پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با روزنامه اعتماد وزن هیات‌رییسه را منهای دو کرسی جبهه پایداری خوب و نزدیک به واقعیت مجلس دهم می‌داند با همه اینها اما معتقد است که وزن مجلس در چند ماه آینده و با آرا و نظراتی که از آن بیرون خواهد آمد مشخص خواهد شد.

شعار سال: مرعشی همچنین عدم پیروزی عارف در انتخابات هیات‌رییسه مجلس را رفتار ٥٠ نماینده‌ای می‌داند که از سوی حزب اعتدال و توسعه به فراکسیون امید معرفی شدند اما در انتخابات هیات‌رییسه بر خلاف نظر حزب اعتدال و توسعه و فراکسیون امید رای دادند. با این همه او معتقد است که همین ٥٠ نفر هم می‌توانند در مسائل دیگر منهای ریاست مجلس به نفع فراکسیون امید رای دهند.

*بعد از انتخابات هیات‌رییسه موقت بسیاری از رسانه‌های جناح اصولگرا واقعیت مجلس دهم را اصولگرا بیان کردند و این موضوع را القا می‌کردند که اصلاح‌طلبان در اقلیت محض هستند. دیروز اما شاهد بودیم که فراکسیون امید توانست ٥ کرسی در هیات‌رییسه دایم را از آن خود کند و هر دو جایگاه نایب‌رییسی مجلس به دو نفر از لیست امید رسید. فکر می‌کنید این ترکیب چقدر توانست فضای نا امیدی را از اصلاح‌طلبان دور کند؟

من مخالف این هستم که می‌گویید بعد از انتخابات هیات‌رییسه موقت و به خاطر نتایج آن فضای نا امیدی ایجاد شد. اینها بازی رسانه‌ای بازندگان اصلی انتخابات بود. ما نباید تحت تاثیر این جنجال‌های رسانه‌ای قرار بگیریم و باید با چشم باز واقعیت‌ها را ببینیم. کسانی که چنین فضایی را ایجاد کرده بودند همان‌هایی بودند که بازنده بزرگ هفتم اسفند بودند و جایگاه خود را در میان مردم از دست دادند و ژنرال‌های‌شان به حاشیه کشیده شدند و طبیعی بود که چنین رفتاری از خود نشان دهند و سعی کنند این موضوع را القا کنند که نتیجه انتخابات هفت اسفند برای اصلاح‌طلبان هیچ بوده است.

با این حساب شما معتقد هستید که اصلاح‌طلبان به همه هدف‌شان در انتخابات اخیر دست پیدا کردند؟
قطعا همین طور است. مگر هدف ما چه بود ؟ ما با هدف حذف تندروها و گروهی که مقابل برنامه‌ها و سیاست‌های دولت سنگ‌اندازی می‌کردند وارد عرصه انتخابات شدیم و بر همین اساس هم با اصولگرایان حامی دولت، ائتلاف کردیم و توانستیم شاخص‌ترین چهره‌های مخالف دولت را در راهیابی به مجلس ناکام بگذاریم. البته شکی نیست که اگر آقای عارف بر کرسی ریاست تکیه می‌زد برای‌مان بهتر و شیرین‌تر بود. در هر حال من معتقدم اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید سهم خوبی در هیات‌رییسه گرفت و عدم حضور آقای عارف بر کرسی ریاست هم دلیلی بر ناکامی اصلاح‌طلبان در رسیدن به هدف‌شان در انتخابات هفت اسفند نیست.
*شما گفتید در این انتخابات اصلاح‌طلبان به هدف خود که به حاشیه راندن تندروها بود رسیدند. فکر می‌کنم منظورتان به‌طور مشخص بیشتر معطوف به جبهه پایدرای است. اما در هیات‌رییسه دو تن از اعضای جبهه پایداری حضور دارند. قاضی‌زاده و امیرآبادی جزو چهره‌های شاخص این جریان هستند که کرسی دبیری را در هیات‌رییسه از آن خود کردند. نظرتان در این مورد چیست؟
این موضوع را نباید در نتیجه انتخابات جست‌وجو کرد. بدون تردید باقیمانده‌های جبهه پایداری اقلیت بسیار ناچیز مجلس محسوب می‌شوند اما در این مورد که توانستند دو کرسی هیات‌رییسه را داشته باشند باید در جای دیگر این موضوع را جست‌وجو کرد که شاید فرصت مناسب‌تری را می‌طلبد تا به‌طور‌مفصل در مورد آن اظهارنظر کرد.

*شما این مساله را در کجا جست‌وجو می‌کنید؟

رای‌گیری اولیه برای هیات‌رییسه موقت در واقع یک نوع کشف رای بود و نشان داد که آقای لاریجانی و طیف ایشان در مجلس بنا به دلایلی که خودشان می‌دانند امتیاز زیادی به اعضای جبهه پایداری دادند. از سوی دیگر برخی افرادی که خارج از مجلس حامی ریاست آقای لاریجانی بودند، توجه نکردند که حمایت از لاریجانی در این مقطع باید از حمایت از جبهه پایداری تفکیک شود. به اعتقاد من اگر چند روز فرصت بیشتری وجود داشت امکان اینکه این نقیصه برطرف شود، وجود داشت. اما فرصت، بسیار کم بود و امکان مذاکره و رایزنی برای این موضوع فراهم نشد. اما با همه اینها به اعتقاد من ترکیب هیات‌رییسه دیروز به واقعیت مجلس نزدیک شد. واقعیت این است که جبهه پایداری اقلیت بسیار ناچیزی است.احتمال اینکه در سال آینده این ترکیب هم تغییر کند و هیات‌رییسه به‌طور‌کامل از تندروها خالی شود بسیار محتمل است. به هر حال اینها همان‌هایی بودند که با سیاست‌های لاریجانی در مجلس نهم بسیار مخالف بودند و شکافت اساسی بین آنها وجود دارد و بی‌شک این شکافت در طول ماه‌های آینده دوباره و به شکل بدتری از مجلس قبل خود را نشان خواهد داد.

*آیا می‌توان گفت ترکیب هیات‌رییسه دایم وزن اصلی جناح‌های سیاسی در مجلس را مشخص کرده است؟
به اعتقاد من واقعیت سیاسی مجلس در ماه‌های آینده و در آرا و نظراتی که از مجلس بیرون خواهد آمد، مشخص خواهد شد. اما در این مقطع اما فراکسیون امید توانست سهم خود را از هیات‌رییسه به خوبی بگیرد. به هر حال ٥ سهمیه برای فراکسیون امید و ٥ سهمیه برای اصولگرایان معتدل ترکیب خوب و منصفانه‌ای است اما دو جایگاه برای جبهه پایداری قطعا بحق نیست و واقعیت مجلس دهم را بیان نمی‌کند. جبهه پایداری بازنده قطعی انتخابات مجلس دهم بود.

*بسیاری بر این باورند که در هر صورت همین ١٠٣ رای متعهدانه هم دستاورد مهمی برای فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان خواهد بود چرا که ١٠٣ رای منسجم می‌تواند در مجلس تاثیر زیادی داشته باشد.
قطعا این ١٠٣ رای متعهدانه و مسوولانه بسیار ارزشمند است اما من معتقدم فراکسیون امید میزان رایش این تعداد نخواهد ماند و بیشتر از این هم خواهد بود و دست‌کم ١٢٠ رای خواهد داشت.
*یعنی شما معتقدید در سایر مسائل منهای ریاست مجلس تمام اعضای فراکسیون رای خود را به نفع فراکسیون خواهند داد؟

قطعا همین‌طور خواهد بود. فراکسیون امید دست‌کم ١٢٠ عضو پایه کار دارد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري آنا، تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395، کد مطلب: 110328:www. ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین