پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۳۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مجرمانی که محکومیت کیفری دارند می‌توانند به جای حبس، خدمات رایگانی که مرتبط با نیاز جامعه است را انجام دهند.

شعار سال: شهرداری تهران در نامه‌ای از مدیران مناطق خواسته به طور رایگان از زندانیان محکوم به حبس برای خدمات مورد نیاز خود استفاده کند. یک منبع آگاه خبر داده مدتی بود که شهرداری از این محکومان به حبس برای خدمات خود استفاده نمی‌کرد اما به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌ها باعث شده این تصمیم به برخی مناطق شهرداری تهران ابلاغ شود تا هم محکومان به کار گرفته شوند هم در حقوق نیروها صرفه‌جویی شود.


در قانون خدمات عمومی کار رایگان محکومان گفته شده مجازات جایگزین حبس است که باید با رضایت آنها همراه باشد.

یکی از مسئولان شهرداری تهران گفتهطبق این مصوبه، زندانیان محکوم به حبس می‌توانند در امور مختلف به خدمت گرفته شوند که البته انتخاب موضوع بستگی به نظر دادگاه دارد. بر اساس مصوبه‌ای که به امور مناطق شهرداری تهران داده شده، امور مناطق از شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه تهران درخواست کرده ظرفیت خودشان را برای دریافت نیرو (محکومان کار رایگان) اعلام کنند.

یکی از متهمان که در زمینه منابع طبیعی تخلف داشت علاوه بر پرداخت جزای نقدی از جنبه عمومی جرم به جای زندان به آماده سازی عرصه برای کاشت نهال و سله شکنی یک هکتار از اراضی ملی با نظارت اداره منابع طبیعی گالیکش و واحد اجرای احکام کیفری این شهرستان مکلف شد.


برخی از افراد با این نوع عملکرد مخالف هستند. آنها می‌گویند این افراد جای نیرو‌های کاری که می‌توانند از این راه کسب درآمد داشته باشند را می‌گیرند، اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند محکومان بهتر است به جای حبس در جامعه حضور داشته باشند و با توجه به توانایی‌هایی که دارند برخی از خدمات را به شهروندان و سازمان‌های اجرایی ارائه کنند.

بهمن کشاورز حقوقدان و وکیل دادگستری گفته ممکن است به جهات مختلف متقاضیان کار بدنی و دشوار در کشور ما اندکی بیشتر از گذشته باشد، اما قدر مسلم این است که برای اینگونه کار‌ها داوطلبان بی نهایتی که به جای افرادی که از جانب مقامات قضایی در مقام جایگزین به کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و کارفرمایان معرفی می‌شوند، وجود ندارد. به عبارت دیگر از آنجایی که این اشتغال به نوعی اجباری و کوتاه مدت است، ممکن است از نظر کسانی که به آن اشتغال می‌ورزند آموزنده و اصلاح‌کننده شخصیت باشد.

بر اساس گزارشی که از امور مناطق تهران اعلام شده، تاکنون شهرداری منطقه پنج ظرفیت خود را برای پذیرش نیرو در بخش تاسیسات، درمان اعتیاد، فنی حرفه‌ای و نظافت اماکن عمومی و شهرداری منطقه شش نیز ظرفیت خود را برای بحش نظافتی، نگهبانی و آموزشی نیز اعلام کرده‌اند.

با این حال، اما باید دید با توجه به حجم زیادی از نیرو که در شهرداری تهران به کار گرفته شده‌اند و عملا کارایی چندانی هم ندارد، شهرداری می‌تواند از این نیرو‌های رایگان در جهت پیشبرد اهداف و توسعه شهر تهران استفاده کند یا نه!

سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت رویداد24، تاریخ 4 دی 97، کد مطلب: 159544:www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین