پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۷۱۹۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
طهرانچی با بیان اینکه رونمایی از طرح پایش به عنوان سرمایه دانشگاه به شکل یکپارچه انجام می‌گیرد، ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار ۳۶۹ در زمینه پژوهش در این طرح بارگذاری شده است؛ همچنین ۹۴۴ برنامه پژوهشی برای حل مسائل کشور، ۲۱۸ مجموعه و ۸۲ رشته علمی (از هر رشته موضوعاتی وجود دارد که مجموعه دانشگاه را درگیر می‌کند) در سامانه وارد شده اند.

شعارسال: محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در مراسم رونمایی از طرح پایش این دانشگاه که در هتل فرهیختگان برگزار شد، گفت: آنچه در این کار صورت می‌گیرد، کار تخصصی است و فقط برای ایجاد یک کتابچه نیست؛ بلکه ایجاد شبکه تحقیق مهم است که براساس پشتوانه نرم افزاری ۳۰ هزار استاد و حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی سطح کشور را به یکدیگر متصل می‌کند.

طهرانچی با بیان اینکه رونمایی از طرح پایش به عنوان سرمایه دانشگاه به شکل یکپارچه انجام می‌گیرد، ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار ۳۶۹ در زمینه پژوهش در این طرح بارگذاری شده است؛ همچنین ۹۴۴ برنامه پژوهشی برای حل مسائل کشور، ۲۱۸ مجموعه و ۸۲ رشته علمی (از هر رشته موضوعاتی وجود دارد که مجموعه دانشگاه را درگیر می‌کند) در سامانه وارد شده اند.

به گفته وی تا کنون ۱۵۵ دانشجو و ۱۷۴ پژوهشگر وارد سامانه شده اند و حدود ۱۱۲ استاد در زمینه‌های مختلف برای طرح پایش اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود: در کنار استادان اساتید مشاور از صنعت هم حضور دارند که هر لحظه به این برنامه متصل شده و کار‌ها را پیگیری می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: آنچه از سال قبل شروع شده و امروز رونمایی می‌شود، ملاک ارزیابی عملیاتی واحد‌های دانشگاهی خواهد شد قرار است هر استان و به صورت ویژه‌تر هر واحد در این مساله پیشگام باشد.

وی اظهار داشت: ارزیابی عملکرد واحد‌ها به این صورت نیست که آن‌ها چگونه کار‌های روزانه خود را پیش بردند؛ بلکه این است که آن‌ها چگونه در راه تحول موفق بوده اند؛ لذا در پایان هر سال موفقیت واحد‌ها را در هر واحد بررسی خواهیم کرد.

طهرانچی بیان کرد: با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره کنترل و ساماندهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و درگیر کردن آن‌ها با مسایل اجتماعی برای حل مشکلات کشور ما هم به سازماندهی تحقیقات رو آوردیم.

وی ادامه داد: ارتباط با نیاز‌ها و چالش‌های کشور برای پایان نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی، برنامه ریزی صحیح برای افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله اقداماتی است که در راستای صحبت‌های مقام معظم رهبری انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه ایران رتبه پنجم دنیا را و رشد آموزش عالی کشور را دارد، تصریح کرد: تا سال ۲۰۲۰ همچنان در بین ۱۰ کشور برتر در رشد آموزش عالی قرار داریم، اما بدون شک کارآمدی علم را نتوانیم ثابت کنیم از این مقوله خارج خواهیم شد.

وی با اشاره به اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد: پله اول اقتصاد دانش بنیان دسترسی به آموزش عالی است و از ارکان این اقتصاد می‌توان به توسعه تحقیقات پایدار، تجاری سازی، آماده سازی بستری به منظور مهارت نیروی انسانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای دسترسی گسترده به آموزش عالی ۳۸ درصد رشد داشته است که این نشان دهنده شروع یک حرکت است. امروزه بعد از دسترسی آسان برای دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات برنامه داریم.

طهرانچی عنوان کرد: تربیت نیروی انسانی، افزایش موجودی دانش، تعالی فردی و اجتماعی و در نهایت حل مسائل ارکان یک دانشگاه را تشکیل می‌دهند که باید به تک تک آن‌ها پرداخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هرچند که خروجی پژوهش افزایش دانش مکتوب شده است، اما مراحل بعد از آن بدون شک باید به حل مساله منجر شود. اینگونه است که چهار وجه دانشگاه شامل آموزش، پژوهش، فرهنگ و فناوری نوآوری تکمیل می‌شود.

طهرانچی اظهار داشت: در کشور ما به ترتیب نیروی انسانی بیش از پیش دقت شده است از سال ۱۳۷۴ بحثی تحت عنوان مقاله نویسی و پژوهش باب شده است، اما این مساله تنها یک وجه را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه اداره آموزش عالی باید ۴ لایه مهم از جمله استراتژی، تاکتیک، برنامه ریزی و اجرا را دربر بگیرد، توضیح داد: متاسفانه در پژوهش فقط به لایه اقدام و اجرا پرداخته می‌شود و هیچ استراتژی و تاکتیکی برای آن نداریم.

وی با اشاره به تفاوت پژوهش سازمانی با پژوهش دانشگاهی گفت: پژوهش سازمانی پژوهشی است که انرژی اتمی انجام می‌دهد؛ یعنی تیمی از پژوهشگران تحت عنوان شغلشان پژوهشی را دنبال می‌کنند، اما پژوهش در دانشگاه‌ها و پژوهش دانشگاهی مبتنی بر دانشجو است. به گفته وی در دانشگاه پژوهش از جنس تحصیلات تکمیلی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امسال ۶۷ هزار نفر تحصیلات تکمیلی داشتیم که در ۴۰۰ هزار واحد طی یکسال پژوهش می‌کنند. در واقع به ازای هر واحد پژوهشی استاد و دانشجو عمر و زمان خود را می‌سوزانند. اهمیت این ۴۰۰ هزار واحد پژوهشی به این است که سرانجامی داشته باشد و مساله‌ای از مسائل کشور را کنترل و پیگیری کند.

وی افزود: قرار نیست چرخی را از نو اختراع کنند؛ ما هرچه را می‌گیریم با فکر و ایده خودمان خلق می‌کنیم؛ از این رو سامانه پایش بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

وی تاکید کرد: سامانه پایش به سامانه ایران داک متصل است تا جلوی پژوهش‌ها و رساله‌های تکراری و تقلبی گرفته شود.

به گفته وی این سازمان از امروز به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است و استان‌ها موظف هستند که با شرکت در جلسه شورای راهبردی تعیین شده برای سامانه موضوعات محوری خود را هر چه سریعتر مشخص و وارد سامانه کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 6آذر 1397 ، کدخبر:726929 ،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
س.ح75
در رشد کمب بله ولی در رشد کیفی چی؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین