پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
عملیات شناسایی گسل‌های منطقه اشتهارد-ماهدشت به همت مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج آغاز شد.

شعار سال: رئیس مرکز پژوهش های کاربردی کرج با اعلام این خبر گفت: در راستای طرح دقیق‌سازی نقشه گسله‌های فعال کلان شهرهای کشور، مطالعه پارینه لرزه‌شناسی سامانه گسلی اشتهارد، در منطقه اشتهاردماهدشت به عنوان مرحله دوم طرح دقیق‌سازی گسل‌ها در کلانشهر کرج آغاز شده است.

دکتر فریبرز قریب افزود: مرکز پژوهش‌های کاربردی با توجه به حضور فیزیکی در استان البرز علاوه بر وظایف ملی، مسئولیت مطالعات زمین‌شناسی در استان‌های البرز و قزوین را بر عهده دارد.

وی با بیان این‌که شناسایی و بررسی گسل‌ها بسیار حائز اهمیت است، گفت: یکی از گسل‌های مهمی که کلان شهر کرج و مراکز صنعتی پیرامون آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گسل اشتهارد است.

رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج افزود: تاکنون بر روی این گسل مطالعات دقیق زمین‌شناسی صورت نگرفته است، از این رو این مرکز گسل اشتهارد را گزینه اول مطالاعات تکمیلی خود در راستای طرح دقیق‌سازی گسل‌های کلان شهر کرج قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: مجاور بودن شهرهای ماهدشت، اشتهارد و فردیس به این گسل و همچنین نزدیکی به پایتخت و کلانشهر کرج، اهمیت شناسایی و بررسی این پهنه گسلی را دو چندان کرده است.

قریب با تاکید بر اهمیت مطالعه و دقیق‌سازی گسل‌ها، در راستای اجرای قانون‌مندسازی طرح های شهرسازی و عمرانی در حریم گسل‌ها گفت: در پی رویداد زمین‌لرزه، گسلش سطحی، جابه‌جایی یا گسیختگی در سطح زمین ایجاد می‌شود که می‌تواند اثرات ویرانگری روی سازه‌ها بگذارد

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج به همین جهت با توجه به دقت کم نقشه‌های گسلی و کامل نبودن مستندات فنی در مقیاس کاربری شهری، مطالعه و دقیق‌سازی گسل‌ها جهت طرح‌های شهرسازی و عمرانی بسیار حائز اهمیت است.

مرحله اول طرح دقیق‌سازی پیش از این با جمع‌آوری و تلفیق داده‌های موجود و استخراج نقشه گسل‌های کرج به پایان رسیده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت دیده بان علم ایران، تاریخ 27 آبان 97، کد مطلب: 42451: www.isw.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین