پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برای مسکن دومعلول‌ها رایزنی‌هایی صورت گرفته است، گفت: ۵هزار مسکن به این زمینه تخصیص یافته واگذار شد.

شعارسال: رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برای مسکن دومعلول‌ها رایزنی‌هایی صورت گرفته است، گفت: ۵هزار مسکن به این زمینه تخصیص یافته واگذار شد.

وحید قبادی‌دانا ظهر امروز سه‌شنبه (16 بهمن ماه) در دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان که در این شهر انجام شد، با اعلام اینکه سازمان بهزیستی کشور تنها متولی امور معلولین در کشور است، اظهار داشت: هم‌اکنون یک‌‌میلیون و 415هزار معلول در سطح کشور شناسایی شده‌اند و برای آنان پرونده تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه به 800 هزار نفر از معلولان که معلولیت شدید و خیلی شدید دارند، مستمری پرداخت می‌شود، افزود: بخش کوچکی از این تعداد شامل دریافت حق پرستاری نیز شده و کمک‌هزینه‌های درمانی نیز به آنان پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه حدود 92 درصد از تصدی‌گری‌های بهزیستی به مراکز نگهداری خیریه و مردمی واگذار شده است، تصریح کرد: در راستای کمک به این نهادها یارانه‌هایی نیز از سوی دولت پرداخت می‌شود.

وی با ذکر اینکه اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، بیکاری و حاشیه‌نشینی پنج آسیب‌ اجتماعی است که در کشور وجود دارد، اضافه کرد: خارج از بحث‌های روتین تلاش‌هایی برای رسیدگی به این امور صورت گرفته است.

قبادی‌دانا طلاق، حاشیه‌نشینی و آسیب‌های ناشی از این دو چالش را خاص استان کردستان دانست و ادامه داد: همایش ملی در سال گذشته برگزار شد که بر اساس آن تلاش شد تا بیم و امیدهای وضع موجود سنجیده شود.

وی با اعلام اینکه تلقی مردم از وجود آسیب بیش از وجود آسیب است، افزود: میزان 54 درصد از مردم درک وجود آسیب اجتماعی را داشته‌اند که درصد واقعی آسیب‌های اجتماعی در کشور کمتر از 23 درصد است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اذعان به اینکه سامانه سراج در مجموعه سازمان بهزیستی در راستای رصد و علت‌یابی فاکتورهای خطر و آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی می‌شود، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که با تکیه بر بنیاد خانواده می‌توان از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرد.

وی رسالت سازمان بهزیستی را معطوف به پیشگیری قبل از وقوع آسیب اجتماعی دانست و گفت: در ادامه از طریق توانمندسازی افراد در راستای کاهش آسیب‌ها گام برداشته می‌شود.

دوسوم معلولیت‌ها بر اثر سوانح رانندگی است

رئیس سازمان بهزیستی کشور با ذکر اینکه دوسوم معلولیت‌ها بر اثر سوانح رانندگی است، خاطرنشان کرد: در کردستان پرت شدن از درخت و سقوط نیز بر این آمار اضافه می‌شود که با آگاه‌سازی، تبلیغات و فرهنگ‌سازی می‌توان این آمار را کاهش داد.

وی بیماری‌های ژنتیک را دیگر عامل معلولیت دانست و افزود: اگر غربالگری ژنتیک به‌صورت اجباری صورت پذیرد، گروه‌های پرخطر مشخص می‌شوند و می‌توان آن را در کاهش آمار معلولان لحاظ کرد.

قبادی‌دانا با تأکید بر اینکه اجباری بر عدم ازدواج برای افراد مشکوک به بیماری‌های ژنتیکی وجود ندارد، اعلام کرد: با توجه به قیمت بالای آزمایشات تلاش شد تا انجام این آزمایشات برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی رایگان انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه حضور خیرین می‌تواند به‌لحاظ فرهنگ‌سازی و تأمین منابع مؤثر واقع شود، اظهار کرد: خیرین کردستان، دو درصد از خیرین کل کشور را تشکیل می‌دهند که با ایجاد اعتماد عمومی، شفاف‌سازی و تبلیغات بیشتر می‌توان به افزایش این آمار کمک کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با ابراز تأسف از اینکه بهزیستی زمینه و امکانات ایجاد اشتغال و درآمدزایی را ندارد، تصریح کرد: وجود بیشترین معلولان در مشهد مقدس به‌دلیل پناه بردن این افراد به امام رضا(ع) است و باید برای رسیدگی به امور این افراد از امور خیریه بهره برد و مشارکت بیشتر افراد و خیرین را به‌کار بست.

وی در بحث اشتغال و مسکن، گفت: تا سال 85 حدود 600 واحد مسکونی از سوی سازمان بهزیستی برای مددجویان ساماندهی شده بود که تاکنون در مجموع یکصدهزار واحد ساخته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه 53 هزار واحد مسکونی مددجویی در حال ساخت است، اضافه کرد: 113 هزار خانوار در نوبت دریافت مسکن مددجویی هستند.

خبر خوش برای خانواده‌های دارای دومعلول

وی با یادآوری اینکه در خصوص مسکن دومعلول‌ها رایزنی‌هایی صورت گرفته است، گفت: پنج هزار مسکن به این زمینه تخصیص یافته واگذار شد.

قبادی‌دانا با هشدار اینکه طلاق در حال حاضر از حالت تابو خارج می‌شود، افزود: در این زمینه نیاز به فعالیت‌های فرهنگی است تا بتوان هر یک از فاکتورهای خطرآفرین را کاهش داد.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر، خاطرنشان کرد: طی چهار دهه اخیر فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است که باعث گردیده امروز این مشکلات کاهش یافته و بسیاری از معلولان ساماندهی شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به افزایش جمعیت سالمندان هشدار داد و یادآور شد: غربالگری‌های بینایی و شنوایی از جمله مواردی بود که در گذشته وجود نداشته و امروزه دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در کتاب 40سالگی انقلاب در حوزه بهزیستی که روز گذشته رونمایی شد به برخی اقدامات انجام‌شده از سوی سازمان بهزیستی اشاره شده است، اظهار داشت: عزم خوبی برای رفع کاستی‌ها شکل گرفته که همکاری و مشارکت همگان را می‌طلبد.

ادارات بستر و فضای مناسب را برای حضور معلولان در جامعه فراهم سازند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با ابراز اینکه مستمری‌ها در دولت سه برابر شده است، خاطرنشان کرد: اهتمام جدی مبنی بر ارائه خدمات حمایتی شکل گرفته است.

وی مخارج رسیدگی به معلولان را برای خانوده‌ها بسیار بالا توصیف و تأکید کرد: اماکن عمومی و ادارات باید بستر و فضای مناسب را برای حضور خود معلولین در جامعه فراهم سازند تا معلولین خود بتوانند کارهای خود را مدیریت کرده و انجام دهند.

قبادی‌دانا در پایان در خصوص وضعیت کنونی استان کردستان، یادآور شد: در برخی موارد از جمله اعتیاد وضعیت استان کردستان نسبت به استان‌های دیگر در وضعیت بهتری است و در برخی شاخص‌ها نیز بالاتر از سایر استان‌هاست.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار:16 بهمن 1397 ، کدخبر:1940750 www.tasnimnews.com،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین