پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۵۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
چهار ماه پس از توقیف صدها عنوان از کتاب‌های سه ناشر - که به صورت غیرقانونی چاپ و تکثیر شده بود - با دستور مقام قضایی و توسط پلیس و در هماهنگی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، گزارش فعالیت خود را منتشر کرد
شعارسال:کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، از اقامه شکایت توسط وکیل این اتحادیه در مراجع ذی‌صلاح برای پیگیری پرونده یک قاچاق بزرگ کتاب، خبر داد.

چهار ماه پس از توقیف صدها عنوان از کتاب‌های سه ناشر - که به صورت غیرقانونی چاپ و تکثیر شده بود - با دستور مقام قضایی و توسط پلیس و در هماهنگی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، گزارش فعالیت خود را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: پس از اجرای عملیات توقیف کتاب‌های قاچاق مرحله اول، در تاریخ ۹۷/۳/۹ در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه پرونده شکایت تشکیل شد و در رابطه با این پرونده سه ناشر متضرر وکالت امر را به وکیل اتحادیه واگذار کردند و پس از بررسی پرونده توسط بازپرس و تفهیم اتهام به متهمین، برای ایشان قرار وثیقه صادر شد.

تصویری از انبار کتاب‌های توقیف شده توسط پلیس در خرداد ۹۷ که با هماهنگی اتحادیه ناشران صورت گرفت

بر اساس گزارش کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، امور قضایی مرتبط با عملیات یادشده ادامه دارد و گزارش‌های آن متعاقباً منتشر خواهد شد.

یادآوری می‌شود، شامگاه شنبه ۵ خردادماه سال جاری، پلیس تهران پس از وصول دستور مقام قضایی برای ضبط و جمع آوری تعداد زیادی کتاب که به صورت غیرقانونی توسط عوامل یک باند متخلف در این حوزه منتشر شده بود، در هماهنگی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مبادرت به جمع آوری و توقیف این کتاب‌ها و انتقال آنها به انبار این اتحادیه جهت انجام مراحل قضایی بعدی کرد.

تعداد این کتاب‌ها بسیار زیاد و حجمی حدود ۱۰ وانت را تشکیل می‌داد؛ این کتاب‌ها آثار تعداد زیادی از ناشران از جمله انتشارات امیرکبیر، خوارزمی، فرهنگ معاصر، ققنوس، نشر قطره، نیلوفر، علمی، سخن، علم، پیکان، جاویدان چشمه، مازیار، آگاه، بهجت، آموت، اختران، آبی، جامی، پیام و انتشاراتی‌های زمان و نیل (که البته هر دو آنها تعطیل شده‌اند) بودند، که در آن زمان، پلیس ضمن پلمب دو مغازه محل کتابفروشی‌های راسته خیابان انقلاب، دو تن از متخلفین را هم با دستور مقام قضایی بازداشت کرد.

بر اساس گزارش اخیر کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، با توجه به تمهیداتی که گروه صیانت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اندیشیده و طریقه اتخاذ شده برای اقامه شکایت از افراد خاطی و متهمان، وکیل اتحادیه به وکالت از ناشران متضرر از جرم ِتکثیر غیرقانونی و قاچاق کتاب، مبادرت به اقامه شکایت در مراجع ذی‌صلاح خواهد کرد.

در گزارش یادشده، همچنین ضمن اشاره به روند انتخاب اعضای این کارگروه و شروع فعالیت آن در دی ماه ۱۳۹۵، آمده است: کارگروه صیانت هر دو هفته یک بار با حضور قریب به بیست نفر از ناشران و موزعان و رئیس اتحادیه، در محل این اتحادیه تشکیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، فعالیت کارگروه یادشده در پنج حوزه عملیاتی تعریف و مسئولیت و هر حوزه به عهده تنی چند از اعضای گروه واگذار شده که عبارتند از:

۱) انتظامی و قضایی
۲) بازرسی، جمع‌آوری اطلاعات و نظارت
۳) فرهنگ‌سازی عدم تولید و عرضه کتاب قاچاق
۴)تأمین مالی عملیات اجرایی
۵) پیشگیری از کپی‌کاری کتاب (از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

مطابق گزارش منتشر شده، اعضای این کارگروه جهت بررسی موضوعات مطروحه تاکنون بالغ بر ۱۵۰ نفر-ساعت نشست داشته‌اند و همچنین جهت پیگیری امور اجرایی حوزه‌های مربوطه خارج از اتحادیه بیش از ۱۶۰ نفر-ساعت وقت صرف شده است. این در حالی است که در طراحی و اجرای عملیات توقیف کتاب‌های قاچاق مرحله اول (ابتدای خردادماه ۹۷) قریب به ۱۰۷۵ نفر-ساعت زمان صرف شده است.

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار13مهر97، کدخبر: 4421156،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
خدا خیرشون بده که کتاب های قاچاق رو توقیف کردن نویسنده ها سال ها برای این که کتابی بنویسند تلاش میکنند
ح.ن76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
حیف حقوق ناشران و نویسندگانی که طی این جریانها پایمال میشه.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین