پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۶۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
مسئول امور بانوان سازمان جهادکشاورزی استان تهران گفت: هدف از طرح ایجاد صندوق اعتبارات خرد این است که زنان روستایی در تمامی زمینه‌ها توانمند شوند و مهارت‌هایشان افزایش یابد تا از این طریق مشغول به کار شوند. فریبا میرآب‌زاده، مسئول امور بانوان سازمان جهادکشاورزی استان تهران، در گفت‌وگو با «سبزینه» درباره اقدامات انجام شده در راستای اشتغال‌زایی و توانمندسازی زنان روستایی عنوان کرد: هدف این است که زنان روستایی در تمامی زمینه‌ها توانمند شوند و مهارت‌هایشان افزایش یابد تا از این طریق مشغول به‌کار شده و در بهبود زندگی خود اثر بگذارند.

شعار سال: وی به طرح ایجاد صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری اشاره کرد و افزود: این طرح مختص اشتغال‌زایی برای زنان روستایی است که اکنون در کل کشور در حال اجراست. مسئول امور بانوان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه درباره طرح ایجاد صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری تصریح کرد: این طرح ابتدا در سه ‌استان آغاز به کار کرد و در استان تهران در سال 82-83 فعالیتش آغاز شده است. وی با بیان این‌که درحال‌حاضر 50 صندوق در شهرستان‌های استان تهران در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: البته ایجاد صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری یکی از پروژه‌های موفق دفتر فعالیت‌های توسعه کشاورزی زنان روستایی است و در استان تهران نیز ازجمله طرح‌های موفقی است که بانوان از اجرای طرح استقبال کردند. میرآب‌زاده درباره چگونگی فعالیت صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری اظهار کرد: ابتدا دوره‌های آموزشی در مباحث حسابداری و مشارکت گروهی برای اعضای صندوق برگزار و براساس استعداد‌ها گروه‌بندی می‌شوند، در ادامه برای صندوق‌ها هیئت مدیره تعیین شده و در هر گروه سرگروهی انتخاب می‌شود. وی ادامه داد: در صندوق تمامی اعضاء نقش پررنگی دارند و وظایف فقط برعهده هیئت مدیره نیست. اعضای این صندوق به‌صورت ماهانه مبلغی را به‌عنوان پس‌انداز به هیئت‌مدیره پرداخت می‌کنند و طی شش‌ماه این مبالغ جمع‌آوری می‌شود، پس از این مدت صندوق شروع به وام‌دهی می‌کند.

افزایش تعداد صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی تا سال 98

وی تصریح کرد: زنان روستایی و عشایر منبع مالی به‌صورت مجزا از همسران خود ندارند که بتوانند از آن طریق وام و تسهیلات دریافت کنند. به این منظور دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایر وزارت جهاد‌کشاورزی علاوه‌بر حمایت‌هایی آموزشی، آن‌ها را به‌صورت تشکل‌هایی به صندوق کارآفرینی ‌امید و بانک ‌کشاورزی معرفی می‌کند. میرآب‌زاده توضیح داد: دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایر از سال 94 با صندوق‌کارآفرینی امید ارتباط مستقیم دارد؛ در سال 94 تعداد صندوق‌های استان تهران حدود 23 صندوق بود که همه این صندوق‌ها از وام حمایتی (با بهره چهار درصد تا سقف 400 میلیون ریال) بهره‌مند شدند و به‌دلیل این‌که این صندوق‌ها اقساط خود را به‌درستی و در موعد پرداخت کرده بودند نوبت دوم وام نیز به آنان تعلق گرفت. مسئول امور بانوان سازمان جهادکشاورزی استان تهران همچنین عنوان کرد: این وام حمایتی با احتساب تعداد اعضای هر صندوق در صورت جلسه‌ای که توسط هیئت‌مدیره رأی آورده، با نظارت و تأییدیه دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایر وزارت جهاد‌کشاورزی و کارشناسان اعزامی از صندوق کارآفرینی‌امید، به هیئت‌مدیره صندوق مورد نظر اعطاء می‌شود. میرآب‌زاده افزود: به‌دلیل استقبال زیاد از طرح صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری و با حمایت مردم به‌دلیل مشاهده اثربخشی این طرح در اشتغال، افزایش تولیدات کشاورزی و افزایش درآمد خانوارها، تعداد 16 صندوق دیگر نیز تا آذرماه سال 98 به سطح شهرستان‌های استان تهران اضافه می‌شود که صندوق‌های تازه تأسیس هم مشمول دریافت وام می‌شوند.

معرفی صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری به نمایشگاه‌ها

مسئول امور بانوان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین گفت: دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایر وزارت جهاد‌کشاورزی تلاش می‌کند تا صندوق‌های فعال را برای حضور در نمایشگاه‌هایی که توسط فرمانداری هر شهرستان یا به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی برگزار می‌شود، معرفی کند. وی ادامه داد: صندوق‌ها می‌توانند اجناس تولیدی خود را در معرض نمایش قرار دهند و منبع درآمدی از طریق بازاریابی برای محصولاتشان داشته باشند و این خود حمایتی دیگر از جانب جهادکشاورزی استان تهران از این صندوق‌ها است. مسئول امور بانوان سازمان جهادکشاورزی استان تهران گفت: همچنین در وزارت جهاد کشاورزی فضایی در نظر گرفته شده که هر صندوق به‌مدت یک تا دو هفته اجناس خود را برای فروش در این غرفه‌ها قرار دهد و دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایر نیز برای کمک به صندوق‌ها برای آن‌که بتوانند بازار بهتری را کسب کنند بر نوع بسته‌بندی و نوع برخورد اعضای صندوق با مشتریان نظارت می‌کند. وی به اهمیت موضوع آموزش و مشارکت گروهی اشاره کرد و گفت: این امر باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس در اعضای صندوق‌ها می‌شود و به‌دنبال آن زنان روستایی بازارهای کار برای خود ایجاد می‌کنند. وی به اجرای طرح‌های جدید اشاره کرد و ادامه داد: در حال‌حاضر هر طرح جدیدی که قرار است به‌صورت پایلوت اجرا شود در فضای صندوق‌های فعال انجام می‌شود. در گذشته کلاس‌های آموزشی همچون چگونگی پرورش قارچ، سبزی‌کاری، گل‌سازی و... برای روستاییان برگزار می‌شد؛ اما اطلاعی از میزان اثربخشی این آموزش‌ها وجود نداشت؛ این درحالی است که اکنون با وجود صندوق‌های خرد زنان روستایی می‌توان میزان اثربخشی آموزش‌ها را شاهد بود، به‌همین دلیل در هر شهرستانی تأکید می‌شود آموزش‌ها در فضای صندوق‌ها انجام شود.

رسمی شدن صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی استان تهران درباره رسمی شدن صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری گفت: دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایر وزارت جهاد‌کشاورزی در نظر دارد این صندوق‌ها استقلال پیدا کنند و به‌عنوان یک تشکل رسمی در فضای شهرستان‌ها امورات خود را پیگیری کنند. وی ادامه داد: درحال‌حاضر در استان فارس این طرح اجرا شده است که هر شهرستانی اگر بیش از هفت‌صندوق داشته باشد می‌تواند با حمایت سازمان جهادکشاورزی استان مربوطه و با سرمایه موجود در صندوق‌ها، زیرمجموعه صندوق مادر جهاد کشاورزی شود که تشکلی نیمه‌دولتی است و به این ترتیب هم از سقف وام بالاتری برخوردار می‌شوند و هم به‌عنوان یک تشکل رسمی محسوب می‌شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه تاریخ انتشار ------، کدخبر: 62051، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین