پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
بازهم طبق روال انتخاب دو شهردار گذشته تهران اصلاح طلبان 5 کاندیدای مطرح را انتخاب و قرار شد این کاندیداها برنامه کاری خود را طی هفته اینده به این شورا ارائه کنند.
شعارسال: اصلاح طلبان شورای شهر در سومین مرحله به دنبال انتخاب شهردار جدید هستند. به ترتیب آقایان کشت‌پور، آخوندی، حناچی، تقوی نژاد و انصاری، به عنوان پنج گزینه نهایی شهرداری تهران انتخاب شدند.

این افراد ظرف مدت زمان یک هفته برنامه‌های خود را برای تصدی سمت شهرداری ارائه خواهند کردو سپس شهردار آینده تهران مشخص می شود.

رسول کشت پور: کشت پور مدتی عهده دار سمت مشاور عالی سازمان و رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری کیش بوده است. همچنين آخرین جايگاه مديريتي وی، رياست هیئت مدیره شرکت پارس سازه تامین، وابسته به شركت شستا می باشد. كشت پور دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی و فوق دیپلم حقوق است.

کشت پور از آبان ماه 96 دوباره در حوزه شهرداری تهران وارد شد و به عنوان شهردار منطقه دو مشغول به کار شد. وی پیشتر نیز تجربه حضور در شهرداری تهران و ارومیه را داشته است. کشت پور بنا بر لیستی که شورای شهری ها دربراه کاندیداهای شهرداری منتشر کرده‌اند، توانسته 14 رای اعضای شورا را کسب کند و محتمل ترین گزینه شهرداری محسوب می‌شود. جالب آنکه محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در واکنش به معرفی کشت‌پور گفت که او بازنشسته است اما کشت‌پور اصرار می‌کند که این‌طور نیست و سه سال و سه ماه دیگر از خدمت او باقی‌مانده است. و جالب تر این است که او به واسطه نجفی به شهردای تهران آمد و وی را یکی از گزینه های نزدیک به شهردار اسبق می دانند.

عباس آخوندی: شناخته ترین کاندیدای شهرداری تهران است. وی اخیرا از سمت وزارت راه و شهرسازی استعفا کرده است. البته اگر آخوندی استعفا نمی داد زمزمه های استیضاح و برکناری وی توسط نمایندگان مجلس وجود داشت. آخوندی کارنامه کاری مطلوبی در وزارت راه و شهرسازی از خود به جا نگذاشته است. وی 61 سال سن دارد و از افشانی که به دلیل بازنشستگی مجبور به ترک شهرداری تهران شد دو سال بزرگتر است.

وی پیش از این از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۵ در زمان وزارت علی‌اکبر ناطق نوری، معاون سیاسی وزارت کشور، و بین ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در کابینه دوم دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن و شهرسازی بوده‌است. آخوندی با کسب 11 رای به عنوان گزینه دوم شورا مطرح است. پیشتر نیز اعضای شورای شهر تهران رای گیری برای این منظور انجام داده بودند که آخوندی همین رای را کسب کرد. اما آخوندی با توجه به اختلافاتی که با دولت برای او پیش آمده، می تواند گزینه مطلوبی برای اصلاح طلبان ناراضی از دولت و همچنین اصلاح طلبان مستقل باشد. ضمن اینکه او پس از گذشت پنج سال ناکارآمدی در دولت تدبیر و امید، انگیزه زیادی برای اثبات خود به اطرافیان روحانی دارد!

پیروز حناچی: پیروز حناچی که اکنون معاون شهرسازی شهرداری تهران است، تحصیل کرده و مدرس رشته شهرسازی است و پیش از این هم برای شهردار شدن کاندید شده بود که به اعتقاد کارشناسان به خاطر عدم جمایت برخی از احزاب از شهردار شدن باز ماند. پیروز حناچی هم از رقبای محمدعلی نجفی و هم از رقبای محمدعلی افشانی در زمان بررسی گزینه‌های بررسی شهرداری تهران بوده است. معاون فنی شهرداری تهران و سیاستمدار اصلاح طلب، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم دانش‌آموخته معماری از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی مرمت شهری و باززنده سازی شهرهای تاریخی است.

از حناچی در کنار کاندیداتوری شهرداری تهران به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی وزارت مسکن و شهرسازی، در صورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه و ترابری نام برده می شد، هر چند نه این وزارتخانه تفکیک شد و نه حناچی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد. از حناچی می توان به عنوان کاندیدای ناکام شهرداری و وزارت راه و شهرسازی یاد کرد. احتمال انتخاب او نیز با اینکه برخی چهره های مشهور اصلاح طلب پشت سر او هستند چندان قوی نیست.

غلامرضا انصاری: غلامرضا انصاری عضو اضلاح طلب شورای چهارم تهران، یکی از گزینه‌های شورای اصلاح‌طلب شهر تهران برای شهرداری این شهر است. وی پیشتر برای شهرداری شهر مشهد هم به عنوان یکی از گزینه ها مطرح بود. غلامرضا انصاری دارای مدارک دکتری علوم آزمایشگاهی، MPH سالمندی و دکترای مدیریت رفاه اجتماعی می باشد. او نماینده مردم مشهد و کلات در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در سالهای ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۰،سفیر ایران در روسیه (ترکمنستان) در ژوئن ۲۰۰۵ تا ۲ اکتبر ۲۰۰۸ بوده است.

راه‌اندازی ارمغان بهزیستی، تأسیس المپیک ویژه معلولین ذهنی، طراحی و اجرای بیش از ۳۰ طرح در حوزه سلامت اجتماعی برخی از اقدامات انصاری در دوره ریاست سازمان بهزیستی بود. از وی به عنوان گزینه حزب اتحاد ملت به واسطه اینکه یکی از اعضای اصلی این حزب است یاد می شود. از وی به عنوان یکی از گزینه‌های حزب اصلاح طلب توسعه ملی (نزدیک به بهزاد نبوی) نیز نام برده شده است. ضمن اینکه غلامرضا انصاری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت نیز اگرچه در رای‌گیری اولیه اعضای شورای شهر تنها یک رای کمتر از عباس آخوندی داشت، ولی به‌نظر نخواهد توانست درنهایت نظرها را به خود جلب کند. نکته جالب درباه او این است که پیش از این از گزینه‌های مطرح شده برای شهرداری مشهد بود اما در رقابت با تقی زاده خامسی ۶۴ ساله کرسی شهرداری مشهد را به او واگذار کرد.

سید کامل تقوی نژاد: سیدکامل تقوی‌نژاد که سابقه ریاست دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی را در کارنامه خود دارد، سهمیه این حزب در دولت تدبیر و امید و شهرداری تهران می‌خوانند. کامل تقوی نژاد در حال حاضر رئیس اداره امور مالیاتی است و پیش از این مدیر عامل بانک سپه بوده است. با توجه به فعالیت‌های اقتصادی تقوی نژاد، این امکان وجود دارد که استدلال حزب اعتماد ملی برای معرفی او، شرایط مالی شهرداری به عنوان بزرگترین چالش آن باشد. تقوی‌نژاد پس از پایان تحصیلات خود در دانشکده علوم اجتماعی و مدیریت دانشگاه تهران به عنوان کارشناس اجتماعی در نخست وزیری مشغول به کار شد.

وی پیش از این در سمتهای اجرایی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون وزیر تعاون در دولت اصلاحات، عضو هیئت مدیره بانک سپه، مدیر عامل بانک سپه، رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان، مدیرکل در مجموعه وزارت کشور، وزارت جهاد سازندگی و سازمان ثبت احوال کشور، عضو هیئت مدیره شرکتهای سرمایه‌گذاری، بازرگانی و تولیدی بخش دولتی و مدیریت عاملی بانک سپه فعالیت کرده است. وی همچنین در انتخابات مجلس از حوزه تهران کاندیدا بود که صد و هفتاد هزار رای به دست آورد.

انتخاب شهردار آینده تهران در شورای شهر اصلاح طلب به رقابت میان احزاب بستگی دارد. همچنانکه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در تایید نگاه‌ها و انتخاب‌های حزبی در شورای شهر گفت: «شورای پنجم خیلی زیاد، حزبی رای می‌‌دهد.». اما در دور قبل این رقابت حزب اعتماد ملی توانست که گزینه خود را به عنوان شهردار در شورای شهر مطرح و آرای بیشتری را کسب کند. با این حال بایستی دید که ائتلاف و رقابت میان احزاب سیاسی اصلاح طلب در شواری شهر تهران و جریان اصلاحات به کجا می انجامد. رقابتی که به نظر می رسد، کارگزارانی ها در آن بسیار موثر باشند؛ زیرا آنها گزینه اصلی خود - محسن هاشمی- را برای شهرداری از دست داده اند و اینک با ائتلاف با یکی از احزاب اصلاح طلب می توانند، گزینه اشتراکی خود را به بهشت برسانند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری جهان نیوز ، تاریخ انتشار: 19 مهر 1396 ، کدخبر: 650720 ، www.jahannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین