پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۹۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶
مشاور وزیر کار و تعاون در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد، اهدافی مثل ایجاد اشتغال و صیانت از نیروی کار دنبال می‌شود.در این مناطق، معافیت‌ها، تسهیلات و امتیازاتی را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی با هدف رونق اقتصادی و تولید اشتغال مولد و رفاه حال عمومی مردم منطقه در نظر گرفته که در سایر کشورها الگوی موفقی بود.

شعارسال: مشاور وزیر کار و تعاون در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد، اهدافی مثل ایجاد اشتغال و صیانت از نیروی کار دنبال می‌شود.

 فرهاد شیخی عصر امروز در مراسم معارفه مدیر واحد کار منطقه ویژه اقتصادی پارسیان اظهارداشت: سیاست‌های دولت از سال ۱۳۷۲ برگرفته از تجربه‌های جهانی، ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که الگوهای موفقی در کشورهایی مانند چین و امارات در جنوب خلیج‌فارس، کشورهای مختلف دیگر در راستای توسعه و رشد بهتر فضای اقتصادی نظیر فضای کسب و کار قانونگذار برای یکسری مناطق محدود یا همان محدوده داخل فنس سری مجموعه قوانین و مقررات خاصی تدوین کرده است.

وی در ادامه افزود: در این مناطق، معافیت‌ها، تسهیلات و امتیازاتی را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی با هدف رونق اقتصادی و تولید اشتغال مولد و رفاه حال عمومی مردم منطقه در نظر گرفته که در سایر کشورها الگوی موفقی بود.

مشاور وزیر کار و تعاون در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: کشور جمهوری اسلامی نیز از سال ۷۲ با ایجاد مناطق آزاد این کار را شروع کرد، سال ۸۴ مناطق ویژه اقتصادی را استارت زد ما در حال حاضر هفت منطقه آزاد فعال و ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی فعال داریم، به تازگی، مجلس شورای اسلامی هشت منطقه آزاد جدید و همچنین ۶۹ منطقه ویژه اقتصادی دیگر به این مناطق درحال فعالیت افزود که مناطق آزاد آمارش را به ۱۵ و منطقه ویژه به ۱۳۳ افزایش دهیم.

وی تصریح‌کرد: به هر حال این کانالی که قانونگذار خارج از سرزمین اصلی تسهیلات و امتیازات ویژه ای که قائل شده است برای مناطق خاصی که در نظر گرفته به عنوان منطقه اقتصادی با هدف جذب حدکثری سرمایه گذار داخلی و خارجی بوده است.

شیخی گفت: نشانه این نیست که قوانین و مقررات سرزمین اصلی به نوعی شاید دست و پا گیر باشد یا مانع تولید باشد ایجاد این مناطق خاص و تدوین یک سری قوانین و مقررات و اعطای یک سری تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این منطقه بیشتر در راستای تسهیل فضای کسب و کار است.

وی ابرازداشت: یکی از این امتیازات و تسهیلات ویژه که به مناطق آزاد و مناطق ویژه در نظر گرفته شده معافیت از قانون کار است، قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۶۹ ماهیت جنبه چتر حمایتی کارگری دارد یعنی با هدف صیانت از نیروی کار که به اصطلاح حقوقدانان ما چسبندگی نیروی کار برای کارفرما پیش‌بینی کرده است و این قانون به نوعی چتر حمایتی آن صفر است و حمایت از شخص کارگر است.

مشاور وزیر کار و تعاون در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: قانونگذار پیش‌بینی کرده است برای مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد و بعضاً در پارک‌های علمی و فناوری برای اینکه فضا را به نامی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری کند و زندگی نیروی کار را به آن فرم خاصی که اگر کارفرما نیروی کاری را جذب، و احساس کرد این پروژه تمام شده است یا این نیرو مناسب آن کار نیست در بروکراسی اداره مراجع حل اختلاف گرفتار نشود یکی از امتیازاتی که قانونگذار وضع کرده است برای این مناطق، خروج از قانون کار و جایگزین کردن، مقرراتی به جای قانون کار در این مناطق است.

وی بیان‌کرد: در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد، هدف ایجاد اشتغال و صیانت از نیروی کار است اما باید قانون‌مدار باشیم و توجه کنیم که به هر حال قانون‌گذاری که این سیاست را تدوین کرده برای منطقه خاص یک امتیازی قائل شده و برای رشد سریع‌تر منطقه اطاعت از قانون لازمه پیشرفت است.

شیخی گفت: به منظور بهره‌مندی امتیازات یک منطقه ویژه برای رشد و توسعه شهرستان و منطقه‌ باید توابع آن را نیز قبول کرد، نیروی کاری که جذب در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان خواهد شد قرار بر این نیست که مدیر واحد کار و خدمات اشتغال ایجاد کنند.

مشاور وزیر کار و تعاون در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: کلیه مسؤولان منطقه از جمله شخص مدیرعامل و مسؤولان سازمان در راستای امتیازاتی که قانون‌گذار برای این منطقه خاص در نظر گرفته در راستای فعالیتی که برای هر چه توسعه زیرساخت منطقه در نظر می‌گیرند با جاذبه‌هایی که ایجاد می‌کنند برای جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی موظف به ایجاد اشتغال هستند و خود به خود فعالیت دوستان اشتغال را با خود خواهند آورد.

وی افزود: در این میان، نقش مدیران واحد کار و خدمات اشتغال تعادل بخشیدن بین کارگر و کارفرما در راستای تنظیم بازار کار است، یعنی به نوعی قانونگذار رها نکرده کارگر این منطقه را با توجه به امتیازی که به کارفرما داده است بعد از تدوین قانون کار دانشگاه آزاد اسلامی بقاع متبرکه یکسری نهادهای مذهبی خاص اینها از شمول قانون کار خارج هستند هیچ مقررات دیگری هم ندارند یعنی هیچ مرجعی برای رسیدگی به حق و حقوق کارگران در این نهادها وجود ندارد به غیر از مراجع دادگستری که حق عمومی هر کسی هست مراجعه کند.

شیخی بیان‌داشت: قانونگذار در راستای تسهیلاتی که برای مناطق آزاد و ویژه در نظر گرفته و چتر حمایتی خودش را بر سر کارفرما اعم است سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به نهایت حمایتش را در توسعه مناطق محروم در نظر گرفته کارگرش را رها نکرده است جایگزین قانون کار در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد مقررات ۵۱ ماده ای است که ۲۴ سال از عمر آن می‌گذرد درست است که نقاط ضعف بسیاری هم دارد.

مشاور وزیر کار و تعاون در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابرازداشت: به دلیل این‌که قرار است دولت، فضای کسب و کار را رونق ببخشد با امتیازی که به کارفرما می دهد و در قانون مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی به نوعی مخصوصاً در مناطق آزاد قانونگذار تدوین کرده است کلیه دستگاه‌های اجرایی می‌بایست تمام وظایف و اختیارات خودشان را به نوعی به این مناطق محول کنند.

وی ادامه داد: یعنی دست مدیرعامل این مناطق را باز بگذارند برای این که به راحتی بتوانند برای توسعه آن منطقه نهایت اختیار کامل را داشته باشند و در بروکراسی اداری دستگاه‌های اجرایی مختلف گرفتار نشود، اما قانونگذار برای تنها دستگاهی که مقررات خاص پیش بینی کرده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است با مقررات اشتغال نیروی انسانی بیمه و تامین اجتماعی که جایگزین قانون کار در مناطق ویژه اقتصادی است و به نوعی می خواهد به کارفرما این پیام برساند که درست است که برای جذب نیرو و اخراج نیرو دستت باز است و راحت بتوانید در راستای بهره‌وری نیروی کار استفاده بهینه داشته باشید ولی کارگر رها شده نیست.

مشاور وزیر کار و تعاون در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکیدکرد: تفکر اینکه منطقه ویژه را با سرزمین اصلی یکسان ببینند از ذهنتان خارج کنید، چتر حمایتی برای سرمایه‌گذاری لازمه پیشرفت است.

شیخی اضافه‌کرد: این‌که فردا پیمانکار در منطقه ویژه اقتصادی فعالیتی داشته است و حالا تمام شده یا ورشکست شده یا به هر دلیل پروژه‌اش تمام شده است فردا بیایند بگویند ما بیکار شدیم و اعتصاب کنند چنین چیزی قابل قبول نیست لذا از حالا باید اطلاع‌رسانی کرد.

وی گفت: اگر منطقه ویژه اقتصادی رونق و مزایای منطقه ویژه اقتصادی می‌خواهید تبعات آن را نیز باید ببینید تبعات آن را نیز قانونگذار پیش بینی کرده است، منطقه ویژه اقتصادی در هر کجای این سرزمین ایجاد شود چتر حمایتی برای نیروی کار ندارد اگر این نیروی انسانی کارش را به درستی انجام دهد و بهره‌وری داشته باشد صددرصد کارفرما به این نیروی کار نیاز خواهد داشت و هیچ موقع کارفرمای زرنگی که به فکر کار خودش است نیروی کار مفید و به رهبر از دست نمی‌دهد.

شیخی گفت: توصیه می‌کنم در ابتدای کار یک بانک اطلاعاتی قوی از پیمانکاران و کارفرمایان داشته باشید و حتما ارتباط‌تان را با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهت جذب سرمایه‌گذار بهویژه خارجی حفظ کنید، با توجه به ارتباط مستقیم ۱۰ ساله‌ای با مناطق ویژه اقتصادی آینده ای بسیار درخشان و امید بخشی را برای شما پیش‌بینی می‌کنم.

مشاور وزیر کار و تعاون در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: به دستور مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل نیلگون خلیج همیشه نیلگون فارس از عسلویه شروع شده تا لامرد و پارسیان و ... ادامه دارد.

وی ادامه داد: طرح توسعه سواحل مکران که از بندرعباس شروع و تا مرز پاکستان ادامه خواهد داشت، به دستور شخص مقام معظم رهبری، باید جمعیت متمرکز در مرکز استان را به حوزه ساحلی خلیج فارس انتقال دهیم و لازمه‌اش این است که با تسهیلات و امتیازات و سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود ساحل خلیج فارس شاهد آینده‌ای درخشان باشد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس هرمزگان، تاریخ انتشار 25شهریور 97، کدمطلب:13970625001259 ، www.hormozgan.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
ا.ف75
در صورتی که دقیقاااداریم تو این مناطق ازاد برعکس ایم عمل میکنیم و به بدترین شیوه ممکن تیشه به ریشه کشور می زنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین