پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲
مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو، با اشاره به برگزاری نشست برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو، گفت: به زودی برچسب نانونماد در سطح ملی برای تمام محصولات نانوفناوری ارائه می‌شود.

شعارسال: علی بیت‌الهی مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو، در نشست خبری صبح امروز با بیان اینکه ستاد فناوری نانو با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری نانو برنامه‌های بین‌المللی را دنبال می‌کند، گفت: نشست بین‌المللی نانوالمپیاد دانشجویی در روز سه‌شنبه در نشست بین‌المللی گواهی‌دهی و برچسب گذاری محصولات نانو در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه برگزار می‌شود.

وی افزود: ایران یکی از کشورهای پیشرو در برگزاری المپیاد نانو در سطح ملی بوده و 6 المپیاد ملی دانشجویی را برگزار کرده است و باتوجه به تجارب کشور در این زمینه پیشنهاد دادیم که با مشارکت کشورهای معتبر دنیا، تجربیات خود را در نشستی به کشورهای دیگر منتقل کنیم و به همین دلیل میزبان نخستین المپیاد نانو در دنیا هستیم که این المپیاد با هدف تبادل تجربیات کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.

بیت‌الهی ادامه داد: کشورهایی مانند کره، تایوان، تایلند، مالزی، قزاقستان، روسیه در کنار جمهوری اسلامی به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند و امیدواریم با تشکیل دبیرخانه بین‌المللی المپیاد نانو، بتوانیم این حرکت را در دنیا سامان دهیم.

مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو، اظهار داشت: هدف اصلی نشست اشتراک تجارب است و بحث الزامات قانونی و مقررات مربوط به برچسب‌گذاری نانو و روش‌های تعیین استاندارد در این نشست مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 250 محصول نانوفناوری در بازار داریم، گفت: فرایند گواهی‌دهی چندین سال است برای مجموعه شرکت‌هایی که از حمایت ستاد بهره‌مند هستند، ارائه می‌شود و به زودی برچسب نانونماد را در سطح ملی برای تمام محصولات تولید داخل و حتی محصولات وارداتی ارائه می‌کنیم و تولیدکنندگان الزام دارند که خود را با استاندارد تعیین شده تطبیق دهند.

بیت‌الهی گفت: در آینده نزدیک شاهد صادرات گسترده فناوری‌های نانو به کشورهای دیگر هستیم و پیشنهادی از روسیه برای امضای تفاهمنامه مشترک در حوزه گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری داریم که چهارشنبه این تفاهمنامه منعقد می‌شود و کمیته مشترک همکاری را تشکیل می‌دهیم.

مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو، عنوان کرد: در سطح نانومقیاس 253 محصول، برچسب نانونماد را دریافت کرده‌اند و 117 محصول گواهی آزمایشی نانومقیاس دارند، همچنین تاکنون بیش از 40 استاندارد ملی تدوین شده، 3 استاندارد بین‌المللی و 3 استاندارد جدید در ایران نیز تثبیت شده است.

بیت‌الهی در رابطه با فرایند گواهی‌دهی در این حوزه گفت: تولیدکنندگان ابتدا باید درخواست خود را به ستاد بدهند، پس از بررسی در کمیته‌های ویژه، شرکت‌های بازرسی خط تولید را بررسی کرده و نمونه‌برداری می‌کنند.

وی اضافه کرد: پس از نمونه‌برداری، محصول موردنظر به ازمایشگاه مورد وثوق ستاد ارجاع شده و بعد از انجام این فرایند، نتایج آزمایشگاه به کمیته تخصصی نانومقیاس می‌رود و نتایج در کمیته راهبردی گواه‌دهی مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد و گواهی برای یک سال ارائه می‌شود و در صورت عدم انطباق از شرکت خواسته می‌شود که محصولات را بازنگری کنند، اگر محصولات با حوزه‌های بهداشتی و ایمنی مرتبط باشد، پیش از صدور گواهی و پس از اطمینان از تولید و فناوری نانو، به کمیته نانوی وزارت بهداشت ارجاع می‌شود و در آنجا ارزیابی‌ها از نظر ایمنی صورت گرفته و نتایج ارزیابی به کمیته نانومقیاس ستاد ارجاع می‌شود.

مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو، ادامه داد: همچنین موضوع خوداظهاری محصولات وارداتی نیز در دست بررسی است به طوری که باید مشخص شود محصولات وارداتی با نانوفناوری تولید شده یا خیر.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 25 اردیبهشت 1395، کدمطلب: 13950225000380 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین