پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۹۹۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
يكشنبه، 15 مهر، زادروز سهراب سپهري، شاعر و نقاش نامدار كشورمان است و به همين مناسبت آلبوم ميناي مهتاب برگرفته از 30 شعر اين شاعر با اجراي مهرداد محمدپور منتشر مي‌شود و اين در حالي است كه در اين سال‌ها خوانندگاني مانند شهرام ناظري، عليرضا افتخاري و بهزاد راشدي و رامين آزادمهر پيش‌از‌اين بر‌اساس شعرهاي سهراب آلبوم‌هايي را منتشر كرده‌اند، همچنين دكلمه اين شعرها نيز توسط احمدرضا احمدي، خسرو شكيبايي و مهرداد اسكويي نيز منتشر شده است.

شعار سال: ميناي مهتاب: آبان 1392 در پي انتشار آلبوم صوتي «با نيلوفر تا مهتاب» با موضوع تن‌آرامي که با استقبال کم‌نظير مخاطبانش نيز مواجه شد؛ بررسي نتايج حاصل از نظرسنجي‌هاي مستمر به‌عمل‌آمده درباره ميزان اثربخشي آلبوم صوتي مذکور، در ايجاد حس آرامش رواني و افزايش قدرت تمرکز ذهني علاقه‌مندانش، به‌خوبي نشان داد که تعداد مخاطبان اين‌گونه آثار در جامعه، به دلايل مختلف در حال افزايش است و موجب شد تا انگيزه توليد آثاري از اين دست در فعالان اين عرصه، بيش‌از‌پيش تقويت شود؛ از‌اين‌رو توليد مجموعه ديگري به همين سبک و سياق، در دستور کار قرار گرفت که گزيده‌اي است از سروده‌هاي سهراب سپهري با عنوان «ميناي مهتاب».«ميناي مهتاب» با موضوع هنر، مجموعه‌اي است شامل دو حلقه لوح فشرده صوتي که به صورت موسيقي-گفتار توليد شده و خوانش 30 قطعه از سروده‌هاي سهراب سپهري است؛ از دفترهاي «صداي پاي آب»، «حجم سبز»، «مرگ رنگ»، «زندگي خواب‌ها»، «آوار آفتاب» و «ما هيچ ما نگاه» با اجراي مهرداد محمدپور که به منظور ايجاد فضاي ذهني امن و آرام در علاقه‌مندان شعر و موسيقي انتشار يافته است.مهم‌ترين ويژگي اثر يادشده که آن را از ساير آثار مشابهي که در اين زمينه توليد شده‌اند، متمايز و ممتاز مي‌کند، انتخاب و تدوين صحيح موسيقي‌هاي متن آلبوم و انطباق دقيق آنها با فضاي حاکم بر شعرهاست که شامل گزيده آثارZbigniew Preisner نابغه شهير موسيقي از لهستان و نيز موسيقي‌هايي از Vassilis Saleas آهنگ‌ساز و نوازنده چيره‌دست کلارينت، اهل يونان است که بسيار هوشمندانه صورت گرفته و شنيدن مستمر آن، علاوه بر کاهش هيجانات دروني و ايجاد تعادل در ريتم بدن حس تخيل و قدرت تفکر شنونده را برمي‌انگيزد و براي لحظاتي هم که شده، استرس ناشي از تنش‌هاي روزمره را از او دور کرده و او را به خوابي عميق فرو مي‌برد. بهترين زمان شنيدن محتواي هريک از لوح‌هاي فشرده صوتي «ميناي مهتاب»، متناسب با فعاليت مغز و ريتم بدن متغير است؛ به‌عنوان مثال نخستين لوح فشرده اين مجموعه را که با شعر «صداي پاي آب» آغاز مي‌شود، بايد وقتي شنيد که مغز در حال استراحت و ريتم بدن کند است. دومين لوح فشرده آن را نيز که با شعر «سوره تماشا» آغاز مي‌شود، وقتي که نشاط و هيجان دروني، ريتم بدن را به طور طبيعي افزايش مي‌دهد.با توجه به نياز روزافزون افراد جامعه به آثاري از اين دست که نقش بسزايي در کاهش آسيب‌هاي ناشي از اختلالات رواني و رفتاري، کنترل خشم و ايجاد حس آرامش در آنها ايفا مي‌کند؛ بنابراین همه آنهايي که برای حفظ و ارتقاي هرچه بيشتر بهداشت و سلامت روان خود، گوش‌سپردن به شعر و موسيقي را برمي‌گزينند، مخاطب هميشگي «ميناي مهتاب» هستند.در آلبوم بعدي «ميناي مهتاب» نيز، تعداد ديگري از سروده‌هاي سهراب سپهري به علاقه‌مندان اين‌گونه آثار، ارائه خواهد شد که از آن جمله مي‌توان به شعر «مسافر» اشاره كرد؛ تا در مجموع خوانش نيمي از «هشت کتاب» او در دسترس دوستدارانش قرار گيرد.تاکنون سه قطعه از آلبوم صوتي ميناي مهتاب با عناوين «نداي آغاز»، «واحه‌اي در لحظه» و «آب»، به صورت ديجيتال منتشر شده و اينک هم‌زمان با انتشار نسخه فيزيکي اثر ياد‌شده که مقارن با نودمين زادروز سهراب سپهري نيز هست، قطعه ديگري از آن با عنوان «سوره تماشا» منتشر مي‌شود.
در گلستانه: «در گلستانه» را هوشنگ کامکار ساخته و شهرام ناظري خوانده است. کوشش آهنگ‌ساز در اين مجموعه بر اين بوده که موسيقي را تا حد امکان در خدمت به‌تصويرکشيدن تابلوهاي نقاشي موجود در شعر سهراب، روايت کند. آلبوم «در گلستانه» در فروردين 1366 و به مناسبت شصتمين سالگرد تولد سهراب سپهري توليد شده است. اين اثر داراي 14 قطعه است و ارسلان (ويلن)، بيژن (دف)، اردشير (کمانچه)، ارژنگ (تنبک) و اردوان کامکار (سنتور)، ديگر عضوهاي خانواده کامکارها بوده‌‌اند که با نوازندگي خود، هوشنگ کامکار را در ساخت اين اثر ياري کرده‌اند. نکته جالبِ اين آلبوم، دکلمه‌خواني احمدرضا احمدي، شاعرِ هم‌روزگارمان، روي شعرهاي سهراب سپهري است. همچنين آيدين آغداشلو نيز جلد آلبوم «در گلستانه» را طراحي کرده است.
آب روان: بهزاد راشدي و رامين آزادمهر قرار بود نام آلبوم آب روان را در آغاز «صداي پاي آب» بگذارند. آلبوم در سال 1385 منتشر شد كه مجموعه‌اي است در گونه راک که بهزاد راشدي و رامين آزادمهر آهنگ‌هاي آن را روي شعرهايي از سپهري ساخته‌‌اند و خودشان نيز آنها را خوانده‌اند. اين آلبوم نه قطعه دارد که تنظيم همه آنها را هم راشدي و آزادمهر انجام داده‌اند. از ويژگي‌هاي اين آلبوم، حضور نوازندگان سوئدي است که نوازندگي ويلن، فلوت، بيس، درامز و ويولا را بر عهده داشته‌اند که بر همين اساس روي جلد آلبوم چنین درج شده است: «کاري از گروه ايراني- سوئدي فانوس». همچنين ضبط آلبوم در سوئد انجام شده و پخش آن را شرکت ارغنون در ايران عهده‌دار بوده است. در آلبومِ «آب روان» قطعه‌هايي مانند «اهل کاشانم»، «من به مهماني دنيا رفتم»، «باغ ما» و «نور و ظلمت» وجود دارد و الهام قلعه‌اي نيز در برخي قطعه‌ها همخوان بوده است.
خانه دوست کجاست: «خانه دوست كجاست»، عنوان آلبومي از عليرضا افتخاري و مهدي تاري است كه زمستان 1392 در مؤسسه نغمه‌هاي ماندگار ايرانيان منتشر شد. اين آلبوم با صداي عليرضا افتخاري و آهنگ مهدي تاري بر اساس شعرهاي سهراب سپهري، منتشر شد. تاري جوان که خود اهل کاشان است، تا پيش‌ازاين کاري توليد نکرده بود و آلبوم خود را به خواننده‌اي داد که آلبوم‌هاي پرشماري در کارنامه هنري‌اش به چشم مي‌خورد. عليرضا افتخاري «خانه دوست کجاست» را با احساسي که هميشه در صدايش موج مي‌زند، خواند و کار را شنيدني کرد. «خانه دوست کجاست»، آلبومي در ژانر موسيقي سنتي است و هفت قطعه در مايه دشتي، بيات اصفهان، نوا و ماهور دارد که شش قطعه را خواننده خوانده و قطعه پاياني را محسن حيدري دکلمه کرده است. ازجمله تصنيف‌هاي اين آلبوم مي‌توان به «آب را گل نکنيم»، «در گلستانه» و «خانه دوست کجاست» اشاره کرد.
مسافر شكيبايي: آلبوم موسيقي «مسافر» با صداي زنده‌ياد «خسرو شکيبايي» با محوريت اشعار سهراب سپهري و به آهنگ‌سازي و تنظيم محمدرضا احمديان و تهيه‌کنندگي صدرالدين حسين‌خاني يکشنبه ۲۲ اسفند 95 منتشر شد.زنده‌ياد «خسرو شکيبايي» در اين اثر موسيقايي به‌عنوان راوي، اشعار «سهراب سپهري» را قرائت مي‌کند و در واقع آخرين اثر اين هنرمند به شمار مي‌رود که براي نخستين بار منتشر‌ شد. اين اثر در همان سال‌ها و هم‌زمان با توليد آثار ديگر اين بازيگر سرشناس با محوريت اشعار «سهراب سپهري» ضبط شده است. پيش‌از‌اين نيز اين دكلمه‌ها در آلبومي با ۱۶ آهنگ به نام «سهراب» و با صداي خسرو شکيبايي منتشر شده بود.فهرست آهنگ‌ها: رگ پنهان، منظومه مسافر، سهراب قشنگ، سهراب حماسه، سهراب هفت‌ساله، سهراب روشن، سهراب تغزل، سهراب مسافر، آب، واحه‌اي در لحظه، جنبش واژه‌زيست، سايبان آرامش ما ماييم، سهراب، به باغ همسفران، صدا کن مرا و غربت.نوازندگاني که در آلبوم موسيقي «مسافر» به هنرنمايي پرداخته‌اند، عبارت‌اند از: پيانو: آندرانيک آرزومانيان، ويلن: همايون رحيميان، ارسلان کامکار، خاچيک بابائيان و ابراهيم لطفي، ويولا: سياوش ظهيرالديني، ويلنسل: کريم قرباني، کنترباس: زنده‌ياد عليرضا خورشيدفر، سينتي سايزر: محمدرضا احمديان، ضبط موسيقي: استوديو بل، صدابردار: منوچهر رياحي و ايرج فهيمي، همخوان: الهه حميدي، ريما نورزاد و نسرين عمران.
ابيات تنهايي احمدي: آلبوم «ابيات تنهايي» دکلمه زيبايي از اشعار سهراب است که با صداي احمدرضا احمدي گوش‌نواز شده است. موسيقي آن را فريبرز لاچيني ساخته است که فضايي آرامش‌بخش و تمي آرام و غم‌انگيز دارد. نداي آغاز، نيلوفر، سفر، بي‌پاسخ، شاسوسا، واحه‌اي در لحظه، روشني، من،گل،آب، آفتابي، به باغ همسفران، دوست، پرهاي زمزمه و مسافر قطعات اين آلبوم است که گوش سپردن به آنها خالي از لطف نيست.
«از اهالي امروز» اسكويي: دکلمه اشعار سهراب سپهري با صداي مهرداد اسكويي در سال 93 منتشر شد. اين سومين انتشار صوتي اشعار اين شاعر بزرگ معاصر بود. آلبوم موسيقي اشعار سهراب با عنوان «از اهالي امروز» به آهنگ‌سازي رضا ناژفر در روز درگذشت سپهري، يكم ارديبهشت 93 رونمايي شد. آلبوم موسيقي «از اهالي امروز» دربرگيرنده دو لوح فشرده با برگزيده‌اي از 13 شعر سهراب سپهري است.
قطعات پراكنده: قطعات ديگري از سهراب سپهري نيز بوده‌‌اند که با صداي بسياري از هنرمندان شنيده‌ايم. از آن جمله می‌توان به «تصنيف نيايش» استاد محمد شجريان در آلبوم سرود مهر، آهنگ «زير بارون» از آلبوم «حال من بي‌ تو» با صداي عليرضا عصار که بخشي از شعر صداي پاي آب را در آن گنجانده، آهنگ «سپيد و سياه» از آلبوم فاصله محمد اصفهاني، آواي عشق و... اشاره کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 15 مهر97، شماره: 3261


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
سهراب سپهری یدونه بود :)
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
0
0
خیلی خوبه آثار این شاعر عزیزمون با خواننده های خوب ماندگارتر بشه
ح.ن76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
0
0
اشعار سهراب سپری عالیه
ح.ن76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین