهشکده میگوی کشور، در این باره توضیح می‌دهد.

دلیل کاهش صید میگو چه بود؟

سال گذشته منطقه مطاف و تنگستان بیشترین تراکم میگوها را داشتند، اما امسال میگوها در اکثر آب‌های ساحلی پراکنده شده بودند و همین نکته دسترسی صیادان را به میگو کاهش داده بود. بنابراین در روزهای آغازین فصل صید میگو، آمار صید بسیار کمتر شد. از سوی دیگر، امسال از اول فصل صید میگو تاکنون باد شمالی غالب و جریان‌های جوی هم شدید بود. وقتی جریان‌های جوی قدرتمند باشد تور عملکرد درستی نخواهد داشت و به همین دلیل صید خوبی به دست نمی‌آید.

میگوهای برداشت شده از نظر کیفی در چه وضعی هستند؟

بررسی صید امسال نشان می‌دهد ذخیره جوان میگوها بیش از حد مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. طبق نمونه‌برداری‌های صورت گرفته اکثر میگوهای صید شده عمر بیش از یک‌ سال دارند. وقتی در میان صید طول عمر بیش از یک‌ سال باشد، نشان می‌دهد ذخیره جوان بیش از حد مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. همچنین شرایط جوی، بارندگی و صید ترال در کاهش ذخایر آبزیان تاثیر زیادی گذاشته است.

پیش‌بینی می‌کنید میزان صید در مجموع چقدر باشد؟

پیش‌بینی می‌شود رقم صید با تخلیه کامل لنج‌ها همان بیش از 800 تن میگو باقی بماند. در روزهای پایانی صید حدود 40 تا 50 درصد شناورها صید میگو را کنار گذاشتند و شناورهای خود را به اعماق بالای 40 تا 50 متر هدایت کردند تا به صید ترال بپردازند. این در حالی است که تا پایان فصل صید میگو صید ترال با هدف حفظ ذخایر ممنوع است. به همین دلیل باید با وجود نارضایتی برخی از صیادان ممنوعیت صید اعلام می‌شد تا بخشی از ذخایر برای سال بعد نگهداری شود. معمولا زمانی این ممنوعیت صید اعلام می‌شود که 20 درصد صید برای سال بعد حفظ شود.

مگر طرح دریابست برای حفظ ذخایر میگو اجرا نمی‌شود؟

طبق هماهنگی‌ با استان‌های همجوار یعنی خوزستان و هرمزگان دریابست در آب‌های مشترک اجرا می‌شود. این طرح باید حداقل به مدت سه ماه در فصل تخم‌ریزی میگوها و در نهایت طی پنج سال اجرا شود تا شاهد تغییر اساسی در میزان ذخایر آبزیان باشیم. اجرای طرح دریابست به این صورت، نیازمند این است که جامعه صیادی هم مورد حمایت قرار گیرد و در روزهایی که صیاد اجازه ورود به دریا را ندارد جایگزینی برای تامین معاش داشته باشد. دریابستی که در حال حاضر 15 تا 20 روز قبل از فصل صید اجرا می‌شود، تاثیر قابل‌توجهی در ذخایر میگوها ندارد.

صیادان با طرح دریابست سازگار شده‌اند؟

اولین بار سال 94 بود که طرح دریابست در آب‌های استان اجرا شد. اعتراض‌های مکرر صیادان موجب شد این طرح در سال 95 اجرا نشود، اما بعدها صیادان متوجه شدند این طرح برای آن‌ها هم بدون منفعت نیست. وقتی ذخایر میگو بیشتر باشد به تبع میزان صید هم بیشتر خواهد بود. لذا سال‌های بعد خودشان تقاضای دریابست دادند. اما واقعیت این است که در شرایط اقتصادی کنونی اجرای طرح دریابست بسیار دشوار است و صیادانی هم هستند که از این طرح تبعیت نمی‌کنند. اگر به همین صورت پیش رود شاهد کاهش قابل ‌توجه ذخایر آبزیان خواهیم بود. اجرای این طرح نیازمند این است که از جامعه صیادی حمایت شود و در روزهایی که صیاد اجازه ورود به دریا را ندارد جایگزینی برای تامین معاش داشته باشد یا لااقل از بیمه بیکاری برخوردار باشد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 13 شهریور 97، کد مطلب: 29304، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین