پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۸۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
نوسانات و بالا رفتن قیمت دلار و طلا و ... و تاثیر آن بر اقتصاد ایران زندگی را برای کارگران سخت تر از گذشته کرده است.
شعارسال: کارگران این روزها با گران شدن نرخ اجاره بها و اقلام معیشتی زندگی سخت تری از لحاظ اقتصادی نسبت به گذشته دارند، این در حالی است که پس از آنکه ربیعی وزیر کار دولت روحانی استیضاح شد، دولت هنوز وزیری را به مجلس معرفی نکرده و وزارت کار همچنان بدون وزیر است.

برخی از کارشناسان معرفی نکردن وزیر از سوی دولت را بی توجهی مسئولان به وضعیت کارگران عنوان می کنند .

فتح اللهی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با گلایه از اهمال وزارت کار در بررسی ترمیم مزد ۹۷ گفت: کارگران پس‌اندازی برای خرید مسکن ندارند، چرا که از هزینه‌های روزمره خود عقب هستند.

وی درباره بی‌تفاوتی دولت نسبت به حمایت جامعه کارگران گفت: در زمینه ترمیم دستمزد سال 97 کارگران هیچ اقدام مثبتی از سوی دولت دیده نمی‌شود. دولت باید اقدام جدی در زمینه تامین سبد معیشت کارگران داشته باشد. هم کارفرمایان و هم دولت در ترمیم دستمزد کارگران باید مشارکت کنند.

وی ادامه داد: دولت معتقد است اگر دستمزد به صورت نقدی باشد افزایش تورم ایجاد می‌کند. بحث این است که سبد معیشت کارگران تأمین شود. اگر دولت می‌گوید پول نقد تورم می‌آورد سبد معیشت کارگران را به صورت سبد کالا تأمین کند.

فتح اللهی اظهار داشت: سال گذشته هزینه سبد معیشت خانوار کارگری2 میلیون و 600 هزار تومان بود. در حال حاضر تأمین این سبد 800 هزار تومان گران‌تر شده است. یعنی 31 درصد افزایش هزینه‌ها را داشته‌ایم. تمام هزینه‌های زندگی کارگران گران شده است. افزایش اجاره‌بها، افزایش هزینه درمان و امور بهداشتی، افزایش هزینه‌های آموزشی و افزایش هزینه‌های خوراک باعث شده است مردم دچار مشکلات متعدد شوند. یک زمان کارگری با فعالیت در 2شغل هزینه‌های زندگی خود را تأمین می‌کرد اما به جایی رسیده‌ایم که فعالیت در 2شغل هم جوابگوی زندگی نیست. افزایش قیمت نفت و قیمت دلار به نفع دولت است. دولت باید از این امتیاز استفاده کند و شرایط را برای کارگران به حالت اول بازگرداند. مشکلات کارگران از پرکاری، چند شیفت کاری و دستفروشی گذشته است و اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: انتظار داریم مجلس به عنوان قانونگذار و یک مرجع تأثیرگذار دولت را در حمایت از کارگران همراهی کند. وی افزود: امکان خرید مسکن برای کارگران دیگر وجود ندارد، چرا که آنها پس‌اندازی برای خرید مسکن ندارند و از هزینه‌های روزمره خود عقب هستند. از طرفی افزایش دستمزد سال 97 کارگران نتوانست پوشش تمام هزینه‌های زندگی آنها را بدهد.

فتح‌اللهی با تاکید بر اینکه هیچ قانونی مبنی بر اینکه دستمزد کارگران تنها یک بار در سال افزایش یابد وجود ندارد، اظهار داشت: در جلسه‌های آینده شورای عالی کار به طور 100 درصد بحث افزایش مجدد دستمزد را بررسی خواهیم کرد. با توجه به شرایطی که تمام کالاها گران شده‌ است، درخواست بررسی مجدد افزایش دستمزد را داریم و در جلسات شورای عالی کار افزایش دستمزد را بازنگری می‌کنیم.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به تعدیل‌های متعدد نیروی کار در سال 97 گفت: تولید‌کنندگان با مشکلات متعدد در افزایش قیمت مواد اولیه و رکود در فروش محصولات خود مواجهند و در حال حاضر تورم بالایی در بازار و جامعه دیده می‌شود اما تولید‌کنندگان برای کنترل هزینه‌های خود از نخستین ‌اهرم که تعدیل نیروی کار است، استفاده می‌کنند.

با توجه به مشکلاتی که در بازار کار و اشتغال در کشور وجود دارد و وزارت خانه مربوطه نیز بدون وزیر اداره می شود باید منتظر ماند و دید دولت چه برنامه ای برای حل مشکلات کارگران دارد، آیا حقوق کارگران افزایش پیدا می کند و یا دولت راهکار دیگری برای حل مشکلات این قشر زحمتکش دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی افکارنیوز ، تاریخ انتشار: 31 شهریور 1397 ، کدخبر: ۷۸۹۴۵۸ ، www.afkarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
0
0
تنها کسانی که درامدشان هیچ تغییری نمیکند


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین