پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۸۵۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
برخی نمایندگان مجلس پیرامون وضعیت بودجه، مشکلات و معضلات پیش روی وزارت رفاه با شریعتمداری دیدار و گفت‌وگو کردند.

شعارسال: شب گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس پیرامون مسائل کشور و حوزه انتخابیه خود با محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیدار و گفتگو کردند.

محمدرضا پور ابراهیمی،رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخشی از برنامه های پیشنهادی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از جمله تخصیص حدود هفت هزار میلیارد تومان منابع برای فقر مطلق در بحث بودجه سال 98 مدنظر قرار گرفته است.البته این 7 هزار میلیارد شبیه به منابعی است که در بودجه سال گذشته بود.

وی افزود: برای بحث اشتغال در حوزه های روستایی نیز یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته بودیم که بخشی از آن جذب شده است که می تواند در سال 98 نیز لحاظ شود. یک میلیارد دلار منابع جدید نیز با مجوز شورای هماهنگی اقتصادی کشور قرار است درنظر گرفته شود که طبیعتا بخشی از آن در تکالیف وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی می تواند برای کمک به واحدهای تولیدی قرار گیرد.

پور ابراهیمی ادامه داد: در رابطه با اشتغال افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز ردیفهای بودجه ای قرار گرفته است.،تقریبا حدود 2 هزار میلیارد تومان با نرخهای قرض الحسنه حدود 4 یا 5 درصد است.این منابع هم در ردیفهای بودجه ای قرار گرفته که می تواند کمک کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس عنوان کرد: مباحثی که در حوزه ماموریتهای وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ناظر بر این موضوعات است،بخشهای اصلی آن در بودجه لحاظ شده ودرحوزه مسائل رفاهی نیز خوشبختانه یک رویکرد خوبی در دستور کاراست که بتواند سقف منابعی که برای کالای اساسی لازم هست به شکلی که در سال 97 ارز ترجیحی اختصاص پیدا کرد بتواند اختصاص پیدا کند. 14میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به موضوع تامین کالای اساسی اختصاص پیدا می کند تا بر اساس آن قیمت کالای اساسی بتواند به شکلی با قیمت سالهای قبل صورت گیرد که دغدغه تامین کالای اساسی برای مردم برطرف شود.طبیعتا عملکرد دولت در این بخش برای ما قابل قبول نیست زیرا متوسط قیمت کالای اساسی علیرغم ارز ترجیحی 70 درصد افزایش داشته و می تواند مبنای یک تصمیم دیگری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: سبدهای حمایتی که در ماموریت های وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است با توجه به تصمیمی که سال 97 اخذ شده انشاالله استمرار پیدا خواهد کرد.حوزه هایی همچون اشتغال،سبدهای حمایتی،تامین کالاهای اساسی تقریبا بخشهای عمده ای از آن در بودجه آمده است.بحث کاهش سهم این وزارتخانه و کوچک شدن سهمش در بنگاه های نیز نیاز به بحث و تصمیم گیری دارد.

پور ابراهیمی درباره عملکرد وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: عملکردی که درحال جریان است، مسیر حرکت خوبی را نشان می دهد ولی ارزیابی نیازمند گذشت زمان هست.اما راهبردهایی که وزیر اتخاذ کرده اند مسیر خوبی را نشان می دهد. وزیر در روز رای اعتماد محورهایی همچون شفافیت اطلاعات وکوچک شدن سهم وزارتخانه در بنگاه های اقتصادی را مطرح کردند که از موضوعات خوب و مهمی است.

سعید باستانی،نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات در مجلس نیز گفت: طبیعتا با توجه به اینکه ما در کشور مقداری در سیستم گذاشتن و سیستم داشتن ضعف داریم،عمدتا اداره کردن امور بسیار قائل به شخص است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در بدو ورود شریعتمداری یک سری چالشهایی وجود داشت و برخی نیز همچنان هست که نیاز به ترمیم دارد.هرچه شرایط اقتصادی بدتر می شود،حوزه های اجتماعی آسیب پذیرتر می شوند و وزارتخانه متولی آن امور در صف مقدم قرار می گیرد.به این خاطر بحث خط فقر و افزایش میزان بیکاریها و مشکلات کارگری که توام با شرایط اقتصادی نامطلوب است،جمع کردنش برعهده وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است.

باستانی مطرح کرد: از نظر ساختاری سه بخش بزرگ تامین اجتماعی،بهزیستی و روابط کار(حوزه کارگری)باید به صورت ویژه دیده شوند و رسیدگی به این مباحث نیاز به بودجه دارد.باید بتوانیم آسیبهای اجتماعی را مدیریت کنیم وحوزه اشتغال را تثبیت ،بیمه بیکاری را پرداخت کنیم که عمدتا با تزریق بودجه این مسائل انجام می شود.

وی افزود: رئیس جمهور گفته 7 هزار میلیارد بودجه برای رفع بیکاری مطلق گذاشته شده که سال گذشته نیز همین رقم بود ولی امیدواریم امسال به صورت کامل تخصیص پیدا کند و تخصیص آن بسیار مهم است و اگربه طورکامل تخصیص پیدا نکند ،دست وزیر خالی خواهد بود.

محمد نعیم امینی فرد،با بیان اینکه این وزارتخانه مسئولیت چند وزارتخانه را برعهده دارد،مطرح کرد: انصافا مجلس و دولت درباره بودجه رفاهی اجتماعی و همچنین بهزیستی و کمیته امداد عملکرد خوبی داشتند؛اما رسالت اصلی که در این دوره قائل هستیم حفظ سطح اشتغال و جلوگیری از افت آن است.از این جهت هرچقدر بتوانیم با توجه به مسائل رفاه اجتماعی و همچنین با توجه به دهک های پایین،کمک خواهیم کرد.

وی افزود: چیزی که نظام بودجه ای ما را دچار چالش کرده،صندوقها هستند و برای صندوق ها 580 هزار میلیارد باید پرداخت کنیم و باید تمهدیدی بیاندیشیم تا صندوقها به سمت اصلاح ساختاری پیش بروند و اگر این کار صورت نگیرد می تواند ما را زمین بزند.

وی ادامه داد: مسئله تامین اجتماعی از حیث حرکتهایی که در این سازمان هستند و هم از حیث درمان بسیار مهم هستند.باید به نحوی اصلاح ساختار صورت بگیرد که تصدی گری کاهش پیدا کند و به سمت سود آوری بروند.باید تمهیداتی را در بحث درمان بیمه شدگان نیز در نظر بگیریم که هم «نه بیست وهفتم» درمان اختصاص پیدا کند و هم به موقع پرداخت شود.

امینی فرد گفت: با توجه به تورم کنونی،لازم است به دهک های پایین تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی توجه و تجدید نظر کنیم ولی تاکید من بیشتربر بودجه هایی است که درباره اشتغال فراگیر و نگه داشتن سطح اشتغال و جلوگیری از ریزش اشتغالهای موجود است که کمیسیون تلفیق مشغول است و باید هرچقدر بتوانیم تسهیلات به سمت اشتغال جلب کنیم.اصلاح ساختاری در بودجه بالخصوص در بحث حامل های انرژی و وصل کردن آن به سمت تسهیلات اشتغال زا باید مدنظر قرارگیرد و نمایندگان مجلس می توانند اثر گذار باشند.

عباسعلی پوربافرانی،نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: باتوجه به ماموریتی که وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی دارد و حوزه ای که بر اساس معیشت مردم و تاکیدی که مقام معظم رهبری در این مبحث دارند،بخش مهمی از کار دولت در این حوزه محقق می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مطح کرد: شرایط،شرایط خاصی است و نیاز است توجه به اقتصاد مقاومتی بیشتر شود و امیدواریم وزیر با این روندی که در پیش گرفته اند در این حوزه موفق شوند.

پوربافرانی مطرح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و باتوجه به اینکه معیشت مردم در حال حاضر نیازمند توجه است،طبیعتا مجلس هم در این حوزه عنایت خاصی دارد به قشر ضعیف جامعه،مستمری بگیران،بازنشستگان،کارگران و... که بیشترین اقشار این حوزه را پوشش می دهند. بیشترین توجه مجلس به مسئله معیشت ورفاه مردم مخصوصا قشر اسیب پذیر است.

وی با بیان اینکه مهم ترین موضوع اشتغال است،گفت: حفظ،حمایت و توسعه اشتغال موجود و حمایت از سرمایه گذاری که می خواهد اشتغال جدید ایجادکند باید مورد توجه باشد.

همه اینها می تواند به توسعه و ایجاد اشتغال جدید و انجام ماموریت ویژه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی کمک کند.اگر اشتغال ایجاد شود همه مسائل مربوط در حوزه تعاون و رفاه اجتماعی خود به خود پوشش داده می شود.

علی رستمیان عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق نیز مطرح کرد: بودجه 98 وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درحال افزایش پیدا کردن است.دیروز دو بند آن در حوزه تامین اجتماعی نیز افزایش پیدا کرد.نگاه ما به بودجه این وزارتخانه حمایتی است.

وی درباره مهمترین موضوعات پیش رو این وزارتخانه گفت: سبد کالا،ساماندهی کارخانه های تعطیل شده،اشتغال،کمک به واحدهای مرز ورشستگی،بیمه وحقوق بازنشسته ها از مهم ترین نکاتی است که باید مدنظر قرار گیرد.

کوروش کرم پور حقیقی،عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم فیروزآباد گفت: مشکلات زیادی وزارتخانه دارد که حقیقتا مربوط می شود به ساختار وزارتخانه که می بایست مسئولین مربوطه،صاحب نظران و تصمیم گیران در این حوزه بر اساس نوع ماموریت این ساختار را تعریف کنند.

کرم پور ادامه داد: دشمنان کشور در راسشان آمریکا،اسرائیل و سایر دشمنان داخلی و خارجی برای فشار و آسیب به کشور و مردم سرمایه گذاری کرده اند و با همه سختی هایی که بر روی اقشار آسیب پذیر هست،اما کمتر می بینم این قشر مشکلات برای نظام ایجاد کنند.نه اینکه بگوییم این وزارتخانه توانسته مشکلات را حل کند ولی برخورد صادقانه،اخلاص در عمل،شفایت در کار و همدردی و همراهی با این عزیزان باعث شده که این قشر امروز تحمل کنند وصبوری نشان دهند و این از عملکرد این وزارتخانه است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 25دی1397 ، کدخبر: 13971025000755: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین