پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
استان قزوین از نظر توسعه گازرسانی جزو استان‌های پیشرو کشور است و هم‌اکنون گازرسانی به برخی از روستاهای این استان که از این نعمت برخوردار نیستند در دست اقدام است که می‌تواند مزایای زیادی برای مردم و منطقه در بر داشته باشد.در این میان، «علی فرخزاد» معاون عمرانی استانداری قزوین نظر متفاوتی دارد. وی افزود: درباره ضرورت گازرسانی به روستاهای الموت ودر کل مناطق سخت گذر، دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت، برخی کارشناسان معتقد بودند این کار توجیه اقتصادی ندارد، اما به هر حال در آن زمان بررسی‌های لازم انجام شد و فقط دیدگاه فنی و اقتصادی مد نظر قرار نگرفت بلکه دیدگاه‌های اجتماعی، تولیدی و آمایش سرزمین لحاظ شد و بر اساس همین موارد این تصمیم گرفته شد. طرح، کار خیلی بزرگی است، به طوری که حتی در مناطقی که خودرو نمی‌توانست برود گازرسانی شده و دور از انتظار بود که این کار انجام شود. از سال 90 که قرار شد این طرح آغاز شود اتفاقی نیفتاد و تقریباً در دو سال و نیم اخیر به‌صورت جدی کار شروع شد.

شعار سال: کشور ما در زمینه منابع گازی پس از روسیه دومین کشور دنیاست که علاوه بر صادرات توانسته با گازرسانی به شهرها و حتی روستاها مردم را از این نعمت خدادادی بهره‌مند سازد. گاز به‌عنوان یک سوخت کم آلاینده توانسته علاوه بر تسهیل در معیشت مردم و توسعه زیرساخت‌ها به پیشبرد صنعت، دامداری و حتی کشاورزی نیز کمک کند.

برخورداری همه شهرهای استان از گاز طبیعی

«اسماعیل مفرد بوشهری» مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین درباره طرح‌های گازرسانی در این استان در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: هم‌اکنون تمام شهرهای استان از گاز طبیعی برخوردار هستند و تا سال 92 تنها در حوزه روستایی 230 روستا گازدار بود. این در حالی است که از سال 92 تاکنون 213 روستا گازدار شده و قطعاً با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اقدام این آمار افزایش خواهد داشت.

وی افزود: کاری که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم صورت گرفت بسیار بزرگ بود، به طوری که تنها در دو سال گذشته به اندازه 10 سال کار انجام شده است. زمانی که به اداره گاز آمدم 300روستا گازدار بود، اما تا الان 443 روستا گازدار شده و عملاً با پایان گازکشی به روستاها به میانگین 82 درصد می‌رسیم که از میانگین کشوری بالاتر می‌رویم. یکی از مناطق مهم گازرسانی در استان قزوین منطقه الموت است که به‌دلیل اینکه قطب گردشگری استان نیز محسوب می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اجرای عملیات گازرسانی به این منطقه از سال 90 آغاز شد، اما با گذشت 7 سال هنوز این پروژه به اتمام نرسیده است. این منطقه سرد کوهستانی در سال‌های اخیر به‌دلیل نبود زیرساخت و امکانات شاهد مهاجرت مردم به شهرها بوده که گازرسانی می‌تواند ابزاری قوی برای توسعه زیرساخت‌ها شود و به رونق منطقه نیز کمک کند.

مشکلات گاز‌رسانی به الموت

بوشهری در پاسخ به اینکه چرا در گازرسانی به روستاهای الموت از برنامه از پیش تعیین شده عقب هستید، گفت: 5 سال از زمان شروع اجرای این پروژه گذشته بود که مسئولیت اداره گاز استان را به دست گرفتم. این در حالی بود که پیمانکاران در زمان مدیریت پیشین انتخاب شده بودند و با مشکلاتی توانستیم کار را پیش ببریم و تاکنون بالای100 میلیارد تومان برای گازرسانی به الموت هزینه شده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر گازرسانی به الموت کوهستانی و سخت‌گذر بودن این منطقه است و در برخی مناطق به‌دلیل سنگی بودن مسیر شاید روزانه 3 متر بیشتر نمی‌شد کار کرد. با وجود این، کار در حال انجام شدن است و 15 روستای الموت گازدار است و 18 روستا نیز در هفته دولت گازدار شد. 39 روستا هم طبق برنامه در دهه فجر گازدار می‌شود و مابقی روستاها که 40 روستا را شامل می‌شود تا پایان سال آینده گازرسانی می‌شود.

مدیر عامل شرکت گاز استان قزوین درباره مشکلات این پروژه توضیح داد: در حال حاضر یکی از مشکلات ما در پیشبرد پروژه‌ها تورم به وجود آمده و افزایش قیمت هاست، چون پیمانکاران باید لوازم را خودشان بخرند و این موضوع در کنار اینکه باعث شده سرعت کار گرفته شود به نقطه‌ای رسیده که برای پیمانکار زیان آور شده و پیمانکار می‌آید پیش ما و گلایه می‌کند که قیمت جنس 3 برابر شده است. در همین ارتباط، با کمک استانداری با وزیر راه و شهرسازی نامه نگاری کرده‌ایم و خواستار تجدید نظر در شرایط پیمانکاران شده‌ایم و امیدواریم با سیاست تعدیلی که دولت در دستور کار قرار داده زیان پیمانکاران پوشش داده شود.

ضعف پیمانکاران

صحبت‌های بوشهری در حالی مطرح می‌شود که یکی از مهندسان اداره گاز استان قزوین که نخواست نامی از او فاش شود، بزرگ‌ترین مشکل در طولانی شدن کار را انتخاب نادرست پیمانکاران دانست و به «ایران» گفت: وقتی با پیمانکاران ضعیف و با کمترین قیمت ارائه شده قرارداد بسته می‌شود و پیمانکاران مجرب و آگاه به کار از دور خارج می‌شوند، نتیجه این می‌شود که کار از هر نظر از جمله کیفیت پایین بیاید و استاندارد لازم را نداشته باشد و در عین حال مطابق زمان‌بندی از پیش تعیین شده پیش نرود. این در حالی است که اگر پیمانکار در زمان مقرر و تعیین شده کار را تحویل داده بود به تورمی که هم‌اکنون شاهدش هستیم برخورد نمی‌کردیم. البته سخت گذر بودن منطقه، اخذ مجوزها و کمبود منابع مالی که باعث توقف چند باره این پروژه شد از دیگر دلایل کاهش سرعت اجرایی آن است، اما مشکل عمده، پیمانکاران ضعیف هستند.

انجام طرح گازرسانی کار بزرگی است

در این میان، «علی فرخزاد» معاون عمرانی استانداری قزوین نظر متفاوتی دارد. وی افزود: درباره ضرورت گازرسانی به روستاهای الموت ودر کل مناطق سخت گذر، دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت، برخی کارشناسان معتقد بودند این کار توجیه اقتصادی ندارد، اما به هر حال در آن زمان بررسی‌های لازم انجام شد و فقط دیدگاه فنی و اقتصادی مد نظر قرار نگرفت بلکه دیدگاه‌های اجتماعی، تولیدی و آمایش سرزمین لحاظ شد و بر اساس همین موارد این تصمیم گرفته شد. طرح، کار خیلی بزرگی است، به طوری که حتی در مناطقی که خودرو نمی‌توانست برود گازرسانی شده و دور از انتظار بود که این کار انجام شود. از سال 90 که قرار شد این طرح آغاز شود اتفاقی نیفتاد و تقریباً در دو سال و نیم اخیر به‌صورت جدی کار شروع شد.

فرخزاد با حمایت از پیمانکاران این پروژه، توضیح داد: تا جایی که در جریان هستم پیمانکاران با سرعت و کیفیت کار کرده‌اند و شاید اگر یک پیمانکار بزرگ وارد می‌شد این رقابتی که بین پیمانکاران وجود دارد ایجاد نمی‌شد. ضمن اینکه اگر با یک پیمانکار بزرگ به مشکل بخورید کل پروژه متوقف می‌شود اما کار کردن با چند پیمانکار این خاصیت را دارد که هم رقابت بین پیمانکاران به وجود می‌آید. هم اینکه اگر با یکی از آنها به مشکل برخورد کنیم کل پروژه متوقف نمی‌شود.

افزایش قیمت‌ها، مانع اجرای پروژه‌های عمرانی

معاون عمرانی استاندار قزوین درباره روند اجرای پروژه‌ها، اظهار داشت: حقیقت این است که هم‌اکنون اکثر پروژه‌های عمرانی استان به‌دلیل افزایش قیمت‌هایی که وجود دارد، فعال نیست. شما در نظر بگیرید پیمانکارانی که برای همین پروژه گازرسانی کار می‌کنند به‌دلیل اینکه مصالح از جمله لوله‌های فولادی را خودشان تأمین می‌کنند با بالا رفتن زیاد قیمت‌ها دچار مشکل شده‌اند.

وی گفت: در همین زمینه در شورای فنی استان چند تصمیم گرفتیم؛ اول اینکه کارفرما لوازم را خریداری کند و تحویل پیمانکار بدهد و از قیمت قبلی کم کند، دوم اینکه خسارت و زیان به پیمانکار پرداخت کنیم و سوم اینکه قرارداد را فسخ کنیم و با پیمانکار جدیدی کار را پیش ببریم. در حال حاضر منتظریم نرخ تعدیل و شاخص مابه تفاوت آهن‌آلات و سیمان و ضوابط جدید به ما ابلاغ شود و پس از آن تصمیم‌گیری کنیم.

فرخزاد درباره زمان پایان گازرسانی به روستاهای الموت و تأثیرات گازرسانی به این منطقه، گفت: اگر با روال سال گذشته پیش می‌رفتند درنهایت در هفته دولت سال آینده پروژه به اتمام می‌رسید، اما فکر می‌کنم تا پایان سال آینده این کار انجام شود. این طرح به توسعه روستایی و ایجاد اشتغال و رونق گردشگری کمک می‌کند. در کنار این موارد گازرسانی انگیزه خوبی می‌شود برای حضور مردم در روستاها وهمچنین مهاجرت معکوس شهرنشینان به روستاها که این مسأله تأثیرات مثبت زیادی در منطقه خواهد گذاشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 16مهر 97، کدمطلب: 484889، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین