پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۴۶۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
مدیر امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان در سطح کشور، گفت: این تعداد طی سه سال گذشته بیش از 730 هزار نفر کاهش یافته و به چهار میلیون و 70 هزار نفر رسیده است.

شعارسال: غلامرضا گرایی نژاد روز شنبه طی نشستی با هیات رییسه دانشگاه ارومیه با بیان اینکه در سال 1394 بیش از چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در دانشگاه های کشور در حال تحصیل بودند، افزود: طبق پیش بینی ها می بایست تعداد دانشجویان کشور در سال 1399 به چهار میلیون و 300 هزار نفر می رسید اما سیر نزولی آن شدت یافت.

وی عواملی چون کاهش جمعیت هدف را در پایین آمدن تعداد دانشجویان کشور موثر دانست و ادامه داد: کاهش تعداد دانشجویان به زیر چهار میلیون نفر تا سال 1399 قابل پیش بینی است و باید اذعان کرد که خانواده ها نیز همچون گذشته به حضور فرزندان خود در دانشگاه حساس نیستند.

مدیر امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه همچنین با اعلام اینکه 23 درصد دانشجویان کشور در بخش روزانه دانشگاه های سراسری مشغول تحصیل هستند، بیان کرد: این رقم نسبت به سال گذشته رشد داشته و نشانگر استقبال داوطلبان برای حضور در دانشگاه های دولتی است.

وی با اعلام اینکه بودجه پارک های علم و فن آوری کشور در سال آینده 2 برابر می شود، گفت: بودجه این مراکز طی سال جاری نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش یافته و به بیش از یکهزار و 500 میلیارد ریال رسیده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه بودجه سال جاری دانشگاه های زیرنظر مستقیم وزارت علوم به 77 هزار میلیارد ریال رسیده، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته که رقم بسیار قابل قبولی است.

گرایی نژاد همچنین از کاهش بودجه سرمایه ای دانشگاه ها خبر داد و اضافه کرد: با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی، بودجه سرمایه ای دانشگاه ها چهار هزار میلیارد ریال کاهش یافته و به رقم هفت هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیر امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه از هماهنگی با مجلس برای دریافت یک میلیارد دلار فاینانس خبر داد و بیان کرد: این رقم برای تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه ها جذب می شود.

وی همچنین به اختصاص 450 میلیارد ریال جهت بهبود وضعیت خوابگاه های دانشجویان متاهل اشاره کرد و گفت: دولت به دنبال اختصاص حداکثری بودجه برای دانشگاه هاست و از دانشگاهیان نیز انتظار می رود که در جهت حل مشکلات کشور وارد عمل شوند.

وی با تاکید بر اینکه 6 استان کشور در مرحله اول برای بازدید انتخاب شدند که آذربایجان غربی یکی از آنهاست، ادامه داد: هدف از این بازدیدها احصای مشکلات بودجه ای دانشگاه ها و تامین آن در سال آینده است.

رییس دانشگاه ارومیه نیز با تاکید بر ضرورت کاربردی بودن تحقیقات دانشگاهی، بیان کرد: دانشگاه ارومیه برای این کار آمادگی کامل دارد ولی دستگاه های اجرایی استان تعامل مناسبی با دانشگاه ندارند.

رحیم حب نقی، سطح آموزشی دانشگاه ارومیه را قابل قبول توصیف کرد و افزود: بسیاری از فارغ التحصیلان دوره کارشناسی این دانشگاه رتبه های قابل قبولی در کنکور ارشد و دکتری کسب کرده اند.

وی با اشاره به لزوم تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه ارومیه از مدیر امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه خواست تا اعتبارات لازم را برای تحقق آن اختصاص دهد.

رییس دانشگاه ارومیه همچنین با انتقاد از سطح بندی دانشگاه ها، بیان کرد: دانشگاه ارومیه در بسیاری از رشته ها، رتبه های برتر کشور را داراست ولی متاسفانه در سطح بندی دانشگاه ها جزو دانشگاه های سطح 2 کشور محسوب می شود.

 معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور همراه با 2 مشاور و روسای امور «سلامت و رفاه اجتماعی»، «فرهنگی، گردشگری و ورزش»، «آموزش عالی» و «آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای» به آذربایجان غربی سفر کرده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 13 مرداد 1397 ، کدخبر: /82991133،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین