پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۲۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
اعلام کناره گیری قاهره از طرح موسوم به ناتوی عربی به رهبری آمریکا سبب شده است که بسیاری از تحلیلگران از آن به مثابه صدور گواهی فوت این ائتلاف و ضربه مهلک به ریاض نام ببرند.
شعارسال: خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع مطلع چهارشنبه ۲۱ فروردین گزارش داد که مصر از طرح به رهبری آمریکا برای تشکیل «ناتو عربی» با حضور کشورهای عربی همپیمان منطقه برای مقابله با ایران کناره‌گیری کرده است. در همین حال یک منبع مطلع عرب هم به رویترز گفته است، ابهام در خصوص موفقیت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تصمیم مصر برای کناره‌گیری از این ائتلاف کمک کرد.

یک منبع عربستان سعودی نیز به رویترز گفته است که فرایند تشکیل این ائتلاف پیشرفت خوبی نداشته است.

دو منبع مطلع به رویترز گفته‌اند، سایر اعضای «ائتلاف امنیتی خاورمیانه» به تلاش‌های خود برای ایجاد این پیمان سیاسی امنیتی ادامه می‌دهند و خواهند کوشید از طریق دیپلماتیک مصر را از این تصمیم منصرف کنند. یکی از منابع گفته است، تصمیم مصر هنوز نهایی نشده است. وی اضافه کرده است: «ما همه خواهان بازگشت آنها هستیم».

با این حال،

رویترز به نقل از دیگر منابع می‌گوید، مصر تصمیم خود را تغییر نخواهد داد.

وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۲ فروردین در واکنش به خبر اخیر رویترز در مورد تصمیم مصر به خروج از ائتلاف استراتژیک خاورمیانه، که به «ناتو عربی» معرف شده است، از قاهره خواست که فرصت ایفای نقش رهبری در این اتحاد نظامی منطقه‌ای را از دست ندهد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این خبر گفت: «مصر نقش بسیاری مهمی در امنیت منطقه دارد و ایالات متحده و همه کشورهای عضو ائتلاف استراتژیک خاورمیانه می‌خواهند مصر بخشی از این ائتلاف، که منافع بسیاری خواهد داشت، باشد.»

این مقام دولت آمریکا که نخواست هویتش فاش شود در ادامه اعلام کرد: «همانطور که این ائتلاف در حال شکل‌گیری است، ما از مصر می‌خواهیم که فرصت ایفای نقش رهبری (در آن) را از دست ندهد.»

وی توضیح بیشتری ارائه نداد و گفت جزئیات را باید از دولت مصر جویا شد.

ائتلافی که در آستانه فروپاشی است

مجله نیوزویک در گزارشی در این باره آورده است: «ناتوی عربی پس از خروج مصر از آن در آستانه فروپاشی قرار دارد. از نگاه تحلیلگران، مصر تنها خارج شونده نخواهد بود و کشورهای دیگری هم به دنبال آن خارج خواهند شد که این ضربه مهلکی به بلندپروازی‌های ریاض و تلاش آن برای رهبری منطقه از طریق این ائتلاف محسوب می‌شود. اساس پیشنهاد تأسیس این ائتلاف در سال ۲۰۱۷ از سوی ریاض مطرح شد. مصر نگران افزایش تنش با ایران است. با توجه به اینکه مصر بزرگترین ارتش در جهان عرب است این خروج از ائتلاف سعودی مورد حمایت قوی دونالد ترامپ به مثابه ضربه‌ای به آن محسوب می‌شود».

«زایدر اسنایدر» تحلیلگر مرکز مطالعات آمریکایی ژئوپلتیکال فیوچر به نیوزویک گفت: «موفقیت آنچه ناتوی عربی نامیده می‌شود همواره در پرده‌ای از ابهام قرار داشت و این به علت اختلاف نظرها میان اعضای آن است. واقعیت این است که هدف اصلی ائتلاف که برای مقابله ایران است هدف اصلی همه اعضا و دغدغه آنها نیست. مصر کمترین نگرانی را از بابت ایران دارد. مصر مایل به مشارکت در طرح‌های سعودی جدید مانند جنگ در یمن نیست و نگران این است که کشیده شدن به سوی جنگ بدون فایده منابع اقتصادی اش را هدر دهد».

«علی الاحمد» تحلیلگر سعودی و مدیر مؤسسه امور خلیج فارس در واشنگتن به نیوزویک اعلام کرد: «خروج مصر به مثابه ضربه مهلکی به این ائتلاف است. با خروج برخی دیگر از کشورها از این ائتلاف، در آینده نزدیک شاهد مرگ آن خواهیم بود و این ضربه قوی به ریاض که رؤیای رهبری این ائتلاف را داشت، است. بازنده اصلی ریاض است که ثقل سیاسی خود را از دست خواهد داد».

«محمد سودان» تحلیلگر مصری به عربی ۲۱ گفت: «برخی نگرانی‌ها از افزایش فشارهای کنونی بر ترامپ به سبب ائتلاف بدون محدودیت با سعودی‌ها و اماراتی‌ها وجود دارد و کاملاً آشکار است که پایگاه مردمی ترامپ به این دلیل و برخی دلایل دیگر در حال پایین آمدن است و احتمال زیادی درباره عدم موفقیت ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد. السیسی به دلیل تحولاتی که در کشورهای همسایه مصر جریان دارد نمی‌خواهد که نظامیانش را وارد این طرح کند و به خارج از کشور بفرستد».

«ممدوح المنیر» مدیر و مؤسس مرکز بین المللی علوم سیاسی و راهبردی نیز به عربی ۲۱ بیان کرد: «این ائتلاف در مقطع کنونی دستاوردی برای قاهره ندارد به ویژه که تغییرات سیاسی متوالی در منطقه در جریان است. سخت است که نظام مصری ناتوی عربی را بپذیرد مگر اینکه مشوق‌های قوی وجود داشته باشد که اوضاع کنونی شاهد آن نیست و چنین مشوق‌هایی وجود ندارد. السیسی مایل به داشتن روابط قوی با روسیه و ایران است زیرا آنها را به مثابه پلان «ب» در صورت رویگردانی دولت آمریکا بر آن می‌داند».

«عبدالباری عطوان» در رأی الیوم در این باره نوشته است: «عبدالفتاح السیسی دو سیلی قوی به ایالات متحده آمریکا زد؛ اول خروج از آنچه ناتوی عربی نامیده می‌شود و دیگری تمایلش برای خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ پیشرفته روسی به جای جنگنده‌های اف ۱۶ یا اف ۳۵ است.

وی می‌افزاید: از نگاه ما مصر خواهان افزایش تنش با ایران و ورود به جنگ مذهبی با تحریک آمریکایی-سعودی نیست. این در حالی است که عبدالله دوم شاه اردن نیز تمایلی برای پیوستن به این پیمان ندارد و علت آن نگاه بالادستی سعودی‌ها و کشورهای حوزه خلیج فارس به کشورش و توقف کمک‌ها و حمایت این کشورها از معامله قرنی است که مشکلات فراوانی برای اردن ایجاد می‌کند.

عطوان بیان کرد: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نمی‌خواهد که تحولات الجزایر و سودان در مصر تکرار شود. افتادن مصر در آغوش روسیه بعید نیست زیرا هم روسیه سلاح بسیار پیشرفته‌تری دارد و هم آنرا مرتبط با شروط سیاسی نمی‌کند و هم هزینه کمتری و شروط بهتری دارد.

وی نوشت: ترامپ که مشاهده می‌کند همپیمانانش در حال گرایش به روسیه برای خرید سلاح هستند دچار سرخوردگی شده است و به تهدید روی آورده است اما کاری نمی‌تواند از پیش ببرد. ناتوی عربی که اساسش طایفه‌ای و فرقه گرایی برای غرق کردن منطقه در جنگ‌های مذهبی است که نتیجه‌ای به نفع اسرائیل است به مرحله احتضار نزدیک می‌شود و بعید نیست که عضویتش به عربستان و بحرین و امارات محدود شود».

به هر حال قدر مسلم آن است که ناتوی عربی که با آب و تاب فراوان از آن سخن گفته می‌شد همانگونه که تحلیلگران اشاره کردند در حال رفتن به کما است و احتمالات گواه آن است و باید منتظر تحولات و روزهای آتی ماند. برخی کشورهای ائتلاف خیالی ناتو کمترین تمایلی برای دشمنی با ایران ندارند.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 25 فروردین 1397 ، کدخبر: 4589781 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین