پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
کلید خوردن انتخاب سومین شهردار تهران تنها در طی 14 ماه، مدیریت شهری پایتخت را با بی ثباتی مواجه کرده که مقابله با این خطر، تصمیم گیری سریع و انتخاب مدیر شایسته و کارآمد از سوی شورای شهر را می طلبد

شعارسال:کلید خوردن انتخاب سومین شهردار تهران تنها در طی 14 ماه، مدیریت شهری پایتخت را با بی ثباتی مواجه کرده که مقابله با این خطر، تصمیم گیری سریع و انتخاب مدیر شایسته و کارآمد از سوی شورای شهر را می طلبد.

شهریور ماه سال 1396 بود که محمدعلی نجفی با رای تمامی اعضای شورای شهر دوره پنجم، شهردار تهران شد و در صحن شورا سوگند یاد کرد.
بعد از حدود هفت ماه، در اسفند ماه 96، نجفی استعفای کتبی خود را به شورای شهر داد و بعد از بهت و حیرت اعضای شورای شهر 19 فروردین 1397 درخواست کناره گیری وی در شورا به رای گذاشته شد ولی پذیرفته نشد اما با استعفای مجدد نجفی، اعضای شورای با آن موافقت کردند.
نجفی دلیل استعفای خود را بیماری عنوان کرد اما زهرا نژاد‌بهرام عضو شورا در توئیترش نوشت: «فشار‌های بیرونی موجب درخواست استعفای محمدعلی نجفی شد.» محمد علیخانی هم نوشت: «نمی‌توان تأثیر فشار‌های سیاسی را کتمان کرد»، اما «دکتر نجفی یک عارضه جدید پزشکی را علت استعفای خود اعلام کرده است.» محسن هاشمی نیز بیان داشت: «نجفی گفته است موضوعات سیاسی در استعفایش دخیل نیست هرچند فشار‌های زیادی را تحمل کرده است و تصمیم گرفته بود بر اساس همین فشار‌ها استعفا ندهد، ولی مشکل بیماری وی موجب شد که این استعفا را ارائه بدهد
در اردیبهشت ماه 1397، محمد علی افشانی و سمیع الله حسینی مکارم دو کاندیدای شهرداری تهران معرفی شدند که در نهایت افشانی 59 ساله با کسب 19 رای به عنوان شهردار انتخاب شد. وی با تحصیلات عمران، سابقه استانداری فارس و معاونت عمرانی استانداری خوزستان داشت.
با تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان، شهرداری تهران در وضعیت تغییر افشانی قرار گرفت. گرچه عده ای در مجلس تلاش دارند تا شهردار تهران و کلان شهرها را از این قانون مستثنی کنند اما اعضای شورای تهران تصمیم گرفتند که افشانی حداکثر تا 24 آبان در این مقام بماند و در این مدت اعضای شورا فرد دیگری را به عنوان شهردار معرفی کنند.
در جلسه شورای شهر در دوشنبه 7 آبان، هر یک از اعضا نام 5 نفر را به عنوان پیشنهاد ارائه کردند و در مجموع نام سی نفر مطرح شد. براساس تصمیم شورای شهر تا 20 آبان پنج کاندید شهرداری تهران مشخص خواهد و یک نفر از میان آنان انتخاب خواهد شد.
نام های عباس آخوندی، علی اوسط هاشمی، نصرالله جهانگرد، محسن هاشمی و سید کامل تقوی نژاد و پیروز حناچی بالاترین رای را در میان لیست کاندیدها داشتند.
در این میان برخی منتقدین می گویند که شورای شهر با قحط الرجال در انتخاب شهردار مواجه است زیرا در لیست 30 نفره، کاندیدها برحسب توان و تخصص در مدیریت شهری انتخاب نشده اند.
از طرف دیگر اگر از میان کاندیدای احتمالی، سن و سال شان بررسی شود، تعدادی از آنان دوباره مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان خواهند شد.
عده ای معتقدند که این لیستی تکراری است چرا که همچنان نام محسن هاشمی به عنوان کاندیدای شهرداری در لیست است. برخلاف این نظر برخی بهترین گزینه را همان هاشمی می دانند که تجارب خوبی در مدیریت متروی تهران داشته است. با این حال حضور هاشمی در مقام شهردار می تواند میثاق نامه شورا که قرار بود کسی از شورا خارج نشود را بشکند.
با استعفای آخوندی از وزارت راه و شهرسازی گمانه زنی ها بر حضور ایشان در شهرداری شروع شد. در همین خصوص عده ای بر این نظر هستند که رای شورای شهر عباس آخوندی است ولی شورا با نمایش رای گیری های غیر علنی در حال آماده سازی افکار عمومی برای این انتخاب شان هستند.
به هر حال به نظر می رسد به رغم تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان، همچنان موانع جدی برای رسیدن نسل جدید به پست های سیاسی و مدیریتی در کلان کشور وجود داد و چنین اتفاقی خودش را در انتخاب شهردار تهران نشان داده است. اما امید است شورای شهر تهران با انتخاب گزینه ای کارآمد و شایسته، شهردار را انتخاب نماید تا سایه بی ثباتی از سر شهر تهران دور شود. همچنین از شورای شهر انتظار می رود که بر حسب شعار شفافیت و نظارت مردم بر آرای شورا، گزینه ای را برای شهرداری برگزینند که توان پاسخگویی به مطالبات مردم و ایجاد شفافیت را داشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار9آبان 97، کد خبر: 83084769، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین