پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۷۷۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۸
هفته‌ای که سپری شد به دلیل آنکه به صورت نمادین "هفته خوابگاه‌ها" نام‌گذاری شده بود، انتظار می‌رفت یک هفته ویژه برای آموزش عالی باشد. هفته‌ای که می‌توانست شاهد رونمایی از خوابگاه‌های جدید و ارائه امکانات با کیفیت‌تر به ساکنان خوابگاه باشد، اما آنچه که در این هفته رخ داد تنها چند بازدید از خوابگاه‌ها توسط مسئولین و یک نشست خبری توسط مسئولین وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت بود که قول و قرارهای بسیاری را در پی داشت.

شعار سال: بی شک "خوابگاه‌" یکی از شاخه‌های اصلی مسائل صنفی دانشجویان است. شاخه‌ای که در سال‌های گذشته به دست فراموشی سپرده شده و کم‌تر کسی متوجه این موضوع بود که خوابگاه خانه دوم دانشجویانی است که از محل زندگی و خانواده خود دور شده‌اند و کیفیت آن می‌تواند در مسائل مختلف زندگی این دانشجویان از جمله وضعیت تحصیلی آن‌ها تاثیرگذار باشد.

می‌توان گفت کمبود بودجه همواره مهم‌ترین دلیل بی‌توجهی به خوابگاه‌ها بوده است، کمبود بودجه‌ای که گاه باعث شده سطح امکانات و کیفیت خوابگاه‌ها بسیار پایین باشد و گاه باعث شده بسیاری از دانشجویان به دلیل نبود ظرفیت خوابگاهی، مجبور به سکونت در خانه‌هایی شوند که رنگ و بویی از فضای دانشجویی ندارد.

در این میان، اقدامات سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و صندوق‌رفاه دانشجویان وزارت علوم و قول و قرارهایی که مسئولین می‌دهند، کُورسویی را میان راهروهای تاریک کمبود امکانات و کمبود ظرفیت خوابگاه‌ها نمایان ساخته است. قول و قرارهایی که تا به مرحله اجرا نرسد نمی‌توان جامعه دانشگاهی را به آن امیدوار ساخت.

*وجود 280 هزار ظرفیت در خوابگاه‌های مجردی دانشگاه‌های دولتی

طبق گفته رییس سازمان امور دانشجویان در نشستی که به بهانه هفته خوابگاه‌ها در وزارت علوم برگزار شد، به طور کلی 280 هزار ظرفیت در خوابگاه‌های مجردی دانشگاه‌های دولتی وجود دارد که از این تعداد 80 هزار ظرفیت متعلق به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و فرهنگیان، 30 هزار ظرفیت متعلق به موسسات غیرانتفاعی و خوابگاه‌های خودگردان و 170 هزار ظرفیت متعلق به دانشگاه‌های دولتی است.

*میزان تخلفات در خوابگاه‌های خودگردان کاهش پیدا کرده است

با توجه به اینکه خوابگاه‌های خودگردان یکی از بازوهای اصلی خوابگاه‌های کشور است و بسیاری از دانشجویان در این خوابگاه‌ها سکونت دارند انتظا می‌رود که نظارت بر این خوابگاه‌ها مشابه خوابگاه‌های دولتی باشد. در همین راستا صدیقی به ابلاغ دستورالعمل جدید برای تاسیس و اداره خوابگاه‌های خودگردان اشاره کرده و هدف این دستورالعمل را نظارت بیشتر بر خوابگاه‌های خودگردان بود عنوان کرده بود.

به گفته وی میزان تخلفات در خوابگاه‌های خودگردان کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که تا همین چند ماه اخیر گزارش‌هایی از بروز مشکلات در خوابگاه‌های خودگردان از جمله بیرون کردن ساکنان خوابگاه توسط مالک خوابگاه به دلیل ورشکستگی یا ممانعت از ورود یک دانشجوی دختر به یک خوابگاه خودگردان به دلیل تاخیر چند دقیقه ای و... منتشر شده است.

*افزایش ظرفیت 75 هزار نفری خوابگاه‌ها طی سه سال

یکی از اخبار نوید بخش دیگری که توسط رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ارائه شد اجرای یک برنامه کوتاه‌مدت برای افزایش ظرفیت 75 هزار نفری خوابگاه‌ها طی سه سال بود. به گفته صدیقی کار کارشناسی این مساله انجام شده است و احتمالا 750 هزار متر مربع به مساحت خوابگاه‌ها اضافه شود. هزینه این اقدام نیز برآورد شده است و باید گفت نمی‌توان همه اعتبارات این اقدام را توسط بودجه دولتی تامین کرد و باید از بخش خصوصی و سیستم بانکی کمک گرفت به همین دلیل فراخوانی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سال 95 اعلام خواهد شد و چنانچه 75 هزار ظرفیت به خوابگاه‌ها کشور اضافه شود، ظرفیت‌های خوابگاهی از سطحی معقول برخوردار می‌شود.

*ارتقای خوابگاه‌ها در دستور کار سازمان امور دانشجویان

رتبه‌بندی خوابگاه‌ها، از اقدامات دیگری بود که توسط صندوق رفاه دانشجویان در ماه‌های اخیر انجام شد. بر اساس این رتبه‌بندی خوابگاه‌های دولتی به پنج‌رتبه تقسیم شده‌اند و قرار است میزان اجاره‌بهایی که از مهرماه از ساکنان خوابگاه اخذ می‌شود بر اساس نتایج رتبه‌بندی باشد.

صدیقی درمورد رتبه‌بندی خوابگاه‌ها اظهار کرده بود چهار درصد خوابگاه‌ها در رتبه یک، 26 خوابگاه‌ها در رتبه دو، 33 درصد خوابگاه‌ها در رتبه سه، 30 درصد خوابگاه‌ها در رتبه چهار و هفت درصد خوابگاه‌ها در رتبه پنج قرار گرفتند. به طور کلی 1016 دستگاه خوابگاه در سطح دانشگاه‌های دولتی وجود دارد که از این تعداد 700 دستگاه با بازرسی مستمر و مستقیم توسط صندوق رفاه برای رتبه‌بندی مورد بررسی قرار گرفت.

وی همچنین از ارتقای خوابگاه‌هایی که در رتبه‌های پایین‌تر قرار گرفته‌اند خبر داده و اعلام کرده بود با توجه به رتبه‌بندی خوابگاه‌ها در 5 رتبه، یکی از برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان و سازمان امور دانشجویان در سال 95 کمک به تعمیر و ارتقای خوابگاه‌هایی است که در رتبه‌های چهار و پنج قرار گرفته‌اند.

*برشی کوتاه از وضعیت یکی از خوابگاه‌های رتبه یک وزارت علوم

بر اساس نتایج رتبه بندی،خوابگاه "سلامت" دانشگاه علامه طباطبایی در رتبه یک قرار گرفته است. خوابگاهی که می‌توان گفت 90 درصد ساکنان آن که متشکل از دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی مقاطع مختلف تحصیلی هستند، از وضعیت این خوابگاه رضایت کافی دارند.

یکی از دانشجویان رشته روان‌شناسی مقطع دکتری این خوابگاه رضایت خود و هم اتاقی‌هایش را از خوابگاه سلامت به ایسنا اعلام کرده و فقط خواستار ارائه سرویس خوابگاه در ایام تابستان است.

به گفته وی خوابگاهی که در ازای خوابگاه سلامت در ایام تابستان در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد بسیار شلوغ بوده و امکانات خوابگاه سلامت را ندارد.

دانشجوی دیگری در مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباطات درمورد امکانات فرهنگی و ورزشی خوابگاه سلامت به ایسنا گفت: امکانات فرهنگی که خوابگاه سلامت در اختیار ساکنان خود قرار می‌دهد بسیار مطلوب است. اکثراً اواخر هفته برای دانشجویان اردو برگزار می‌شود و از طرف دیگر سالنی مجهز به امکانات ورزشی در اختیار دانشجویان قرار دارد.

وی همچنین به حضور مشاور و پزشک در خوابگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مشاور و پزشک در خوابگاه‌ها حضور دارند و پاسخگوی نیاز دانشجویان در زمینه‌های مختلف پزشکی به صورت رایگان هستند.

همچنین دانشجوی کارشاسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی از کشور افغانستان رضایت خود را از وضعیت خوابگاه سلامت اعلام کرد و به ایسنا گفت: من از سال 87 و از مقطع کارشناسی دانشجوی خوابگاه سلامت بودم و از امکانات و شرایط این خوابگاه راضی هستم.

وی بر لزوم توسعه مسائل تفریحی در این خوابگاه تاکید کرد و گفت: افرادی که از کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران سفر می‌کنند تمایل دارند از بخش‌های فرهنگی ایران مخصوصا موزه‌ها بازدید کنند اما این امکان کم‌تر فراهم می‌شود.

*وضعیت خوابگاه‌های تهران چندان مطلوب نیست

با این وجود رییس صندق رفاه دانشجویان وزارت علوم اعلام کرد "وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه‌های تهران نسبت به خوابگاه‌های دانشگاه‌های شهرستان چندان مطلوب نیست"،طبق گفته صدیقی به طور کلی 202 دستگاه خوابگاه در استان تهران و البرز وجود دارد که از این تعداد 86 دستگاه خوابگاه در رتبه‌های چهار و پنج قرار گرفتند.

البته برای اثبات این موضوع، کافی است پای درد دل ساکنان خوابگاه‌های همین دانشگاه‌های بزرگ شهر تهران که در رتبه‌های پایین‌تر رتبه‌بندی خوابگاه‌ها قرار گرفته‌اند نشست تا متوجه شد چطور هشت نفر در یک اتاق چهار نفره زندگی می‌کنند یا از امکانات ساده‌ای مانند کمد مناسب و درخور، تخت خواب با تشک مناسب و حتی سقفی که باران از آن چکه نکند و... محروم هستند.

البته این بهترین حالت ممکن است، زیرا هنوز دانشگاه‌هایی وجود دارند که توان ارائه خوابگاه کافی به دانشجویان خود را ندارند و برخی از دانشجویان جدیدالورود این دانشگاه‌ها باید تا یافتن مکان مناسب روزگار خود را در نمازخانه دانشگاه سپری کنند.

*حلقه مفقوده جلب مشارکت خیرین در آموزش عالی

با وجود اقداماتی که تاکنون در حوزه خوابگاه‌ها انجام شده و قول و قرارهایی که مسئولین زیربط برای ارتقای خوابگاه‌ها داده‌اند،باید به این نکته توجه کرد که آموزش عالی اکنون میعادگاه آینده‌سازان کشور بوده و جبهه آبادسازی و حمایت از کشور از پشت سنگرها اکنون به پشت میز و صندلی‌های دانشگاه منتقل شده است. بنابراین برای هرچه بهتر شدن این سنگر جدید نه تنها دولت و مسئولین،بلکه همگان باید همت ورزند.

متاسفانه با وجود نیازمندی آموزش عالی به حضور و مشارکت خیرین و گام‌هایی‌ که در این زمینه برداشته شده، همچنان جای خالی حضور خیرین در این عرصه بسیار احساس می‌شود و شاید این خلاء به دلیل عدم آگاهی خیرین به نیاز دانشگاه‌ها، حلقه مفقوده مشارکت آن‌ها باشد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اسنا، تاریخ انتشار: 31 ارديبهشت 1395، کد مطلب: 95023119308:www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین